Följ Black Week på SweClockers

M.2 Socket (M2_1) och M.2 Socket (M2_2), skillnad?

Permalänk

M.2 Socket (M2_1) och M.2 Socket (M2_2), skillnad?

jag har idag en 500gb m2 på M2_1 som är full och tänkte eventuellt skaffa en till på M2_2.

är M2_2 långsammare än M2_1 eller är det bara att tuta o köra?

vad är skillnaden mellan M.2 SATA3 6.0 Gb/s och M.2 PCI Express module Gen3 x4 (32 Gb/s)?

moderkort:

- 6 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors *
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2230/2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)**
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_2), supports M Key type 2230/2242/2260/2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)**

*If M2_2 is occupied, SATA3_4 and SATA3_5 will be disabled.

**Supports Intel® Optane™ Technology
Supports NVMe SSD as boot disks
Supports ASRock U.2 Kit

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan M2_1 och M2_2 socketarna där är att M2_1 bara stöder PCI-E/NVME enheter, medan M2_2 stöder både PCI-E/NVME och SATA enheter.
PCI-E är betydligt snabbare än SATA, även om du i praktiken antagligen inte märker så stor skillnad.

Köper du en M.2 PCI-E SSD så kan du sätta den i endera M.2 Socketen - de är lika snabba med sådana så det spelar ingen roll vilken du väljer.
Köper du en M.2 SATA SSD så fungerar den bara i M2_2 socketen - och ett par av de vanliga SATA kontakterna kommer att stängas av om du kopplar in en M.2 SATA SSD då de delar på kontrollern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Skillnaden mellan M2_1 och M2_2 socketarna där är att M2_1 bara stöder PCI-E/NVME enheter, medan M2_2 stöder både PCI-E/NVME och SATA enheter.
PCI-E är betydligt snabbare än SATA, även om du i praktiken antagligen inte märker så stor skillnad.

Köper du en M.2 PCI-E SSD så kan du sätta den i endera M.2 Socketen - de är lika snabba med sådana så det spelar ingen roll vilken du väljer.
Köper du en M.2 SATA SSD så fungerar den bara i M2_2 socketen - och ett par av de vanliga SATA kontakterna kommer att stängas av om du kopplar in en M.2 SATA SSD då de delar på kontrollern.

Antagligen kommer SATA-portar bli inaktiverade oavsett om han kör NVME eller SATA.
På mitt moderkort har jag två M.2-portar och om jag fyller båda med NVME-diskar inaktiveras SATA 5 och 6.

@relevantia: Vad har du för moderkort?