Följ Black Week på SweClockers

Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem

Det här sa Spotifys VP förra året; https://variety.com/2019/biz/news/spotify-dismisses-amazon-hd...

"We haven’t talked much about [a high-fidelty option],” he said when asked whether the company has plans to launch its own high-definition service. “If you go back and look at it, it’s not really something that’s been a big differentiator among the different services. It’s really about user interface, algorithms, playlists, discoverability and those type of things.

“So I wouldn’t say never,” he concluded, “but we think that in terms of what consumers are looking for, it’s not something that’s really resonated."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Som sagt. 99% vet inte vad det är nej. Jag har jobbat på flertal stora el-kejdor i Sverige och framförallt jobbade jag på en stort el-varuhus när brusreducerade lurar boomade. Så nej. Med fakta i bagaget. Folk har ingen aning om vad det är till för och hur det fungerar.

Shit! Har du jobbar på flera olika stora kedjor så finns det naturligtvis ingen anledning att ifrågasätta dig eller din "fakta". Bra argument!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Skulle det vara en trevlig bonus med högre kvalitet? Ja.
Skulle 99% av de som använder tjänsten bry sig och/eller höra någon skillnad? Ytterst tveksamt.
Skulle antalet som är beredda att betala för högre kvalitet göra det lönsamt att satsa på det? Inte en chans.

När jag själv hade en bättre anläggning för ca 10 år sedan (totalt gick den väl på ca 50000:-) så jämförde jag spotify med det jag rippat själv från min samling och med cd. Hörde personligen ingen större skillnad alls i de låtar jag testade, tyckte dock att direkt från cd lät något bättre (berodde kanske mest på att jag hade en ganska speciell spelare med rör i som lät lite "varmare").

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Stor skillnad på 320kbps och lossless? Inte för 99.9% av befolkningen.

Antagligen främst för att de inte har prylar som kan spela upp det så bra att man hör skillnad men också för majoriteten antagligen bara lyssnar på musik för att blockera ut annat ljud/få tiden att gå.

Resten får väl betala 19.99$ per månad för Tidal.

Tror aldrig jag hävdat att skillnaden skulle vara stor? De andra tjänsterna är lite billigare än Tidal Hifi, tex Amazon HD.

Permalänk
Medlem

Undrar om jag skulle märka någon skillnad med lurar och tel i sign... Måste testas...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Moderator
Testpilot

För att få ett svar på din fråga så tycker jag du ska samtidigt fundera på vad är core business för Spotify?

Har Spotify profilerat sig som en HiFi-nörds våta streaming dröm? För mig är svaret nej. I mina ögon har Spotify möjliggjort det alla trodde var omöjligt och se till att så stort utbud av musik är tillgängligt på så många tekniska plattformar som möjligt med ett snabbt och intuitivt sätt att börja spela musiken.

Jag gissar att Spotify ser lossless-frågan som rätt underordnad på deras agenda och för att kunna garantera att tjänsten, "alltid funkar" så vill man undvika att kunder får problem utan att förstå varför. Läs: Har ställt in lossless utan att veta det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Vet du att det är samma källmaterial som användes i bägge tjänster? Om inte är jämförelsen värd exakt ingenting.

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/115000397069-TIDA...

Permalänk
Medlem

Alltså, problemet för Spotify (rent kvalitetsmässigt) är inte den ljudande skillnaden mellan 320k mp3 och, tex, lossless flac. Det handlar snarare om att de inte erbjuder de bästa mixarna/masters utan bara de senaste re-mastrade (och därmed förstörda) utgåvorna. OM Spotify skulle erbjuda flac skulle de allra flesta, inklusive undertecknad, inte uppleva någon ljudmässig fördel. Tidal låter mycket bättre men det hänger nog inte ihop med den erbjudna upplösningen, snarare att de har andra utgåvor alternativt inte mekar med ljudet. Lyssnar jag på Spotify tröttnar jag efter en kvart, med Tidal klarar jag typ en timme. Därefter blir det strömmande från egen disk eller vinyl.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Alltså, problemet för Spotify (rent kvalitetsmässigt) är inte den ljudande skillnaden mellan 320k mp3 och, tex, lossless flac. Det handlar snarare om att de inte erbjuder de bästa mixarna/masters utan bara de senaste re-mastrade (och därmed förstörda) utgåvorna. OM Spotify skulle erbjuda flac skulle de allra flesta, inklusive undertecknad, inte uppleva någon ljudmässig fördel. Tidal låter mycket bättre men det hänger nog inte ihop med den erbjudna upplösningen, snarare att de har andra utgåvor alternativt inte mekar med ljudet. Lyssnar jag på Spotify tröttnar jag efter en kvart, med Tidal klarar jag typ en timme. Därefter blir det strömmande från egen disk eller vinyl.

