Gammal speldator i behov av uppgradering

Permalänk
Medlem

Gammal speldator i behov av uppgradering

Hej,

Som det står i rubriken vill jag uppgradera min gamla gamingdator. Några delar är från 2012 och några är uppgraderade av andra datorer i hemmet. Ska främst spela CoD Modern Warfare Warzone. I nuläget har jag runt 15-30 fps på lägsta.

Specs:

  • Chassi - Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart

  • Moderkort - ASUS P6T SE, Socket-1366

  • Ram - Corsair 6144MB DDR3 PC3-12800 1600MHz 6x4 Gb

  • CPU - i7 930 processor 2.80 GHz

  • Grafikkort - ASUS Graphic Cards GTX660-DC2O-2GD5 2GB (något likt detta, måste kolla igen när jag kommer hem)

  • PSU - Fractal Design Tesla 650W PSU

  • Lagring - En SSD som Windows körs på, och HDD som spelen ligger på

Har tänkt mig att uppgradera grafikkortet men frågan är om något annat blir bottleneck?

Kollat på RX580 eller RX570.

Har ni några tips eller tankar om vad som behövs bytas ut? Vill inte spendera mer än 3000kr. Köper gärna begagnade delar om det får ner priset.

Oscar

Permalänk
Medlem

Din cpu släpptes 2010, så den är ett decennium gammal.

Iaf, ett bättre grafikkort gör nog stor skillnad, en rejäl överklockning lär också ge en ytterliggare boost. Kasta ut allt ock köpa nya rejäla grejor lär vara guld, men sjuuuukt mycket dyrare.

Med det sagt, jaga rätt på ngt beggat kort t.ex. 570/580 som du pratade om och du kan säkert gå från katastrof fps till helt okej siffror.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Är det värt att byta cpu:n till någon nyare eller behövs moderkort och ram även bytas för att de ska göra någon större skillnad?

Blir det mycket bättre att köra spelet på en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundbom:

Tack för snabbt svar! Är det värt att byta cpu:n till någon nyare eller behövs moderkort och ram även bytas för att de ska göra någon större skillnad?

Blir det mycket bättre att köra spelet på en SSD?

Du kan ju säkert få tag i någon beggad cpu som passar i sockel med fler kärnor, typ en xeon eller en i7-980. Men se om du hittar ett beggat grafikkort att köra med och se hur det gårvmed din framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du kan ju säkert få tag i någon beggad cpu som passar i sockel med fler kärnor, typ en xeon eller en i7-980. Men se om du hittar ett beggat grafikkort att köra med och se hur det gårvmed din framerate.

Ska testa, ska jag gå för RX 580 med 4 GB eller 8 GB? Kanske inte gör så stor skillnad på fpsen?

Permalänk
Medlem

Jag har kört spelet på mekanisk hdd men bytte i förrgår till en ssd och enda skillnaden är att spelet laddar in ett par sekunder snabbare, upplever inga fps skillnader.

Kan du få tag i ett RX 580 så funkar det fint till warzone (har en kompis som kör ett sådant 8gigs kort och han får runt 100-110 fps i 1080 på recommended. Dock har an en 3600 prolle och jag vet inte hur processorkrävande spelet är.)

Permalänk
Medlem

Har köpt ett rx 570 och överklockat CPU:n till 4.0GHz, RAM:en ligger på 1500MHz. Kört på detta sen tråden skapades, fungerar okej med runt 70-80 fps i warzone på lägre inställningar.

Funderar på att köpa ett bättre beggat grafikkort men vet inte om det är värt? Också funderat på köpa 2133MHz rams om det blir någon skillnad. Det är ju triple channel så blir rätt snabbt. Verkar inte vara CPU:n som är bottlenecken vad jag kan se men absolut inte säker.

Permalänk
Medlem

Du kan även köpa en w3680 eller liknande. Just den har sex kärnor och upplåst multiplier så riktigt lätt att överklocka.

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-W3680-Hex-Core-3-33GHz-SL...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Du kan även köpa en w3680 eller liknande. Just den har sex kärnor och upplåst multiplier så riktigt lätt att överklocka.

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-W3680-Hex-Core-3-33GHz-SL...

Ser väldigt lockande ut, kommer nog köpa en sådan och eventuellt ett beggat 1080.