Kaktillåtelse på SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Ni ska inte känna att ni måste skämmas för att ni är ett vinstdrivande företag (jag bedriver själv enskild firma med vinstdrivande syfte, ve och fasa).
Faktiskt mest lästa nyheter = flest annonsintryck = större sannolikhet för lönsam annonsering = fler potentiella annonsörer och så vidare. Därmed är Google Analytics ett genomsyrande verktyg i hela verksamheten. Självfallet kan jag ha fått det hela om bakfoten också.

Nädå vi skäms inte Vi tycker själva att vi tar sunda ekonomiska beslut där läsaren och communityt alltid står i fokus. Och helt ärligt går det så pass bra att vi har exakt noll behov av att hålla på med "dumheter" för att få in mer pengar så det känns väldigt lugnt. Jag är snarare stolt över den syn som finns på läsarintresse kontra vinstintresse här, men givetvis utmanar vi varandra internt här. Min roll i det hela är ju att stå för läsarintresset.

Angående annonsintryck så behöver vi rent krasst inte fler, vi säljer så mycket visningar som vi vill och behöver och har många mer kvar därtill. Sedan jag började här har jag fått exakt noll påtryckningar från någon om att försöka generera mer visningar.

Skrivet av Sebbepojken:

@UndaC: Jag raderade alla kakorna från Sweclockers.com via developer console och loggade in igen. Ser ingen ny prompt om kakor 🤷‍♂️ Kör dock lite lättare innehållsblockering överlag så det kanske är något där som spökar, men åtminstone uBlock Origin är inaktiverat för SweClockers. Går jag in på andra siter för första gången så får jag upp kak-prompter där.

Skrivet av HappySatan:

Samma här, jag surfade in på Sweclockers.com i inkognitoläge utan några tillägg aktiverade. Får ingen Cookie-ruta. Kanske blivit något strul med den nya så att den inte syns?

Sorry, ska uppdatera nyheten. Förändringen skjuts ut live runt 14-snåret. Borde kanske framgått

Skrivet av Gruarn:

Sweclockers goes filterbubble.

En reflektion bara om att inte låta sig likriktas: I något meddelande längre ner än det här citerade så skriver du i ena stycket vad jag parafraserat tolkar som: "vi har begränsat med resurser och måste välja", för att direkt i nästa stycke öppna med "Det är ju inte så att vi måste välja". Som sagt inga direkta citat, utan min tolkning av innehållet. Här blir det lite av att försöka äta kakan och ha den kvar, så att säga...

Jag skulle snarare vända på det där och säga att vi ska ta oss ur den egna filterbubbla vi skapat för oss själva.
Genom att titta på statistik, göra läsarundersökningar, se vad andra aktörer håller på med och överlag bara ha en mer aktiv dialog internt om vad det är för innehåll som skapas.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på, är det det där med vågskålen? Det jag säger där är ju att vi måste välja, men valet står inte mellan de två extremer som folk verkar tro bara. Men val är det absolut, de är bara inte binära.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@UndaC: Jag raderade alla kakorna från Sweclockers.com via developer console och loggade in igen. Ser ingen ny prompt om kakor 🤷‍♂️ Kör dock lite lättare innehållsblockering överlag så det kanske är något där som spökar, men åtminstone uBlock Origin är inaktiverat för SweClockers. Går jag in på andra siter för första gången så får jag upp kak-prompter där.

Hur tar man bort dem via console?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om man inte rensar kakor eller i alla fall whitelistar specifikt den kakan som sparar ens val så slipper man att se detta igen dock. (Ska ta reda på vad den heter exakt).

Även om jag som jag skrev tidigare har att kakor tas bort när webläsaren stängs ner, så är jag inte främmande för att lägga in specifika kakor som undantag och har det för en del sidor (som te.x ASUS's hemsida för att slippa bli omdirigerad till den Svenska sidan varje gång).

Så det vore underbart om du kunde ta reda på vad den kakan heter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur tar man bort dem via console?

Det är olika från webbläsare till webbläsare. På de flesta öppnar du utvecklarkonsolen via F12. Därifrån får du gräva runt lite efter var din kakburk finns. I Chrome tror jag det ligger under Application. I Firefox hittade jag det under Storage.

Permalänk
Medlem

Detta får mig att fundera på ifall det finns någon webläsaraddon som bara nekar alla icke nödvändiga kakor, känns ju nästan lika relevant som att man måste ha adblock på många sidor.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Belzader:

Så det vore underbart om du kunde ta reda på vad den kakan heter.

