Program för sortera och hantera bilder (Windows+Mac)

Permalänk
Inaktiv

Program för sortera och hantera bilder (Windows+Mac)

Önskar tips på program för sortera och hantera bilder både i Windows och Mac (cross-platform). Ointresserad av molntjänster utan det är mer att jag ska kunna flytta mitt bildbibliotek från en plattform till en annan. Vet att många rekommenderar Lightroom men det kostar varje månad. Ser helst ett kostnadsfritt program eller om det är så pass bra, en rimlig engångskostnad. Finns det?

Använde Bilder på Mac tidigare. När jag gick till Windows har bilderna bara hamnat i mappar på datorn och jag vet inte hur jag ska hantera dem. Vill samtidigt inte börja använda Windows fotoapp då planen är att återvända till Mac. Ska jag då återvända till Bilder eller finns det något annat program som jag redan nu kan använda på båda plattformarna?

Permalänk
Medlem

Har hört bra saker om Google Photos, men det är inget jag använt själv.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ska du bara hantera bilderna så finns ju Adobe bridge som är fritt och finns till båda plattformarna. Handlar det om redigering tycker jag själv att Affinity foto fungerar bra. Även det finns för båda och är väldigt prisvärt ca. 500kr. Troligen billigare på svartfredag.

Updatering:

Glöm inte kolla vad din kameratillverkare har när det gäller redigering av framför allt råformat men det kan även duga till en del annat.
Vanligtvis ganska långsamma att jobba med men dom är ju oftast gratis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bifrost11:

Ska du bara hantera bilderna så finns ju Adobe bridge som är fritt och finns till båda plattformarna. Handlar det om redigering tycker jag själv att Affinity foto fungerar bra. Även det finns för båda och är väldigt prisvärt ca. 500kr. Troligen billigare på svartfredag.

Updatering:

Glöm inte kolla vad din kameratillverkare har när det gäller redigering av framför allt råformat men det kan även duga till en del annat.
Vanligtvis ganska långsamma att jobba med men dom är ju oftast gratis.

Ja, jag ska bara hantera bilderna. Inte redigera. Har annars hört gott om just Affinity Photo och det känns rimligt prissatt.

Då ska jag genast ta och kika på Adobe Bridge. Trodde bara det fanns Lightroom men det kanske är något mer avancerat/för redigera. Tack för tipset!

Permalänk

Då tror jag du kommer att vara nöjd med Bridge. Lite märkligt att Adobe har släppt ett så pass kraftfullt verktyg utan kostnad. I synnerhet när man tänker på prissättningen på det övriga utbudet. Som glad amatör kan jag inte motivera den kostnaden hur bra programmen än är.

Permalänk

Som jag misstänkte har Affinity tillbud denna veckan, 30% på hela sortimentet Det betyder 419 kr för Photo. Gäller även Designer och Publisher 419 kr st. även där. Svårslaget.

https://serif.us8.list-manage.com/track/click?u=f5f6238157b5f...