/ B

Nu är det förvisso inte Spotify som "erbjuder" musiken. Det är respektive skivbolag/label som väljer vad de laddar upp och således vad som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

Andelen användare som bryr sig om ljudkvalitet skulle jag vilja påstå är försvinnande liten. Se bara till vilka hörlurar som säljer mest, Airpods och Beats...

Förvisso sant, men dom som faktiskt bryr sig är ganska ofta beredda att betala lite extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Inspelning på musiken ger helt klart ett större lyft än uppspelningskvalité.

Sen att du nämner atmos högtalare och en hemmabioreciver. Spelar du upp din musik med surroundljud? 😆

Sony erbjuder en upmix av källorna, men nej jag menar primärt att filmljudets format och möjligheterna där ger mycket större sklllnad än högre kvalitet på stereomusik.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Min sambo är en typisk mainstream kund.
Hon är supernöjd med Spotify.
Hon hör skillnad på bra och dåligt ljud men bryr sig inte.

Hon ifrågasatte en gång i början av vårt förhållande min dyra ljudanläggning, jag hade hennes favorit Enya på sacd så jag satte på den vilket resulterade i att hon satt och grät i soffan av inlevelsen i musiken.
Ändrade hon åsikt om att det är värt det, nej, precis som den stora massan inklusive nästan alla jag känner.
De flesta som provlyssnat hemma kan säga vilket som är bra och dålig men man bryr sig helt enkelt inte då man inte stör sig på dåligt ljud.
När jag provspelade i början hade jag en billig och en dyr stärkare men samma högtalare och jag minns ingen som inte kunnat säga vilket som var premium.
Spelat 128k mp3 på billig stärkare jämfört med sacd på dyr stärkare.

Summan är att jag tror Spotify gör helt rätt för sin affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Själv stör jag mig mer och mer på att Spotify med envishet vägrar erbjuda en abonnemangsform för uppspelning i lossless kvalitet.

Nu radas konkurrenterna upp (som erbjuder högre ljudkvalité):
Amazon HD
Tidal (Hifi abonnemanget)
Qobuz
Deezer Music
Primephonic

Håller Spotify på att klanta till det, släpper de in ex antal konkurrenter i onödan? Det är år 2020 med bättre bandbredd och generellt högre kvalitet på mobiler, hörlurar, högtalare, dac's och förstärkare.

Själv förstår jag inte att Spotify vågar riskera sin otroligt starka marknadsposition men de har väl turen hittills att det uppenbarligen är alldeles för få människor som är beredda att betala mer för lite högre ljudkvalitet.

Möjligen har Spotify tjänat lite på allt tjafs kring MQA formatet som Tidal satsar stenhårt på, vet ej.

Då min musik streamas på ett flertal tjänster (Tror det är de flesta som finns, det är distribution via CDBaby) så kan jag se att antalet steams på Spotify är magnituder fler än alla andra tjänster tillsammans, så jag tror grundproblemet är att de är överlägset störst oc kan göra som de vill.

Jag tror att andra tänster måste få upp antalet användare rätt rejält innan Spotify börjar överväga att förbättra sin tjänst. Känns som att de flesta ändå lyssnar från mobilen för det mesta med pissiga hörlurar så ljudkvalitet är sekundärt, och då tycker inte Spotify det är värt att lägga tid och pengar på att erbjuda lossless.

Men när man laddar upp filer för distribution så ska det vara i WAV eller annat icke-förstört råformat, så de har definitivt tillgång till lossless ljudfiler, om de skulle vilja erbjuda det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert

Fast skillnaden mellan lossless och lossy är ju egentligen ganska tydlig även för människor, och det finns gott om tillfällen där det inte finns någon poäng alls med att snålkoda (exempelvis på Blu-Rayfilmer eller på DCP:er). Däremot så har väldigt många audiofiler i princip helt missat exakt vad det är som tas bort vid förstörande komprimering, och hur det yttrar sig. Det är väldigt sällan exempelvis sångröster, inspelade i bra studiomiljöer, blir mindre tydliga eller bastoner tappar "tyngd".

Däremot är det tämligen vanligt att inspelningar med "högt" brusgolv får bruset alldeles för kvantiserat vid förstörande komprimering, vilket kan vara väldigt störande. Återigen är Bottle Rocket-soundtracket ett väldigt bra exempel på det.

På många sätt liknar det hur H.264 ofta inte kan behålla den korniga bild som analog film ger, vilket många kanske inte märker på rak arm men det hindrar inte felen från att ligga där.

Permalänk
Medlem

I de få fall jag hör någon skillnad på lossless och högkvalitativ lossy så låter lossy nästan alltid bättre. Skalar bort sådant som ändå inte direkt tillför något och snarare upplevs som brus, det är väl typ symballjud och sånt som är enda stället det går att höra en förbättrimg typ.
Jag är relativt säker på att majoriteten som förespråkar lossless inte skulle höra skillnad eller rent av föredra lossy i ett blindtest. Och med 99% av uppspelningshårdvaran som finns så är det inte formatet som gör störst skillnad på vad som kommer ut.

Permalänk
Medlem

För mig har de gjort bort sig och jag har min musik bank där jag föröver låtar till telefonen och där ingår inte 320kb, om man inte hör skillnad ok, om man inte bryr sig om kvalitet på lurarna ok, men om man bryr sig så hör åtminstone jag skillnad.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

De som säger att de inte hör någon skillnad är ju beklagligt i sig. Möjligt att de antingen fått in fel inställningar eller så har de såpass dålig hörsel att de helt enkelt inte kan ta in skillnaden. Sen ska man inte heller förvänta sig att man hör någon större skillnad om man sitter med tex sin JBL boombox för 500 kronor som spelar över blåtand. Jag är för att Spotify lägger till ett alternativ för dem som vill ha det sista lilla extra. Dubblera gärna månadsavgiften för Spotify ’s interface är i min mening det helt klart bästa och mest användarvänliga på marknaden likt deras utbud när de kommer till musik.

Visa signatur

Corsair 750D | Intel Core i7-3770K 4.6 GHz delidded & lappad | XSPC Raystorm D5 RX360 - RX240 | Gigabyte G1-Killer Series G1.Sniper 3 | G.Skill Ares 16 Gb 1866 Mhz | Corsair AX 1200W Gold | Intel 520 SSD 120 Gb - Samsung 830 256 Gb | x 2 Palit Geforce GTX 680 4GB + x1 MSI Twin Frozr GTX 680 4Gb | QNIX 27" 2560x1440 120hz | Logitech G700 | Logitech G110

Permalänk
Medlem

Nej, för den absoluta majoriteten av befintliga och nya kunder är skillnaden så liten att den nog är försumbar, gemene man bryr sig inte heller mycket om vad audiofiler tycker. Det är ingen prioritet helt enkelt, inget att ta personligt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av quinzy905:

De som säger att de inte hör någon skillnad är ju beklagligt i sig. Möjligt att de antingen fått in fel inställningar eller så har de såpass dålig hörsel att de helt enkelt inte kan ta in skillnaden. Sen ska man inte heller förvänta sig att man hör någon större skillnad om man sitter med tex sin JBL boombox för 500 kronor som spelar över blåtand. Jag är för att Spotify lägger till ett alternativ för dem som vill ha det sista lilla extra. Dubblera gärna månadsavgiften för Spotify ’s interface är i min mening det helt klart bästa och mest användarvänliga på marknaden likt deras utbud när de kommer till musik.

Så kan det förstås vara men bevisbördan ligger på dig. Var vänlig länka till seriösa dubbelblindade RCT-studier som visar detta. Mig veterligen finns inga studier som visar på detta. Personliga anekdoter betyder ingenting.

Skakar du fram ordentliga studier eller ännu hellre översiktsartiklar så är jag beredd att ändra min ståndpunkt.

Kan du inte få fram dessa artiklar borde du nog snarare inse att en dubblering av månadsavgiften är bondfångeri.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skewgen:

I de få fall jag hör någon skillnad på lossless och högkvalitativ lossy så låter lossy nästan alltid bättre. Skalar bort sådant som ändå inte direkt tillför något och snarare upplevs som brus, det är väl typ symballjud och sånt som är enda stället det går att höra en förbättrimg typ.
Jag är relativt säker på att majoriteten som förespråkar lossless inte skulle höra skillnad eller rent av föredra lossy i ett blindtest. Och med 99% av uppspelningshårdvaran som finns så är det inte formatet som gör störst skillnad på vad som kommer ut.

Tagit med flertalet polare till riktiga Hifi butiker.
Kan säga inte många gillar mig längre
$$$$$
Efter dom testat både low tier hifi till highend, monitorer, hörlurar, in-ear.
Med utan DAC /AMPs och visa va folk menar med det.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vet att utan referenser är detta meningslöst utan mer en personlig anekdot.

Men när jag fick reda på att SACD ofta har en annan master än CD, så trillade nått ner för mig iaf. Om man lägger de pengarna på sin utrustning och ett premium format så spelar mastern mer roll. En master för att lyssna på tunnelbanan gör sig inte lika bra när man fin lyssnar.

