Permalänk

Dator erbjudande

Så var det dags för en ny dator då man har skruvat sönder sin gammla. Jag har genom jobbet fåt ett erbjudande och jag vill se vad ni tycker om det. Jag har några funderingar om erbjudandet också som jag undrar stämmer.

Modell: Compaq Presario
Processor: 3,0 GHz Intel P4 (800 MHz) med Hyperthreading
Internminne: 1024 MB DDR SDRAM (400 MHz)
Hårddisk: 250 GB, 7200 rpm
Diskettstation: 3,5” 1,44 MB
DVD: 16x max
Extra lagring: DVD+RW/R
Ljudkort: Creative Labs Soundblaster Audigy
Högtalare: Labtec Pulse 350,2 högtalare + subwoofer
Grafikkort: ATI RadeOn 9600, 8x AGP
Grafikminne: 128 MB DDR SDRAM
TV-anslutning: Ja, via S-video (kabel medföljer ej)
Webbkamera: Ja
Nätverkskort: 10/100 Mbit/s Ethernet via RJ45 kontakt (integrerat)
Modem: ITU V92, 56 kbit/s
Gränssnitt: 1 st. parallell, 1 st. seriell, 6 st. USB
2 st. IEEE 1394 (Firewire)
Kortplatser: 3 lediga PCI, 2 upptagna PCI, 1 upptagen AGP
Tangentbord: Svensk Windows med snabbknappar
Mus: Compaq Trådlös (med rullhjul)
Operativsystem: MS Windows XP Home Edition
Mått (H x B x D): 44,8 x 16,8 x 42,7 cm

Bruttolöneavdrag: 640 kr / mån

så ser det ut. Lite roligt med att ha en 3.0 med HT (800Mhz YES!!)och sen xp home. vad jag har fattat så kan inte home klara av en virituel cpu eller? är jag ute och cyklar? alla fall home rycker och pro ska jag sätta in. Sen är det väll ljud kortet och högtalarna, Audigy har jag hört var ett bra kort då det var på top ska jag köpa till ett Audigy 2 eller är det inte värt det? högtalarna var ju ltie tråkiga bara 2 + sub lite dåligt där tycker jag om de ska slänga med en webkamra och en hårdisk på 250gb så tykcer jag de borde ha haft med ett 5.1 system alla fall men men. Sen är det väll grafik kortet som tål att petas på ATI RadeOn 9600 är den bra eller? Har för det mesta sett folk men 9700 jag vill höra vad ni tycker. Trevligt med en Dvd brännare dens ka jag leka med. Sen så minnet funderar jag över undra om det är två moduler så jag kan köra dual, ska ringa och fråga om det tror det var allt.

Om/när jag köper datorn så ska jag slänga in xp pro på direkten ta ut monster hårdisken och sätta in en 80 som system disk och ha 250 som jag lista ut själv

Tack i Förhand för era tips

Permalänk
Medlem

compaq sux

Visa signatur

WS: AMD Athlon 64 3500+ | 2048 mb PC3200 DDR-DIMM | 4 st WD Raptor 36gb s-ata (RAID 0) | GeForce 7800 GTX (256mb)

Permalänk

tack för det svaret precis vad jag ville ha.... hade en dgc förut så shit to shit

Permalänk

Allt är fina grejer förutom att minnena som förmodligen är standard, kylningen nog inte är den bästa samt att grafikkortet inte är speciellt bra jämfört med resten av hårdvaran.

Permalänk
Medlem

hehe

jag hade inte tackat nej till en sån dator... men... som sagt, compaq är inte så heta...

Visa signatur

WS: AMD Athlon 64 3500+ | 2048 mb PC3200 DDR-DIMM | 4 st WD Raptor 36gb s-ata (RAID 0) | GeForce 7800 GTX (256mb)

Permalänk
Medlem

njae de ä väl inge fel på dom..min morsa har en sån..sitter på den nu och den funkar faktiskt rätt bra..lite ändringar skulle man väl gjort men..:p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaming
compaq sux

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk

Hade jag varit du skulle jag nog byggt något liknande själv från datorbutiken och tagit det på avbetalning istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Allt är fina grejer förutom att minnena som förmodligen är standard, kylningen nog inte är den bästa samt att grafikkortet inte är speciellt bra jämfört med resten av hårdvaran.

Precis vad jag tänkte också tycker det nästan är ltie konstigt att de tog med ett sånt grafik kort. och kulning ska man väll kunna fixa Tror nog att minnena är standard det är en "hem-pc" vi snackar om här så vi får se kanske man blir förvånad

Tack för svaret

Flaming... Hehe

Permalänk

Vad tror du om att du bygger ihop en själv? Med Hem-PC slipper man iofs momsen eller nått sånt, men frågan är om du inte tjänar på att bygga ihop från datorbutiken i alla fall.

För övrigt väldigt trevligt att du tackade för svaret Jag har gått och irriterat mig lite på alla spydiga människor på internet på senare tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Vad tror du om att du bygger ihop en själv? Med Hem-PC slipper man iofs momsen eller nått sånt, men frågan är om du inte tjänar på att bygga ihop från datorbutiken i alla fall.

Been there done that. Gjorde det igår och jag betlar ca 14000 i slut ändan för den här datorn men över 20.000 på db kanske tog i lite när ajg valde där men jag tror itne jag kommer i närheten 14000 hur jag än gör med den plus att jag får med en skärm. Ganska bra tycker jag.

Man ska vara trevlig på internet har inte deras mammor lärt dem det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuLu
njae de ä väl inge fel på dom..min morsa har en sån..sitter på den nu och den funkar faktiskt rätt bra..lite ändringar skulle man väl gjort men..:p

Missade din post LuLu. Du kanske kan svara på vad det är för minne i burken? har du kollat? Skulle vara kul att veta

Tack för svaret

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejpådig
Been there done that. Gjorde det igår och jag betlar ca 14000 i slut ändan för den här datorn men över 20.000 på db kanske tog i lite när ajg valde där men jag tror itne jag kommer i närheten 14000 hur jag än gör med den plus att jag får med en skärm. Ganska bra tycker jag.

Man ska vara trevlig på internet har inte deras mammor lärt dem det?

14.000 då är det ett bra pris helt klart. Vore bäst om man kunde välja bort delar man inte ville ha

Och kolla min sign ang. folk som tjaffsar i forum...

Permalänk

Då tror jag det blir en ny dator Tack för alla svar

(Gillar din signatur lightwave)

Permalänk
Medlem

På frågan om XP Home stödjer HT eller inte så är svaret helt enkelt: ja!

Permalänk
Medlem

Ser OK ut inte det mest optimala men helt ok om det inte vore en COMPAQ känner flera som har haft COMPAQ å ingen av dom kommer att köpa en COMPAQ igen . Fast dom kanske e bättre nu .... köp den å testa du låser dig bara i 3 år .

Permalänk
Medlem

Det bios som COMPAQ kör med är totalt spess. Du kan inte (har aldrig sett att man kan) klocka något överhuvudtaget. 9600 är inte ett bra grafikkort, 9500 pro är bättre. De minnen som man får med till märkesdatorer är oftast totalt oöverklockningsvänliga. Det är nog 2 st 512 MB minnesmoduler, annars kan man inte köra dual-channel och så dumma kan de inte vara...
Men lycka till iaf, det är ett bra pris men du låser dig som Cosmoz sa i 3 år, det är en lång tid, tänk på det.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk

min förra dator en dgc skötte sig bra i tre år. jag är nöjd med det hem-pc paketet jag fick då får väll se hur det här går man kan ju hoppas...

Permalänk
Medlem

Jag tror nog du blir nöjd! Jag har precis köpt en hempc, fast fujitsu siemens. Den kan man inte heller överklocka p.g.a. biosen, men om man ser det såhär, det är ju en 3.0GHzare med 1GB i RAM så man behver nog inte överklocka på ett tag. Och när det väl behövs kan man ju slänga ut lite pengar på ett nytt moderkort, då är det ju inga problem att överklocka längre. Eventuellt på nya minnen ifall dom inte är så bra.
Synd att det bara är ett Radeon 9600 kort =/ Men det är inte fy skam det heller

Permalänk
Medlem

jag betalar c:a 7200kr för min dator i sig förresten

Permalänk
Medlem

hejpådig, såg nästan lite dyrt ut
Morsan fick ett liknande erbjudande för inte så länge sen, en hp tror jag det var, p4 3,0 HT fsb800, dvd/cd brännare, dvd spelare, 512mb ram, radeon 9800, 250Gb hd, Audigy2 + lite mer standardbetonade prylar. totalt för det tror jag det var 497kr/mån i bruttoavdrag, tappade nästan hakan då jag kom fram till hur jävla billigt det var (jaja allt är ju relativt, men prisvärt då) med tanke på att R9800 förljde med
Tror jag ska försöka få "låna" grafikkortet, som hon ändå inte kommer att kunna utnyttja

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

ett ord: grymt

ska ringa och snacka med dem som gav mig erbjudandet nu

trevligt med svar

Permalänk

mitrix: Det var ju nästan svinigt billigt...

Permalänk

Bra saker i. Mindre bra med Comcrap dock!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Själva specifikationen ser rätt så bra ut utom Grafikkortet och eventuellt minnerna.
Men Du kommer att bli mycket begränsad i princip allt pga. Compaqs Mobo.
KÖP INTE EN COMPAQ !

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Om det blir helt åt helvete så får jag väll köpa ett moderkort separart och nån ny låda... Vi får se

Permalänk

Jo du kan ju alltid sälja ditt ATI 9600, moderkort och minnen nytt för en bra slant. Så du kommer nog inte förlora så mycket på det. Problemet är ju bara om nått pajjar, tror man måste ha originalgrejor i datorn om man ska skicka in den. Eller så kanske det inte längre...

Permalänk
Medlem

Tror inte man kan sälja några av prylarna, om man blir tvungen att lämna tillbaka datorn så ska det ju sitta samma komponenter i den som då man fick den, men håller med, ett R9600 var lite snålt tilltaget för en dator som skall räcka i tre år.
Btw, morsan valde till en 18" TFT också, för typ 120kr bruttoavdrag, alltså OEM byggarna måste ju få en grym rabatt på grejorna (uch va orättvist), menar för lite drygt 600 i bruttoavdrag (räkna själva om till netto) får man ju knappast en p4 3.0Ghz med DVD brännare R9800 och 18" TFT, även om man letar upp de absolut billigaste priserna på nätet! (förresten, det följde med en färgskrivare också )

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W