Det jag svarade på var "Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?" eftersom den fråga inte går att besvara – av flera skäl.
LED är den tekniska förkortningen för lysdiod. LCD använder lysdioder för belysningen. OLED är lysdioder med Organiska komponent. Alla TV idag är alltså "LED". Vad du – och så många som frågar likadant – förmodligen menar är i fall en produkt med OLED-panel är så mycket bättre än en annan produkt med LCD-panel
Den frågan går inte att svara på eftersom det är en betydande skillnader mellan det 20-talet olika produkterna med OLED-panel. Och det är en total skillnad mellan de flera hundra olika produkterna med LCD-panel. Det är en väldig skillnad på TV och TV och vilka behov de svarar mot. OLED och LCD är bara en parameter bland väldigt många parametrar.
Därför svarade jag att är OLED CX det bättre alternativet till Sony XH90 i så gott som alla lägen. Det är egentligen bara Samsung Q90T/Q95T som kan ge OLED CX en utmaning i fråga om både bildkvalitet och spelfunktioner – mest en smaksak där skulle jag säga.
Ifall det sedan är värt pengarna att gå ned 10 tum i storlek för att få den bättre bilden hos en OLED CX (eller Samsung Q90T) är en fråga ingen heller kan besvara åt dig. Alla värderar pengar så olika. Så även hur olika personer värderar storlek och hur de värderar bildkvalitet.
Personligen skulle jag antagligen välja en 55-tummare med högre kvalitet och flytta mig närmare än att sätta en större, men också sämre TV i vardagsrummet. Därför att jag kan alltid ändra mitt avstånd till TV:n när jag vill och få en större bild. Men ingen kan någonsin få den sämre TV:n att bli en bättre TV.
Sedan kanske andra personer resonerar tvärtom. Likt att de inte vill flytta sig närmare TV:n eftersom de vill hålla (eller måste ta hänsyn till att) att TV och soffa alltid är på samma plats. Annars kanske det blir krig hemma? Men det är en annan värdering ingen kan berätta för dig vad som är det rätta.
Sorry för nitpickandet, men det är precis det här jag försöker förändra att man ska börja tänka i termer av produkter och egenskaper samt hur de matchar ens egna krav och värderingar.