Nekat köp hos Klarna, vad är det för trams?

Permalänk
Medlem

Nekat köp hos Klarna, vad är det för trams?

Har Klarna och jag har aldrig haft problem att köpa något där innan. Skulle köpa lite nya köksgrejer för 53k hos tretti och hade Klarna som val och valde 30 dagars kredit men blev nekad. Tänkte detta var väldigt märkligt då jag har lägst riskklass enligt kreditupplysningen och ekonomin i ordning i övrigt. Tänkte att det måste blivit något fel nånstans och skulle kunna rättas upp med ett enkelt samtal hos kundtjänst.

NOPE. Den enda man kan kontakta är deras världssämsta AI kundtjänstbot som inte ger någon vidare hjälp och man kan liksom inte få någon förklaring. Det enda jag hittade var detta: https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-godkandes-inte-m...

Så ska ni göra större inköp, räkna INTE med Klarna....

Permalänk
Medlem

Hahahahaha.. jag har nån gammal tråd om detta. Det känns helt random. Jag har också hög rating men blev nekad på konstiga sätt. Gav upp på dom och körde Amex istället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tror det beror på hur mycket man tjänar per år hur mycket man kan ta på faktura.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om ungefär samma, och det berodde på att företaget hade en konkurrerande betalmetod, typ. Det var beskedet jag fick.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har Klarna och jag har aldrig haft problem att köpa något där innan. Skulle köpa lite nya köksgrejer för 53k hos tretti och hade Klarna som val och valde 30 dagars kredit men blev nekad. Tänkte detta var väldigt märkligt då jag har lägst riskklass enligt kreditupplysningen och ekonomin i ordning i övrigt. Tänkte att det måste blivit något fel nånstans och skulle kunna rättas upp med ett enkelt samtal hos kundtjänst.

NOPE. Den enda man kan kontakta är deras världssämsta AI kundtjänstbot som inte ger någon vidare hjälp och man kan liksom inte få någon förklaring. Det enda jag hittade var detta: https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-godkandes-inte-m...

Har du kollat vilken köp gräns du har.
beloppet kanske är för stort?

Logga in på Klarna så ser du din köp gräns där.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Tror det beror på hur mycket man tjänar per år hur mycket man kan ta på faktura.

Lite så, men det är ändå något annat med i deras algoritm som gör att man nekas. Jag har rätt ordnad ekonomi och blev exempelvis nekad ett klarna kort. Nu får jag flera mail i månaden om att dom tycker jag borde skaffa ett sånt. Har ett Amex utan gräns nu istället. Eller ja, nån gräns finns det väl men har iaf handlat för ett par hundra k på kredit utan problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nånting har ändrats. Min köpgräns har i år sänkts trots att min inkomst har ökat.
Beställde en produkt för 5000:- i veckan, och då
tog dom en ny kreditupplysning, helt orimligt. Har aldrig hänt förr.

Så vetefan, sämre ekonomiska tider och dom stramar åt över hela registret för att försöka minska eventuella förluster?

Permalänk
Medlem

Klarna jobbar på ett lite annorlunda sätt

Din köpgräns. Grundas förutom din ekonomiska status också hur mycket du handlat via klarna senaste tiden

Om du handlat mindre sänks den om du handlat mycket och betalat i tid eller helst tidigt så ökar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Om du har appen så ser du på första sidan högst uppe till vänster vilken summa de tillåter. Ja, vad Klarna kallar "AI" är ett fenomenalt skämt. Jag tror att de helt enkelt inte har råd att anställa personal med kompetens inom AI heller..

Skrivet av BasseBaba:

Nånting har ändrats. Min köpgräns har i år sänkts trots att min inkomst har ökat.
Beställde en produkt för 5000:- i veckan, och då
tog dom en ny kreditupplysning, helt orimligt. Har aldrig hänt förr.

Så vetefan, sämre ekonomiska tider och dom stramar åt över hela registret för att försöka minska eventuella förluster?

Jag använder Klarna för de fleststa köp flera gånger i veckan. Jag tjänar bra och har genom åren alltid betalat räkningarna till klarna så fort de blivit betalningsbara i appen, aldrig utnyttjat kredit hos dem (nåja, längre tid än att det tar för räkningen att bli betalningsbar då). Så man kan konstatera att de inte tittar på hur man sköter betalningarna i alla fall. Men å andra sidan så köper jag aldrig någonting över 10K med Klarna så det stör inte mig så mycket. Just idag ligger gränsen på 43000, men vill minnas att det ändras lite då och då, varför vet jag inte för mina köpvanor ändras aldrig.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Var hittar ni köpgränsen? Kan inte hitta det i appen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Klarna jobbar på ett lite annorlunda sätt

Din köpgräns. Grundas förutom din ekonomiska status också hur mycket du handlat via klarna senaste tiden

Om du handlat mindre sänks den

Aha! Så det är kanske därför min har sänkts med ungefär tio procent trots att jag har högre inkomst än i början. Har knappt köpt nåt alls med Klarna senaste året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har varit med om ungefär samma, och det berodde på att företaget hade en konkurrerande betalmetod, typ. Det var beskedet jag fick.

Huh? Denna förstår jag inte alls.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Huh? Denna förstår jag inte alls.

Det verkade vara så att företaget var knutet till en konkurrerande betaltjänst (Svea) som inte lirade med Klarna. Betalningen, även med kort (som Klarna-kort) gick alltså genom en sån där betaltjänst liknande Klarna, och där blev det stopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar också vart folk ser någon köpgräns på KLarna. Hittar inget alls om det.

Permalänk
Medlem

Är det kredit kort det gäller? Finns det någon fördel med kredit? Har själv aldrig använt kredit.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ni hittar er köpgräns/köpkraft under er profil, klicka på ditt namn i hörnet.

Permalänk
Medlem

Hur ofta använder du Klarna?

Jag bytte personnummer för ett antal år sedan och fick börja om från noll med Klarna och kunde då inte ens använda faktura på köp över 1000kr, kontaktade supporten då och fick till svar att man måste använda Klarna under en längre period och göra massa köp för att gränsen ska ökas och det var inget som kunde fixas manuellt fast jag haft högre gräns förut under annat personnummer.

Nu kan jag iaf köpa på faktura på runt 25000kr, vet inte om min gräns är högre än så men det är den största summan jag provat.

Skrivet av RispojkeN:

Ni hittar er köpgräns/köpkraft under er profil, klicka på ditt namn i hörnet.

Tror det bara gäller iPhone appen? Finns inge på Android iaf.

Permalänk
Medlem

Har inget med köpkraft/gräns eller liknande på varken ios klarna appen eller webben under min profil iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror det bara gäller iPhone appen? Finns inge på Android iaf.

Kan ej svara kör vilken version (android) ni använder, jag använder då den senaste och min köpkraft står högst upp i både klarna appen och webbportal under min profil.

Finns ingen köpkraft kan det vara att det inte är något kredit/fakturaköp har gjorts hos dem på det senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Kan ej svara kör vilken version (android) ni använder, jag använder då den senaste och min köpkraft står högst upp i både klarna appen och webbportal under min profil.

Finns ingen köpkraft kan det vara att det inte är något kredit/fakturaköp har gjorts hos dem på det senast.

Jag kan inte hitta detta, märkligt. Vad menar du med profil? Kan du berätta stegen du trycker på eller vilken url du landar på?

Permalänk
Medlem

Jag hade visad köpkraft en månad sen, nu är den borta.
Inte handlat något på faktura ens under den perioden, bara klarna direkt.
Har sett förut att den kommer och går, bugg eller future vem vet.

Permalänk
Medlem

Kollade i appen och kunde inte hitta något med köpkraft? Jag använder i princip alltid swish när jag betalar med klarna, jag har inget kreditkort hos dem eller liknande. Men som sagt 30 dagars kredit gick inte. Är det så enkelt alltså att jag handlar för lite? Även min sambo provade men även hon fick nobben trots att hon också är vad man brukar kalla "höginkomsttagare"...

Nu står jag inte och faller med Klarna och har de skumma algoritmer som ger oväntade utfall så får det väl stå för dem då men kan ju vara bra att känna till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Kollade i appen och kunde inte hitta något med köpkraft? Jag använder i princip alltid swish när jag betalar med klarna, jag har inget kreditkort hos dem eller liknande. Men som sagt 30 dagars kredit gick inte. Är det så enkelt alltså att jag handlar för lite? Även min sambo provade men även hon fick nobben trots att hon också är vad man brukar kalla "höginkomsttagare"...

Nu står jag inte och faller med Klarna och har de skumma algoritmer som ger oväntade utfall så får det väl stå för dem då men kan ju vara bra att känna till iaf.

Ja det är ett oerhört märkligt system. Minns att jag läste att Klarna typ inte vill att man ska ta på faktura. Kanske för att deras ekonomi är svajig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Var hittar ni köpgränsen? Kan inte hitta det i appen.

Skrivet av Nivity:

Uppe till vänster i appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

<Uppladdad bildlänk>

Uppe till vänster i appen.

Intressant. Någon sådan har inte jag, aldrig sett.

Undrar om det är något speciellt man ska göra eller summa man måste handla för att det ska synas.

Jag handlar alltid med klarna 30 dagars faktura om valet finns. Så har haft köp alltid under flera års tid typ.
Har dock aldrig haft något på avbetalning plan/klarna kort eller liknande. Utan bara vanliga 30 dagars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Intressant. Någon sådan har inte jag, aldrig sett.

