Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

varför funkar inte Caprine (unofficial facebook messenger app on desktop) på Mint? Lyckas installera det, men det går inte igång.

snap-installation funkar, men inte via Programhanteraren

Permalänk
Skrivet av Lafa:

jaha så du erkänner. Då får du en poäng. Jag har sagt samma sak en gång tidigare men möttes av ordspån.

Men så är det ju. Bara en sån sak att fonter är blurriga år 2020 och kräver handpåläggning för att det ska likna något läsbart är ju rätt...B. Eller att när jag väcker datorn ur sov-läge är ikonerna på skrivbordet oigenkännbara.
Samma problem som jag stötte på första gången jag kom i kontakt med Linux, runt 2007, stöter jag på idag.
Med andra ord verkar det som att det aldrig kommer att fixas. Plus att man gör sig av med system som funkar, t ex init och ersätter det med systemd..bara för att liksom, kan man tycka. Bara den påtvingade migreringen förstörde mitt då perfekta Linuxsystem (Arch) och fick mig att gå över till Windows helt och hållet. Och vad är nästa stora projekt? Dumpa X11 och gå över helt till dagsläget trasiga Wayland?
Jag tröttnade helt enkelt på att stundtals sitta timtals för att söka efter lösning på problem som inte borde ha varit där till att börja med. Windows 7 bara fungerade som ett OS ska fungera. Men nu har jag hittat tillbaka nu när W7 inte supportas längre och den snåljåp jag är inte vill punga ut med ett par tusen för W10.

Jag gillar Linux och opensource men bara för det kan jag ju inte hävda att allt är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

snap-installation funkar, men inte via Programhanteraren

Har du testat att köra den som AppImage? Snap hade jag valt som en sista utväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mina största problem är någon slags input lag och att scrollningen i webbläsare aldrig blir riktigt mjuk. Drar jag runt fönster är muspekaren alltid en bit efter vilket stör mig orimligt mycket. Scrollningen i webbläsare, trots smooth scroll och dylikt, kan bäst liknas vid låg FPS. Det flyter liksom aldrig bra och ser smetigt ut. I Windows kan jag scrolla samtidigt som jag läser text men det är omöjligt i Linux.

Jag har tyvärr aldrig hittat någon lösning på det.

Skrivet av newtoninja:

Men så är det ju. Bara en sån sak att fonter är blurriga år 2020 och kräver handpåläggning för att det ska likna något läsbart är ju rätt...B. Eller att när jag väcker datorn ur sov-läge är ikonerna på skrivbordet oigenkännbara.
Samma problem som jag stötte på första gången jag kom i kontakt med Linux, runt 2007, stöter jag på idag.
Med andra ord verkar det som att det aldrig kommer att fixas. Plus att man gör sig av med system som funkar, t ex init och ersätter det med systemd..bara för att liksom, kan man tycka. Bara den påtvingade migreringen förstörde mitt då perfekta Linuxsystem (Arch) och fick mig att gå över till Windows helt och hållet. Och vad är nästa stora projekt? Dumpa X11 och gå över helt till dagsläget trasiga Wayland?
Jag tröttnade helt enkelt på att stundtals sitta timtals för att söka efter lösning på problem som inte borde ha varit där till att börja med. Windows 7 bara fungerade som ett OS ska fungera. Men nu har jag hittat tillbaka nu när W7 inte supportas längre och den snåljåp jag är inte vill punga ut med ett par tusen för W10.

Jag gillar Linux och opensource men bara för det kan jag ju inte hävda att allt är perfekt.

Nu har jag inte följd er i tråden men jag är lite nyfiken på dist, hårdvara, DE/VM.
Jag känner inte igen varken oläsbara fonter eller scrollningen i firefox då jag skrollar och läser samtidigt i min linuxinstallation inte heller laggar mina fönster när jag flyttar omkring dom.
Hos mig är det även läsbart när jag vaknar ur sov-läge.
Slackware-current med AMD 2500U baserad laptop med öppna AMD drivrutinen, KDE.

