Skapa en enkel databas med sökord för informationssidor

Permalänk
Medlem

Skapa en enkel databas med sökord för informationssidor

Hej. Inte säker på om jag hamande rätt i forumet nu. Men jag skulle vilja ha en databas, med sökord, som inehåller strukturerade dokument. Liknande hur en butiksida kan se ut. T.ex. om jag vill skapa ett dokument om en groda så kan jag lägga in en bild på grodan, skriva några rader faktatext, välja sökord "groda" "reptil" från databasens lista. Detta ska sen kunna exporteras till word/pdf enlig mall för att få fram en sida med bild, text och sökord.
Databasen behöver vara lokal och inte ha höga lisenskostnader,

Öppen för olika förslag hur en sån här kan skapas

Tacksam för hjälp

Tillägg: Det jag skulle vilja få till är att man på ett liknande sett som butikkedja, tex. inet, Klickar på en kategori, får upp en lista med underkategorier och sen en lista med produkter där man sen kan öppna hela produktsidan

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Känns som Libre Office Base skulle kunna klara av det.
https://www.libreoffice.org

Permalänk
Medlem

Google Docs?

Permalänk
Medlem

@kissekotten4
Behöver lite mer kontext här. Är det för en applikation eller vad menar du med klickar på en kategori och får underkategorier sedan produkter, vart är tanken att du klickar fram detta? Utifrån din första beskrivning lät det som en NoSQL databas hade varit simpelt då det inte finns någon direkt relation mellan dina informationssidor.

Men med ditt redigerade tillägg så känns det mer komplext än så och mer tydligt att du har relationer (kategorier, underkategorier och produkter) vad är det till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

@kissekotten4
Behöver lite mer kontext här. Är det för en applikation eller vad menar du med klickar på en kategori och får underkategorier sedan produkter, vart är tanken att du klickar fram detta? Utifrån din första beskrivning lät det som en NoSQL databas hade varit simpelt då det inte finns någon direkt relation mellan dina informationssidor.

Men med ditt redigerade tillägg så känns det mer komplext än så och mer tydligt att du har relationer (kategorier, underkategorier och produkter) vad är det till för?

Det är till för att spara information om olika fysiska objekt, objekten används bl.a. i utbildningsyfte av flera personer. Problemet idag är att ingen tar ansvar för informationen kring objekt, så när en lärare slutar kan objektet stå kvar i en kurs men informationen om objektet försvinner.

Hoppas det blev tydligare nu.

Permalänk
Medlem

Det låter som att en wiki-mjukvara skulle göra jobbet. En simpel och minimal är TiddlyWiki, https://tiddlywiki.com/

Det är bara en HTML-fil som du sparar lokalt. Kan därmed synkas med Dropbox, Google Drive eller vad du vill. Du kan skapa så kallade tiddlers (artiklar/informationssidor) med bilder, taggar och egna fält. Utöver att skriva in ny information direkt på sidan kan man använda browser extensions eller tillägg till Dropbox/Google Drive.

Om ni har behov av versionerad backup så kanske det blir lite onödigt krångligt med TiddlyWiki. I så fall finns det kanske andra wiki-mjukvaror som är smidigare att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monocles:

Det låter som att en wiki-mjukvara skulle göra jobbet. En simpel och minimal är TiddlyWiki, https://tiddlywiki.com/

Det är bara en HTML-fil som du sparar lokalt. Kan därmed synkas med Dropbox, Google Drive eller vad du vill. Du kan skapa så kallade tiddlers (artiklar/informationssidor) med bilder, taggar och egna fält. Utöver att skriva in ny information direkt på sidan kan man använda browser extensions eller tillägg till Dropbox/Google Drive.

Om ni har behov av versionerad backup så kanske det blir lite onödigt krångligt med TiddlyWiki. I så fall finns det kanske andra wiki-mjukvaror som är smidigare att använda.

Utöver att jag läste "Titty" först så verkar det vara en ganska bra ide, verkar fungera att formatera sidor på ett bra sätt också!