Permalänk

Hur uppgraderar jag min dator?

Hej har ett lenovo moderkort av modellen 36E7 (U3E1) och jag hittar ingenting om den på internet. Nu är det såhär att jag behöver uppgradera min dator men jag vet inte vilket moderkort som passar. Finns det någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hej! Vilken Lenovodator har du? Vilket moderkort du har berättar ju bara vad som redan finns i chassit

Vad är specifikationerna och modellen du har idag?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du vill uppgradera då? CPU, moderkort, RAM, grafik, lagring?

Vad är det du ska uppgradera från?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hej! Vilken Lenovodator har du? Vilket moderkort du har berättar ju bara vad som redan finns i chassit

Vad är specifikationerna och modellen du har idag?

Det är en Lenovo Legion tower t530. Undrar om man kan byta moderkort hursom eller om det bara är vissa modeller som passar min dator?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad är det du vill uppgradera då? CPU, moderkort, RAM, grafik, lagring?

Vad är det du ska uppgradera från?

Tänkte uppgradera CPU och moderkortet. Men jag har för mig att jag inte kan använda vilket moderkort som helst, utan behöver ha något i samma model som i dagsläget

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade denna bild på nätet:

Källa: PC För Alla (Lenovo Legion T530: Stor dator som ekar tomt, 2020-04-29

Tyvärr ingen särskilt bra bild, men det verkar vara en udda formfaktor på moderkortet. Däremot verkar det ju finnas ganska flexibla monteringsmöjligheter, så ett vanligt ATX eller mATX-moderkort kan eventuellt passa. Skulle behöva en bättre bild på insidan och mått för att kunna avgöra det. Gärna med moderkortet demonterat.

Ser också ut som att det är standard PSU-kablar, men igen, bättre bild och mått skulle behövas för att kunna se detta.

Huva vilket hemskt chassi de använt, förresten.

PS: Kan referera till följande "hålstandard" för moderkort:

Ska du montera ett annat moderkort så måste det förutom att passa också gå att få in distanser på rätt ställe för att montera moderkortet, de får du köpa separat.

Permalänk
Medlem

Verkar som att modellen stödjer upp till Core i7 8700 så om du har sämre CPU än denna kanske du kan byta CPU utan att byta moderkort.

Men det verkar också finnas en variant med AMD CPU
https://www.lenovo.com/us/en/consumer-desktop/lenovo-legion/g...
Den kanske går att uppgradera också, t.ex. en Ryzen 3600 om man inte behöver inbyggd grafik.
I så fall bör det ju finnas ett moderkort för AMD som passar.
Edit: Visstja Ryzen 3400G är förra generationen. Osäkert om 3000-serien utan grafik funkar.
2700X verkar funka: https://lenovojakarta.com/lenovo-legion-t530-gaming-pc-amd-ry...

Men är det värt uppgradera processorn? Verkar ju vara hyfsat modern generation ändå.

Edit: Ska man ändå uppgradera moderkort och CPU kan man väl köpa till ett passande chassi för standardformat på moderkort. Troligtvis bättre i så fall att sälja hela den gamla datorn istället för att stycka den och flytta över delar. Tänker att sälja ett sådant udda moderkort som ditt gamla som bara passar i detta chassi är nog svårare. Visst minnen, SSD och grafikort kan man ju flytta över men tänker också att kunder som köper begagnade färdiga datorer nog vill ha hela paketet liksom.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag håller med ronnylov här. Om du ska göra en uppgradering av hela "grundsystemet" dvs moderkort och CPU, så lär du väl kanske uppgradera grafikkort också? Då hade jag också sålt din nuvarande dator och använt det som grundplåt för ett nytt system.

Vad är det du upplever är långsamt? Spel? Videorendering? Excel?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com