Permalänk
Medlem

Well, jag erfor https://forums.developer.nvidia.com/t/455-23-04-page-allocati... så nedgraderade nvidia-graffarna något och har inte sett det igen. Tröttnade på hajfenan som aldrig får stå upp för katterna välter den och det blir dålig feng-shui så kör 5.9.1 och rtl8125-stöd, dvs ethernet, logiskt när routern står alldeles bredvid numer,

Ingen OpenCL för Darktable, det går rätt snabbt ändå; Ryxen 5 3600 får röra på sig en del. Ingen CUDA heller, vet inte riktigt när det kan tänkas få betydelse. Kingmaker funkar fint ändå.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tja som Wayland och Vulkan användare skulle jag säga att du har inte mycket rätt i vad du påstår. Vist så kan det vara någon bugg någon gång, men att påstå att Wayland är trasigt och inte går att använda är helt fel, över lag fungerar det oförskämt bra.
Sen så behöver man inte köra systemd fungerar fortfarande att köra init om man väljer rätt dist.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Att linuxadmins som jobbar med text hela tiden inte bryr sig om fonthantering är obegripligt för mig men så är det uppenbarligen. Linuxvärlden är inte vad den utger sig för att vara, det är starka ekonomiska intressen under ytan. Du vet väl att du bara laddar hem win10 och matar in din win7 nyckel? Funkar fortfarande.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Tja som Wayland och Vulkan användare skulle jag säga att du har inte mycket rätt i vad du påstår. Vist så kan det vara någon bugg någon gång, men att påstå att Wayland är trasigt och inte går att använda är helt fel, över lag fungerar det oförskämt bra.
Sen så behöver man inte köra systemd fungerar fortfarande att köra init om man väljer rätt dist.

Jag har inga långvariga erfarenheter av Wayland, har bara läst mig till att den fortfarande är under långsiktig utveckling, dvs beta.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Nu har jag inte följd er i tråden men jag är lite nyfiken på dist, hårdvara, DE/VM.
Jag känner inte igen varken oläsbara fonter eller scrollningen i firefox då jag skrollar och läser samtidigt i min linuxinstallation inte heller laggar mina fönster när jag flyttar omkring dom.
Hos mig är det även läsbart när jag vaknar ur sov-läge.
Slackware-current med AMD 2500U baserad laptop med öppna AMD drivrutinen, KDE.

Jag har Nvidia GT 1030, Opensuse Leap 15.2, KDE Plasma.
Oläsliga fonter kanske är lite överdrivet men definitivt mindre skarpare än i Windows.

Permalänk
Skrivet av Adlersparre:

Att linuxadmins som jobbar med text hela tiden inte bryr sig om fonthantering är obegripligt för mig men så är det uppenbarligen. Linuxvärlden är inte vad den utger sig för att vara, det är starka ekonomiska intressen under ytan. Du vet väl att du bara laddar hem win10 och matar in din win7 nyckel? Funkar fortfarande.

I terminalen kanske fonterna är krispiga och fina.
Jaså, men det är lagligt att ladda hem W10 och mata in W7 nyckeln?

Permalänk

Så här ser t ex en ikon (wordfil) ut på skrivbordet när datorn väckts ur sitt skönhetssömn-läge.

https://ibb.co/8rw5T46

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

I terminalen kanske fonterna är krispiga och fina.
Jaså, men det är lagligt att ladda hem W10 och mata in W7 nyckeln?

Lagligt, ja. Det verkar dock inte finnas någon 100 % garanti för att det kommer att fungera.
Verkar som att versionen (Home, Pro) måste vara densamma på Win 10 som för den Win 7 nyckel som används.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag har inga långvariga erfarenheter av Wayland, har bara läst mig till att den fortfarande är under långsiktig utveckling, dvs beta.

Ok, men jag kör den stabila versionen av Wayland ver:1.18 inte mycket beta över den.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Heh, räcker att ha två skärmar för att det ska vara helt trasigt. Fick för mig att tillfälligt inaktivera ena skärmern (Wacom Cintiq) för genierna till utvecklare har fått för sig att koncept som "primär skärm" är helt onödigt. Något som kan få lustiga effekter som att taskbaren hamnar på fel skärm, vilket inte är så lätt flytta som man kan tro, och det blir liksom lite oklart vart nya fönster öppnas...
Jag tänkte i varje fall att det skulle vara lättare om jag tillfälligt inaktiverade den andra skärmen. Nu kan jag inte aktivera den igen utan att hela systemet kraschar. Det är buggigt bara av att ha den inkopplad men avstängd. Det går exempelvis inte att få någon bakgrundsbild och vissa skrivbordselement funkar inte. Jag måste rycka sladden för att det ska funka.

Här är en lite lista på andra problem med KDE:
https://community.kde.org/Plasma/Wayland_Showstoppers

Sen är det ju inte direkt lite buggar och problem när man söker på det.

Jag skulle säga att det kvalificerar sig som trasigt.

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Lagligt, ja. Det verkar dock inte finnas någon 100 % garanti för att det kommer att fungera.
Verkar som att versionen (Home, Pro) måste vara densamma på Win 10 som för den Win 7 nyckel som används.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Kanske Microsoft känner att de vill ha så många W10 användare som möjligt och ser lite mellan fingrarna.
Jag har en W7P nyckel och har laddat ner W10 (finns bara en ISO för Home och Pro) på en usb-sticka.
Bra att ha en plan B ifall Linux ballar ur helt och hållet, typ när init övergavs till förmån för systemd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Heh, räcker att ha två skärmar för att det ska vara helt trasigt. Fick för mig att tillfälligt inaktivera ena skärmern (Wacom Cintiq) för genierna till utvecklare har fått för sig att koncept som "primär skärm" är helt onödigt. Något som kan få lustiga effekter som att taskbaren hamnar på fel skärm, vilket inte är så lätt flytta som man kan tro, och det blir liksom lite oklart vart nya fönster öppnas...
Jag tänkte i varje fall att det skulle vara lättare om jag tillfälligt inaktiverade den andra skärmen. Nu kan jag inte aktivera den igen utan att hela systemet kraschar. Det är buggigt bara av att ha den inkopplad men avstängd. Det går exempelvis inte att få någon bakgrundsbild och vissa skrivbordselement funkar inte. Jag måste rycka sladden för att det ska funka.

Här är en lite lista på andra problem med KDE:
https://community.kde.org/Plasma/Wayland_Showstoppers

Sen är det ju inte direkt lite buggar och problem när man söker på det.

Jag skulle säga att det kvalificerar sig som trasigt.

Testade snabbt "Drag and Drop" som verkar vara ett problem enligt länken du bifogade, fungerade åtminstone för mig utan problem.
Men med dom problem du verkar ha skulle nog även jag undvika Wayland..
Provat Gnome?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Testade snabbt "Drag and Drop" som verkar vara ett problem enligt länken du bifogade, fungerade åtminstone för mig utan problem.
Men med dom problem du verkar ha skulle nog även jag undvika Wayland..
Provat Gnome?

Gnome är inte riktigt lika buggigt. Kanske att det skulle gå att använda om det kommer stöd för GLX i XWayland.

Permalänk
Medlem

Finns det någon traditionell skrivbordsmiljö för Wayland som inte är GNOME eller KDE?
Jag vill ha nåt liknande Cinnamon, Mate eller GNOME-flashback. Dvs. klassisk fönsterlista, "startknapp" och några ikoner på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Så här ser t ex en ikon (wordfil) ut på skrivbordet när datorn väckts ur sitt skönhetssömn-läge.

https://ibb.co/8rw5T46

Jag hade liknande på AMD hårdvara för många år sedan när AccelMethod gick över till glamor från exa och kringgick det genom att byta tillbaks till exa under en övergångsperiod.
Jag hade ingen aning om att nvidia hade denna typen av renderingsbuggar fortfarande, tyvärr har jag ingen bra koll på nvidia så kan inte hjälpa med det problemet.

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Ok, men jag kör den stabila versionen av Wayland ver:1.18 inte mycket beta över den.

Nu har jag testat Wayland (versionen som är bakåtkompatibel med x11) samt "Full Wayland" på min huvudator med opensuse.
Får en blank skärm på båda. Har som sagt ett Nvidia-kort som kanske är boven i dramat för på en burk på jobbet med opensuse och intels grafik funkar inloggningen utan problem.
Trasigt för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nu har jag testat Wayland (versionen som är bakåtkompatibel med x11) samt "Full Wayland" på min huvudator med opensuse.
Får en blank skärm på båda. Har som sagt ett Nvidia-kort som kanske är boven i dramat för på en burk på jobbet med opensuse och intels grafik funkar inloggningen utan problem.
Trasigt för en del.

Så med andra ord, Nvidia start working on your driver..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Så med andra ord, Nvidia start working on your driver..

Jag kan förstå varför Linus gav dem långfingret.

Permalänk

Ni som drabbas av artefakter på skrivbordets ikoner efter datorn väckts från sitt sömnläge, testa detta hack.
Alla artefakter försvinner hos mig. Gäller alltså KDE Plasma / Kwin ihop med Nvidia.

Sök i hem-mappen .config/plasmashellrc samt .config/kwinrc och skriv dit parametern :

[QtQuickRendererSettings]
GraphicsResetNotifications=true

Starta om X och problemet ska nu vara ur världen.

** Edit - Näpp, artefakt-problemen kom tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Adlersparre:

Att linuxadmins som jobbar med text hela tiden inte bryr sig om fonthantering är obegripligt för mig men så är det uppenbarligen.

Att Linuxadmins inte bryr sig om fonthantering på sina servrar beror på att vi inte kör servrar med GUI. Mina ssh-sessioner använder fonten jag valt på mitt klientsystem. Vad gäller GUI i Linux har jag åtminstone i Ubuntu och Arch och på hårdvara jag köpt för ändamålet inga som helst problem med konstig fonthantering eller med att väcka maskiner ur sömn. Med det sagt är det ingen underlig hårdvara jag köpt, utan det är en vanlig ThinkPad X-serie respektive en hemmahopplockad spel-PC.
Det är möjligt att jag hade haft mer problem om jag hade kört multipla skärmar; det kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Att Linuxadmins inte bryr sig om fonthantering på sina servrar beror på att vi inte kör servrar med GUI. Mina ssh-sessioner använder fonten jag valt på mitt klientsystem. Vad gäller GUI i Linux har jag åtminstone i Ubuntu och Arch och på hårdvara jag köpt för ändamålet inga som helst problem med konstig fonthantering eller med att väcka maskiner ur sömn. Med det sagt är det ingen underlig hårdvara jag köpt, utan det är en vanlig ThinkPad X-serie respektive en hemmahopplockad spel-PC.
Det är möjligt att jag hade haft mer problem om jag hade kört multipla skärmar; det kan jag inte uttala mig om.

Har du Nvidia-kort? Då har du en underlig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ber om ursäkt om mitt inlägg låter bedrövligt och rant:igt men jag har tyvärr allt för mycket bittra erfaranheter om nVidias kort och drivrutiner på Linux-plattformen.

Jag citerar nog mina tidigare inlägg när jag säger att jag bytte team en gång i tiden p.g.a. alla problem jag hade med nVidia kort.

Men med det sagt är det nog snarare nVidia's drivrutiner som är underliga i sammanhanget
-Då syftar jag helt och hållet på användande i Desktop sammanhang med GUI som utgångspunkt.
Jag är övertygad om att nVidia har fantastiskt bra hårdvara för övrigt, men den underpresterar i många lägen på den plattform och de setup:er jag kör.

Jag håller absolut med om att man inte skall behöva "fixa" sitt system eller rota runt halva Internet efter workarounds för att råda bot på sånt.
Du kan nog t.o.m. ta något gammalt ATI Radeon HD 5870 från 2009 och få en problemfriare desktop upplevelse med Open Source drivers på Linux (-Ja vi snackar t.o.m. tiden innan AMD brandade om ATI).