Inloggningen: session_id, session_remember
Cookie Consent: OptanonAlertBoxClosed, OptanonConsent
Stödjer din webbläsare kakor, kakan: test_cookie

Det kommer finnas en komplett lista sedan med vilka som hör till "Prestanda-cookies" m.m vid lansering.

Permalänk
Medlem

Varför används en kaka för att spara hänglåsets inställning?
Förstår om det sparas i en kaka om man inte är inlggad, men är man inloggad så borde det sparas på kontot.

Skrivet av Dax:

Finns det någon addon som auto accepterar eller auto declinar dessa irriterande popups?

Till Firefox finns (I Don't Care About Cookies).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Detta får mig att fundera på ifall det finns någon webläsaraddon som bara nekar alla icke nödvändiga kakor, känns ju nästan lika relevant som att man måste ha adblock på många sidor.

https://chrome.google.com/webstore/detail/vanilla-cookie-mana...

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ELF:

Varför används en kaka för att spara hänglåsets inställning?

Vi använder något som är snarlikt kakor, något som heter LocalStorage. Det är för att alla ska kunna välja hur de vill ha menyn, inte bara inloggade användare.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få en knapp bredvid "Tillåt alla kakor" som heter "Neka alla icke-nödvändiga kakor"? Det är lite tråkigt att vi behöver gå till inställningarna först innan vi kan "välja" det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett tips är även att använda cookie auto delete, då raderas kakorna när man stänger tabben t ex. Går även att vitlista domäner om man vill det så begränsar man det lite iaf.

Hade det innan men tyckte det var för mycket jobb, lokala kakor på enskilda sidor fine. Men när jag lämnar sidan vill jag vara ensam och inte ha sällskap på vad jag surfar på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Hej. Vi ogillar också att behöva fråga och tittade på en lösning där man kan spara inställningen på sin profil.

Det var betydligt mer komplicerat än väntat men vi ska inte ge upp på idén. Med det sagt så är själva valet i sig självt en kaka.

Om man inte rensar kakor eller i alla fall whitelistar specifikt den kakan som sparar ens val så slipper man att se detta igen dock. (Ska ta reda på vad den heter exakt).

OMG, så fort man tycker på "Acceptera allt" så åker man längs upp på sidan, så när man håller på att läsa en post som i mitten så åker man längst upp igen när man godkänner det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av superegg:

OMG, så fort man tycker på "Acceptera allt" så åker man längs upp på sidan, så när man håller på att läsa en post som i mitten så åker man längst upp igen när man godkänner det.

Jasså? Inte för mig men vi får kolla på det.

En lösning tills dess är att inte rensa kakan som sparar din inställning så slipper du det också förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Jasså? Inte för mig men vi får kolla på det.

En lösning tills dess är att inte rensa kakan som sparar din inställning så slipper du det också förstås.

Skumt, kanske är något inlägg som är igång som kanske påverka det.

Har inte rensat mina kakor på flera år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Som bagare ställer jag mig helt bakom det här, fler kakor till folket!
*godkände allihop*

Permalänk
Medlem

Ni använder inte TCF v2. Ajabaja. Som någon som jobbat med OneTrust lider jag med er.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av baselica:

Ni använder inte TCF v2. Ajabaja. Som någon som jobbat med OneTrust lider jag med er.

IAB/TCF känns som det trycker ner sjukt många val i halsen på oss och våra läsare och vi använder inga av de funktionerna eller tillåter de sakerna så tills vidare säger vi bara nej till annonsörer som är inne på det spåret istället.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jasså? Inte för mig men vi får kolla på det.

En lösning tills dess är att inte rensa kakan som sparar din inställning så slipper du det också förstås.

Hände samma sak för mig, rensade inte kakor innan eller något, utan när rutan kom upp och sedan skrollade jag ner lite och tryckte på acceptera så kom man längst upp. När man är på sidan hela dagarna och aktiv så trycker man ju inte så ofta så för mig gör det inget. Kör Edge i Windows.
Men för den temporära besökaren som kommit hit genom sökning på google kan detta vara ett stort problem.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

@UndaC har ni ändrat kakvalen igen? På idag finns det inget val för prestandakakor längre, enbart riktade och "absolut nödvändiga" kakor.