3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Skulle inte satsat på något gigabyte kort faktiskt. Dom har haft och har tydligen fortfarande problem med strömkontakterna på sina kort (inte alla men för många). Sedan, av egen erfarenhet, är deras kylare inget att hänga på väggen. Främst ljudmässigt. Mitt 3080 Gaming OC jag hade var jag inte nöjd med tyvärr. Detta är ju dock en mer subjektiv åsikt.

Här finns att läsa mer om pinsen för den som vill:
https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-3070-...

Fick hem mitt Eagle OC för drygt en månad sen. Under den tiden har jag kopplat in och ut kortet två gånger (p.g.a. byte av komponenter) utan att haft några problem. Kabeln går i utan problem och jag är väldigt nöjd med prestandan. Jag har haft kompisar som haft Gigabyte-kort tidigare och många av dem har klagat på höga temperaturer under load. Detta är inte fallet denna gången. Iallafall inte för mitt kort. Det ligger runt 65C medans jag spelar och låter inte speciellt mycket. När jag inte spelar går det in i 0DB läge vilket betyder att fläktarna inte snurrar överhuvudtaget.
Det enda dåliga jag har att säga om kortet är att power limiten inte går att justera (förutom neråt). Men sedan skeppas ju kortet med en fabriksöverklockning till 1950MHz så ser jag inte som en dealbreaker direkt.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA beställde jag , vad är det för läpp ni dividerar om, vad skiljer dom åt? olika batcher?

Den röda utsmyckningen på kortsidan, vissa tycker det ser ut som en derpy mun, jag håller väl inte helt med, men när man också sätter ögon på kortet ser det faktiskt ganska läpplikt ut. På senare kort är det svart i stället för rött och därmed diskretare.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA beställde jag , vad är det för läpp ni dividerar om, vad skiljer dom åt? olika batcher?

Den röda detaljen du ser till vänster i bilder är vad som visades vid release och fick smecknamnet "clown lips". EVGA har sagt att de ska ändra på det eller ge möjligheten att välja eller att man ska få möjlighet att få ett kit för att byta ut det. I bifogad bild ser du lite andra förslag. Det verkar som om de har redan gått vidare till svart som default. Detta gäller även XC3 korten. Med andra ord endast estetisk skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Skulle inte satsat på något gigabyte kort faktiskt. Dom har haft och har tydligen fortfarande problem med strömkontakterna på sina kort (inte alla men för många). Sedan, av egen erfarenhet, är deras kylare inget att hänga på väggen. Främst ljudmässigt. Mitt 3080 Gaming OC jag hade var jag inte nöjd med tyvärr. Detta är ju dock en mer subjektiv åsikt.

Här finns att läsa mer om pinsen för den som vill:
https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-3070-...

Jag har också ett Gaming OC och håller inte med. Håller sig bra i ljudnivå och temps.

Eagle OC har också fått bra reviews och ligger bra sett till pris.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag har också ett Gaming OC och håller inte med. Håller sig bra i ljudnivå och temps.

Eagle OC har också fått bra reviews och ligger bra sett till pris.

Som sagt. Är ju till viss del en subjektiv upplevelse. Jag klarade inte ljudet riktigt från dom ettriga fläktarna trots "silent" bios. Men tror inte kortet trivdes riktigt i mitt chassi. En enorm skillnad mot mitt nuvarande kort i alla fall.

Men felaktiga pins är svårt att ha en subjektiv åsikt om. Tråkigt om man blir tvungen att RMA'a sitt nya kort :/ Jag hade åtminstone satsat på något annat

https://www.sweclockers.com/nyhet/30571-gigabytes-geforce-rtx...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Skulle säga Gigabyte Eagle OC.

Bland det mest prisvärda sett till nuvarande priser och nästan i nivå med TUF.

Skulle avråda från det. Beställde mitt på releasedagen men har inte fått det än.

Permalänk

Jag orkar inte läsa tråden. Jag vill köpa ett 3080 idag, helst igår. Vilken butik är det störst chans att få 3080 imorgon åtminstone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Jag orkar inte läsa tråden. Jag vill köpa ett 3080 idag, helst igår. Vilken butik är det störst chans att få 3080 imorgon åtminstone?

Inet EVGA modellerna. Speciellt XC3 ultra eller FTW ultra

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Jag orkar inte läsa tråden. Jag vill köpa ett 3080 idag, helst igår. Vilken butik är det störst chans att få 3080 imorgon åtminstone?

