Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Fast Elgiganten har ju inte kunder ståendes i förhansbokningskö utan de har ju bara släppt så många som de säger att de kommer få in väl? Om de mot förmodan får fler än vad de trodde är det ju inte omöjligt att dessa säljs över disk istället. Då lurar ju inte de några kunder. Webhallen däremot, skulle göra väldigt många arga.

Så länge de inte tar fler förbokningar än vad de får in på release är det såklart inga problem
Men skulle de behöva maila ut "Tjena, du, du får ingen konsol på release" till några för att samtidigt släppa en drös för släpp i butik, då tror jag man får ganska många arga personer som spammar ner Facebook-sidan - Det ser inte bra ut, och därav tror jag inte butikerna riskerar det.

Och som @Blomman90 nämnde - Vem har egentligen ansträngt sig mest, förbokat på nätet eller köat mitt i natten, det är ju egentligen irrelevant.
Om jag ingår ett avtal om att köpa en produkt, oavsett om jag anstränger mig mycket eller lite, så förväntar jag ju mig att jag får produkten så snart som återförsäljaren får den i lager - Det är ju någonstans vad vi kommit överens om.
Visst, rent teoretiskt finns det säkert sätt för återförsäljaren att i efterhand säga "Nä, men det är en separat allokering" eller något sådant, men det skapar rejäl badwill även om det inte är juridiskt felaktigt.
Sedan tror jag säkert många här (inkl mig själv) inte har något problem med att de kränger tio PS5or i butik som jippo, men det kommer att reta folk rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Så länge de inte tar fler förbokningar än vad de får in på release är det såklart inga problem
Men skulle de behöva maila ut "Tjena, du, du får ingen konsol på release" till några för att samtidigt släppa en drös för släpp i butik, då tror jag man får ganska många arga personer som spammar ner Facebook-sidan - Det ser inte bra ut, och därav tror jag inte butikerna riskerar det.

Och som @Blomman90 nämnde - Vem har egentligen ansträngt sig mest, förbokat på nätet eller köat mitt i natten, det är ju egentligen irrelevant.
Om jag ingår ett avtal om att köpa en produkt, oavsett om jag anstränger mig mycket eller lite, så förväntar jag ju mig att jag får produkten så snart som återförsäljaren får den i lager - Det är ju någonstans vad vi kommit överens om.
Visst, rent teoretiskt finns det säkert sätt för återförsäljaren att i efterhand säga "Nä, men det är en separat allokering" eller något sådant, men det skapar rejäl badwill även om det inte är juridiskt felaktigt.
Sedan tror jag säkert många här (inkl mig själv) inte har något problem med att de kränger tio PS5or i butik som jippo, men det kommer att reta folk rejält.

Ja såklart men det är ju en annan sak. Börjar man dra tillbaka vissa beställningar osv då sätter man sig i skiten men om man har konsoler utöver de som är förhansbeställda så är det väl inte omöjligt att det säljs över disk istället för att riskera en storm när alla ska in och boka några få konsoler på hemsidan igen.

Permalänk

Givetvis hade kunder som förbeställt sedan länge med rätt blivit arga om man hade sparat enheter bara för att sälja det i butik vid release men jag tänker på en ny leverans av konsoler. Vi kommer ju trots allt få fler leveranser än den till release, säg att nästa leverans kommer in den 25e. Butikerna kommer ju ha stenkoll på när leveranserna kommer, antagligen ett tag innan de fysiskt kommit fram och eftersom (vad jag fattat det som) varken Elgiganten eller Netonnet har ett kösystem utan säljer endast de konsoler de får in funderar jag på om det kan vara värt att klistra ögonen framför skärmen och uppdatera hemsidorna sådär en gång var femte millisekund. Frågan är om det är värt att börja med det nu eller vänta till release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt Gingerbeard:

Givetvis hade kunder som förbeställt sedan länge med rätt blivit arga om man hade sparat enheter bara för att sälja det i butik vid release men jag tänker på en ny leverans av konsoler. Vi kommer ju trots allt få fler leveranser än den till release, säg att nästa leverans kommer in den 25e. Butikerna kommer ju ha stenkoll på när leveranserna kommer, antagligen ett tag innan de fysiskt kommit fram och eftersom (vad jag fattat det som) varken Elgiganten eller Netonnet har ett kösystem utan säljer endast de konsoler de får in funderar jag på om det kan vara värt att klistra ögonen framför skärmen och uppdatera hemsidorna sådär en gång var femte millisekund. Frågan är om det är värt att börja med det nu eller vänta till release?

