Skrivet av Erik_T:
Två sekunder summerat över åtta laddtider (ja, jag kollade just hur många laddningar det där benchmarket gör). Det blir ca 250ms per laddtid. Lite mer än jag hade trott, men inget man skulle märka mycket av i praktiken.
Bara ett exempel jag råkade ha öppet samtidigt, har ett ännu bättre exempel på min Asus ROG G751JY, som kom med en 128 GB Sandisk X300s, vilken jag behövde använda i ungefär en vecka när datorn var ny medan jag väntade på en 1 TB Samsung 850 Evo.
Här ser du en jämförelse mellan dem:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-X300s-Non-Secur...
Min laddtid till Story Mode i GTA V blev t.ex. mer än 10 sekunder kortare med en 850 Evo, i samma dator med oförändrad hårdvara i övrigt, och det går nog inte skylla på att Sandisk-enheten var "för full" då det var mer än 45 GB ledigt utrymme på den.
Har haft den här diskussionen i någon annan tråd för ca 5 år sedan, när jag skaffade min numera avlagda 400 GB Intel 750, och någon menade att jag inte skulle märka någon hastighetsmässig skillnad mot den 240 GB Intel 520 jag bytte ut. Som du ser på bilden nedan så är accesstiden en tiondel på Intel 750 (längst ner till vänster) jämfört med Intel 520 (längst upp till höger) samtidigt som 4 KB-läs dubblats och 4 KB-skriv tredubblats. Du ser även att en "normal" SATA-ansluten 512 GB Samsung 850 Pro har hängt på den trenden, och då var det mindre än två år mellan releaserna av Intel 520 respektive Intel 750, samt några månader mellan 850 Pro och Intel 750.
Den Samsung 970 Evo som bytt ut min Intel 750 sedan dess är betydligt snabbare, mer än 50% snabbare 4 KB-läs:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-970-Evo-NVMe-PC...
Om användaren inte märker någon skillnad mellan dem så beror det antagligen på att den sitter på någon gammal lam skithårdvara som utgör begränsningen, annars kommer det bli mätbara skillnader när datorns långsammaste minne uppgraderas. Med det sagt så klarar sig antagligen en hög andel användare på valfri SSD, men eftersom det skiljer väldigt lite pengar mellan sopiga enheter och någorlunda kapabla så finns det oftast väldigt liten anledning att köpa något sämre.
För att återgå till tråden så verkar Crucial MX500 vara ett bra val för pengarna för en SATA-SSD, vilken är betydligt snabbare än t.ex. Samsung 860 Evo och till en längre prislapp.