Windows 10 - Hjälp med värsta sorten av problem

Permalänk
Medlem

Windows 10 - Hjälp med värsta sorten av problem

Jag börjar nu slita mitt hår då jag stött på det som är i mina ögon det absolut värsta Windows problemen för att det är så hopplöst att hitta vad den felande länken är.

Jag har en relativt nyinstallerad Windows 10 Pro sedan ca 2 månader, allt har funkar perfekt tills den senaste veckan.

Problemet:
Jag sitter ofta med Google Chrome och Microsoft Edge uppe på två olika skärmar och söker information via random websidor och framförallt youtube. Efter några timmar arbete så Låser sig Windows Explorer, själva desktop interfacet, oftast sker det i samband med att jag byter flik i Edge / Chrome eller startar en youtube Video som jag tidigare pausat. Längst ner i browserfönstret kan jag ofta se "Waiting for cache..."
När detta händer dör Windows GUI:t långsamt, det går inte starta aktivitetshanteraren för att döda diverse processer, fönster slutar uppdatera sig, ibland går det att stänga av Edge / Chrome men skadan är redan skedd. Windows bakgrund processer verkar snurra vidare med själva GUI:t är rökt.
Den enda vägen ur detta är att köra en hård reset med resetknappen.
Detta har nu hänt minst en gång per dag under den senaste veckan.

The usual suspects:
Jag har mina misstänkta applikationer eftersom detta problem uppstått EFTER jag "fräshade upp" min dator och installerade en ny NZXT Z73 + NZXT Fan and LED hub. Samtidigt installerade jag MSI Dragon Center och Gigabyte RGB Fusion för att sätta ett gemensamt fägtema. Dragon Center avinstallerade jag och RGB Fusion är avaktiverat men jag misstänker att dom lämnat någon obskyr tjänst eller program i bakgrunden som spökar.

Som jag bedömer det är de misstänkta i sjunkande trolighetsgrad:

1. MSI Dragon Center

2. Gigabyte RGB Fusion

3. NZXT CAM - nödvändigt för kylkyrvor för alla mina fläktar / pump

4. Argus Monitor

5. MSI Afterburner

Vidtagna åtgärder so far

• Avinstallerat MSI Dragon Center samt disablat alla Tjänster utom Mystic Light

• Stängt av hårdvaruaccelerering för både Chrome och Edge

• Tömt Cache för både Chrome och Edge

• Felsökt och optimerad min C:

Vägen ur detta

Det jag söker är någon form av analysverktyg eller metod som kan sammanställa det som är relevant ur systemloggar, som kanske kan ge en ledtråd på vad som orsakar detta extremt irriterande problem.
Jag är nu så frustrerad att jag är precis på väg att påbörja en rensning av olika mjukvara från datorn med hjälp av "Geek Uninstaller". Jag misstänker dock att jag därmed riskerar att rensa bort eventuella ledtrådar om vad som går fel om jag börjar en program-purge, och jag skulle hemskt gärna vilka finna det skyldiga programmet innan jag går vidare med detta steg.
Så jag skickar härmed ut ett skrik på hjälp till er med djupare expertis kring felsökning i Windows 10.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Just det där med att explorer.exe hänger sig associerar jag med felande lagringsenhet, men det finns väl säkert fler alternativ.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

upplever att AMD cpu+moderkort är känslig för att allt är i fas. Så uppdatera dina moderkortdrivisar från AMD:s hemsida för X570 - uppdatera sen BIOS från MSI:s hemsida o sist, uppdatera windows.

Efter det, uppdatera drivrutin för grafikkort o sen ljudkortet

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

upplever att AMD cpu+moderkort är känslig för att allt är i fas. Så uppdatera dina moderkortdrivisar från AMD:s hemsida för X570 - uppdatera sen BIOS från MSI:s hemsida o sist, uppdatera windows.

Efter det, uppdatera drivrutin för grafikkort o sen ljudkortet

Lycka till!

mvh Lazze

Tack för tipset, kollade precis, allt är redan på senaste i hela den kedjan.

Visa signatur

Apple:
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Inaktiv

Gissar på NZXT Cam-programvaran som strular till det. Försökte använda den till deras fläktkontroller men den var så buggig och låste datorn hela tiden så jag gav upp och köpte en annan kontroller.