Tror inte att det kommer släppas fler att köpa den närmsta veckan iaf. Kanske någon vecka innan release om de skulle få in fler, men tyvärr vet vi ju inte alls...

Permalänk
Medlem

First Look at the PlayStation 5 User Experience

https://www.youtube.com/watch?v=7TBPrYJDoDE

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av stocken:

First Look at the PlayStation 5 User Experience

https://www.youtube.com/watch?v=7TBPrYJDoDE

Riktigt cleant! Diggar det rejält faktiskt!

https://blog.playstation.com/2020/10/15/first-look-playstatio...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Gillar det starkt jag med! Nu blir man ju ännu mer taggad på releasen, även fast jag förmodligen inte får någon förrän nästa år!

Permalänk
Medlem

Gillar det inte så mycket faktiskt.

Varför är alla ikoner så små?

"Korten" ser bara röriga ut. Ibland är screenshots i början på raden och ibland i slutet. Det kommer vara ett helvete att försöka hitta det man letar efter på den där raden.
Det som gör det mer ok är väl att jag själv inte kommer använda några funktioner där ändå knappt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av rednaluh:

Gillar det starkt jag med! Nu blir man ju ännu mer taggad på releasen, även fast jag förmodligen inte får någon förrän nästa år!

Äntligen är UI:t i 4k HDR också!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

De har redan visat upp det där officiellt så fake

Permalänk
Medlem

Önskar också att det kunde satsas mer på splitscreen.

Hade varit kul men en konsol som har 2st hdmi och supportar 2 skärmar för 2 player.

Mins att jag lirade vissa spel på ps3 på min 3D tv och så hade jag dual play glasögon så vid split-screen kunde man bara se sin halva av skärmen över hela tvn medan kompisen såg sin halva över tvn. Fungerade riktigt fint förutom då det blev mörkt så kunde det bli lite ghosting från polarens skärm halva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Önskar också att det kunde satsas mer på splitscreen.

Hade varit kul men en konsol som har 2st hdmi och supportar 2 skärmar för 2 player.

Mins att jag lirade vissa spel på ps3 på min 3D tv och så hade jag dual play glasögon så vid split-screen kunde man bara se sin halva av skärmen över hela tvn medan kompisen såg sin halva över tvn. Fungerade riktigt fint förutom då det blev mörkt så kunde det bli lite ghosting från polarens skärm halva.

Varför vi hade splittscreen förr var ju pga begränsningar med att konsollen själv inte hade någon form av internetanslutning, eller att användaren inte hade en stabil nog uppkoppling.

Vist jag har också roliga minnen från min barndom att spela splitscreen.

Men det är långt ifrån optimalt.

Då hade jag hellre sett någon form av "linkkabel" man kan använda till att spela "lokal play".
Så hade polaren kunnat ta med sig sin konsoll, och en datorskärm, så hade vi kunnat spela co-op, eller mot varandra utan någon delay/offline

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Har ni sett Media Markts Preliminär leverans? Just nu står det hösten 2021, måste vara att de inte vet just nu hur många dom kommer ha senare eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ts_1999:

Har ni sett Media Markts Preliminär leverans? Just nu står det hösten 2021, måste vara att de inte vet just nu hur många dom kommer ha senare eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

Hoppsan... Vore spännande att veta vad de baserar det på. Men å andra sidan har de ju hela tiden tagit pre orders när andra stängt ner den möjligheten en efter en...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ts_1999:

Har ni sett Media Markts Preliminär leverans? Just nu står det hösten 2021, måste vara att de inte vet just nu hur många dom kommer ha senare eller?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

Skrivet av PhaCe:

Hoppsan... Vore spännande att veta vad de baserar det på. Men å andra sidan har de ju hela tiden tagit pre orders när andra stängt ner den möjligheten en efter en...

Mediamarkt har redan sålt ut sina 3 första leveranser. Den vid release, den i december och den tredje tror jag var februari. Därför skriver de nog hösten 2021 nu eftersom de kanske inte vet när de får sin fjärde leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Önskar också att det kunde satsas mer på splitscreen.

Hade varit kul men en konsol som har 2st hdmi och supportar 2 skärmar för 2 player.

Mins att jag lirade vissa spel på ps3 på min 3D tv och så hade jag dual play glasögon så vid split-screen kunde man bara se sin halva av skärmen över hela tvn medan kompisen såg sin halva över tvn. Fungerade riktigt fint förutom då det blev mörkt så kunde det bli lite ghosting från polarens skärm halva.

