Permalänk
Medlem

Köpråd av moderkort.

Hej!

Jag vill ha ett nytt moderkort... Jag har köpt ett par ram minnen med 3600 mhz cl16 och det blir väldigt instabilt när jag kör dom i 3600 mhz, däremot fungerar det bra utan blåskärm och att spel kraschar i 3200 mhz. Det finns en hel tråd angående detta strul och jag antar att det beror på mitt moderkort som är lite av budget och blir lite instabilt med så snabba ram minnen.

Har läst att detta moderkort inte har den bästa vrm kylning heller och det gör att jag vill byta ut i god tid satsa på ett bra gaming moderkort.
Jag vill även kunna vara redo för nya generation av Ryzen, även för nykommande gpu. Jag har läst att b450 ska ha stöd för nästa generation av Ryzen men vet inte om det är det bästa att sätta en sån cpu på detta moderkort.

Till min fråga. Vilket moderkort är det som rekommenderas idag för Ryzen 3700x? Räcker det med ett B550 eller borde man satsa på ett X570 direkt?

Har lagt ögonen på detta https://www.webhallen.com/se/product/319201-ASUS-ROG-STRIX-B5... tillsammans med 1 Tb m.2 ssd

Pc specifikationer står i min beskrivning

Har inte bestämt mig ännu för om jag ska slösa pengar på ett nytt moderkort tänkte att det kan vara värt att fråga om råd först. Annars har jag inte problem att lägga pengar på pc komponenter

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Har du testat köra dem i 3600MHz CL18?
Jag tycker inte det är värt att byta moderkort enbart på grund av RAM-hastighet.
Skillnaden mellan 3000MHz och 4000MHz är inte mer än kanske 10% och mellan 3200MHz till 3600MHz är den ännu mindre 5% kanske.
Om du trots allt ska byta moderkort, kolla så att RAM/MoBo finns med på QVL. (g-skill brukar ha en QVL lista med moderkort)

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Whaea: Har du testat köra dem i 3600MHz CL18?
Jag tycker inte det är värt att byta moderkort enbart på grund av RAM-hastighet.
Skillnaden mellan 3000MHz och 4000MHz är inte mer än kanske 10% och mellan 3200MHz till 3600MHz är den ännu mindre 5% kanske.
Om du trots allt ska byta moderkort, kolla så att RAM/MoBo finns med på QVL. (g-skill brukar ha en QVL lista med moderkort)

Ja det har du rätt i men är inte bara pågrund av mina ram jag vill uppgradera moderkort.
Ska hålla utkik efter det. Tack!

Visa signatur

Punch a fish make a wish