Sista chansen: Vinn dator värde 45 000 kr

Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust).

uhh källa på det? Det går utmärkt för kroppen att göra fett av glukos. Det sker i levern och redan existerande fettvävnad som svar på insulin vilket kallas lipogenes. Därför vi har sjukdomen leversteatos (fettlever).

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Det finns väl all anledning att tänka till när det gäller konsumtion av saker, speciellt födämnen som inte är vitala för vår överlevnad.
Man behöver ju inte grotta ner sig så djupt, men energidrycker jag ju varit kopplade till depressioner osv.
Samma med olika färgämnen, att ge barn läsk med E104 i är något man t.ex. bör fundera på är så klokt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kinolingult

Permalänk
Medlem

Pepsi Max <3 Speciellt nu då det finns som smak till SodaStream!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Har under de senaste 5-6 åren gått från att avsky sockerfri läsk till helt tvärtom. Idag har jag enorma problem med socker-läsker då jag tycker de smakar extremt blaskigt. Undantag är väl några monster energy varianter (t.ex. Mango Loco och den där rosa, kommer inte ihåg vad den heter), annars är det nästan uteslutande sockerfritt för min del!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Sen jag började träna har jag blivit beroende av Pepsi max, dricker nog 2-3 liter om dagen och kan inte sluta 😅 Tycker inte ens om längre varianterna med socker.

2-3L om dagen?!

Det rekommenderade vattenintaget är 2L om dagen.

Dricker du bara Pepsi max?
Vissa menar väl på att de kan få abstinens på aspartam/sötningsmedel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Dricker för det mesta bara vatten och kolsyrar det när jag vill ha det lite extra festligt. Men den läsk jag dricker är med vanligt socker, har aldrig litat på sötningsmedel, ser inte det som något problem med tanke på att jag inte dricker läsk så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

2-3L om dagen?!

Det rekommenderade vattenintaget är 2L om dagen.

Dricker du bara Pepsi max?
Vissa menar väl på att de kan få abstinens på aspartam/sötningsmedel.

Jag dricker inte bara för att jag är törstig, även om jag vill ha något sött. För några år sedan har jag varit sockerberoende och gick upp i vikt, sen slutade jag i princip helt med socker och började dricka Pepsi Max, nu är jag i bättre form än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag dricker inte bara för att jag är törstig, även om jag vill ha något sött. För några år sedan har jag varit sockerberoende och gick upp i vikt, sen slutade jag i princip helt med socker och började dricka Pepsi Max, nu är jag i bättre form än någonsin.

Bra jobbat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av sockerläsk längre. Det går ganska snabbt att vänja sig vid lightläsk till den grad att sockerläsk blir äckligt. Det lägger sig som en hinna i hela munnen. Pepsi Max är fina grejer, lightläskernas ohotade konung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag klarar inte av sockerläsk längre. Det går ganska snabbt att vänja sig vid lightläsk till den grad att sockerläsk blir äckligt. Det lägger sig som en hinna i hela munnen. Pepsi Max är fina grejer, lightläskernas ohotade konung.

Min favorit är Pepsi max Cherry

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Min favorit är Pepsi max Cherry

Den drack jag ett bra tag men tröttnade helt efter några veckor, samma med hallon som finns nu. Men Lime är den godaste av alla tycker jag och kan typ inte tröttna på den 😅

Permalänk
Medlem

Endast druckit drycker med sötningsmedel sen - 99 då jag fick diabetes och tycker idag att sockersöta dryck, speciellt Coca Cola smakar "skumt" 😄

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sen är det ganska intressant, i mitt tycke, att man väljer att fokusera på eventuella (icke vedimerade) negativa effekter av sötningsmedel, när man har bekräftade negativa effekter av socker/kalorier (på populationsnivå).

Och glöm inte bort: du kan aldrig bevisa att något är ofarligt; du kan enbart (be)visa att/om det är farligt, vilket ofta verkar glömmas bort i debatten.

Enkelt, ska man sluta dricka normal läsk behöver man göra ett byte. Om man då istället gör det bytet till vatten/juice/annat så är oändligt mycket bättre byte än att byta till light/zero-produkter. Dels för att det finns ej utredda effekter på tarmflora/miljö/övrig hälsa m.m. (av den enkla anledningen att vi inte använt många av sötningsmedlen i stor skala under särskilt lång tid så att hälsoeffekterna blir uppenbara på stor skala, så som de blivit för socker), men framför allt att ex. juice och mjölk innehåller enormt mycket mer näringsämnen. Finns med andra ord inga bra argument för att göra bytet till zero/light, men goda argument för att byta bort det

Permalänk
Medlem

Orkar inte hålla på citera en massa inlägg, men faktum kvarstår. Äter man i ett kalorie-underskott går man ner i vikt. Punkt slut. Sen är det olika för alla vad man brukar förbruka på en dag i energi, eller hur vass metabolism man har, eller vikt/kön/ålder och yada yada. Men efter allt det är någorlunda uträknat och du har dina ”maintenance - stå still i vikt kalorier” så kvarstår faktumet - Dra av runt, låt oss säga 500kcal per dag, lev på som vanligt (enligt hur du räknat ut dina ”maintenance” kalorier, och du kommer gå ner i vikt, oundvikligen, oavsett vad du äter.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vash:

Myten kring insulinrespons av sötningsmedel började väl för typ 7 år sedan och byggde väl på en rätt värdelös studie gjort på sötningsmedlet Sackarin som typ inte används i mer än suketter.
Kort summerat så är sötningsmedel alltid bättre en socker men de betyder ju inte att man ska hälla i sig liter av de varje dag. Det bästa för kroppen och tänderna är vatten och om man nu måste ha läsk drick de i kombination med mat så sparar du på tänderna.

Att avfärda detta som en myt tror jag är extremt farligt. Slutsatsen som jag har dragit genom att läsa olika rapporter är att vi inte riktigt vet och att det finns undersökningar som talar för att det faktiskt är så att även sötningsmedel kan trigga en insulinreaktion.

Intressant artikel i ämnet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7014832/

Group A patients who consumed artificial sweetening agents had higher insulin resistance as compared to group B patients who had no artificial sweeteners based on HOMA-IR. However, further studies are required to conclude a direct correlation of artificial sweeteners with decreased insulin sensitivity.

Insulin sensitivity refers to how sensitive the body's cells are in response to insulin. High insulin sensitivity allows the cells of the body to use blood glucose more effectively, reducing blood sugar. Some lifestyle and dietary changes may help improve this sensitivity.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Cola Zero, Pepsi Max blir det oftast när kolsyra ska vara inblandat, nån gång blir det vanlig Fanta.
Annars är det nästan bara kranvatten för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Enkelt, ska man sluta dricka normal läsk behöver man göra ett byte. Om man då istället gör det bytet till vatten/juice/annat så är oändligt mycket bättre byte än att byta till light/zero-produkter. Dels för att det finns ej utredda effekter på tarmflora/miljö/övrig hälsa m.m. (av den enkla anledningen att vi inte använt många av sötningsmedlen i stor skala under särskilt lång tid så att hälsoeffekterna blir uppenbara på stor skala, så som de blivit för socker), men framför allt att ex. juice och mjölk innehåller enormt mycket mer näringsämnen. Finns med andra ord inga bra argument för att göra bytet till zero/light, men goda argument för att byta bort det

Vatten, ja. Men det är ju inte direkt samma sak som läsk. Det är lite goddag yxskaft. "Faktum kvarstår att det är smartare att byta ut hamburgaren mot ett gympass".

Juice och läsk är väl typ samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vatten, ja. Men det är ju inte direkt samma sak som läsk. Det är lite goddag yxskaft. "Faktum kvarstår att det är smartare att byta ut hamburgaren mot ett gympass".

Juice och läsk är väl typ samma sak.

Förutom då att hamburgare och gympass är helt olika saker medans juice och läsk båda två är drycker där den ena mycket väl kan ersätta den andra, argumenten är helt slut märker jag?