Fick mitt gigabyte eagle oc från inet på cirka 15 dagar för en månad sen.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Jag orkar inte läsa tråden. Jag vill köpa ett 3080 idag, helst igår. Vilken butik är det störst chans att få 3080 imorgon åtminstone?

Imorgon är nog omöjligt. Kan sammanfatta tråden, folk som bokade första fem minuter a väntar fortfarande på sina kort efter två månader.

Det finns mindre populära kort som kommer om 2 veckor på inet. Annars får du nog jaga på blocket/tradera eller fyndet. Om du däremot vill ha ett kort imorgon finns 3070 och 3090 att köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vet man något om hur det går på Inet? Haft best. på 3080 tuf oc sedan första dagen, antar att det går riktigt segt på kön?

Beställde den 21 Oktober och har fått till svar att det kan komma mellan imorgon och någon gång i Februari.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel1:

Fick mitt gigabyte eagle oc från inet på cirka 15 dagar för en månad sen.

hur varmt blir ditt gigabyte eagle kort och hur är fläktarna på det? är nyfiken på det kortet

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve....

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

https://forums.evga.com/thumb.axd/250_4047988/E861597F866E4862A57F415A16D1FC45.jpg
Den röda detaljen du ser till vänster i bilder är vad som visades vid release och fick smecknamnet "clown lips". EVGA har sagt att de ska ändra på det eller ge möjligheten att välja eller att man ska få möjlighet att få ett kit för att byta ut det. I bifogad bild ser du lite andra förslag. Det verkar som om de har redan gått vidare till svart som default. Detta gäller även XC3 korten. Med andra ord endast estetisk skillnad...

aha ja då spelar det ingen roll för mig då jag saknar glas sida och inte tittar in i lådan så ofta, roligare att titta på skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyroo:

Skulle avråda från det. Beställde mitt på releasedagen men har inte fått det än.

Beror nog på vart man beställer ifrån. Beställde ett från Inet i av början av oktober och fick det en månad senare.

MVH

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve....

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Den du länkade ser ju riktigt fishy ut, bilden verkar också vara blurrad där det är ett serienummer eller liknande.

Hittade också en:
Inga riktiga bilder, den som ser riktig är tagen härifrån, undrar om det är rån på plats eller försök till att få folk att betala i förskott.

Och en till, definitivt något konstigt i görningen...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Så det låter så kraftigt?
Tydligen är det många som säger det låter en del, sen finns det dem som aldrig får tempen över 70c.
Det varierar som fan..

Men jag gillar hur kortet ser ut, gillar också att det är 2x8pin.
Sen får man väl försöka undervolta... aldrig behövt göra nått sånt förr.

Mitt kort låter inte speciellt mycket, går inte över 71 grader när jag kör 3dMark. Jag har dock bra luftflöde med 5 fläktar och inte en helt stängd burk som får problem med all kort gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

hur varmt blir ditt gigabyte eagle kort och hur är fläktarna på det? är nyfiken på det kortet

Runt 65c i spel

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Mitt kort låter inte speciellt mycket, går inte över 71 grader när jag kör 3dMark. Jag har dock bra luftflöde med 5 fläktar och inte en helt stängd burk som får problem med all kort gissar jag.

Hur menar du inte helt stängd, thermaltake P3? P5 konstruktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Hur menar du inte helt stängd, thermaltake P3? P5 konstruktion?

Ja en tower utan meshfront, kika på gamers nexus där dom pratar mycket airflow. Det är inte konstigt att folk har så olika temperaturer när vissa kör sina datorer i slutna akvarium med glasruta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ja en tower utan meshfront, kika på gamers nexus där dom pratar mycket airflow. Det är inte konstigt att folk har så olika temperaturer när vissa kör sina datorer i slutna akvarium med glasruta fram.

Kör ett p600s - med naturligt mesh och jag älskar det. Har också ett meshify men det slår det med häst längder. Har 3 olika config man kan köra på mitt för anpassa luftflöde.
Blir intressant att pröva!

Håller med de att många kör märkliga kombinationer för utseendets skull men så klagar man dåliga temps. Reddit är ett prakt exempel där folk just med dessa datorer beklagar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Kör ett p600s - med naturligt mesh och jag älskar det. Har också ett meshify men det slår det med häst längder. Har 3 olika config man kan köra på mitt för anpassa luftflöde.
Blir intressant att pröva!

Håller med de att många kör märkliga kombinationer för utseendets skull men så klagar man dåliga temps. Reddit är ett prakt exempel där folk just med dessa datorer beklagar sig.

Jag kör med en 400a som är lite söndermoddad alla fläktplatser fyllda.
Jo folks problem brukar lösa sig när man ser burken dom stoppat in snabbaste processorn och grafikkortet i.

Jag tror temperaturen på kortet är inom det normala inget fantastiskt och inget sämre. Däremot lyser den som en julgran, det var inget jag tänkte på när jag köpte.

Permalänk
Medlem

Till er som har ett EVGA kort och kan nyttja deras STEP Up program verkar det vara riktigt bra priser i deras system just nu.

Jag hade hoppats på att kunna gå från mitt dyra 3080 XC3 jag köpte från Inet för 9999kr till ett 3080TI innan mina 90 dagar är över. Men vi vet ju inte när det kortet släpps och om det kommer finnas i step up innan perioden är över.

Kollade på måfå i step up listan och såg att deras 3090 FTW3 låg på €1616,73 inklusive 25% moms.
Trodde jag såg fel först.
3080 FTW3 låg på €770 om jag inte minns fel.

Även om 16450kr är löjligt mycket pengar att spendera på ett grafikkort så känns det ändå bättre när prislappen är under msrp för ett eftermarknadskort.

EDIT:

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Till er som har ett EVGA kort och kan nyttja deras STEP Up program verkar det vara riktigt bra priser i deras system just nu.

Jag hade hoppats på att kunna gå från mitt dyra 3080 XC3 jag köpte från Inet för 9999kr till ett 3080TI innan mina 90 dagar är över. Men vi vet ju inte när det kortet släpps och om det kommer finnas i step up innan perioden är över.

Kollade på måfå i step up listan och såg att deras 3090 FTW3 låg på €1616,73 inklusive 25% moms.
Trodde jag såg fel först. 3080 FTW3 låg på €770 om jag inte minns fel.

Även om 16450kr är löjligt mycket pengar att spendera på ett grafikkort så känns det ändå bättre när prislappen är under msrp för ett eftermarknadskort.

Har du länk? Har för mig att jag läst nånstans att de nu kör med 180 dagar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har du länk? Har för mig att jag läst nånstans att de nu kör med 180 dagar.

Länk till vad?

Vill du kolla step up listan behöver du ha ditt kort registrerat hos evga eu och påbörja en step up.

https://eu.evga.com/community/myProducts.asp

EDIT: Det var bara 90 dagar för mig iallafall 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ny vecka. Nya förväntningar. Får se hur leveranserna till ÅF blir denna veckan.
Jag fick i lördags reda på att jag låg på 151 plats i kön.
Bokade: Asus 3080 ROG STRIX GAMING OC
Butik: Inet
Datum: 1/10

Har 15e januari som leverans dag. Som jag inte tror på längre.
Så jag lämnar tråden ettt tag. Lycka till ni andra

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Jag kör med en 400a som är lite söndermoddad alla fläktplatser fyllda.
Jo folks problem brukar lösa sig när man ser burken dom stoppat in snabbaste processorn och grafikkortet i.

Jag tror temperaturen på kortet är inom det normala inget fantastiskt och inget sämre. Däremot lyser den som en julgran, det var inget jag tänkte på när jag köpte.

Jävlar vad dåligt jag skrev mitt förra inlägg, svårt med en hand på jobbet när man har 30 sekunder på att svara.

Vad har du modifierat?
Själv kör jag 3 in i fronten med lite högre hastighet samt 3 ut i taket på lägre samt en bak i lägre.
De 3 i taket sitter på en AIO så därav högre hastighet in för skapa övertryck.

Mitt 1080ti ligger på 70c i spel, surrar lite med orörd fläktkurva, ganska nöjd med det efter 3.5 år.
I idle ligger det på 45. Och då ligger chassi fläktarna på 400-600 rpm alltid

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Om någon befinner sig i Borås kanske de kan roffa åt sig detta, ett kap skulle jag nog säga. Kanske är fel tråd dock då det är ett 3070.

Permalänk

Jaha grabbar! Ny vecka! Nya möjligheter! Nya besvikelser från Asus! Woohoooo!......

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Hur står sig MSI's billigaste 3080 mot dyrare varianter som ex Asus Strix-korten? Får man något extra för de nästan 2 000 kr mer som Asus vill ha?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz