3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

@webhallen kommer ni sälja Evgas 3080 kort framöver?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt suprim x skickas idag från webhallen så man kan pilla med det i helgen 😅

Permalänk
Medlem

Komplett sköt fram min bokning från 20:e september nu fram till 6:e januari, 3080 TUF OC ASUS kort. Jag hoppas verkligen inte att de har skjutit fram oss pga de gav 3080 TUF beställarna förtur i vår kö...

Är så jäkla besviken att ha beställt av Elgiganten och Komplett, ingen transparens alls när man frågar om köplast och fejkdatum hela tiden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Du ska ha tilldelning, ser att systemet har glitchat i form av en preliminär flytt till en butik, har flaggat ifall ifall på den så det rättas till, då blir din status grön igen. Sen kan jag inte säga när kortet kommer skeppas då vårt lagar är under sjuk press just nu :/

/Patrik

Har denna hittat sin väg mot mig än? Eller fortfarande på villoväg? @webhallen

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Komplett sköt fram min bokning från 20:e september nu fram till 6:e januari, 3080 TUF OC ASUS kort. Jag hoppas verkligen inte att de har skjutit fram oss pga de gav 3080 TUF beställarna förtur i vår kö...

Är så jäkla besviken att ha beställt av Elgiganten och Komplett, ingen transparens alls när man frågar om köplast och fejkdatum hela tiden...

Komplett sa ju tydligt och klart att alla non-oc TUF beställare som får OC order också kommer hamna sist i kön. Fattar inte detta onödiga gnäll? Jag är en av de första som fick en extra OC order efter att bara beställt non-OC från början, och min flyttades precis från 17 dec till 6 januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibelox:

Komplett sa ju tydligt och klart att alla non-oc TUF beställare som får OC order också kommer hamna sist i kön. Fattar inte detta onödiga gnäll? Jag är en av de första som fick en extra OC order efter att bara beställt non-OC från början, och min flyttades precis från 17 dec till 6 januari.

För att jag litar inte på de när de inte är transparenta. Att du fick 17:e december som har "beställt" ca 2 månader efter mig är inte normalt bara, du borde i bästa fall ha legat några veckor efter mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag skaffade ett Lian Li O11 Dynamic för snart två veckor sen. Var trött på att kompromissa i mitt nuvarande Meshify C.
Ska bygga om min i helgen med nya chassit och Suprim X, men först skall frun få sin NR200 ihopmonterad med 3070 TUF OC.

Får ett Suprim plats i Dynamic O11 case? Det är ju ett jävla bamsekort, har sneglat lite på detta kort åxo.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ja suprim x är helt galet tyst 😀 ligger runt 65grader i load, ska se om man kan undervolta det lite så det går under 60grader så fläktarna stängs av helt. nice om man kunde ha ett passivt kylt rtx 3080 😀👍

Vilken Bios kör du på, Quiet Eller Performance?
Var själv en av de lyckliga få att plocka upp ett Suprim X hos Webhallen, snacka om att man är taggad!
Var ett rejält plåster på såren efter att Postnord slarvat bort min Custom Config förra veckan som försvann helt (Fick göra en reklamation)

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

performance

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av AlineroGustavo163:

För de som beställde för ungefärligen en vecka sedan uppskattas att få leverans 16nde enligt inet men vad vet man egentligen.

Edit: gäller MSI 3080 Ventus OC
Beställde i mitten av november från Inet och fick kön framflyttad från 15:e dec till 1:a februari idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

För att jag litar inte på de när de inte är transparenta. Att du fick 17:e december som har "beställt" ca 2 månader efter mig är inte normalt bara, du borde i bästa fall ha legat några veckor efter mig.

Ja för det är ju omöjligt så att ett stort lass förväntades den 17e dec och att du kanske inte låg jättebra till i originalkön och inte så många köpt imellan oss då komplett inte tillät nya ordrar? Helt omöjligt, absolut.

Permalänk
Medlem

Är tortyr när man ser att det finns kort som Suprim där man kunde fått kortet snabbt (för sent nu antar jag), men kostar otroligt mycket mer än mitt TUF OC. Min hand var över köp-knappen många gånger, men något i min hjärna lyckades ändå stoppa mig. Det är ändå 2000 extra kronor, för att få hem ett kort snabbare. Jag bryr mig inte direkt om skillnaden mellan dem.

Hoppas bara jag inte sitter här i februari fortfarande utan kort och ångrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibelox:

Ja för det är ju omöjligt så att ett stort lass förväntades den 17e dec och att du kanske inte låg jättebra till i originalkön och inte så många köpt imellan oss då komplett inte tillät nya ordrar? Helt omöjligt, absolut.

Se, du bara spekulerar nu för att de inte är transparenta, vi får ju inte ens veta våra köplatser...

För övrigt har datumen flyttats varannan vecka ungefär oavsett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Är tortyr när man ser att det finns kort som Suprim där man kunde fått kortet snabbt (för sent nu antar jag), men kostar otroligt mycket mer än mitt TUF OC. Min hand var över köp-knappen många gånger, men något i min hjärna lyckades ändå stoppa mig. Det är ändå 2000 extra kronor, för att få hem ett kort snabbare. Jag bryr mig inte direkt om skillnaden mellan dem.

Hoppas bara jag inte sitter här i februari fortfarande utan kort och ångrar det.

Köp inget dyrt om du redan har ett grafikkort. Vänta, förr eller senare måste de leverera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag tog det kortet som verkade ha minst antal i kö (Gainward GS nånting) när jag beställde för nån vecka sen.
Ska höra med dom stora distarna hur backloggen ser ut då jag även väntar på en 5900X

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Se, du bara spekulerar nu för att de inte är transparenta, vi får ju inte ens veta våra köplatser...

För övrigt har datumen flyttats varannan vecka ungefär oavsett.

Du inser kanske inte att problemet ligger uppåt i kedjan? Nvidia skickar inte tillräckligt till Asus, som sen inte kan producera tillräckligt av slutprodukten som Komplett säljer? Nvidia ger uppskattningar över leveranssiffror till Asus, som sen ger siffror baserade på det till Komplett. Har NÅGON fel uppgifter i kedjan blir det fel i slutet. Sen tillkommer leveranssvårigheter pga platsbrist när alla skeppar via flyg istället.

Ja det är skit att Komplett inte ger köplats. Ja det är lätt att gnälla på Komplett och andra ÅF för att vi vill ha våra kort nu/inom närmaste halvåret. Nej det är inte deras fel att datumen flyttas.

Permalänk
Medlem

sen har du trasslet med transport mellan nvidia och 3e parts och sen transport mellan 3e parts och butiker.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Vad jag förstår finns det 3080 kort som är mer populära än andra pga av olika faktorer som pris, kylning eller strömförbrukning mm. Ni som har koll på marknaden just nu vilket eller vilka 3080kort är det som folk helst vill ha och som är populära? Jag har ingen koll. Det står ibland TUF vad är det för någon förkortning? Tacksam för hjälp, för om jag ska lägga ca 10000:- på ett kort vill man ha det som anses bäst eller prisvärdast för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibelox:

Du inser kanske inte att problemet ligger uppåt i kedjan? Nvidia skickar inte tillräckligt till Asus, som sen inte kan producera tillräckligt av slutprodukten som Komplett säljer? Nvidia ger uppskattningar över leveranssiffror till Asus, som sen ger siffror baserade på det till Komplett. Har NÅGON fel uppgifter i kedjan blir det fel i slutet. Sen tillkommer leveranssvårigheter pga platsbrist när alla skeppar via flyg istället.

Ja det är skit att Komplett inte ger köplats. Ja det är lätt att gnälla på Komplett och andra ÅF för att vi vill ha våra kort nu/inom närmaste halvåret. Nej det är inte deras fel att datumen flyttas.

Komplett och Elgiganten är de värst återförsäljarna som jag har haft att göra med oavsett hur Nvidia eller ASUS varit. Du kan sitta här och försvara de hur mycket du vill. Har du och jag som har ca 2 månaders skillnad i beställningtid men samma leveransdatum, då har vi ett problem. Förstår att du gillar det, men inte jag som ska ligga 2 månader före dig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

J*vlar!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEMan73:

Får ett Suprim plats i Dynamic O11 case? Det är ju ett jävla bamsekort, har sneglat lite på detta kort åxo.

Enligt webhallens produktinfo om chassit:
Max längd grafikkort (standardutförande): 420 mm
Max höjd grafikkort: 159 mm

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Komplett.se

@Yasko för att vara extremt supertydlig, som vi skrev i vår post här: #18741388 så hamnar man SIST i kön. Ingen går före någon annan här.

Vi får in olika mängd kort vid olika datum och därför betas delar av kön av olika snabbt.
Har vi en kö på säg 100 kort (detta är ett räkneexempel) så kommer det kanske 5 olika leveranser vid olika tillfällen och med olika mängd. Ändras mängden eller datumen för en eller flera leveranser så påverkar det hela kön. Vi får inte in en stor leverans som täcker alla bokningar utan de kommer i små omgångar för att kunna nå kunderna så fort som möjligt. Leverantörerna skulle kunna sitta och bygga buffertlager och skicka 100 kort på en gång men då skulle alla i kön få vänta lika länge, nu så får man istället kort så snabbt som fabrikerna hinner spotta ut dom.

En god nyhet är att ASUS nu börjar skicka leveranserna via sin lagerhub i Nederländerna. Vilket förhoppningsvis ger mer tillförlitliga leveransdatum och lite bättre tillgång på kort. Dock är tidshorisonten fortfarande ca en vecka så vi har inga säkra datum långt fram i tiden.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

@webhallen
Fick ni några Asus Tuf non oc leveranser idag?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Komplett:

@Yasko för att vara extremt supertydlig, som vi skrev i vår post här: #18741388 så hamnar man SIST i kön. Ingen går före någon annan här.

Vi får in olika mängd kort vid olika datum och därför betas delar av kön av olika snabbt.
Har vi en kö på säg 100 kort (detta är ett räkneexempel) så kommer det kanske 5 olika leveranser vid olika tillfällen och med olika mängd. Ändras mängden eller datumen för en eller flera leveranser så påverkar det hela kön. Vi får inte in en stor leverans som täcker alla bokningar utan de kommer i små omgångar för att kunna nå kunderna så fort som möjligt. Leverantörerna skulle kunna sitta och bygga buffertlager och skicka 100 kort på en gång men då skulle alla i kön få vänta lika länge, nu så får man istället kort så snabbt som fabrikerna hinner spotta ut dom.

En god nyhet är att ASUS nu börjar skicka leveranserna via sin lagerhub i Nederländerna. Vilket förhoppningsvis ger mer tillförlitliga leveransdatum och lite bättre tillgång på kort. Dock är tidshorisonten fortfarande ca en vecka så vi har inga säkra datum långt fram i tiden.

//Erik

Det var en god nyhet.. Man kan ju hoppas (eller drömma kanske?) att volymerna ökar också...

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att man kommer få grafikkortet 5 månader efter beställning (eller kanske längre?)..
Ett halvår gammalt kort vid det laget. Ganska galet att sätta det i perspektiv, med tanke på att nytt och bättre ständigt är runt hörnet.
Vi lär väl hinna få läsa nyheter om Hopper (Nvidias nästa arkitektur) innan vi som beställt kortet i september ens kommer få hem våra ASUS 3080.

Man kan ju nästan hoppas på en prissänkning på de "gamla 3080n" innan vi fått hem dem. 😅

3080 TUF beställd 09/17 17:30 - Beräknad leverans = Februari
3080 TUF OC beställd 09/20 - Beräknad leverans = Januari

Nä, jag är inte bitter 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

För att jag litar inte på de när de inte är transparenta. Att du fick 17:e december som har "beställt" ca 2 månader efter mig är inte normalt bara, du borde i bästa fall ha legat några veckor efter mig.

Det är en massa som flyttas fram i de där stegen 12e dec, till 17e, nu till 6 januari.. jag tror det är en gigantisk bulk av orders som förr eller senare kommer splittas upp mer sen men när de inte vet, så flyttar de alla i bulken och då ser det ut så här.

Jag har själv en TUF OC som jag beställde typ 20e sept som flyttats fram i omgångar från 28e september och nu till 6e januari, varje gång man är 2-3 dagar från leveransdatumet så bumpas det ett par veckor till. Men under resans gång har det tillkommit ett par hundra orders in i "klabbet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Komplett och Elgiganten är de värst återförsäljarna som jag har haft att göra med oavsett hur Nvidia eller ASUS varit. Du kan sitta här och försvara de hur mycket du vill. Har du och jag som har ca 2 månaders skillnad i beställningtid men samma leveransdatum, då har vi ett problem. Förstår att du gillar det, men inte jag som ska ligga 2 månader före dig...

Ja men det största problemet ligger ju i allmän brist på hårdvara och är inte pga specifika ÅF. Jag gillar inte läget alls, men du kan ju gnälla på rätt företag när du klagar på bristen. För övrigt så kom ihåg att jag också beställde ett TUF non-OC och våra leveransdatum ligger nu i Februari, och jag beställde inom första 5 min på launchen. Gilla läget... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det var så jag hade på Ventus, när leveransdagen passerat fick jag ett mail om att dom inte har en aning om när det kommer kort typ. Jag gissar att du kommer att få samma mail.

Jag avbokade och njuter av gamla grafikkort istället, värre om man inte har något.

Nu har leveransen för min order ändrats till 10/12. Jag håller tummar och tår 👌

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att luta mig tillbaka mot i nuläget. Ja, förutom ett lastgammalt Asus GTX580 DirectCU II som knappt duger som brödrost...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/search?q=3070%20or%203080%20or%203090...

Kan hende dem får noen 3080 kort på lager i dag. Kan være verdt å følge med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Nu har leveransen för min order ändrats till 10/12. Jag håller tummar och tår 👌

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att luta mig tillbaka mot i nuläget. Ja, förutom ett lastgammalt Asus GTX580 DirectCU II som knappt duger som brödrost...

Minns när jag sålde ett sådant för ~5 år sedan, fick 400:- då

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"