Nu kommer de dock erbjuda "Screen Sharing"; du kan se dina polare genom streaming i både co-op, multiplayer och singleplayer. Så det är typ en modern version av split-screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Mediamarkt har redan sålt ut sina 3 första leveranser. Den vid release, den i december och den tredje tror jag var februari. Därför skriver de nog hösten 2021 nu eftersom de kanske inte vet när de får sin fjärde leverans.

Men då har man ändrat nyligen, för ett tag sedan (tidigare i veckan?) stod det "Förbokning med obekräftat leveransdatum"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Nu kommer de dock erbjuda "Screen Sharing"; du kan se dina polare genom streaming i både co-op, multiplayer och singleplayer. Så det är typ en modern version av split-screen.

Grejen är ju att man vill spela i samma rum. Finns ju ett spel jag köpte på ps4 där man är två karaktärer där hela spelet går ut på att man ska spela 2 co-op. Funkar inte att spela ensam. Jag och min polare klarade ut det på 2 spel tillfällen. Hur kul som helst. Visst man kan lösa det genom att ha 2 konsoler, två tv apparater bredvid varandra och 2 skivor av samma spel. Tråkigt nog är det mest fokus på online multiplayer än singelplayer spel med story.

Permalänk
Medlem

Tidigare patent över "adaptiv trigger" verkar bli den slutgiltiga versionen av PS5 handkontrollen då läckta bilder visar insidan. Kort sagt är det en motor som kontrollerar spänningen på en fjäder för att justera motståndet i avtryckaren. Det möjligör att man kan replikera avtryckarkänslan för diverse vapen, pilbågar, spakar o.s.v.

Haptic feedback syns even i botten av kontrollen. Vilket till min förståelse är en spole likt i en högtalare, så feedback ges i form av lågfrekventa ljudsignaler.

Beskrivning av patent
Läckta bilder över kontrollen (instagram)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stocken:

Då hade jag hellre sett någon form av "linkkabel" man kan använda till att spela "lokal play".

PS5 har ju ethernet... Skulle kunnat användas för sådana syften, men det är väl alltför nischat misstänker jag. De flesta tenderar ju att ha eget internet nuförtiden, och att så värst många skulle vara villiga att reguljärt frakta runt konsoller - och även en stor ömtålig platt-tv sannolikt - förefaller osannolikt.

Skrivet av Itsnotme:

Tidigare patent över "adaptiv trigger" verkar bli den slutgiltiga versionen av PS5 handkontrollen då läckta bilder visar insidan. Kort sagt är det en motor som kontrollerar spänningen på en fjäder för att justera motståndet i avtryckaren.

Intressant. Verkar dock vara ett mekaniskt komplicerat system med oväntat många rörliga delar, undras hur länge mekaniken fungerar tillförlitligt och utan att rassla och väsnas dessutom...! Sedan blir det intressant att kolla hur batterihungrig handkontrollen blir dessutom.

Citat:

Haptic feedback syns even i botten av kontrollen. Vilket till min förståelse är en spole likt i en högtalare, så feedback ges i form av lågfrekventa ljudsignaler.

Knappast ljudsignaler, men väl vibrationer, ja. Snarare än ett högtalarelement lär det vara en vikt som skakas runt på något sätt. Det jag förväntade mig är något närliggande Apples "taptic engine", eller vibratorn från Nintendo Switch joycons. Det man ser här liknar dock mer de vanliga motorer som man brukar hitta i rumble-kontrollers tycker jag. Men det är inga vidare bilder, så det behöver ju inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Knappast ljudsignaler, men väl vibrationer, ja. Snarare än ett högtalarelement lär det vara en vikt som skakas runt på något sätt. Det jag förväntade mig är något närliggande Apples "taptic engine", eller vibratorn från Nintendo Switch joycons. Det man ser här liknar dock mer de vanliga motorer som man brukar hitta i rumble-kontrollers tycker jag. Men det är inga vidare bilder, så det behöver ju inte stämma.

WIRED rapporterade efter en pressträff med Sony att haptic feedback använder "voice coils", vilket är vad som används i en högtalare. Det ger snabbare respons och högre programerbarhet än den äldre tekniken (vibrationer från obalanserade motorer). Så vad jag kallar för "ljudsignaler" innebär att man skickar data med lågfrekventa ljud; ett kort ljudspår. Kontrollen har inget membran så du kommer inte höra ljudet, men däremot kommer du känna det. Ljud är vibrationer. På så sett kan de skilja på vibrationer mellan tex olika markunderlag i bilspel eller mellan olika vapen.

Permalänk
Medlem

Aj aj aj, sambon ska iväg på konferans den 19 och är sen borta hela helgen...
Med min tur så pekar det återigen på att jag inte kommer få vid release, hade ju passat perfekt annars

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Konsolgrävare

1 månad kvar!