Permalänk
Medlem

luktar nästan minnes-trubbel

minnestester - kör du med eller utan ECC

ta bort RAM-stickor

klocka ned på minne-sidan och se om det blir skillnad ??

surfa på annan OS (linux) med samma browser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Gissar på NZXT Cam-programvaran som strular till det. Försökte använda den till deras fläktkontroller men den var så buggig och låste datorn hela tiden så jag gav upp och köpte en annan kontroller.

sett flera posts om att CAM programvaran inte går att använda - så det är ett bra tips

// LZ

Permalänk
Medlem

Tack för alla era tips, tidigare i eftermiddag så avinstallerade jag hela MSI SDK som är en del i MSI Dragon Center, har inte haft några problem sedan dess, peppar peppar.

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem

Det har nu gått snart ett dygn sedan jag rensade bort alla MSI Dragon Center program på min dator och törs nu med 99% säkerhet säga att det var någon av de ca 10 st drivers i MSI SDK som ställde till det. Datorn har gått tillbaka att vara stabil och min CPU verkar vara lite mindre nervös i sitt boostande.
Såg en del trådar på diverse forum där MSI spökat med såväl fläktkontroller samt Zen3 processorer.

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem

Shit. Jag läste anallysverktyg istället för analysverktyg. Tänkte: vad in iiii... ????!!! 😅

Permalänk
Medlem

Kan lägga en pusselbit till detta pussel.

Efter avinstallation av Dragon Center / MSI SDK så sjönk frekvensen på problemet från 1-2 ggr per dag till 1 gång var tredje dag.
Det som verkar ha eliminerat problemet är uppdatering av BIOS på moderkortet till den version som skulle fixa AMDs USB problem.

Jag tolkar detta som att det var USB problemen med USB disconnects som kopplade bort NZXT AIO pump controllern samt NZXT RGB & FAN controllern från sina respektive USB anslutningar på moderkortet.

En annan reflektion som jag gjort efter uppdatering av BIOS är att nu dyker dessa båda två devices upp i Windows Enheter, det gjorde dom inte med gamla BIOS, då dök enbart själva USB navet upp:

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Skrivet av Tea42BBS:

sett flera posts om att CAM programvaran inte går att använda - så det är ett bra tips

// LZ

Ni har haft helt rätt, jag har kämpat i 30 dagar nu och överväger att använda Webhallens 30 dagars öppet köp för att returnera hela NZXT paketet.

NZXT CAM har ju haft det här problemet i över ett år om man ska tro alla trådar på nätet.

Jag har lyckats få ner frekvensen på hängningarna avsevärt från 1-3 ggr per dag till typ var 3:e dag eller kanske ibland över en vecka mellan hängningarna, fenomenet är dock exakt samma varje gång, fönster börjar hänga sig i MS Edge browsern eller Google chrome under låg last, sedan faller hela GUI:t som ett korthus. Finns en video på LTT forum som visar på exakt samma fenomen.

Det var liksom hela anledningen att samla all fläktstyrning och RGB i en enda programvara, otur att man valde systemet med den sämsta programvaran. Känns så surt att riva ut hela rubbet ur burken igen.

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nihilist71:

Det var liksom hela anledningen att samla all fläktstyrning och RGB i en enda programvara, otur att man valde systemet med den sämsta programvaran. Känns så surt att riva ut hela rubbet ur burken igen.

Tyvärr är programvaran ganska bristfällig för de flesta fläkt/RGB-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Tyvärr är programvaran ganska bristfällig för de flesta fläkt/RGB-lösningar.

Ja tyvärr är det så.

Jag har kört olika Corsair AIO de senaste 10 åren och dom har ju åtminstone funkat även om iCue haft enstaka hyss för sig. Inget som har sänkt hela systemet dock som NZXT CAM.

Jag har ny lämnat tillbaka Kraken tyvärr, känner mig inte trygg i att NZXT har tillräckligt intresse för att lösa dessa mjukvaruproblem.

Så ikväll monterar jag återigen Corsair.

Visa signatur

Apple:
PC: