Aktiva studiohögtalare - Koppla via bluetooth?

Permalänk
Medlem

Aktiva studiohögtalare - Koppla via bluetooth?

Halloj,

Jag har ett par yamaha Hs80-monitorer som står och samlar damm. Det känns lite tråkigt för jag gillade verkligen ljudet i dom.

Förr hade jag en hel musikrigg med mixer osv men nu har högtalarna hamnat bredvid tv:n. Om jag nu vill börja använda dom för att "bara" streama trådlöst typ Spotify till dom och eventuellt koppla in TV:n så behöver jag hitta en rätt liten och dold lösning.

Efter att ha googlat lite verkar det ju vara någon form av DAC som gäller. Problemet är ju bara att det är två monitorer med varsin Tele eller XLR-utgång och min erfarenhet av adaptrar till phono är inte så bra. Viktigt att kunna köra trådlöst från telefon/dator. Någon som har ett förslag på hur jag bör göra?

Hittade denna:
https://www.thomann.de/se/radial_engineering_bt_pro.htm#bewer...

Men det känns lite overkill att pröjsa 2,5k för en enhet som egentligen bara förenar två monitorer och låter mig ansluta via wifi/bluetooth...

Tackar i förväg.

//Lanicia

Permalänk
Medlem

Jag har kört en liknande denna tidigare. Det funkade utmärkt med RCA till Telekabel.

https://www.fyndborsen.se/Stereo/stereo-tradlosaadaptrar/yama...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Halloj,

Jag har ett par yamaha Hs80 monitorer som står och samlar damm. Det känns lite tråkigt för jag gillade verkligen ljudet i dom.

Förr hade jag en hel musikrigg med mixer osv men nu har högtalarna hamnat bredvid tv:n. Om jag nu vill börja använda dom för att "bara" streama trådlöst typ Spotify till dom och eventuellt koppla in TV:n så behöver jag hitta en rätt liten och dold lösning.

Efter att ha googlat lite verkar det ju vara någon form av DAC som gäller. Problemet är ju bara att det är två monitorer med varsin Tele eller XLR-utgång och min erfarenhet av adaptrar till phono är inte så bra. Viktigt att kunna köra trådlöst från telefon/dator. Någon som har ett förslag på hur jag bör göra?

Hittade denna:
https://www.thomann.de/se/radial_engineering_bt_pro.htm#bewer...

Men det känns lite overkill att pröjsa 2,5k för en enhet som egentligen bara samlar förenar två monitorer och låter min ansluta via wifi/bluetooth...

Tackar i förväg.

//Lanicia

Skulle nog köra på något som denna:

https://www.thomann.de/se/denon_professional_dn_200br.htm

Radial gör bra grejer, men är nog inte riktigt vad du är ute efter. Denna från Denon är mer pålitlig för det syfte du ska använda monitorerna till.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen @Jumpcut & @Bamsebjörn, båda förslagen verkar bra. Ska gräva vidare med båda.

Den Denon var jag och kikade på men avfärdade den nog lite väl fort iom att den låg under mikrofon-relaterade produkter hos tysken. Det verkar dock lovande och lätt att gömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Tack för förslagen @Jumpcut & @Bamsebjörn, båda förslagen verkar bra. Ska gräva vidare med båda.

Den Denon var jag och kikade på men avfärdade den nog lite väl fort iom att den låg under mikrofon-relaterade produkter hos tysken. Det verkar dock lovande och lätt att gömma.

Ja, alltså, den har ju ingenting alls med mikrofoner att göra. Den fungerar ju enbart som en mottagare för bluetooth-signaler och skickar vidare signalen analogt med hjälp av antingen xlr/ts till högtalare eller ingångar på en mixer/annan utrustning. Så den har väl bara placerats i fel kategori helt enkelt

Det jag diggar med den också i jämförelse mot radialen är att den är monterbar (är ju egentlig tänkt för permanent installation) och att man då kan skruva in den i vägg eller på möbel och på så sätt få bort den från golvet och göra det snyggt och prydligt. Plus att den har extern antenn för bättre uppkoppling och stabilitet för bluetooth-signalerna. Och sist men inte minst halva priset av radialen.