Har en begagnad Sony Bravia 32 tum från år 2006, är det HD Ready (720p) på den skärmen?

Permalänk
Avstängd

Har en begagnad Sony Bravia 32 tum från år 2006, är det HD Ready (720p) på den skärmen?

Hej,
Har en begagnad Sony Bravia 32 tum från år 2006, är det HD Ready (720p) på den skärmen? Köpte den för ca två år sedan för 250 kr som reserv-tv att ha ifall att 32 tums TVn jag har står framme slutar fungera. Och nu har det hänt att den Samsung 32 tums TVn som är HD Ready 720p börjar ge upp, så jag tänkte byta ut den till Sony TVn. Frågan är alltså om det är 720p på den Sony TVn också? Jag ska kolla på baksidan av TVn nere i förrådet efter modellnummer senare. Men jag undrar om en TV från år 2006 kan ha HD-stöd? Då jag tänkte kolla på 720p eller 1080p filmer på TVn. Blir det någon skillnad då också om den Sony TVn inte har HD-stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Hej,
Har en begagnad Sony Bravia 32 tum från år 2006, är det HD Ready (720p) på den skärmen? Köpte den för ca två år sedan för 250 kr som reserv-tv att ha ifall att 32 tums TVn jag har står framme slutar fungera. Och nu har det hänt att den Samsung 32 tums TVn som är HD Ready 720p börjar ge upp, så jag tänkte byta ut den till Sony TVn. Frågan är alltså om det är 720p på den Sony TVn också? Jag ska kolla på baksidan av TVn nere i förrådet efter modellnummer senare. Men jag undrar om en TV från år 2006 kan ha HD-stöd? Då jag tänkte kolla på 720p eller 1080p filmer på TVn. Blir det någon skillnad då också om den Sony TVn inte har HD-stöd?

Titta på baksidan av TVn och sök på modellnamnet så kommer du se snabbt vad den har för spec. Om jag får killgissa är det endast HD-ready på den.

ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=92643

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Borde väl stå ett modellnummer på men. HD-Ready och full-hd fanns 2006 verkar det som från denna länk.
https://news.cision.com/se/sony-sverige/r/sony-okar-satsninge...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Titta på baksidan av TVn och sök på modellnamnet så kommer du se snabbt vad den har för spec. Om jag får killgissa är det endast HD-ready på den.

Jag ska göra det att kolla efter modellnamn och söka på Google också. Men en platt-tv från år 2006, kan väl bara inte haft HD Ready 720p redan då? Tänkte mer att dessa TV apparater var för DVD kvalité mest? Om det nu är 480p eller 576p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Jag ska göra det att kolla efter modellnamn och söka på Google också. Men en platt-tv från år 2006, kan väl bara inte haft HD Ready 720p redan då? Tänkte mer att dessa TV apparater var för DVD kvalité mest? Om det nu är 480p eller 576p?

Sverige började ju sända HD-material i digitala marknätet höst 2007. Jag hade en TV från early 2007 som hade DVB-T stöd med 720P. Denna TV har numera min mormor som extraTV och funkar lika bra idag.
Fanns ju säker i andra marknader tidigare än Sverige så jag gissar på att 720P ändå stämmer för din TV.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Borde väl stå ett modellnummer på men. HD-Ready och full-hd fanns 2006 verkar det som från denna länk.
https://news.cision.com/se/sony-sverige/r/sony-okar-satsninge...

Ja, då kanske det är en Sony 32 tums LCD med HD-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Det kommer antingen vara HD ready eller full HD. Men den kan supportera mycket sämre upplösning också.

Tittade du på länken jag skickade?
Där var en sony bravia från 2006 med HD ready.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Jag har kvar min gamla Sony KDL-32V2000 och den är "HD Ready" och klarar 720p/1080i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sverige började ju sända HD-material i digitala marknätet höst 2007. Jag hade en TV från early 2007 som hade DVB-T stöd med 720P. Denna TV har numera min mormor som extraTV och funkar lika bra idag.
Fanns ju säker i andra marknader tidigare än Sverige så jag gissar på att 720P ändå stämmer för din TV.

Okej, Samsung 32 tum TVn jag har framme är från år 2008, så därför blev jag osäker om en TV tidigare än så kan ha HD Ready 720p.

Skrivet av griid:

Det kommer antingen vara HD ready eller full HD. Men den kan supportera mycket sämre upplösning också.

Tittade du på länken jag skickade?
Där var en sony bravia från 2006 med HD ready.

Ja, jag såg och tittade på länken till prisjakt, såg det också med 720p där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag har kvar min gamla Sony KDL-32V2000 och den är "HD Ready" och klarar 720p/1080i.

Okej, jag ska undersöka Sony TVn närmare och kolla på baksidan av TVn och postar sedan modellnummer här i tråden

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag kollat och det är en sådanhär Sony Bravia TV:

Sony Bravia 32 tum LCD modell: KDL-32V2500
Date of Manufacture: 10/2006

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=130670

https://www.sony.se/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs/kdl-32v2500/specifications

Den har stöd för: 480p, 576p, 720p, 1080i, 576i
Så den TVn blir nog en bra ersättare till den andra Samsung 32 tums TVn från 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Så nu har jag kollat och det är en sådanhär Sony Bravia TV:

Sony Bravia 32 tum LCD modell: KDL-32V2500
Date of Manufacture: 10/2006

Den har stöd för: 480p, 576p, 720p, 1080i, 576i
Så den TVn blir nog en bra ersättare till den andra Samsung 32 tums TVn från 2008.

Helt klart! Enda nackdelen som jag minns, var att det var svårt att få till pixelmappad bild över HDMI. Körde mest med komponentvideo samt VGA för bättre kontroll över bilden.

En bild på min TV från 2006

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Helt klart! Enda nackdelen som jag minns, var att det var svårt att få till pixelmappad bild över HDMI. Körde mest med komponentvideo samt VGA för bättre kontroll över bilden.

Okej, vad betyder pixelmappad bild över HDMI? Däremot är min Sony Bravia inte i samma fina skick, den har repor på framsidan av skärmen och fjärrkontrollen är ej en original kontroll från Sony. Men den TVn fungerade för två år sedan, har bara stått i förrådet och samlat damm, om den nu tagit skada av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Okej, vad betyder pixelmappad bild över HDMI?

720p innebär 1280x720 medan upplösningen på TV:n är 1366x768. Dvs pixlarna i sig "mappar" inte 1:1, utan det kommer ske en viss skalning av bilden. Detta märks dock tydligast när man kopplar in en dator/tv-spel eller dylikt. För film så är det inget man tänker så mycket på.

Via VGA så kan du däremot välja 1366x768 i exakt skärmupplösning och på så sätt få en skarpare bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

720p innebär 1280x720 medan upplösningen på TV:n är 1366x768. Dvs pixlarna i sig "mappar" inte 1:1, utan det kommer ske en viss skalning av bilden. Detta märks dock tydligast när man kopplar in en dator/tv-spel eller dylikt. För film så är det inget man tänker så mycket på.

Via VGA så kan du däremot välja 1366x768 i exakt skärmupplösning och på så sätt få en skarpare bild.

Okej, tack. Jag tänkte bara mest kolla på filmer på TVn, så då är det väl inget viktigt med pixelmappen