Permalänk
Medlem

Budgetvänlig am5 uppdatering.

Halloj!

Har skjutit ett tag på att uppgradera mitt am4 system. Nu med hot om höjda importavgifter så funderar jag på om jag bara borde köra innan de sticker iväg... hade någon ide om att vänta in en ny cpu generation o sen försöka köpa en top end am5 begangnat...

Har en del delar ja tänker får följa med från den nuvarande:
4070tiS
DeepCool AK620 Zero Dark
Kingston Fury Renegade M.2 2TB + crucial p5 2tb
ASUS TUF Gaming 750W Gold
O ett lian li o11 air mini med noctua fläktar

Kommer från ett 5700x3d o tänker att de är värt att fortsätta på x3d spåret?

Finns det någon vänlig själv som skulle kunna rekomendera en budgetvänlig moba, ram o cpu combo? Har inte speciellt mkt krav på moba funktion. 2mv2 slots räcker för mina behov o kör inge rgb. Utan bara maxa pris/preformance.

Tack på förhand!
Leon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Halloj!

Har skjutit ett tag på att uppgradera mitt am4 system. Nu med hot om höjda importavgifter så funderar jag på om jag bara borde köra innan de sticker iväg... hade någon ide om att vänta in en ny cpu generation o sen försöka köpa en top end am5 begangnat...

Har en del delar ja tänker får följa med från den nuvarande:
4070tiS
DeepCool AK620 Zero Dark
Kingston Fury Renegade M.2 2TB + crucial p5 2tb
ASUS TUF Gaming 750W Gold
O ett lian li o11 air mini med noctua fläktar

Finns det någon vänlig själv som skulle kunna rekomendera en budgetvänlig moba, ram o cpu combo? Har inte speciellt mkt krav på moba funktion. 2mv2 slots räcker för mina behov o kör inge rgb. Utan bara maxa pris/preformance.

Tack på förhand!
Leon

Hur kommer det sig att du vill uppgradera? Av ren nyfikenhet, om det inte behövs av praktiska skäl så är det mest prisvärda att inte köpa något alls.

Om du insisterar på AM5 så hade jag nog valt dessa delar:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 7600 (2 248 kr hos Amazon MP)
Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI (1 499 kr hos Amazon MP)
RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) (1 089 kr hos Inet)
Totalt: 4 836 kr

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en video som jämför 5700x3d med 7600x och 7600x3d. https://www.youtube.com/watch?v=naNOTYU20nw
Som du kan se i videon så är det liten skillnad mellan 5700x3d och 7600x i spel. 7600x är en meningslös uppgradering. 7600x3d kan ha fördelar, men då får du lägga på ytterligare ca 2000kr på priserna ovan.

7600x3d kan ge en fördel om du inte når upp till refreshrate för din monitor idag, alternativt inte når upp till den refreshrate du vill ha. Särskilt märkbart om du kör i lägre upplösning som 1080p. Nästan ett krav att du spelar på en 144Hz skärm eller bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du menar med "budgetvänlig"

Moderkort och minne borde landa runt 3000kr utan problem men cpu om det ska va en uppgradering så är det 9800x3d som gäller (7800x3d har gått upp så ofantligt mycket i pris att den är bara överlag ett dåligt köp idag) men slutpriset om det ska va en uppgradering landar strax under 10 000kr
https://www.inet.se/lista/Zme8F/upp

Sure 1500kr billigare med 7800x3d, men ska du redan lägga ner 8000kr så är det lika bra att köpa den nya som är både bättre och betyderligt svalare.

Skrivet av Aeig:

Hur kommer det sig att du vill uppgradera? Av ren nyfikenhet, om det inte behövs av praktiska skäl så är det mest prisvärda att inte köpa något alls.

Bygge från Komponentkoll

Mvh

4836kr för att få exakt samma prestanda? Om han väl vill gå över till AM5 så är det bara en uppgradering om han går över till 9xxx serien eller köper en x3d cpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror helt på vad du menar med "budgetvänlig"

Moderkort och minne borde landa runt 3000kr utan problem men cpu om det ska va en uppgradering så är det 9800x3d som gäller (7800x3d har gått upp så ofantligt mycket i pris att den är bara överlag ett dåligt köp idag) men slutpriset om det ska va en uppgradering landar strax under 10 000kr
https://www.inet.se/lista/Zme8F/upphttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/Zme8F/upp

Sure 1500kr billigare med 7800x3d, men ska du redan lägga ner 8000kr så är det lika bra att köpa den nya som är både bättre och betyderligt svalare.

4836kr för att få exakt samma prestanda? Om han väl vill gå över till AM5 så är det bara en uppgradering om han går över till 9xxx serien eller köper en x3d cpu.

Jag instämmer i att det blir samma prestanda, men det är det mest prisvärda alternativet och TS kommer in på AM5 plattformen.

Sen förstår jag inte varför du har valt det moderkortet framför det i min kundkorg, samma pris men sämre på alla sätt och vis, båda kostar 1499 kr men MSI varianten är ATX och har bättre komponenter, kylning, WIFI, osv, det andra är ett budget mATX kort.

RAM minnet är också 200 kr dyrare för CL30 istället för 36, finns ingen anledning om TS vill ha lägsta möjliga pris, det är nästintill inte mätbart i 1440p och högre, finns ingen anledning att betala 20% (cirka) mer för 0-1% mer prestanda.

Tillägg: Detta är ett kliv upp mot nuvarande prestanda samtidigt som det är "prisvärt" i sammanhanget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om du redan har 5700X3D skulle jag åtminstone hålla ut en CPU-generation till. Den borde inte ha några problem alls i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bygge från Komponentkoll

Mvh

Nej det är väl så ja resonerat! Enda spelet ja haft "problem" är stalker 2, men av allt att dömma behövs det en cpu uppgradering långt över budget för att man ska sd någon förbättring alls😋.