Undrar om det är något speciellt man ska göra eller summa man måste handla för att det ska synas.

Jag handlar alltid med klarna 30 dagars faktura om valet finns. Så har haft köp alltid under flera års tid typ.
Har dock aldrig haft något på avbetalning plan/klarna kort eller liknande. Utan bara vanliga 30 dagars.

Märkligt att du inte har det i din app i mobilen. Jag handlar som sagt också på 30 dagars faktura, men betalar i och för sig så fort betalningen blir tillgänglig i appen. Kan det vara att jag har bankkontot kopplat till klarna? Jag använder Klarna-kortet till alla utom större köp så det blir ju flera gånger i veckan. Kanske det spelar in?
Jag har inte gjort någonting speciellt, det finns bara där. Förut såg man det lite längre in i menyerna, men nuförtiden direkt när man startar appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Skrivet av Minzert:

Jag kan inte hitta detta, märkligt. Vad menar du med profil? Kan du berätta stegen du trycker på eller vilken url du landar på?

Syns också om man går in på sin profil som sagt, för att beloppet skall synas måste det aktiveras här genom att klicka på "visa" men om köpkraft inte visas alls så meddelar deras bot att man måste handla mer. Hittar dock ingen info om hur ofta eller mycket man måste handla för att köpkraft skall visas.

Min köpkraft är mycket lägre än vad jag är god för, och så har det alltid varit för mig. Den höjs ju i princip bara om du handlar mycket och visar att du kan betala. Samtidigt om man är återhållsam och inte kastar pengar omkring sig så belönas man med mindre köpkraft... eller så försvinner det helt och då vet man inte längre var gränsen går. Helkorkat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruphi:

Syns också om man går in på sin profil som sagt, för att beloppet skall synas måste det aktiveras här genom att klicka på "visa" men om köpkraft inte visas alls så meddelar deras bot att man måste handla mer. Hittar dock ingen info om hur ofta eller mycket man måste handla för att köpkraft skall visas.

Min köpkraft är mycket lägre än vad jag är god för, och så har det alltid varit för mig. Den höjs ju i princip bara om du handlar mycket och visar att du kan betala. Samtidigt om man är återhållsam och inte kastar pengar omkring sig så belönas man med mindre köpkraft... eller så försvinner det helt och då vet man inte längre var gränsen går. Helkorkat system.

<Uppladdad bildlänk>

Ja någon sådan grej har inte jag på mitt konto alls.
Verkar ju lite rörigt att vissa har det, vissa inte och summorna är baserat på konstiga saker verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det är ett oerhört märkligt system. Minns att jag läste att Klarna typ inte vill att man ska ta på faktura. Kanske för att deras ekonomi är svajig.

Har ingen koll på Klarnas ekonomi men låter väl rimligt. För länge sedan så tog jag oftast faktura 30 dagar på allt. Detta var nog det förvalda förr och tror intr swish fanns då. Problemet med dessa småköp blev såklart att man ibland missade och fick påminnelseavgifter, typ 69kr på något man köpte för 399… Och detta är väl kanske en del av deras affärsmodell, blir ju rätt mkt deg för dem.

Nu lär vi aldrig få reda varför just jag blev nekad faktura men man kan ju tänka sig att de inte är sugna att ”riska” om det är större belopp. Klart de föredrar småbelopp som de sedan kan kan skicka sina påminnelseavgifter på…

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har ingen koll på Klarnas ekonomi men låter väl rimligt. För länge sedan så tog jag oftast faktura 30 dagar på allt. Detta var nog det förvalda förr och tror intr swish fanns då. Problemet med dessa småköp blev såklart att man ibland missade och fick påminnelseavgifter, typ 69kr på något man köpte för 399… Och detta är väl kanske en del av deras affärsmodell, blir ju rätt mkt deg för dem.

Nu lär vi aldrig få reda varför just jag blev nekad faktura men man kan ju tänka sig att de inte är sugna att ”riska” om det är större belopp. Klart de föredrar småbelopp som de sedan kan kan skicka sina påminnelseavgifter på…

När Klarna kom så hade de definitivt det som affärsmodell. Jag började med Klarna när det blev tillgängligt och trots att jag ända sen jag flyttade hemifrån har varit närmast neurotisk med räkningar så fick jag förseningsavgifter för att de inte skickade räkningen, och ska väl erkännas - jag låg inte på dem för det utan glömde bort det.
Så jag slutade använda dem i några år. Men nuförtiden tycker jag att man måste anstränga sig ganska hårt om man ska missa betalningar i alla fall om man har appen och håller koll via den.

Visa signatur