Fel på bostadsrätt, dolt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då bör man alltså kunna fuskrenovera en hel lägenhet, med både kök och badrum, försöka sälja den till dess att någon köper den. Sedan säger du: "Ha, ni borde ha undersökt bättre!"

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man behöver undersöka det man köper så klart. Men gör man det med uppsåt kan man lätt hamna i ett annat läge så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu är så att det är nån allvarligare skada i badrummet så hoppas jag du har en bostadsrättsförsäkring och inte bara en hemförsäkring, du som bostadsrättsägare ansvarar för skador som din lägenhet kan ge på fastigheten och föreningen har troligen en rätt hög självrisk på fastighetsförsäkringen (typ 50 000 kr) som du kan få betala om det tex uppstår en vattenskada.

Det kan också vara så att föreningen har tecknat en försäkring för detta (vi har det i våran förening).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det kan också vara så att föreningen har tecknat en försäkring för detta (vi har det i våran förening).

Har hemförsäkring med bostadsrättstillägg eller vad de nu heter.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd och ställer två frågor.

1. Med tanke på hur ofta man läser skräckhistorier om fel på bostadsrätt som först upptäckts efter fel, varför verkar det så ovanligt med besiktigning innan köp? Eller är det vanligare än jag tror?

2. Relaterat till denna fråga, i de situationer där köparen faktiskt vill göra en besiktning, hur går man till? Innan köp så riskerar man att förlora det man lagt ner om köpet inte går igenom. Efter köp så riskerar du att bli fast med en bostad som har fel. Hur brukar eventuella kontrakt mellan köpare och säljare se ut?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Lånar denna tråd och ställer två frågor.

1. Med tanke på hur ofta man läser skräckhistorier om fel på bostadsrätt som först upptäckts efter fel, varför verkar det så ovanligt med besiktigning innan köp? Eller är det vanligare än jag tror?

2. Relaterat till denna fråga, i de situationer där köparen faktiskt vill göra en besiktning, hur går man till? Innan köp så riskerar man att förlora det man lagt ner om köpet inte går igenom. Efter köp så riskerar du att bli fast med en bostad som har fel. Hur brukar eventuella kontrakt mellan köpare och säljare se ut?

1. Väldigt ovanligt med besiktning på bostadsrätter. Svaret på varför är gissningsvis för att det mesta riktigt dyra är man skyddad från i en bostadsrätt. I en villa kan man ju ha mycket fler dyra saker som till och med kan påverka husets integritet.

2. Även om köparen vill göra en blir det nog svårt att hitta en säljare som accepterar det just eftersom det är ovanligt. Då tar man hellre andra på tur även om man får 10k mindre.

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så är dolt fel inget som gäller bostadsrätter.
En bostadsrätt räknas som en vara som justeras med köplagen.
Är dessa fel saker som säljaren medvetet dolt så är det så klart rättsligt fel men säljaren kanske var ovetandes.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är dolt fel inget som gäller bostadsrätter.

Du är (delvis) ute & cyklar då det även gäller bostadsrätt Dolda fel i bostadsrätt

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En bostadsrätt räknas som en vara som justeras med köplagen.
Är dessa fel saker som säljaren medvetet dolt så är det så klart rättsligt fel men säljaren kanske var ovetandes.

Mjaee, du har halvt rätt

Läs mer här:
https://www.hsb.se/sodra-norrland/brf/skyttegarden/om-forenin...

Permalänk
Medlem

Fast en besiktning kommer ju inte göra annat än att anmärka på att badrummet är gammalt och redan har tjänat sin tekniska livslängd

Brister får man väl räkna in i budgivningen, svårt att se att en besiktning skulle kunna pressa priset neråt. Ingen anledning att inte göra en givetvis.

Permalänk
Skrivet av assarp:

Jajo, håller mest på att undersöka med en jurist om det är värt att dra det vidare.

Diskmaskinen kunde man inte direkt bara dra ut. Den var fastmonterad i skåpen med skruv.

Badkaret hade ingen sidopanel att ta bort. Denna var jag tvungen att demontera hela badkaret med hjälp av såg för att få bort.. troligen var badkaret inställt innan handfat och toalett.

Därmed var det omöjligt att dra ut denna i ett 3 kvadrat stort badrum.

problemet med skruv är ju att den går att skruva ut, och du måste väl dessutom bevisa att den satt där när du var där på visning. han kan ju säga den var inte fastskruvad under visningarna för att underlätta för evt. besiktning. Och där blir det ju ord mot ord, och direkt inte värt att processa om.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som golvläggare och man lägger iprincip aldrig parkettgolv eller andra golv som ska läggas flytande under ett kök eller andra tunga skåp etc, dock brukar det vara praxis att lägga in vid diskmaskin samt spis. Detta är dock något du borde kunna ordna själv ganska smärtfritt.

Angående våtrumsmattan så finns det inte mycket att göra, man kan möjligtvis göra någon fusklagning, alternativt skära upp där det är sprickor och lägga likadan/liknande matta och svetsa ihop skarvarna sedan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag arbetar som golvläggare och man lägger iprincip aldrig parkettgolv eller andra golv som ska läggas flytande under ett kök eller andra tunga skåp etc, dock brukar det vara praxis att lägga in vid diskmaskin samt spis. Detta är dock något du borde kunna ordna själv ganska smärtfritt.

Angående våtrumsmattan så finns det inte mycket att göra, man kan möjligtvis göra någon fusklagning, alternativt skära upp där det är sprickor och lägga likadan/liknande matta och svetsa ihop skarvarna sedan.

Han har förhoppningsvis gjort något nästan två år senare