Tror mest att jag fick puls när ja läste om upp till 40% högre priser... vill liksom inte stå kvar på stationen den dagen det släpps en gpu till ett rimligt pris som ger mig mer än 5-10% mer prestanda...

Permalänk
Medlem

Otroligt tacksam för alla svar! Men kanske gör så att jag väntar ut den orange presidenten och hoppas att världsekonomin återhämtar sig 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag instämmer i att det blir samma prestanda, men det är det mest prisvärda alternativet och TS kommer in på AM5 plattformen.

Sen förstår jag inte varför du har valt det moderkortet framför det i min kundkorg, samma pris men sämre på alla sätt och vis, båda kostar 1499 kr men MSI varianten är ATX och har bättre komponenter, kylning, WIFI, osv, det andra är ett budget mATX kort.

RAM minnet är också 200 kr dyrare för CL30 istället för 36, finns ingen anledning om TS vill ha lägsta möjliga pris, det är nästintill inte mätbart i 1440p och högre, finns ingen anledning att betala 20% (cirka) mer för 0-1% mer prestanda.

Tillägg: Detta är ett kliv upp mot nuvarande prestanda samtidigt som det är "prisvärt" i sammanhanget.

https://komponentkoll.se/bild/zUdoV.png

Mvh

Självklart, men det är flera tusenlappar på något som idag inte ger några fördelar.

Angående moderkortet så är det enkelt, inet samt det gör ingen skillnad när det kommer till prestanda! Byggde en dator senast igår med just det moderkortet du valde så har bara med butikval att göra.

Minnes valet är bara för att 6000 CL30 är helt enkelt det optimala samt dom jag valde är från den absolut största tillverkare av minnen samt valt kitt är även med på mer eller mindre alla qvl listor.

Självklart är det kittet betyderligt vettigare, men ska man väl lägga ner 7500kr så är något i stil med följande otroligt mycket mer prisvärt!

Bättre minne och bättre/svalare cpu så där kan man spara in pengar på behov av kylning istället. (oklart vad ta har för temps i nuvarande dator)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Importavgifterna är ju för de amerikanska konsumenterna. Handelsvägarna är ju ganska svåröverskådliga, men man kan ju lika gärna tänka sig att det därmed blir ett överskott på IT-komponenter i världen så att priserna går ner. Jag har svårt att tro att EU sätter några tullar på sådant som vi är beroende av inom unionen.

Jag har försökt googla fram hur AMD/Nvidia paketerar och boxar sina produkter; om det görs enbart i USA (tullar) eller om de har flera ställen (Korea?) som kan tjäna som exportland direkt till EU. Apple skickar t.ex. direkt från Kina till EU. Men vilka produkter som får EU-tariffer får vi vänta och se. USA-tarifferna mot EU är uppskjutna till onsdag den 9'e, medans EU svars-tariffer kommer gradvis 12/4--31/5 alltmedans förhandlingarna fortgår.

Allmänt om hur USA ser på oss i Sverige så verkar det rätt OK: Om att begränsa "avancerade" AI-chips. Daterad 2025-01-25

Citat:

countries like Canada, Australia, New Zealand, Japan, Nordic countries, and most of Western Europe would face no chip restrictions, meaning they can import as many advanced US chips as they'd like.

much of Central and South America as well as much of Africa, the Middle East, Portugal, Eastern Europe, Switzerland, and Southeast Asia would face some restrictions ... subject to a maximum of 1,700 advanced GPUs per order without a license, with orders under 1,700 not counting toward the per-country maximum of 50,000 advanced GPUs each.

https://uk.pcmag.com/ai/156245/us-further-restricts-nvidia-ai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Importavgifterna är ju för de amerikanska konsumenterna. Handelsvägarna är ju ganska svåröverskådliga, men man kan ju lika gärna tänka sig att det därmed blir ett överskott på IT-komponenter i världen så att priserna går ner. Jag har svårt att tro att EU sätter några tullar på sådant som vi är beroende av inom unionen.

Jag har försökt googla fram hur AMD/Nvidia paketerar och boxar sina produkter; om det görs enbart i USA (tullar) eller om de har flera ställen (Korea?) som kan tjäna som exportland direkt till EU. Apple skickar t.ex. direkt från Kina till EU. Men vilka produkter som får EU-tariffer får vi vänta och se. USA-tarifferna mot EU är uppskjutna till onsdag den 9'e, medans EU svars-tariffer kommer gradvis 12/4--31/5 alltmedans förhandlingarna fortgår.

Allmänt om hur USA ser på oss i Sverige så verkar det rätt OK: Om att begränsa "avancerade" AI-chips. Daterad 2025-01-25
https://uk.pcmag.com/ai/156245/us-further-restricts-nvidia-ai...

Det låter ju lovande isf! Jag hade förstått det som att risken är att vi blir drabbade då usa är en såpass stor marknad att när företagens marginaler blir mindre där kommer de behöva höja överallt för att kompensera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Tack på förhand!
Leon

Bättre att sitta still i båten och vänta på nästa generation X3D processorer ifall du vill ha en uppgradering som är riktigt meningsfull, alternativt öka budget om du tvunget vill uppgradera just nu (och då till 9800 X3D processor). Budget på AM5 skulle vara 7600/7600X och det presterar i linje med din nuvarande processor, så finns inte någon nytta att uppgradera till AM5 just nu om du inte ökar din budget till 9800 X3D.

Sett till framtida kostnader så är det svårt att förutse, men direkta konsekvenserna av Amerikanska tullar borde inte ha så stor inverkan på hårdvarupriserna i Sverige, och EUs svar i form av tullar verkar inte påverka det heller.