Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

...
Edit:

Det är bara 155kcal i en 33cl starköl, blir nog att byta ut mjölken isåfall!

Satt och sög på om jag skulle lista "stöl" också: men inte ofta som den tros vara/misstas för "nyttig", men helt klart ligger den i samma härad (kalorimässigt): Skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Måste säga att lightläsk smakar riktigt illa om man är van vid sockerläsk, men att när man vänjer sig vid lightläsk så blir det faktiskt gott, och sockerläsk börjar smaka konstigt istället. Kan rekommendera alla som tycker lightläsk är superäckligt att testa att bara dricka lightläsk under någon månad, för mig fungerar det och jag dricker i dagsläget endast sockerfri läsk (och tycker om det, något som jag aldrig trodde skulle hända). Protip!

Placebo är stark i det här fallet.

Dricker själv till 99% sockerfria, bara några sketna restauranger som inte har de alternativen eller om man är bakfull och någon har köpt sockerläsk.

Båda smakar bra, men samtidigt är jag inte beroende av läsk på något sätt, ibland går det månader utan och ibland blir det något nästan varje dag.

Permalänk
Medlem

Ja.
Dricker ungefär 3 burkar cola om året, så jag känner att jag har råd att lyxa till det med sockret när det väl gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Nu tillför dock dryckerna du nämner (med undantag för vatten) näringsämnen och vitaminer, vilket inte någon form av Coca Cola gör.

Instämmer helt, därav citationstecknen kring "Nyttig": Nyttig är absolut ingen absolut term, utan beror på.

Innehållet av Näringsämnen, energitäthet, vitaminer och mineraler/spårämnen är väl de faktorer som man brukar beakta (på rak arm), vilket som är "nyttigast" beror ju på individens förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Hellre några enstaka burkar riktig cola om året med alternativ höger än att behöva dricka fake-cola varje dag med allternativ vänster. Billigare blir det också

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad hände med Coca-Cola life?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Vila i frid

Själv lägger jag pengarna på snabbare datorprylar än på läskeblask. Iskallt kranvatten från Hedesundaåsen, svårslaget.

Permalänk
Medlem

Dricker bara socker. light eller zero gillar jag inte eftersmaken på så kan jag lika gärna dricka vatten. Cola zero och pepsi max är väl de bättre light alternativen i smak men fortfarande långt ifrån "riktig" läsk.
Sen kan jag tycka att man inte ska bry sig om kalorierna i läsk...är det ett problem så finns det en bättre lösning....drick inte läsk.
Oavsett socker eller sötningsmedel så är det ju fortfarande dåligt för tänder och annat så man bör ju undvika.

Dricker man inte läsk till vardags utan bara då och då så är det 100% smaken som avgör. Att det är socker i läsken gör ju också att man är mer eftertänksam på att faktisk dricka "bara för att".
Nu kan ju du dricka 30 burkar zero fast du borde ha druckit en eller ingen...

Det är lite som att man vill ha ett vattenbaserad färg istället för oljebaserad för att vatten är mindre kalorier i...borde inte äta husfärg oavsett. Lite långsökt liknelse kanske...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Måste säga att lightläsk smakar riktigt illa om man är van vid sockerläsk, men att när man vänjer sig vid lightläsk så blir det faktiskt gott, och sockerläsk börjar smaka konstigt istället. Kan rekommendera alla som tycker lightläsk är superäckligt att testa att bara dricka lightläsk under någon månad, för mig fungerar det och jag dricker i dagsläget endast sockerfri läsk (och tycker om det, något som jag aldrig trodde skulle hända). Protip!

Har duckit cola zero i många år, och ja, sockrad läsk smakar... vidrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Siffror må vara entydiga men ibland blir saker tydligare/enklare när man visualiserar dem, så är det för mig i varje fall...

http://i.imgur.com/edhJIdD.jpg

Lika många kalorier (kcal./kJ) till vänster som till höger (Precis som det står på förpackningarna)!

Är "Original taste"/"Sockerläsken" (till höger) verkligen sååå mycket godare (139 ggr.)?

För mig blev valet enkelt (men då är jag en av dem som inte behöver gå upp i vikt). Lika enkelt blir det såklart om man är den som behöver gå upp

Självklart är det upp till var och en att själv avgöra om sitt tycke och smak.

Hur väljer du?
Är det kalorierna eller smaken som avgör? Eller kanske både och?
(Så är det för mig nuförtiden; numera föredrar jag "Zero", både kalori (kcal./kJ) och smakmässigt! ("Light" däremot går bort!)

Eller kanske är det något helt annat som är avgörande för dig? Berätta!

#drickblaskers #SweLäskers

Ja frågan är vad som är sämst. En annan tanke är ju att både läsk och lightläsk fräter på tänderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Ja frågan är vad som är sämst. En annan tanke är ju att både läsk och lightläsk fräter på tänderna.

Utan tvekan är sockersötad läsk objektivt sämst ur alla hänseenden förutom möjligtvis smak.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Vad hände med Coca-Cola life?

Jupp, life var gott. Men var väl egentligen nästan lika sött som vanlig cola. Oavsett, synd att den försvann

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Dricker nästan uteslutet sockerfri läsk. Tycker faktiskt dom är godare och känns mer törstsläckande än sina sockersyskon. För den som har en Sodastream hemma kan jag tipsa om Pepsi Max Essens. Smakar i mitt tycke lika bra som Pepsi Max på flaska/burk, och man sparar några kronor, speciellt om man dricker mycket

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fetakniven:

Utan tvekan är sockersötad läsk objektivt sämst ur alla hänseenden förutom möjligtvis smak.

...Om målet är viktuppgång så är den också objektivt bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Jupp, life var gott. Men var väl egentligen nästan lika sött som vanlig cola. Oavsett, synd att den försvann
https://image.isu.pub/140929213043-2b2d8e0a490749aa8bee8d5d1507b0f6/jpg/page_1.jpg

....och för att dumma ner det till min nivå: Coca Cola Life: 89 kcal/33cl.

Så "bara" 89 burkar Zero per burk Life (kalorimässigt)

(observera även den marknadsföringsmässiga (vilseledande?) formuleringen: "en tredjedel lägre" dvs; två tredjedelar av "fullversionen" (eller för den delen: 90 (89) gånger så mycket som i "zero"/light.)

Permalänk
Medlem

Zero är ju godast, inget att snacka om. Sörjer dock fortfarande över Burn som inte är med oss längre...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hellre 1 riktig cola och 138 burkar kranvatten än 139 cola zero. Kan inte dricka saker som har sötningsmedel då de smakar förjävligt.

Kan bara hålla med! Dricker hellre vatten än any zero/light. Så äckligt!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Man ska veta att människor som dricker light / zero inte är smalare än snittet, utan tvärtom.

Det går inte säga att det beror på läsken, men en sak är klart och det är att man inte blir smal / hälsosam av att byta till light.

Utöver det så kan sötningsmedel möjligtvis ha viss påverkan på tarmfloran, öka risken för lite olika sjukdomar etc. Svårt att säga med den informationen vi har idag om det är bättre eller sämre än vanlig läsk.

Själv dricker jag helst "vanlig" dricka med måtta. Sett så många byta till icke sockersötad läsk och sen konsumera det som vatten eftersom "det innehåller inga kalorier".

Permalänk

Dricker sällan läsk. Undviker mycket socker och sötningsmedel över lag då jag föredrar salt över sött! Men visst är det häftigt med perspektiv.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Man ska veta att människor som dricker light / zero inte är smalare än snittet, utan tvärtom.

Detta lär ju snarare bero på att överviktiga personer försöker gå ner i vikt och därav dricker kalorisnålt än att kalorisnål dryck orsakar övervikt. Föga förvånande i min åsikt.

Förtydligande
Permalänk
Inaktiv

Det går inte säga att det beror på läsken, men en sak är klart och det är att man inte blir smal / hälsosam av att byta till light.

Utöver det så kan sötningsmedel möjligtvis ha viss påverkan på tarmfloran, öka risken för lite olika sjukdomar etc. Svårt att säga med den informationen vi har idag om det är bättre eller sämre än vanlig läsk.

Själv dricker jag helst "vanlig" dricka med måtta. Sett så många byta till icke sockersötad läsk och sen konsumera det som vatten eftersom "det innehåller inga kalorier".

Det man kan säga med säkerhet är dock: att de som byter till light/zero inte blir tjockare! (bibehållet samma vanor i övrigt).

f.ö. en källa på påståendet om att enbart tjockisar (i genomsnitt) dricker light/zero hade varit relevant och upplysande.

Sen är det ganska intressant, i mitt tycke, att man väljer att fokusera på eventuella (icke vedimerade) negativa effekter av sötningsmedel, när man har bekräftade negativa effekter av socker/kalorier (på populationsnivå).

Och glöm inte bort: du kan aldrig bevisa att något är ofarligt; du kan enbart (be)visa att/om det är farligt, vilket ofta verkar glömmas bort i debatten.

Permalänk
Medlem

Jag dricker zero och är betydligt smalare än snittet, känner flera andra som också är det.
Men sockerfri läsk gör en inte smal och det är väl heller inget som företagen som producerar den hävdar heller. Det kan dock hjälpa att minska kaloriintaget överlag så länge som man inte ökar konsumtionen av andra kaloriintensiva produkter.

Permalänk
Medlem

Tycker zero smakerna är allmänt godare än vanliga. Fattar inte hur man kan klunka i sig 1.5 liter socker utan att må illa efteråt.

Permalänk
Medlem

Men om man dricker läsk ca 5 gånger om året så vill man att de ska smaka gott och inte ha nån elak eftersmak från sötningsmedel eller var det nu är som förstör smaken

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Tycker zero smakerna är allmänt godare än vanliga. Fattar inte hur man kan klunka i sig 1.5 liter socker utan att må illa efteråt.

Det är därför man inte klunkar i sig 1.5 liter
Tycker man att man ska dricka läsk sötningsmedel för att det inte går att dricka 1.5 liter med socker så hoppas jag du har bra tandläkare för det är lika mycket syra i båda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av IsaaKeN:

Detta lär ju snarare bero på att överviktiga personer försöker gå ner i vikt och därav dricker kalorisnålt än att kalorisnål dryck orsakar övervikt. Föga förvånande i min åsikt.

Ja, jag skrev det i mitt inlägg. Faktum kvarstår dock att överviktiga väldigt sällan blir normalviktiga. Light eller ej. https://www.healthline.com/health-news/obese-people-have-slim...

Skrivet av anon257891:

Det man kan säga med säkerhet är dock: att de som byter till light/zero inte blir tjockare! (bibehållet samma vanor i övrigt).

f.ö. en källa på påståendet om att enbart tjockisar (i genomsnitt) dricker light/zero hade varit relevant och upplysande.

Sen är det ganska intressant, i mitt tycke, att man väljer att fokusera på eventuella (icke vedimerade) negativa effekter av sötningsmedel, när man har bekräftade negativa effekter av socker/kalorier (på populationsnivå).

Och glöm inte bort: du kan aldrig bevisa att något är ofarligt; du kan enbart (be)visa att/om det är farligt, vilket ofta verkar glömmas bort i debatten.

Problemet är att de inte kommer behålla samma vanor. Hade de haft möjlighet att styra sig själva i den grad skulle de inte blivit tjocka till att börja med. Men annars har du rätt i sak.

Socker i måttlig mängd ger inga större negativa hälsoeffekter vad jag vet. Det som är skadligt är att överäta och socker är väldigt lätt att överäta eftersom det är gott.

Sen ett sötningsmedel som sukralos som inte bryts ner i naturen tycker jag inte ens borde få säljas. Jag är tämligen neutral till aspartam som metaboliseras helt i kroppen.

Det som visat sig bäst för att behålla vikten är att äta mat som har en låg energitäthet.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-d...

Permalänk
Medlem

Den här är ju också relevant i diskussionen runt diabetes: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-b...

Lite halvgammal länk men men

Edit
Och notera, artikeln nämner sötningsmedel vs icke sötningsmedel, inte sötningsmedel vs socker, så förespråkar inte att socker vore magisk hälsokur

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Den här är ju också relevant i diskussionen runt diabetes: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-b...

Lite halvgammal länk men men

Edit
Och notera, artikeln nämner sötningsmedel vs icke sötningsmedel, inte sötningsmedel vs socker, så förespråkar inte att socker vore magisk hälsokur

Här finns några intressanta tankar kring den studien. https://tyngre.se/artikel/forskning/sackarin-och-diabetes-en-...

TLDR: Resultatet har inte gått att upprepa.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Här finns några intressanta tankar kring den studien. https://tyngre.se/artikel/forskning/sackarin-och-diabetes-en-...

TLDR: Resultatet har inte gått att upprepa.

Sedär! Artikeln du länkade rör dock en annan studie, den är, svt-artikeln jag länkade rör huvudsakligen den här studien: https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(17)3..., som även nämner problemen med studien från 2014.

Dock jag håller med ang diabetesdelen. Studien ovan handlar bara om ökat kalori-intag, inte diabetes i sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

...
Det som visat sig bäst för att behålla vikten är att äta mat som har en låg energitäthet.
...

Nja, det som visat sig bäst för att behålla vikten är att ha en neutral/negativ energibalans i kosten (kalorier in <= kalorier ut)

Sen HUR man gör det är upp till var och en (om kost med låg energitäthet funkar: hurra! Om det funkar att dricka 2,5 dl olivolja (ca. 2000 kcal) per dag: Hurra! Nåja: inte det mest hälsosamma totalt sett: men viktmässigt...), Om "valfri diet" (LCHF, Paelo, vegan, 5-2, 8-16, etc.) funkar: Hurra! (Edit: eller för den delen 5,9 dl strösocker/dag(2000 kcal))

Som vanligt, om än tråkigt, så är såklart en balanserad kost, med mer fullkorn, mer balj/frukt o grönt/rotfrukter, mer fet fisk, mer fiber, färre snabba kolhydrater, mindre mättat fett/"rött kött"(<10E%), mindre alkohol (<5E%), mer nötter och frön(osaltade) (30g*5/vecka), mindre salt (natrium), två koppar kaffe/dag och tillräckligt (men inte för mycket) med vitaminer, mineraler och spårämnen Bäst (hälsomässigt; på populationsnivå)!

(Och såklart 150-300+ minuter aerobisk(+) träning och 2-3 pass styrketräning per vecka, där alla huvudsakliga muskelgrupper aktiveras).

....
Socker i måttlig mängd ger inga större negativa hälsoeffekter vad jag vet. Det som är skadligt är att överäta ...

Ja, arsenik ger inte heller några negativa effekter i måttliga mängder; däremot är det skadligt att överäta arsenik.... vilket väl lite är poängen här.