Permalänk
Medlem

Tidal med dess hifi abonnemang samt Dolby Atmos ljud är suveränt i mitt ljudsystem, även Deezer är suveränt, håller med om att om man bara använder hörlurar så kvittar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ymmoth:

Tidal med dess hifi abonnemang samt Dolby Atmos ljud är suveränt i mitt ljudsystem, även Deezer är suveränt, håller med om att om man bara använder hörlurar så kvittar det.

Vänligen utveckla hur du menar med att det kvittar om man "bara använder hörlurar"?

Permalänk

Jag hade definitivt varit beredd att betala dubbla månadskostnaden för förlustfritt - strömmar via Sonos digitalutgång till både hifianläggning och avancerad hemmabio... Hade det inte varit för att man velat ha Spotify OCKSÅ så hade jag redan haft ett andra abonnemang någonstans för förlustfritt.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Jag kanske är helt galen men jag tycker jag hör skillnad (mer detaljer) i musik som är lossless och om man hittar master (tidal) så tycker jag att jag i bland hör vissa detaljer jag inte hört tidigare. det kan vara små saker. Sedan tycker jag att det är lite annan karaktär på ljudet som är lossless en det som är kompremerat finns viss klarhet i lossless och master som jag tycker saknas i kompremet.

Mina två öron..

Dire Straits Brothers In Arms när den släpptes 1985 på CD och vinyl blev den klassad som en av världens bästa "pressningar" ljudmässigt i rätt många år, CDn var en av de första(om inte den första) DDD skivorna som släpptes på CD.
Denna skiva har snurrat i många hifi-nördars apparater både digitalt och analogt för att uppnå det perfekta ljudet, som enligt herr Barbro inte finns några genvägar till.

CDn jag har köptes 1993 så den har inte hunnit med någon remastering, har valt just denna skiva i några exempel nedan för jag har lyssnat på den i alla möjliga och omöjliga anläggningar och den är nog en aning sönderanalyserad...tror jag
Hemma lyssnar jag mest genom mina Q-Pad 1339 som är Beyerdynamics MMX300 med mikrofon.

Jämför jag "refrängen" på låt nr 7 The Man's Too Strong mellan CD och Spotify högsta kvalité kan jag höra vissa skillnader.
På CDn finns det ett större avstånd mellan strängarna på gitarren, på CDn kan man tydligt höra när Mark Knopfler slår "för hårt" på strängarna, det blir ett "brö" ljud eller hur nu man ska få det på pränt. Ljudet finns på Spotify men inte lika tydligt.
Introt till låt nr 2 Money For Nothing tycker jag är grötigare på Spotify vs CD.

Har inget speciell anläggning i bilen, Volvo s60 -05 med premiumpaket, många gånger kan jag tycka musiken från Spotify i bilen kan upplevas som "tråkig", jämför jag samma låtar rippat från CD(mina) spelat genom samma medium(telefon-->blåtand) får jag en bättre upplevelse....lite roligare helt enkelt

Spotify plockade bort "extreme quality" läget 2018, enligt Spotify ska "Very high" motsvara Extreme quality men därom tvistar de lärde.
Såg nu att Extreme quality är bortplockat även för nedladdning...

ps
Det kortaste vi har förutom väderminnet är ljudminnet

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Dom tappade mig som kund p.g.a. bristen på lossless, köpte Tidal HIFI istället. Jag är 40+ med mild tinnitus på ena örat, men har inga problem att höra skillnad på ljudet när jag växlar mellan lossless och komprimerat, givet att du spelar genom nån vettig utrustning.
Så hemma i vardagsrummet med högtalare eller fin hörlurar kör jag lossless, i bilen streamar jag lossy för där går det ändå inte att höra skillnad, dels p.g.a. halvsunking utrustning och dels p.g.a. allt annat buller.

Permalänk
Medlem

Problemet med musiken är väl främst dålig mixning. Eller nåt. Speciellt om man lyssnar på stan, i bilen, i kollektivtrafiken så borde lossless knappast ge mätbar förbättring. Skulle vara intressant att se om olika streamingtjänster har olika grundmaterial.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Sammanfattat: Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik. Det som spelar mer roll är DAC, högtalare och mastering,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Sammanfattat: Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik.

Vad bra, tack för sammanfattningen, äntligen någon som berättar sanningen, härligt, the big truth, nu vet vi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meto:

Sammanfattat: Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik. Det som spelar mer roll är DAC, högtalare och mastering,

Du har helt rätt i det du skriver så det är ju inget att argumentera emot men problemet är att det finns mycket som inte komprimerats bra och det är obra komprimering man ska argumentera mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.