Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du missade nog att länka?

Hehe, ja. Händer allt för ofta när jag är på telefonen faktiskt!

Här är länken som du kanske redan kikat men som inte riktigt träffar målet: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Verkade mer handla om själva rummet om utrustningen (om jag inte missat något).

Sen när jag fortsatte läsa andra länkar verkar det så otydligt om man får eller inte får göra avdrag på en del saker. Kanske någon bringar klarhet i frågan om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hehe, ja. Händer allt för ofta när jag är på telefonen faktiskt!

Här är länken som du kanske redan kikat men som inte riktigt träffar målet: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

Verkade mer handla om själva rummet om utrustningen (om jag inte missat något).

Sen när jag fortsatte läsa andra länkar verkar det så otydligt om man får eller inte får göra avdrag på en del saker. Kanske någon bringar klarhet i frågan om man har tur.

Hmm ja. Svårt att bedömma då jag jobbar som konsult. Jag har inte fått jobba på konsultbolagets kontor och på mitt uppdrag har det varit rekommendationer och man har inte fått gå dit om man inte har starka skäl. Sedan kan man argumentera att jag kan utföra mitt arbete på en laptop, men det är mycket effektivare med en stor skärm såklart.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm ja. Svårt att bedömma då jag jobbar som konsult. Jag har inte fått jobba på konsultbolagets kontor och på mitt uppdrag har det varit rekommendationer och man har inte fått gå dit om man inte har starka skäl. Sedan kan man argumentera att jag kan utföra mitt arbete på en laptop, men det är mycket effektivare med en stor skärm såklart.

Du har en arbetsplats men är rekommenderad att inte använda den. Det är nog tveksam att det skulle vara tillräckligt.
Jag räknar istället på hur mycket jag slipper tanka. Ligger nog på nästan 2000mil mindre än standardåret.

Det blir ju en del pengar. (2000*0,6 * 15 =18k).
Däcken går nog 3 sesånger istållet för 2.
Så det är ju någonstans kring 5000/år i besparing, beroende på vilka däck jag väljer.

Skulle kunna unna mig en hel del skärmar för den pengen och åndå gå plus, men nu får jag låna en av arbetsplatsen så det blir win win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet om det går att dra av för t ex kontorsutrustning, skärm, om man jobbar hemmifrån?

Vad jag har läst mig till så får du inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du har en arbetsplats men är rekommenderad att inte använda den. Det är nog tveksam att det skulle vara tillräckligt.
Jag räknar istället på hur mycket jag slipper tanka. Ligger nog på nästan 2000mil mindre än standardåret.

Det blir ju en del pengar. (2000*0,6 * 15 =18k).
Däcken går nog 3 sesånger istållet för 2.
Så det är ju någonstans kring 5000/år i besparing, beroende på vilka däck jag väljer.

Skulle kunna unna mig en hel del skärmar för den pengen och åndå gå plus, men nu får jag låna en av arbetsplatsen så det blir win win

Yes man sparar på transport, jag åkte buss tidigare och har sparat ca 1000kr per månad sedan oktober. Men däremot får jag numera köpa frukost, kaffe, frukt och toapapper, ny utrustning, öl(företaget bjuder alltid på fredagar) och dessutom städa betydligt mer hemma. Man kan ju även argumentera för att det går åt mer el och vatten också men den kostnaden är förhållandevis låg. 😆

För mig har det nog gått jämt ut.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Yes man sparar på transport, jag åkte buss tidigare och har sparat ca 1000kr per månad sedan oktober. Men däremot får jag numera köpa frukost, kaffe, frukt och toapapper, ny utrustning, öl(företaget bjuder alltid på fredagar) och dessutom städa betydligt mer hemma. Man kan ju även argumentera för att det går åt mer el och vatten också men den kostnaden är förhållandevis låg. 😆

För mig har det nog gått jämt ut.

Ja som konsult är det väl lite speciellt med alla extraförmåner som brukar finnas.
Öl och frukost är nog svårt att få hemskickat. Men företaget har i rpincip samma ansvar för att din arbetsmiljö ska funka även om den är i hemmet.
Så du borde kunna ställa krav på att arbetsgivaren ordnar tex kontorsstol/skärm om det behövs för att du ska kunna arbeta ergonomiskt.
Jag tror vi har möjlighet att låna hem hela skrivbord med, men tror inte någon nappat på det.

Här står lite hur arbetsmiljöverket resonerar: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mik...

Permalänk
Medlem

Då har man deklarerat! bara vänta på pengarna nu då!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Även här, får hoppas på snabb behandling och lite påfyllning på kontot

Permalänk
Medlem

Öppnar inte själva möjligheten att deklarera i morgon (16/3) kl 07 eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Då har man deklarerat! bara vänta på pengarna nu då!

Har du redan deklarerat? Den öppnar väl inte förrän imorgon, eller gäller det bara digitala brevlådor utan avdrag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du redan deklarerat? Den öppnar väl inte förrän imorgon, eller gäller det bara digitala brevlådor utan avdrag?

Den officiella dagen är väll imorgon. Men dem senaste åren har jag kunnat deklarera med mobilappen en dag innan. Verkar som dem öppnar den portalen lite tidigare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Även jag då klar för i år

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Den officiella dagen är väll imorgon. Men dem senaste åren har jag kunnat deklarera med mobilappen en dag innan. Verkar som dem öppnar den portalen lite tidigare.

Tack, då var det inskickat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack, då var det inskickat

Dumt o vänta en dag till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt, i mobilappen (iOS för mig) dök den upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Dumt o vänta en dag till

Ja asså, jag minns att senast förra gången det var dags så var det segt som sirap i appen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Snyggt, i mobilappen (iOS för mig) dök den upp!

Gött! Lika bra o passa på innan alla vet om detta ha ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick bra att deklarera nu! Totalt 5021:- och då var avdrag för resor till jobb typ 4200:- av det.
Det blir nya fjädrar till bilen då dom gått av...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kunde inte deklarera i appen, för mig står det "Du förväntas ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration. Du måste därför lämna din deklaration i e-tjänsten på skatteverket.se". Så jag får väl snällt sitta ner i båten och vänta till imorgon med att fylla i vad det nu är dom vill att jag ska fylla i

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Då slipper även jag trängseln imorgon vid deklarationen, fick igenom via appen 3700kr tillbaka så det var helt okej. I år slipper jag även göra några avdrag för resor så behöver inte heller vänta till midsommar för pengarna.. 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kunde inte deklarera i appen, för mig står det "Du förväntas ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration. Du måste därför lämna din deklaration i e-tjänsten på skatteverket.se". Så jag får väl snällt sitta ner i båten och vänta till imorgon med att fylla i vad det nu är dom vill att jag ska fylla i

Gissar på att du har sålt eller köpt något (t.ex. värdepapper, bostad) som kräver kompletterande uppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Gissar på att du har sålt eller köpt något (t.ex. värdepapper, bostad) som kräver kompletterande uppgifter

Ja nu när jag tänker efter hade jag några AMD-aktier på ett aktiekonto innan jag skaffade ISK, kanske är det? Det hade jag inte ens tänkt på. Då blir det ju lite mindre tillbaka såklart, men har för mig att det inte var några större summor.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Även hemsidan är öppen! Löste precis deklarationen den vägen under eftermiddagskaffet, massiva 33 kr tillbaka, vilket var all skatt jag betalade i Sverige under 2020! (Jobbade utomlands)

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Även hemsidan är öppen! Löste precis deklarationen den vägen under eftermiddagskaffet, massiva 33 kr tillbaka, vilket var all skatt jag betalade i Sverige under 2020! (Jobbade utomlands)

Sedär ja. Det var mycket riktigt AMD-aktierna jag behövde fylla i en blankett för, men det var snabbt gjort. En femhundring mindre tillbaka. Hur påverkar detta när man får tillbaka pengarna, räknas det som en ändring så att det blir senare i år?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågar åt en anhörig.
Har digital brevlåda och fick deklaration där förra året, dock inte kommit där iår och ingen pappersblankett heller.
Borde inte alla som har digital brevlåda fått sitt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Sedär ja. Det var mycket riktigt AMD-aktierna jag behövde fylla i en blankett för, men det var snabbt gjort. En femhundring mindre tillbaka. Hur påverkar detta när man får tillbaka pengarna, räknas det som en ändring så att det blir senare i år?

Det räknas som en ändring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det räknas som en ändring

OK. Trist ändå när allt redan var ifyllt och jag bara behövde trycka på ett par knappar för att godkänna bilagan. Men men, det är vad det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, även jag lyckades deklarera på skatteverket.se

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om man kan bli av med blankett K10? Det var typ 7 år sedan jag hade bolaget, men jag får fortfarande den jäkla blanketten där jag varje år säger att jag inte längre har kvar några andelar. Det gör att skatteåterbäringen kommer sent som attans för mig, trots att jag deklarerar snabbt på nätet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Måste man göra förlust avdrag när man sålt aktier med AF konto har en k4 blankett jag skulle fylla i men känns segt att få tillbaka pengarna senare eftersom det bara var förlust på 21kr. ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz