TP-link repeater kastar ut andra enheter från nätverket

Permalänk
Medlem

TP-link repeater kastar ut andra enheter från nätverket

Hej,

Vänder mig till er angående mitt problem.

Har en Asus RT-N56U som jag försöker ansluta en TP-link repeater (RE210) till. Denna repeater har inte varit inkopplad på 3 år ungefär men för 3 år sedan fungerade det allting felfritt.

När jag kopplar in den på nätverket så kastas en annan enhet ut från nätverket. Har hittills alltid varit en av de bärbara som vi har hemma. Under tiden som repeatern är ansluten kan den bärbara inte få åtkomst till internet. Men så fort jag drar ur repeatern ur väggen så hinner datorn ansluta till internet innan jag ens hinner gå tillbaka till datorn.

* Har laddat in senaste firmwaren i routern utan resultat
* Har kollat under routerns inställningar och ser att alla enheter har olika IP-adresser, har även provat tilldelat varje enhet en fast IP
men utan resultat.
* Provat köra ipconfig kommandon utan resultat också.
* När jag felsöker genom windows på datorn som tappat internet får jag "Wi-Fi saknar giltig IP-konfiguration"

Någon som har en tanke?

Permalänk
Medlem

Får du samma problem om du konfigurerar ett separat SSID för repeatern? Så att du manuellt kan välja vilken av de två enheterna (routern eller repeatern) du ska ansluta mot?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låter litet som om du har problem med MAC-adresskonflikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Får du samma problem om du konfigurerar ett separat SSID för repeatern? Så att du manuellt kan välja vilken av de två enheterna (routern eller repeatern) du ska ansluta mot?

Det är tekniskt omöjligt att göra om det är en repeater, den repetera signalen den tar emot och kan inte ändra på den, varken byta ssid eller kanal utan bara repetera, därav namnet.

Det kan däremot kanske bli problem om en gammal repeater som inte stödjer nyare protokoll används med modernare prylar typ att man har högre kanalbredd än 40 Mhz elelr har låst en klient på "endast .ac" medan repeatern inte stödjer .ac eller nått liknade som lär slå ut kommunikationen.

Men det bästa är att återvinna alla repeaters, de har inget i ett nätverk att göra och även om man tvingas använda wifi så är mesh en lite mindre usel lösning om man inte kan använda accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tekniskt omöjligt att göra om det är en repeater, den repetera signalen den tar emot och kan inte ändra på den, varken byta ssid eller kanal utan bara repetera, därav namnet.

Nån får anmäla TP-link för falsk marknadsföring när de kallar sina produkter för "repeaters" då.

Inte för att jag köper din definition av repeaters. De är designade för att mottaga och sen skicka vidare data, men det innebär inte att de måste vara direkta kloner av accesspunkten som de tar emot data ifrån?

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Nån får anmäla TP-link för falsk marknadsföring när de kallar sina produkter för "repeaters" då.
https://i.ibb.co/HYQB4WZ/Ska-rmavbild-2020-12-12-kl-17-19-52.png

Inte för att jag köper din definition av repeaters. De är designade för att mottaga och sen skicka vidare data, men det innebär inte att de måste vara direkta kloner av accesspunkten som de tar emot data ifrån?

Pilen pekar på nått i "range extender" läge, en range extender kan vara en repeater men behöver inte vara det, en range extender behöver alltså inte bara ta emot och skicka ut signalen fast på en annan plats utan kan manipulera signalen till skillnad från en repater som inte kan göra det utan verkligen bara repeterar signalen på en annan plast än den ursprungliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför denna diskussion? Finns ingen förstärkare som fungerar som en faktiskt förstärkare, de skickar ut ny signal. Som standard brukar de skapa ett nytt SSID. Finns inget som säljs till konsumenter som inte åtminstone kan skapa nytt namn. Det enda denna kategori inte brukar kunna göra är att agera router (köra NAT). Nyare modeller är mesh-APs, har roamingstöd, WiFi 6 och allt annat man kan önska sig. Väldigt många går att använda som bryggor. Även ganska gamla modeller går att köra som trådade APs också.