Vilket spel ser ni fram mest emot?

Marvel's Spider-Man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure för min del

Blir att vänta på att den riktiga next gen versionen av Cyberpunk 2077 kommer innan man köper det.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

https://press-start.com.au/wp-content/uploads/2020/09/PS5-Launch-Titles-.jpg

Vilket spel ser ni fram mest emot?

Marvel's Spider-Man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure för min del

Blir att vänta på att den riktiga next gen versionen av Cyberpunk 2077 kommer innan man köper det.

Jadu! Jag har aldrig ägt en playstation och har inte spelat så mycket diverse spel på pc senaste tiden så jag har faktiskt gjort en lista på alla spel jag tänkt spela!

Det blir följande:

The Last of Us Remastered (2014) (pspluscollection)
Dragon Age: Inquisition (2014)
Middle-earth: Shadow of Mordor (2014)
Middle-earth: Shadow of War (2017)
The Witcher 3: Wild Hunt (2015) (ps5upgrade)
Bloodborne (2015) (pspluscollection)
Fallout 4 (2015) (pspluscollection)
The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition (2016)
Horizon Zero Dawn (2017)
God of War (2018) (pspluscollection)
Red Dead Redemption 2
Detroit: Become Human (2018) (pspluscollection)
A Plague Tale: Innocence (2019)
Star Wars Jedi: Fallen Order (2019)
Sekiro: Shadows Die Twice (2019)
The Outer Worlds (2019)
Days Gone (psplus) (2019)
Death Stranding (2019)
Metro Exodus (2019)
Ghost of Tsushima (2020)
The Last of Us Part II (2020)
Spiderman Remastered (2020)
Spiderman Miles Morales (2020)
Demon Souls Remastered (2020)

dessa är spel jag tänker köpa eller som jag får via pspluscollection, sen har jag några spel på psnow jag vill köra igenom:

Dishonored 2 (2016)
Wolfenstein The New Order (2014)
Wolfenstein The Old Blood (2015)
Wolfenstein II: The New Colossus (2017)
Mafia III (2016)
Vampyr (2018)
Metro Exodus (2019) (går tyvärr ut nov 2020 får se om jag hinner!)
Greedfall (2019)

Kommer inte köpa någonting de första 1-2 månaderna av ps5 tror jag, bara köra igenom pspluscollection och några psnow spel. Kanske unnar mig något multiplayer spel jag vill ha dag 1 t.ex. outriders annars blir det o leta upp de andra spelen på listan på skiva/digital med ett bra pris! Kommer mao ha mycket o göra i framtiden

Permalänk
Medlem

Ser bara fram mot Demons souls. Om inte det kom så skulle jag vänta med köp av Ps5.

Cyberpunk, om jag ska köpa det, blir antingen på PC eller next gen versionen.

Sackboy är jag ointresserad av, tycker kontrollen är alldeles för sladdrig i dom tidigare spelen och litar inte på att dom skärpt sig på den fronten. Men om dom ger ut en demo så ger jag det en chans att bevisa motsatsen.

Spiderman är jag inte så intresserad av, men kan möjligtvis bli köp om det dröjer länge tills nått annat kul dyker upp.

Sen ska jag även spela Uncharted 4 och TLOU2 på Ps5 (om dom rullar i 60fps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://press-start.com.au/wp-content/uploads/2020/09/PS5-Launch-Titles-.jpg

Vilket spel ser ni fram mest emot?

Marvel's Spider-Man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure för min del

Blir att vänta på att den riktiga next gen versionen av Cyberpunk 2077 kommer innan man köper det.

Demon's Souls remake, utan jämförelse! Mitt PS5-lösa lidande det närmaste halvåret (eller vad det nu blir) skulle inte bli så stort om det inte vore för att D'sS är en releasetitel Första FromSoft(relaterade)-spelet jag missar på release (vet att det utvecklas av Bluepoint egentligen).

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

https://press-start.com.au/wp-content/uploads/2020/09/PS5-Launch-Titles-.jpg

Vilket spel ser ni fram mest emot?

Marvel's Spider-Man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure för min del

Blir att vänta på att den riktiga next gen versionen av Cyberpunk 2077 kommer innan man köper det.

Spiderman och Godfall samt Demon Souls ! Men beror på om man får någon Digital edition alls.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@anon259487 Vampyr är "gratis" med psplus denna månaden, just sayin

Permalänk
Konsolgrävare

@anon259487 oj! Vilken lista, verkar som du har ett riktig nice år framför dig!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |