Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det är väl exakt vad alla kaffedrickare genomgått? Känner du någon som njöt av sin första kopp kaffe?

Kaffe smakade förträffligt från dag ett, eftersmaken av sötningsmedel däremot sitter kvar i flera minuter och ger mig kväljningar. Som tur är dricker jag vatten i 95% av fallen, de 5% jag dricker något sött blir det med socker.

Dock har vissa märken lyckats dölja smaken av sötningsmedlen bättre än andra... Och trots en fd sambo som drack cola light till allt i en lång period, och jag med några månader tills jag inte stod ut längre, så smakade det fortfarande precis lika illa som första gången.

Tar hellre ett glas vatten än light-produkter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur är det här ett argument för att man ska dricka lightläsk?

Om något ser jag det som ett argument MOT att göra det, att läsk, oavsett om det är socker eller inte, upplevs på samma sätt som andra beroendeframkallande saker. "Jag vet att det inte finns någon rimlig orsak till det här beteendet, men ändå gör jag det i orimliga mängder".

Det var varken ett argument för eller emot, jag valde bara att besvara ett uttalande som jag tyckte var poänglöst i sammanhanget. Jag skulle vilja påstå att de flesta zero-drickare någon gång varit skeptiska till sötningsmedel innan de själva gick över till just dessa. Är man van vid läsk med sötningsmedel tycker man normalt att läsk med socker smakar sämre och vice versa. Det verkar dock onekligen vanligare att sockerdrickare blir zero-drickare än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så vad hände med ditt påstående om att "kolhydrater gör dig inte fet" som du skrev igår?

Som synes så verkar det ju snarare vara lättare överäta sig på kolhydrater än fett och protein, även om 25% av energiintaget försvinner.

Det är fortfarande fettet i maten som kommer att lagras på din kropp till största del. Om du äter mycket kolhydrater hela tiden samtidigt som fett, kommer fett fortsätta lagras(inte användas som energireserv)o du blir tjock.

Tror du att allt det du rabblade upp som du kunde äta varje dag bara innehåller kolhydrater?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Zero sedan många år.

Jag kan inte dricka vanlig Cola längre, det smakar alldeles för sött förutom om man ska blanda någon grogg.

Permalänk
Medlem

Vanlig cola.

Sötningsmedel är dock bra för tillverkarna då sockret kostar mer

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Dr.pepper ftw

sen så äter man mer om man dricker light läsk då man lurar kroppen att den ska få nåt den inte får. finns forskning på det så viktminskning nej för för dom flesta. mindre risk för diabetes iaf

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Pepsi max överlägset. Annars Dr.Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tycker inte om sockerläsk, blir liksom en vidrig beläggning av socker i hela munnen efteråt. Det är dock godare i andra länder och det är Sveriges riksdags fel - för vi har ingen sockerskatt.

En svensk Fanta innehåller tre gånger så mycket socker som en Fanta i England och Spanien, och dubbelt så mycket som i Finland och Danmark. Skillnaderna beror bland annat på att många länder har infört en skatt på sockersötade drycker.

Nu gäller det Fanta, men det finns ingen anledning att tro att samma sak inte gäller cola.

Nej, det är inte riksdagens fel. Det är marknaden som styr, finns sötade drickor med mindre socker. De brukar skylta med det.

Permalänk
Medlem

Som nyårslöfte bytte jag från vanlig cola till cola zero 2018, nu smakar cola zero så mkt bättre, och sockrig cola är bara blask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är fortfarande fettet i maten som kommer att lagras på din kropp till största del. Om du äter mycket kolhydrater hela tiden samtidigt som fett, kommer fett fortsätta lagras(inte användas som energireserv)o du blir tjock.

Tror du att allt det du rabblade upp som du kunde äta varje dag bara innehåller kolhydrater?

Kolhydrater är dock värre än fetter eftersom det är lättare för kroppen att ta upp i tarmsystemet. Dricker du 1 liter olja kommer kroppen inte ta upp allt det, en del kommer komma ut i andra änden. Dricker du däremot läsk innehållande lika mycket energi i form av socker kan du vara säker på att kroppen kommer ta upp varje del av det. Rör du dig sedan inte (typ mara för att göra av med den mängden...) omvandlas det till fetter och lagras. Det är härifrån hela teorin om LCHF kommer, även om jag tycker det är uppåt väggarna.
Om man dessutom för det mesta sitter still och inte gör några aktiviteter bränner kroppen till stor del fetter för att hålla din kropp varm osv - dvs inte sockret i blodet. Så även här är det sämre att dricka/äta socker istället för fetter. Nu menar jag självklart inte 1 kg socker vs 1 kg fett, utan 1000 kcal socker vs 1000 kcal fett. Sen beror det såklart också på vilka fetter. Jag syftar inte till cis/trans-fetter, för de blir man knappt av med....

Permalänk
Medlem

Bästa valet är ändå att skippa båda drycken

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Allt prat om cola gav mig flashbacks från yngre dar. Finns Cuba-Cola kvar? Det är utan tvekan den godaste colan men jag har inte sett den sedan jag flyttade till västkusten.

Så på svaret om C-C är godast som original, light eller zero så blir svaret ingetdera, ”Cuba” är det rätta svaret!

Permalänk
Medlem

Inte följt tråden och lusläst men visst ändrade Coca-Cola något med sockret redan på 80-talet? Efter det så har det inte smakat samma (drack nog inte så mycket Cola egentligen innan dess utan det är något jag har fått för mig, att det var bättre förr).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Allt prat om cola gav mig flashbacks från yngre dar. Finns Cuba-Cola kvar? Det är utan tvekan den godaste colan men jag har inte sett den sedan jag flyttade till västkusten.

Så på svaret om C-C är godast som original, light eller zero så blir svaret ingetdera, ”Cuba” är det rätta svaret!

japp cuba-cola finna på ica sist ja va där 😉

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

För mig är det smaken som avgör.
ang Coca cola så tycker jag Zero är godare än Original.

Däremot är det största problemet att folk dricker alldeles för mycket läsk och energidryck.
Ska vi vara ärliga så känner man att man är för överviktig för att dricka vanlig läsk, då ska man nog inte drick läsk överhuvudtaget

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motherofgod:

Nej, det är inte riksdagens fel. Det är marknaden som styr, finns sötade drickor med mindre socker. De brukar skylta med det.

Beror på hur man ser det, i andra länder har det fungerat och i Sverige har det inlämnats motioner som riksdagen har ställt sig bakom att undersöka närmare. Marknaden styr, det är därför man inte kan ge den fria händer.

Permalänk
Medlem

I princip bara Light/Zero här sedan två år tillbaka. En vanlig sockerläsk smakar konstigt nu.
Köper oftast Pepsi Max men även Monster Ultra (den vita) och ibland Coca Cola Zero Vanilla.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ja.
Dricker ungefär 3 burkar cola om året, så jag känner att jag har råd att lyxa till det med sockret när det väl gäller.

Skulle aldrig komma på frågan att jag skulle köpa läsk... Endast vid de fåtal tillfällen då det bli McDonalds eller dylika alternativ.
Är däremot en större konsument av Mjölk och Valio Gefilus Saft... Vet inte om Valio har sina safter i Svenska butiker.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Pepsi Max <3

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det är väl exakt vad alla kaffedrickare genomgått? Känner du någon som njöt av sin första kopp kaffe?

Tror de som säger att de gjorde det ljuger Precis som att de älskade sin första öl och sin första shot sprit trots att grimasen på deras ansikte sade något annorlunda. Vuxendrycker som dessa smakar EGENTLIGEN inte särskilt gott för otränade smaklökar utan det är mer effekten som gör en beroende då man associerar smak med effekt av koffein/etanol. Att man sedan vänjer sig vid smakerna är en annan femma vilket gör att man sedan tycker om det.

Jag tror inte en jäkel hade druckit kaffe eller alkoholhaltiga drycker om det inte hade haft en effekt! Ja du kan säga att du älskar öl men du hade nog aldrig ens börjat dricka det om det inte hade varit tradition att dricka det och du hade nog aldrig fortsatt dricka det om du gick enbart på smak.

Lite humor med de som 'ÄLSKAR kaffe' men måste ha i en massa mjölk/grädde och socker i det för att de ska tycka om det. Tror mer på att det är koffeinet som lockar Med det sagt har jag själv druckit en jäkla massa espresso och svart kaffe i mina dagar och tyckt om smaken, men det är något jag har lärt mig tycka om och har druckit framför allt för effekten.

/f.d. kaffedrickare och uppviglare till revolution bland alla kaffe och ölfantaster på Sweclockers

:*

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det är 139 kcal i en 33 cl-burk, det gör varken till eller från om man inte dricker stora mängder, dricker man så mycket bör man snarare fundera på att minska intaget än att gå över till sockerfritt läskeblask.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nu tror jag du fått detta om bakfoten. Fett tar längre tid att bryta ned till energi än rena kolhydrater. Fett skapar kroppen för att lagra energi..det vill säga att fettet du äter går inte magiskt igenom tarmväggen och lägger sig om midjan.
Jag är ganska övertygad om att det går till så

OT: jag verkligen ogillar light och Zero produkter. De smakar illa och jag blir "konstig" i magen. Jag försöker undvika sötdrickor så mycket det går istället och välja mina tillfällen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Jag förstår inte varför det inte finns en mix när det gäller läsk, 50% socker, men kompenserat med sötningsmedel. Eller vilken % mix som skulle passa

Jag har svårt för vanligt-sötad coca cola, pepsi och sådant. Jag tycker det är en obehaglig socker-textur. Smaken är nog annars bättre.
Avskyr socker i te, men sötningspiller går bra.
Sen så tycker jag alla dessa sötningspiller osv man kan köpa är alldeles för starka. Brukar försöka dela upp varje liten i 4 bitar, och sen ha i min dricka istället för socker.

Saft är den enda drycken där jag nästan alltid vill ha socker istället för sötningsmedel. Fun light har ärrat mig för livet.
Sen så slipper jag energi-spikarna jag brukar få av socker när jag dricker läskeblask utan socker är bara positivt.

Fanns ju Cola life ett tag, sötad med stevia och socker. 89 kcal jämfört med 139 (33 cl), så ingen större skillnad. Finns inte kvar på svensk marknad så man kan ju gissa hur populär den var. Smakade skit men var nästan lika onyttig som vanlig cola

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag känner nästan ingen skillnad mellan sockerfri och socker bombade drycker. Förutom när det kommer till Red bull. Den sockerfria Redbull må nog vara det äckligaste jag någonsin druckit. Smakar värre än hostmedicin...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte dricka läsk och annat med riktigt socker i. Det smakar för sött helt enkelt, nästan lite sliskigt så man blir illamående 7up Free / Pepsi Max fungerar alldeles utmärkt, nu senast har jag även provat Trocadero Light och det är hur gott som helst!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Dom slutade väl med vanligt socker i läsk redan på 80-talet.. Numera är "sockret" bara majsstärkelse, för det är billigast.
Tror Coca cola i glasflaskor är en specialare som gjordes med riktigt socker fortfarande.
Annars så finns det en hel del riktigt goda hantverks "coca cola" att köpa som är ruskigt goda. Lite lyxig cola liksom.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jupp, life var gott. Men var väl egentligen nästan lika sött som vanlig cola. Oavsett, synd att den försvann
https://image.isu.pub/140929213043-2b2d8e0a490749aa8bee8d5d1507b0f6/jpg/page_1.jpg

En tredjedel så mycket socker är inte att spotta på, ja såvida den var lika god som vanlig Cola, men det tvivlar jag på med Stevia i.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det tog ett tag men sedan fem år tillbaka dricker jag uteslutande med sötningsmedel sötad läsk. Ett tag gjorde jag undantag för julmust men nu för tiden går den sockerfria varianten lika bra. Att kunna konsumera läsk utan att gå upp i vikt är genialiskt! Det är även bättre för munhälsan (om än inte bra).

Bättre för munhälsan? Det beror på vilket sötningsmedel som tillförts.
De flesta sötningsmedlen är betydligt sötare än vanligt socker och inom tillverkningen påverkar dammet av dem hål i tänder i den mängd att de anställda på labbet hos GB under min tid där hade betald tandvård. Man kan inte bara titta på en ingrediens och avgöra hur nyttigt det är, alla tillsatser har nackdelar...

Permalänk
Medlem

TLDR
Finns det något som slår en kall öl?
Citerar Edward Blom:

Rättelse
Permalänk
Medlem

Hellre äkta socker i mindre dos än sötningsmedel i den mängden.
Men det är min åsikt. Tycker även det smakar bättre, men bland alla cola-drycker är det Pepsi som är min favvo.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron