Lsass.exe tar all min CPU kraft..

Permalänk
Medlem

Lsass.exe tar all min CPU kraft..

min dator har blivit slö på sistone, så jag kollade i task manager och hittade ett program som heter "lsass.exe" det finns två stycken av dem men den ena tar nästan all CPU kraft.
Men om jag går ut på internet så sluter den, vad kan det vara och hur ska jag fixa det?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Låter som en trojan.
Kolla upp det.

Permalänk
Hedersmedlem

Lsass.exe
Windows NT4/2000/XP only. LSASS is the Local Security Authentication Server. It verifies the validity of user logons to your PC/Server (in technical jargon : it generates the process that is responsible for authenticating users for the Winlogon service).

Recommendation :
An integral part of the operating system, leave alone.

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist_l.htm

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

har redan virusscannat datorn med norton..

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Avstängd

LSASS.EXE lever i alla med, som Aphlex har påvisat.

Dock undrar jag om inte LSASS är förkortning på Lick Somebodys ASS?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Men du har ju två igång samtidigt, det är inte normalt.

Heter inte en isass.exe då (OBS I isf L)?

Permalänk
Medlem

nope, den heter lsass.exe till skillnad från den andra som heter LSASS.EXE

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk

hmm jag hade samma problem me gmt eller va den lille rackarn som kollar tiden var.. provade att ta bort filen men den kom tillbaka :P... så jag "disabla" funktionen o nu racar det hela på...
men nån skrev att man skulle låta bli den så det kanske inte e så bra.. ;/
btw, får min dator idag : ) p4 2.7 ghz 533 fsb... 512 ddr 400;P

Permalänk
Medlem

var "disablade" du den då, hittar den inte bland tjänsterna...

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

hmmm låter väldigt likt mitt problem när 2k fick för sig att ladda in 2 services.exe när den startade upp...den ena drog konstant 100% cpu. Det jag kom fram till var att den försökte hela tiden få ensamrätt till tjänsterna men fick inte det och gick då in i en loop där den hela tiden försökte ladda alla tjänster.

Antagligen är det samma sak med lsass.exe.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

hur gjorde du för att stoppa det då?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BountY
hur gjorde du för att stoppa det då?

Kommer inte riktigt ihåg......var inne i felsäkertläge och trixade med registeret och services...

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

sökte efter lsass på datorn och hittade 2st lsass.exe och en LSASS.EXE. Den lsass.exe som windows sa att jag inte kunde ta bort eftersom den användes låg i mappen "C:\WINNT\addins\ntdll" ska den finnas eller kan man ta bort den?
Om jag nu skulle ta bort mappen, hur ska jag göra för att stänga av programet då det inte går att stänga av det i task manager?

tack på förhand!

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hmm, tack för förslaget men det verkar inte vara den.. hittade inte registernyckeln..

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark