LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Visst. Ursäkta flottiga fingrar, men skulle känna på sprickorna.
https://imgur.com/a/scX7gQK

Postnordkillen drog tv:n i bandet och släpade den in i hissen och av sin pirra, möjligt att spänningen från bandet har skurit in i kartongen då eller att TV:n helt enkelt tappats under transport. Försökte trycka på metallen på utsidan av hörnet med manuell kraft för att se hur mycket kraft som krävdes för att göra en sådan skada, och det är bra mycket mer än vad jag kan orsaka genom att bara trycka eller som den utsattes för vid montering. Nästan all frigolit i lådan var i flera bitar förutom topp- och bottendelen.

Edit: ja, tittar man på den själva skadade delen och metallramen så ser den rejält tillplattad ut. Den måste helt enkelt ha blivit tappad men jag kan inte förstå hur emballaget inte skyddade den från skada.

Min såg ut så här

när den kom med PostNord, den låg på diagonalen i en paketbur på hjul, bara emballaget skadat tack och lov.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Enorm eloge till Komplett som löste det hela otroligt smidigt och som redan har skickat en ny TV.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Min kartong såg ut liknande, det ska förmodligen eg ligga små plastbitar under banden. Lyfter man i banden så rämnar lådan.

Jag monterade min 65cx själv, det går om man verkligen vill. Plocka löst allt utom botten på förpackningen så apparaten står upp, fyll lådan med frigoliten, ställ den framför bildskärmen och vält försiktigt hela kombinationen mot golvet så skärmen nu ligger med panelen mot lådan. Skruva på foten. Lyft med kartongen som hjälp så allt lyfts samtidigt utan att böja något, nu står tvn upprätt på foten. Tilta fot och allt bakåt så att man får in en lagom kloss under framsidan på foten. Tvn lutar nu baklänges, detta så att man kan ta vänster hand under kanten (vid strömsladden ungefär) och höger hand griper runt pcmcia slotten med något sorts krabbklo/dödsgrepp. Sen ber man till Crom innan man knäböjer hela paketet upp på tvbänken utan att luta sig framåt.

Sen flyttar man helt enkelt aldrig apparaten igen, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Min kartong såg ut liknande, det ska förmodligen eg ligga små plastbitar under banden. Lyfter man i banden så rämnar lådan.

Märkena på mitt emballage kom från gavlarna på paketburen, hela kartongen låg lutad närmare 45 grader mot gaveln.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att tv'n "tappar" HDR inställning när man spelar på xbox series x ibland? Måste ut i dashboard och in i spelet igen för att HDR ska kicka igång igen.
Vet ej om det är tv eller xbox som strular

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Skrivet av mickys:

Någon som har problem med att tv'n "tappar" HDR inställning när man spelar på xbox series x ibland? Måste ut i dashboard och in i spelet igen för att HDR ska kicka igång igen.
Vet ej om det är tv eller xbox som strular

Jag har ett liknande problem med min Xbox One X och LG CX. Jag låter Xboxen gå ner i standby när jag inte använder den, och om jag startar upp den medan ett HDR-spel är startat (aktivt eller i dashboarden) så kickar inte HDR igång. Jag måste då avsluta spelet och starta det igen, alternativt starta om hela Xboxen för att få tillbaka HDR.

Jag antar att det är samma bugg som påverkar både de gamla och nya enheterna. Hoppas att Microsoft fixar det snart.

Här är en tråd om det på Reddit.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Jag har ett liknande problem med min Xbox One X och LG CX. Jag låter Xboxen gå ner i standby när jag inte använder den, och om jag startar upp den medan ett HDR-spel är startat (aktivt eller i dashboarden) så kickar inte HDR igång. Jag måste då avsluta spelet och starta det igen, alternativt starta om hela Xboxen för att få tillbaka HDR.

Jag antar att det är samma bugg som påverkar både de gamla och nya enheterna. Hoppas att Microsoft fixar det snart.

Här är en tråd om det på Reddit.

Tack. ska in och kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fel tråd kanske, men jag köpte mig en LG oled 55 CX ihop med en LG Sn9yg kopplat ihop dem med earc. Men nu har jag märkt att det är fruktansvärt dåligt ljud synk när dottern tittar på SVT play. Men alla på andra streamingtjänster så är det inget problem och funkar klockrent. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Apropå 100mbit nätverkskortet och wifi i TV:n så går det att koppla in ett usb-nätverkskort för att få snabbare Ethernet. I WebOS på en C9 så står det i menyn att både wifi och den trådade anslutningen inte är aktiv men anslutningen fungerar ändå med adaptern. Jag skaffade en Cable Matters usb-nätverksadapter eftersom det är den som jag såg rekommenderas på Reddit men jag antar att den har stöd för flera olika usb-nätverkskort.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Adsstal:

Fel tråd kanske, men jag köpte mig en LG oled 55 CX ihop med en LG Sn9yg kopplat ihop dem med earc. Men nu har jag märkt att det är fruktansvärt dåligt ljud synk när dottern tittar på SVT play. Men alla på andra streamingtjänster så är det inget problem och funkar klockrent. Vad kan det bero på?

Har exakt likadan uppsättning, klockren kombo för övrigt. Men upplever också detta problemet på Svtplay, ser inga konstigheter när jag använder Netflix, Youtube, HBO eller Disney apparna. Har dock inte testat någon annan anslutning än earc. Går ju att göra viss inställning gällande synken på tv:n men antar att det påverkar samtliga appar då? Vet inte vad som orsakar detta men lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Nya TV:n är finfin.
Fattar inte riktigt hur man ska använda Universal kontrollern ännu. Den ska tydligen kunna styra min förstärkare (och även mina spelkonsoler, typ min Switch?!?! fast det verkar mer oklart) men än så länge är det lite kryptiskt hur man gör.

Men jag har lite problem med att mina custom inställningar för typ "Standard"-bildläget inte sparas. Tar jag bort "TruMotion" eller vad det är de kallar sin rörelseinterpolering så sparas det ett läge som heter "Standard (Användare)" men sedan är det helt plötsligt tillbaka till "Standard" nästa gång jag tittar.

Sparas dessa custom-inställningar per källa samt per WebOS app, så man måste göra dessa inställningar för varje sådan eller sparas de inte alls och således behöver man göra de varje gång?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Karate Taco:

Nya TV:n är finfin.
Fattar inte riktigt hur man ska använda Universal kontrollern ännu. Den ska tydligen kunna styra min förstärkare (och även mina spelkonsoler, typ min Switch?!?! fast det verkar mer oklart) men än så länge är det lite kryptiskt hur man gör.

Men jag har lite problem med att mina custom inställningar för typ "Standard"-bildläget inte sparas. Tar jag bort "TruMotion" eller vad det är de kallar sin rörelseinterpolering så sparas det ett läge som heter "Standard (Användare)" men sedan är det helt plötsligt tillbaka till "Standard" nästa gång jag tittar.

Sparas dessa custom-inställningar per källa samt per WebOS app, så man måste göra dessa inställningar för varje sådan eller sparas de inte alls och således behöver man göra de varje gång?

Vilket bildläge du valt sparas per app och ingång. Så du måste välja "Standard", "Movie" etc per källa.

Däremot finns det en "Apply to all inputs" (eller snarlikt namn) för varje bildläge. Om du väljer den när du fått till dina inställningar kommer "Standard" vara likadant för alla källor sedan - men du måste fortfarande välja "Standard" första gången.

Also! Just "Standard" är inte det bästa att utgå ifrån. Titta på Movie- eller ISF-lägena som bas!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sommarskuggan:

Har exakt likadan uppsättning, klockren kombo för övrigt. Men upplever också detta problemet på Svtplay, ser inga konstigheter när jag använder Netflix, Youtube, HBO eller Disney apparna. Har dock inte testat någon annan anslutning än earc. Går ju att göra viss inställning gällande synken på tv:n men antar att det påverkar samtliga appar då? Vet inte vad som orsakar detta men lite irriterande.

Ändrar jag synken när man ser på SVT play så måste jag ändra tillbaka när jag går över till en streamingtjänst. Väldigt irriterande men får väll leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vilket bildläge du valt sparas per app och ingång. Så du måste välja "Standard", "Movie" etc per källa.

Däremot finns det en "Apply to all inputs" (eller snarlikt namn) för varje bildläge. Om du väljer den när du fått till dina inställningar kommer "Standard" vara likadant för alla källor sedan - men du måste fortfarande välja "Standard" första gången.

Also! Just "Standard" är inte det bästa att utgå ifrån. Titta på Movie- eller ISF-lägena som bas!

Tack för tipset! ISF-lägena gav en klart trevligare bild!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min LG oled GX stänger plötsligt av sig själv när vi tittar på något då och då. Energispararläge är avstängt.
Någon mer som upplevt samma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickys:

Min LG oled GX stänger plötsligt av sig själv när vi tittar på något då och då. Energispararläge är avstängt.

TVn har default inställt att den skall stänga av sig efter 4 timmar.
Det brukar komma upp en informationsruta några minuter innan den förbereder för att stängas av..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickys:

Troligtvis HDMI-CEC som skickar en signal från något du har inkopplat. Testa att stänga av "SIMPLINK" tror det heter så på LG.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Q90T i BF och efter att kört en del spel och film, blir jag bara mer och mer besviken. För att inte säga förbannad :/
Extrem ghosting - den välkända purple ghosting var och varannan ser på ex AWSFORUM. Sedan en del DSE - inte allt för illa dock men märkbart. Sedan en vansinnig blooming ibland i film. För att inte säga nära på nån form av Local Dimming i gamemode!

Förstår verkligen varför så många är extremt besvikna. Detta är ren jäkla dynga. Borde inte få säljas helt enkelt. Skiten åker snabbt tillbaka. Nu är det bara hoppas på ett bra pris på CX i mellandagarna
Lär bara släppa rädslan för Burn in så blir det bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Jag kör en CX som monitor nu. Bara släppa oron!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör en CX som monitor nu. Bara släppa oron!

Tack det är bara följa ditt råd
Sett att många kör de likt du och bara man använder lite förnuft skall det gå bra. Som att gömma undan ikoner och köra med svart bakgrunds bild osv!

Ja CX kan inte komma fort nog. Trodde aldrig att nya Samsungen vore så Extremt illa. Verkligen ett botten napp!

Permalänk
Medlem

Tjäna får hem min fruktansvärt efterlängtade cx 65 imorgon! Är som ett barn inför julafton, vilket sannerligen oxå ligger rätt i tiden.
Men har ett dilemma som gnager i mig rätt ordentligt!
Är nämligen så att vi flyttar om bara 3 veckor, så kan inte riktigt bestämma mig om det är värt "risken" att packa up tvn innan!
Är det smidigt att plocka på och av skärmen på/från foten? Hur hade ni gjort?
Om jag plockar upp den så sparar jag givetvis kartongen och frigolit inför flytt! Men är så jäkla nojig att jag skall ha sönder den på något sätt (när vi flyttar) den är ju så himla tunn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceaya:

Tjäna får hem min fruktansvärt efterlängtade cx 65 imorgon! Är som ett barn inför julafton, vilket sannerligen oxå ligger rätt i tiden.
Är nämligen så att vi flyttar om bara 3 veckor, så kan inte riktigt bestämma mig om det är värt "risken" att packa up tvn innan!
Om jag plockar upp den så sparar jag givetvis kartongen och frigolit inför flytt! Men är så jäkla nojig att jag skall ha sönder den på något sätt (när vi flyttar) den är ju så himla tunn!

Kartongen går i stort sett bara att använda en gång om du inte äger en bandmaskin för att banda ihop nya band runt kartongen.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mäki:

Kartongen går i stort sett bara att använda en gång om du inte äger en bandmaskin för att banda ihop nya band runt kartongen.

Är väl bara tejpa? Jag flyttade min 65" C8 i sin kartong, hade aldrig gått annars Drog 4 varv kartongtejp bara. Inga problem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iceaya:

Vänta med att packaupp

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceaya:

Skulle ärligt talat vänta med att packa upp. Ligger på soffan och försöker föreställa mig om jag och en kompis skulle försöka packa ner min 65 CX igen. Största problemet tror jag är att den är mycket tyngre den här gången eftersom foten sitter på. Den får du inte av förrän du lyfter upp tv:n och sedan försöker lägga den ner försiktigt. Känns på något vis svårare att packa ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Skulle ärligt talat vänta med att packa upp. Ligger på soffan och försöker föreställa mig om jag och en kompis skulle försöka packa ner min 65 CX igen. Största problemet tror jag är att den är mycket tyngre den här gången eftersom foten sitter på. Den får du inte av förrän du lyfter upp tv:n och sedan försöker lägga den ner försiktigt. Känns på något vis svårare att packa ner den.

Tack inte det jag ville höra, men kanske behövde höra!
En kompis som borde ha hyfsad koll då han jobbar på icke nämd teknikkedja, tyckte jag skulle skippa kartongen vid flytt och bara köra den i bagaget med täcken och kuddar. Om jag packar upp den då givetvis!
Tror du det skulle kunna funka att köra den så med foten på, eller måste man ta av den då?
Lutar just nu åt tre weeks of hell och någon form av tapperhetsmedalj i uthållighet😒!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceaya:

Tack inte det jag ville höra, men kanske behövde höra!
En kompis som borde ha hyfsad koll då han jobbar på icke nämd teknikkedja, tyckte jag skulle skippa kartongen vid flytt och bara köra den i bagaget med täcken och kuddar. Om jag packar upp den då givetvis!
Tror du det skulle kunna funka att köra den så med foten på, eller måste man ta av den då?
Lutar just nu åt tre weeks of hell och någon form av tapperhetsmedalj i uthållighet😒!

Det är precis vad jag tänkte också när jag tänkte lite till. Att det är mindre risk för att skada tv:n om du fraktar den som den är och bara bunkrar upp med filtar och kuddar runt om. Så hade jag gjort iaf. Foten kan och ska definitivt sitta kvar! Den är verkligen rejäl och tung. Och... jag hade nog inte kunnat hålla mig när tv:n väl hade blivit levererad, då är det mer, ”äh, fuck it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det är precis vad jag tänkte också när jag tänkte lite till. Att det är mindre risk för att skada tv:n om du fraktar den som den är och bara bunkrar upp med filtar och kuddar runt om. Så hade jag gjort iaf. Foten kan och ska definitivt sitta kvar! Den är verkligen rejäl och tung. Och... jag hade nog inte kunnat hålla mig när tv:n väl hade blivit levererad, då är det mer, ”äh, fuck it!”

Haha ja I teorin är det ju bäst att vänta! Men man är ju bara människa liksom😂
Nä men tack för svar! Har ju hela natten på mig att fundera nu🤣

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat LG CX är fan den värsta tvn att montera/dra upp på väggen. Aldrig varit så skitnödig att lyfta en tv, skärmen är ju så satans tunn. Man lägger ju inge tyngd/kraft längst upp men nä du, flyttar jag så får tvn sitta kvar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Skaffade en Q90T i BF och efter att kört en del spel och film, blir jag bara mer och mer besviken. För att inte säga förbannad :/
Extrem ghosting - den välkända purple ghosting var och varannan ser på ex AWSFORUM. Sedan en del DSE - inte allt för illa dock men märkbart. Sedan en vansinnig blooming ibland i film. För att inte säga nära på nån form av Local Dimming i gamemode!

Förstår verkligen varför så många är extremt besvikna. Detta är ren jäkla dynga. Borde inte få säljas helt enkelt. Skiten åker snabbt tillbaka. Nu är det bara hoppas på ett bra pris på CX i mellandagarna

såg första mellandagsrea-reklamen för Mediamarkt idag på TV. Nog var det en CX där bland bilderna