Juice och läsk är allt annat än samma sak då juice/mjölk innehåller mängder med näringsämnen, vitaminer, mineraler, etc. som du faktiskt behöver utöver kalorierna medans läsk knappt innehåller nånting du behöver alls, oavsett om du tillhör socker- eller zerolägret. Betydligt klyftigare att dricka juice/mjölk och minska mängden kalorier i matintaget något än att äta fler kalorier och dricka zero/light, OM man nu över huvud taget ska göra ett byte, det är endast då min argumentation är tillämpbar.
Själv föredrar jag att dricka "riktig" läsk vars effekter är väl kartlagda och vedertagna, men mer sällan och minska mängden kalorier jag får i mig från maten något istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Förutom då att hamburgare och gympass är helt olika saker medans juice och läsk båda två är drycker där den ena mycket väl kan ersätta den andra, argumenten är helt slut märker jag?

Juice och läsk är allt annat än samma sak då juice/mjölk innehåller mängder med näringsämnen, vitaminer, mineraler, etc. som du faktiskt behöver utöver kalorierna medans läsk knappt innehåller nånting du behöver alls, oavsett om du tillhör socker- eller zerolägret. Betydligt klyftigare att dricka juice/mjölk och minska mängden kalorier i matintaget något än att äta fler kalorier och dricka zero/light, OM man nu över huvud taget ska göra ett byte, det är endast då min argumentation är tillämpbar.
Själv föredrar jag att dricka "riktig" läsk vars effekter är väl kartlagda och vedertagna, men mer sällan och minska mängden kalorier jag får i mig från maten något istället.

Juice och läsk är samma sak ja, vatten och läsk är absolut inte samma sak. Det förstår ju vem som helst.

Och juice innehåller inte i närheten av tillräckligt många näringsämnen för att man ska kunna klassa det som vettigt att dricka istället för läsk (med socker i då, uppenbarligen).

Aspartam är väl f.ö. det ämne som tillsätts till mat som det forskats mest på genom alla tider? Bara för att det låter för bra för att vara sant att man kan dricka lightläsk utan att det är farligt så är det ju inte farligt förrän någon kunnat visa på att det är det, vilket ingen har gjort än.

Skrivet av AtreX:

Samma här, därför dricker jag lightläsk. Och eftersom att jag dricker lightläsk och inte vanlig så behöver jag inte kompensera det genom att minska på kalorierna någon annanstans. Win/win.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag gick över till Coca Cola Zero i början av min resa mot viktnedgång. Det var inte äckligt i början, men smakade inte heller lika bra originalet. Det dröjde dock bara någon vecka innan jag vant om smaklökarna och efter det var vanlig Coca Cola inte alls lika gott. För mig smakar vanlig Coca Cola numera uteslutande sött och är något jag ofta väljer bort mot vanligt kranvatten när jag äter ute.

Är numera storkonsument av Coca Cola Zero och tycker det är så jävla gott! Har senaste månaderna dragit ned på det och kör ofta Sodastream med Light-saft, men det kommer fortfarande dagar framför datorn då man dragit i sig en 2-litersflaska. Tidigare kunde det lätt bli någon flaska underbart aspartamberikad läskeblask per dag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrWhizeguy:

Kiviks Årets Skörd Äppelmust med Fruktkött = 50kcal per 100
Färskpressad Apelsinjuice (Ica selektion) = 40 kcal per 100g
Mellanmjölk = 45 kcal per 100g
Standardmjölk = 60 kcal per 100g
Vatten stämde bra!

🤷‍♂️

Kiviks Årets Skörd Äppelmust med Fruktkött = 50kcal per 100 -> 50×3,3=165 kcal/33cl
Färskpressad Apelsinjuice (Ica selektion) = 40 kcal per 100g ->40×3,3= 132 kcal/33cl
Mellanmjölk = 45 kcal per 100g -> 45×3,3=149 kcal/33cl
Standardmjölk = 60 kcal per 100g -> 60×3,3=198 kcal/33cl
Vatten stämde bra!

Tyckte nog allting stämde rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kiviks Årets Skörd Äppelmust med Fruktkött = 50kcal per 100 -> 50×3,3=165 kcal/33cl
Färskpressad Apelsinjuice (Ica selektion) = 40 kcal per 100g ->40×3,3= 132 kcal/33cl
Mellanmjölk = 45 kcal per 100g -> 45×3,3=149 kcal/33cl
Standardmjölk = 60 kcal per 100g -> 60×3,3=198 kcal/33cl
Vatten stämde bra!

Tyckte nog allting stämde rätt bra

Oh herre... Haha! Polletten kirrade till. 🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du menar man ska plåga i sig light läsk i en månad för att sen gilla det. Är det inte bättre bara dricka vatten istället då?
Jag tycker det är så vedervärdigt att jag hellre inte dricker alls än dricker light.

Det är väl exakt vad alla kaffedrickare genomgått? Känner du någon som njöt av sin första kopp kaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

uhh källa på det? Det går utmärkt för kroppen att göra fett av glukos. Det sker i levern och redan existerande fettvävnad som svar på insulin vilket kallas lipogenes. Därför vi har sjukdomen leversteatos (fettlever).

Det länkades tidigare. Det förbrukar ca 25% av energin vid konvertering. Det låter kanske inte så mycket när vi i dagsläget har lätt att få i oss för mycket kalorier, men historiskt har det mesta levande strävat efter att bevara energi. Då är 25% mycket i förlust. Därför strävar kroppen att alltid lagra fett som fett och använda kolhydrater som energikälla först.

Skrivet av MinscS2:

Nu när vi är på samma våglängd så kan man ju säga så här:
Med tanke på hur lätt det är att stoppa i sig ett överskott av kalorier/energi i form av kolhydrater jämfört med t.ex. protein så är det inte så konstigt att det är det som är den stora boven för folk som kämpar med sin vikt.

...

Nu kan jag inte tala för alla, men jag gissar att det är likadant för dom flesta;
Jag hade ganska lätt kunnat dricka 2 liter Coca-Cola (eller en läsk jag faktiskt gillar) på en dag, käka 4 kanelbullar från Willys och sen lite godis eller ett marabou till kvällsfilmen - allt detta utöver dagens middag. Plötsligt är jag uppe över 3000 kcal utan att ens ha intagit någon middag (som i sin tur säkert går på 1000-1500 kcal med avsevärt mycket mindre socker.).

Äter man allt det varje dag så behöver huvudet vara dumt för att inte förstå att man blir tjock. Bra för dig att du insett att det är ett problem.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det är väl exakt vad alla kaffedrickare genomgått? Känner du någon som njöt av sin första kopp kaffe?

Må så vara. Men jag skulle aldrig tvinga i mig något jag inte vill ha.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag fick diabetes typ 1 i julklapp. Så generellt är jag glad över att det finns så mycket sockerfria produkter, även exempelvis bars som man kan unna sig utan att blodsockret ballar ur.

Har alltid tidigare druckit Cola Zero och tycker det är godare (undantag: rom&cola)... Käkar hellre mina kalorier än dricker. Min utgångspunkt är lite "allt med måtta", att hinka i sig 2L zero/max är nog inte bra. Vare sig det är rödcola eller zero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Må så vara. Men jag skulle aldrig tvinga i mig något jag inte vill ha.

Då utgår jag från att du, precis som jag, inte dricker kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Hur är det här ett argument för att man ska dricka lightläsk?

Om något ser jag det som ett argument MOT att göra det, att läsk, oavsett om det är socker eller inte, upplevs på samma sätt som andra beroendeframkallande saker. "Jag vet att det inte finns någon rimlig orsak till det här beteendet, men ändå gör jag det i orimliga mängder".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Då utgår jag från att du, precis som jag, inte dricker kaffe

Helt korrekt.
Fast överdrev nog lite. Dricker saker som inte är gott om det finns ett syfte med det. T.ex. flytande mediciner.
Sen förstår jag inte varför man skulle vilja dricka kaffe. Det enda jag märkt är att de blir trötta/tjuriga om de inte får kaffe. Vilket de sluppit om de inte börjat droga sig med koffein från början.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Äter man allt det varje dag så behöver huvudet vara dumt för att inte förstå att man blir tjock. Bra för dig att du insett att det är ett problem.

Så vad hände med ditt påstående om att "kolhydrater gör dig inte fet" som du skrev igår?

Som synes så verkar det ju snarare vara lättare överäta sig på kolhydrater än fett och protein, även om 25% av energiintaget försvinner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.