Skulle inte förvåna mig om Linux-plattformen får nog oförtjänt mycket kritik när det kommer till användare som intet ont anande testar på Linux med nVidia kort, då en majoritet använder deras kort och tror att de får samma prestanda och funktionalitet i Linux bara man installerar proprietära drivers, precis som det funkar i Windows.
Tyvärr säger mig mina erfarenheter att det påståendet ligger långt ifrån sanningen.

Får ofta mothugg när jag påstår att det är så men det är som sagt baserat på mina egna erfaranheter och inte någon annans.
Jag köper när som helst att nVidias drivrutiner är helt fantastiska när det kommer till stordatorer, AI, CUDA och liknande ändamål, framför allt på Linux.
-Men för desktop? Nej nej, inte en chans...

Intel eller AMD, (notera fetmarkerat eller) m.a.o. håll dig borta från hybrid-lösningar i den mån du kan, det är i regel bara som att be om mer problem. Ett renodlat system, that's the way to go om du vill ha det så problemfritt som möjligt på en Linux desktop med GUI idag, utan en massa fixar och workarounds som i 50% ballar ur eller inte fungerar efter nästa uppdatering.

Det är nog de tips jag kan ge i dagsläget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Ber om ursäkt om mitt inlägg låter bedrövligt och rant:igt men jag har tyvärr allt för mycket bittra erfaranheter om nVidias kort och drivrutiner på Linux-plattformen.

Jag citerar nog mina tidigare inlägg när jag säger att jag bytte team en gång i tiden p.g.a. alla problem jag hade med nVidia kort.

Men med det sagt är det nog snarare nVidia's drivrutiner som är underliga i sammanhanget
-Då syftar jag helt och hållet på användande i Desktop sammanhang med GUI som utgångspunkt.
Jag är övertygad om att nVidia har fantastiskt bra hårdvara för övrigt, men den underpresterar i många lägen på den plattform och de setup:er jag kör.

Jag håller absolut med om att man inte skall behöva "fixa" sitt system eller rota runt halva Internet efter workarounds för att råda bot på sånt.
Du kan nog t.o.m. ta något gammalt ATI Radeon HD 5870 från 2009 och få en problemfriare desktop upplevelse med Open Source drivers på Linux (-Ja vi snackar t.o.m. tiden innan AMD brandade om ATI).

Skulle inte förvåna mig om Linux-plattformen får nog oförtjänt mycket kritik när det kommer till användare som intet ont anande testar på Linux med nVidia kort, då en majoritet använder deras kort och tror att de får samma prestanda och funktionalitet i Linux bara man installerar proprietära drivers, precis som det funkar i Windows.
Tyvärr säger mig mina erfarenheter att det påståendet ligger långt ifrån sanningen.

Får ofta mothugg när jag påstår att det är så men det är som sagt baserat på mina egna erfaranheter och inte någon annans.
Jag köper när som helst att nVidias drivrutiner är helt fantastiska när det kommer till stordatorer, AI, CUDA och liknande ändamål, framför allt på Linux.
-Men för desktop? Nej nej, inte en chans...

Intel eller AMD, (notera fetmarkerat eller) m.a.o. håll dig borta från hybrid-lösningar i den mån du kan, det är i regel bara som att be om mer problem. Ett renodlat system, that's the way to go om du vill ha det så problemfritt som möjligt på en Linux desktop med GUI idag, utan en massa fixar och workarounds som i 50% ballar ur eller inte fungerar efter nästa uppdatering.

Det är nog de tips jag kan ge i dagsläget.

Nej, jag tycker inte att din text är bedrövlig eller "ranting" - du berätter ju bara vad du upplever. Andra som har fått sina system fungera perfekt med Linux - gratulationer till dem.

Linux är ett trevligt alternativ till Windows. Men. Alla måste ju inte uppleva att opensource / linux är det bästa som hänt sedan hjulet uppfunnits. För en desktop användare som har ett Nvidia kort hjälper det ju inte att Linux kan köras på stordatorer, har utmärkt minneshantering, är stabilt osv men att drivrutinerna för grafikkortet är av kass kvalité. Jag har ett gammalt ATI 6450 kort som fungerade ypperligt under Linux, men ville uppgradera kortet då den inte klarar höga upplösningar, t ex QHD.

Kanske får jag lida av problemet tills Intel släpper sitt diskreta GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nej, jag tycker inte att din text är bedrövlig eller "ranting" - du berätter ju bara vad du upplever. Andra som har fått sina system fungera perfekt med Linux - gratulationer till dem.

Linux är ett trevligt alternativ till Windows. Men. Alla måste ju inte uppleva att opensource / linux är det bästa som hänt sedan hjulet uppfunnits. För en desktop användare som har ett Nvidia kort hjälper det ju inte att Linux kan köras på stordatorer, har utmärkt minneshantering, är stabilt osv men att drivrutinerna för grafikkortet är av kass kvalité. Jag har ett gammalt ATI 6450 kort som fungerade ypperligt under Linux, men ville uppgradera kortet då den inte klarar höga upplösningar, t ex QHD.

Kanske får jag lida av problemet tills Intel släpper sitt diskreta GPU.

Precis, jag tar det utifrån mitt eget perspektiv.

Linux är något du måste välja att adoptera självmant, tillskillnad från OS likt Windows som du redan vid start har på datorn du inföskaffat, såvida du inte bygger den helt själv, men du måste ändå göra ett aktivt val.

Och med det jag skrev i förra inlägget vill jag givetvis inflika att jag förstår dem som går tillbaka till Windows p.g.a. buggar de upplever i Linux-världen.
Det tråkiga är att många av dem kanske är relaterade till just proprietära drivrutiner men de funkar ju bra på Windows-plattformen så därav ligger det nära till hands att man drar parallellen att det är Linux-plattformen som i sig är problemet när det kanske ligger närmare faktumet att kvalitén på drivrutinen för just ditt ändamål inte lever upp till måttet.

Nej det finns inget som säger att du måste gilla Open Source, men ger man sig in i den världen är det en god sak att "förstå" Open Source och hur det fungerar mellan proprietärt och icke-proprietärt.

Sen läxa, men i rådande läge väljer man i princip bort Open Source när man går nVidia-vägen på en Open Source-plattform och det gör det än mer komplicerat än det borde behöva vara.
Ändå finns det dem som mer än gärna investerar tiden det krävs för att få till en vettig desktop upplevelse med nVidia kort, men till dem hör inte jag

Oj, ett HD 6450 alltså... Ja då hade nog redan mitt exempel med ett HD 5870 sprungit i cirklar kring det kortet, prestandamässigt, även om det har mer än ett decennium på nacken.

Jag är också förhoppningfull när det kommer till Intels satsningar inom grafiksegmentet, men sålänge tyr jag mig till AMD's produkter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Jag hade lite problem för några år sen, med några Fedorauppdateringar som krävde dubbla omstarter för att grafikkortet skulle bli synligt för systemet, men har oerhört sällan haft problem i Ubuntu annat än sådana jag förorsakat själv. Med det sagt: Ja, numera kör jag Intel respektive AMD, och det är skönare att aldrig ha problem än att sällan ha problem.

Permalänk
Medlem

Det finns CAD till Linux. Men visst på det område har linux sina begränsningar pga tillverkare av cad mjukvara inte supporta linux.

Skrivet av nick-li:

@klein: Skulle säga att Linux fungerar perfekt sålänge man inte ska spela, använda CAD eller annan specifik mjukvara som inte stöds.
Programmering, texteditor och surfning finns det många alternativ att välja och vraka i.

plus att du kan få det hur enkelt eller avancerat som möjligt du vill ha det,
inte vanligt att nästa uppdatering kräver att du behöver lära om hur du användet det förnån tycker det ser gammalt ut,
ibland kan du t.o.m köra vidare med den gamla versionen av programmet hur länge du vill (sålänge det inte finns några övergripande säkerhetskrav som ställer till det).