Vilket ram-minne ska jag köpa till min dator för 4K-skärm?

Permalänk

Vilket ram-minne ska jag köpa till min dator för 4K-skärm?

Hej,

Jag har en Asus GR8 II med 8 gb ram. ( Jag tror att det är den här: https://www.komplett.se/product/906833#technical-details )

Nu till black friday funderar jag på att uppgradera min skärm till en med 2K eller 4K. Jag har förstått att man behöver lite mer ram då. Grafikkortet är gtx 1060 (jag hoppas att den orkar driva 4k?), datorn är inköpt i början av 2017.

Datorns ram är uppdelat på 2 st 4 gb ram, varav det ena är dolt och inte går att byta. Jag tänker därför att jag byter det som går att byta till ett 16 gb. Visst borde det väl fungera trots att jag kommer att ha två minnen som är olika stora?

Nu är frågan vilket minne jag ska köpa som skulle kunna fungera.

Det ram-minnet jag kommer åt att byta är detta:
https://www.amazon.com/Hynix-PC4-19200-DDR4-2400MHz-Unbuffere...

Jag har letat på prisjakt, men jag blir inte riktigt klok på vad som kan fungera. "Mitt" minne har ju en "urgröpning" på varje kortsida, de flesta jag hittar har två på varje sida. Det kanske inte spelar någon roll?

Tacksam för tips på prisvärt minne som kommer att fungera, gätna från leverantör med hyfsat snabb leverans så att jag hinner få minnet innan slutet av nästa vecka så att jag kan testa att det fungerar innan jag lägger en massa pengar på en fin skärm i onödan.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad förväntar du dig göra på en 4k skärm? Photoshop? Spela? Titta film?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Bildexpert

Varför går det inte att byta båda stickorna? Enligt produktsidan har moderkortet två RAM-slottar. Hur är det dolt?

Du behöver matcha RAM-minnenas egenskaper för att nyttja dual-channel, så ett vettigt val är att satsa på 2x8GB i högsta möjliga hastighet som moderkortet klarar.

Minnet du har länkat till på Amazon-sidan är ett SO-DIMM DDR4, 240 260 pin. De du har sett är med all sannoliket 288 pin SDRAM DDR4.

Permalänk
Medlem

Skärmens upplösning kan påverka hur mycket grafikminne som används, d.v.s. de 3GB på ditt 1060. Detta minne går inte att uppgradera annat än att byta ut grafikkortet, vilket är svårt på en Asus GR8 II eftersom det i stort sett är en laptop i annat format. Ditt 1060 kommer också få svårt att driva annat än enklare spel i 4K, lite tyngre moderna spel är bara att glömma.

Upplösningen har alltså ingen påverkan på RAM-minnet, så det finns ingen större anledning att uppgradera av den anledningen. Mer minne skulle kunna vara en bra uppgradering ändå eftersom 8 GB är aningen lite i dagsläget, men det är tyvärr en nackdel om det bara går att byta en av stickorna. Det kommer innebära att de 8GB extra du får kommer köra i single channel-läge vilket bara ger halva bandbredden, så prestandan kan då blir lite oförutsägbar när du har 8 GB snabbt minne och 8 GB långsamt.

Beroende på vad ditt mål är så kan det eventuellt vara bättre att spara pengarna och i längden sikta på en ny dator istället, eftersom den du har börjar bli lite klen och i stort sett inte går att uppgradera. Men det beror som sagt på vad du tänker göra med datorn.

Permalänk
Medlem

Bättre satsa på en 1440p (2K) 120-144Hz-skärm. Drar du ner på low så kommer du få en behaglig upplevelse och skärmen kommer ju hålla till nästa datorköp. Om du nu vill spela, annars kanske en 4K-skärm kan vara intressant.

Permalänk

Tack för svaren.

Jag skulle naturligtvis berättat vad jag har datorn till, my bad.

Anledningen till varför jag vill byta skärm är för att jag arbetar hemma vid datorn nu under pandemin. Nar jag jobbar har jag ofta 4-5 fönster öppna med word osv. På jobbet har jag två skärmar. Hemma har jag en 27-tums skärm (1080). Jag tänkte nu uppgradera till 32 tum.

Jag har läst att det kan vara bra med lite högre upplösning med en sådan stor skärm, så då tänkte jag först 2k. Sedan tänkte jag att om jag ändå skulle köpa ny skärm kanske jag skulle slå till på en 4k när jag ändå var i farten. 2k är dock säkert alldeles tillräckligt.

Främst ska jag alltså arbeta. det händer att jag spelar, men då är det mest spel för oss lite äldre som typ Football manager, Skyrim, Civ och Space cadet, så det är inga "tunga spel".

Det "gömda minnet" sitter som jag fått det förklarat för mig längst in, så man måste i princip riva hela den kompakta burken för att komma åt det. Supporten rekommenderade inte att man försöker sig på det.

Angående minnet jag länkade till så har det samma nummer och utseende som det jag har i datorn, HMA851S6AFR6N, så det borde stämma. 260-pin.

Så vad tror ni, klarar min burk en 2k-skärm? Kan det vara värt att sätta i ett 16 gb ram -minne trots att man bara kan byta det ena?

Tack på förhand.

ps. Space cadet var ett skämt. Ni som är torra bakom öronen uppfattade säkert det.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Blahblahblah:

Angående minnet jag länkade till så har det samma nummer och utseende som det jag har i datorn, HMA851S6AFR6N, så det borde stämma. 260-pin.

Ah, ja så klart... Jag snurrade ihop det med DIMM-minnen som har 240-pin. Självklart är det 260-pin på stickorna som ska vara i din dator.