Permalänk

Fråga ang CAT6 uttag och kablage

Är inte så kunnig inom detta område så jag tänkte ställa några frågor.

Jag undrar lite över uttaget som vi har i lägenheten den installerades ihop med fiber Internet förra året, jag har märkt att prestandan inte alls är vad den borde vara och funderar på om det har med kablarna att göra. Har 2 uttag i lyan där det står CAT6 på dessa men sladdarna är av CAT5e, då är min fråga om det kommer göra någon skillnad på prestandan om jag byter till CAT6 kablar istället? Har även en fråga angående ena uttaget som sitter närmast våra datorer, där sitter en liten CAT6 kabel till detta uttag som går från ena uttaget till andra uttaget, kabeln är max 15-20cm och så fort jag drar ut antingen ena sidan eller den andra (samma kabel) så dör hela Internet i lyan. Någon som vet varför den sitter som den gör och varför hela nätverket går offline när jag drar ut någon av dessa ändar av kabeln ? Är nämligen det uttaget som är närmast datorerna och hade gärna velat dra en kabel från det uttaget till ena datorn som är 5m ifrån, men det är helt omöjligt eftersom hela Internet bara dör så fort jag drar ut ena sidan av kabeln.

Annat tips för att få bättre signal i en lägenhet på 3rok ? Har läst lite om accesspunkt, är det något att satsa på om jag vill få tydligare signal och bättre fart på Internet ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Seectuseempra:

Är inte så kunnig inom detta område så jag tänkte ställa några frågor.

Jag undrar lite över uttaget som vi har i lägenheten den installerades ihop med fiber Internet förra året, jag har märkt att prestandan inte alls är vad den borde vara och funderar på om det har med kablarna att göra.
Har 2 uttag i lyan där det står CAT6 på dessa men sladdarna är av CAT5e, då är min fråga om det kommer göra någon skillnad på prestandan om jag byter till CAT6 kablar istället?

Har även en fråga angående ena uttaget som sitter närmast våra datorer, där sitter en liten CAT6 kabel till detta uttag som går från ena uttaget till andra uttaget, kabeln är max 15-20cm och så fort jag drar ut antingen ena sidan eller den andra (samma kabel) så dör hela Internet i lyan.
Någon som vet varför den sitter som den gör och varför hela nätverket går offline när jag
drar ut någon av dessa ändar av kabeln ?

Är nämligen det uttaget som är närmast datorerna och hade gärna velat dra en kabel från det uttaget till ena datorn som är 5m ifrån, men det är helt omöjligt eftersom hela Internet bara dör så fort jag drar ut ena sidan av kabeln.

Annat tips för att få bättre signal i en lägenhet på 3rok ? Har läst lite om accesspunkt, är det något att satsa på om jag vill få tydligare signal och bättre fart på Internet ?

Hastigheten är densamma på Cat5e och Cat6, båda klarar Gbit. Sålänge terminering/press/kabel/kontakt är hela och fina.

Vad mer sitter på insidan förutom den korta kabeln? Är det två separata uttag eller ett dubbeluttag?
Av nån anledning verkar det som att någon skitit i att göra ett korrekt jobb, alltså dra två/fyra separata kablar till de uttagen.

Permalänk
Medlem

Precis, det är samma hastighet på 5e och 6. Bara att den ena kabeln är skärmad och den andra inte.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Precis, det är samma hastighet på 5e och 6. Bara att den ena kabeln är skärmad och den andra inte.

CAT Har inget att göra med om den är skärmad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Är inte så kunnig inom detta område så jag tänkte ställa några frågor.

Har även en fråga angående ena uttaget som sitter närmast våra datorer, där sitter en liten CAT6 kabel till detta uttag som går från ena uttaget till andra uttaget, kabeln är max 15-20cm och så fort jag drar ut antingen ena sidan eller den andra (samma kabel) så dör hela Internet i lyan. Någon som vet varför den sitter som den gör och varför hela nätverket går offline när jag drar ut någon av dessa ändar av kabeln ? Är nämligen det uttaget som är närmast datorerna och hade gärna velat dra en kabel från det uttaget till ena datorn som är 5m ifrån, men det är helt omöjligt eftersom hela Internet bara dör så fort jag drar ut ena sidan av kabeln.

Man verkar ha patchat vidare genom detta uttaget. "internet" kommer in i ena uttaget och går vidare i det andra till ett annat rum?

Har du något mediaskåp där routern borde stå? Där borde du kunna patcha om som du vill ha det, alternativt kunna kolla upp vad det är frågan om.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Som du beskriver kopplingen låter det som om du borde ha din router där den korta kabeln sitter i stället för att direkt koppla vidare den inkommande anslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det behövs inte mycket slarv när man kopplar in uttaget för att det inte ska fungera, samma gäller nypta kontakter.
En lite för lång otvistad bit av ett par i kopplingsdosan räcker. (GB)
Hade hjälp av en nätverkstekniker för några år sedan då jag var tvångsdraftad till BRF för några år sedan, ComHem men i samband med el uppgradering så drogs grund för stadsnät in men användes inte.

Halvklart jobb som jag drog igång för att byta ut ComHem.
Lång historia kort så var uttagen gjorda i lägenheterna men ingen panel i källaren, bara kabel.
Efter uppsatt panel så felade 5 av 16 lägenheter på hastighet med testutrustningen alla 5 hade taskigt oflätade för långa par i lägenhetens uttag.

I ämnet,
Utp i hem och vanlig miljö, stp bara i industri varenda punkt måste ha riktig jord.
Ett missat par ger 100mb, enkel kabel testare ser sådant.
Cat 5e mjuk o fin kabel fixar 1gb, Cat 6 styv och eländig 1gb

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hastigheten är densamma på Cat5e och Cat6, båda klarar Gbit. Sålänge terminering/press/kabel/kontakt är hela och fina.

Vad mer sitter på insidan förutom den korta kabeln? Är det två separata uttag eller ett dubbeluttag?
Av nån anledning verkar det som att någon skitit i att göra ett korrekt jobb, alltså dra två/fyra separata kablar till de uttagen.

Såhär är det kopplat.
Står CAT6 under båda uttagen, så fort jag drar ut någon av dem så dör hela nätverket.

Se bild: https://ibb.co/GnRBnLH

Permalänk
Medlem

Helheten är fortfarande något oklar, men du kan koppla in en switch i uttaget där den korta patchkabeln sitter för att få fler uttag i det rummet. Två kablar mellan switchen och uttaget kommer behövas för att fortsätta ”skicka vidare internet” till nästa rum.

Du vill dock se till att ha din brandvägg/router längst ut mot internet. Jag klarade inte av att läsa ut ur tråden var den finns idag.

Tråden blir tydligare om du listar ut hur alla kablar är kopplade och vilka trådade enheter du har i respektive rum, inklusive vilken router du har.

Vad gäller huvudfrågan: I dagsläget (med utrustning som klarar 1Gb/s) så är det som övriga säger antagligen ingen vinst med att uppgradera kabeln i väggen. Under förutsättning att man kopplat båda trådparen i varje kabel på ett bra sätt. Som jag förstår det är det inga problem att ha uttag för CAT6 tillsammans med CAT5e-kabel.

Trådlös prestanda är ytterligare en separat fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Såhär är det kopplat.
Står CAT6 under båda uttagen, så fort jag drar ut någon av dem så dör hela nätverket.

Se bild: https://ibb.co/GnRBnLH

Känns ju som ett rejält fulhack det där, men en lika fulhackig lösning på det är att stoppa in en switch där. Koppla in båda uttagen du har där i switchen så borde det fortsätta att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Precis, det är samma hastighet på 5e och 6. Bara att den ena kabeln är skärmad och den andra inte.

Sluta sprida dumheter

"Both CAT5e and CAT6 can handle speeds of up to 1000 Mbps, or a Gigabit per second. ... The main difference between CAT5e and CAT6 cable lies within the bandwidth, the cable can support for data transfer. CAT6 cables are designed for operating frequencies up to 250 MHz, compared to 100 Mhz for CAT5e."

Du tänker på skillnaden mellan utp och stp

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Såhär är det kopplat.
Står CAT6 under båda uttagen, så fort jag drar ut någon av dem så dör hela nätverket.

Se bild: https://ibb.co/GnRBnLH

Skrivet av Icetec:

Känns ju som ett rejält fulhack det där, men en lika fulhackig lösning på det är att stoppa in en switch där. Koppla in båda uttagen du har där i switchen så borde det fortsätta att fungera.

Nej, sätt ingen switch där. om det är tvunget att något ska sitta där, sätt routern där i så fall.

Igen, har du inget mediaskåp där routern borde stå? Där detta uttaget borde finnas? Det låter märkligt att man satt inkommande fastighetsnät i ett uttag och sedan gått vidare i samma uttag.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seectuseempra:

Såhär är det kopplat.
Står CAT6 under båda uttagen, så fort jag drar ut någon av dem så dör hela nätverket.

Se bild: https://ibb.co/GnRBnLH

Med tanke på märkningen är nog åtminstone ett av uttagen den inkommande anslutningen men det vore vettigt om du kopplade isär och kontrollerade det och sedan kan du märka upp det på nått sätt om det är så.
hur många uttag har du totalt och var har du kopplat in din router och vilken router har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Helheten är fortfarande något oklar, men du kan koppla in en switch i uttaget där den korta patchkabeln sitter för att få fler uttag i det rummet. Två kablar mellan switchen och uttaget kommer behövas för att fortsätta ”skicka vidare internet” till nästa rum.

Du vill dock se till att ha din brandvägg/router längst ut mot internet. Jag klarade inte av att läsa ut ur tråden var den finns idag.

Tråden blir tydligare om du listar ut hur alla kablar är kopplade och vilka trådade enheter du har i respektive rum, inklusive vilken router du har.

Vad gäller huvudfrågan: I dagsläget (med utrustning som klarar 1Gb/s) så är det som övriga säger antagligen ingen vinst med att uppgradera kabeln i väggen. Under förutsättning att man kopplat båda trådparen i varje kabel på ett bra sätt. Som jag förstår det är det inga problem att ha uttag för CAT6 tillsammans med CAT5e-kabel.

Trådlös prestanda är ytterligare en separat fråga.

Jag bor i en lägenhet 3rok. Precis ovanför ytterdörren så finns uttaget med den korta kabeln. I vardagsrummet som är 6-7 meter rakt in, står Routern. Men vad jag nyss fått höra är det kopplat så här för att vi ska kunna ha TV-kanaler så måste Routern sitta i vardagsrummet då tv kanalerna som går genom en box sitter kopplad till Routern (uttag 1) och att det är därför Routern är i just vardagsrummet. Det går antagligen sätta Routern vid ytterdörren men jag antar att det då blir en ganska lång kabeldragning som måste göras till vardagsrummet för att kunna ha TV kanaler, och att det är därför dem installerade Routern där. Så bäst är alltså i så fall vad jag förstått att köpa en switch och koppla den vid ytterdörren? Måste inte en Switch även vara kopplad till Routern? för om Routern då är i vardagsrummet så blir det egentligen samma sak där, att en lång kabel måste dras.

Router: Technocolor TG784n v3. (Följde med vid installation från Telenor)

I övrigt så är det ett rum 2m från ytterdörren där mest aktivitet är och det är dit vi önskar få bättre fart. I köket står en annan laptop och så är det även 3 telefoner som är uppkopplade mot Routern. Så totalt 5 enheter varav 4 av dem används konstant i lyan. Jag har mestadels tittat på en Accesspunkt och eventuellt köpa en sådan, men den stora saken i det hela är alltså att jag vill använda mig av uttaget som är vid ytterdörren med en kabel helst så vida det inte går installera en accesspunkt/switch för att få upp farten.

Ska tillägga att jag är relativt ny inom detta område när det gäller installation och sådant och därför vet jag inte riktigt vad som egentligen är bäst att göra, mer än att jag är sugen på att köpa en accesspunkt för att eventuellt då få bättre prestanda, men samtidigt helst av allt vill jag ha en kabel från ytterdörrens uttag till laptopen som är i rummet 2m i från.

Den laptopen i övrigt som är närmast ytterdörren är den laptopen som är en kraftig spel laptop och det spelas tunga spel dagligen där Internet har en tendens att till och från sega ihop så mycket att man loggas ut från spelservern

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Seectuseempra:

Jag bor i en lägenhet 3rok. Precis ovanför ytterdörren så finns uttaget med den korta kabeln. I vardagsrummet som är 6-7 meter rakt in, står Routern. Men vad jag nyss fått höra är det kopplat så här för att vi ska kunna ha TV-kanaler så måste Routern sitta i vardagsrummet då tv kanalerna som går genom en box sitter kopplad till Routern (uttag 1) och att det är därför Routern är i just vardagsrummet. Det går antagligen sätta Routern vid ytterdörren men jag antar att det då blir en ganska lång kabeldragning som måste göras till vardagsrummet för att kunna ha TV kanaler, och att det är därför dem installerade Routern där. Så bäst är alltså i så fall vad jag förstått att köpa en switch och koppla den vid ytterdörren? Måste inte en Switch även vara kopplad till Routern? för om Routern då är i vardagsrummet så blir det egentligen samma sak där, att en lång kabel måste dras.

Router: Technocolor TG784n v3. (Följde med vid installation från Telenor)

I övrigt så är det ett rum 2m från ytterdörren där mest aktivitet är och det är dit vi önskar få bättre fart. I köket står en annan laptop och så är det även 3 telefoner som är uppkopplade mot Routern. Så totalt 5 enheter varav 4 av dem används konstant i lyan. Jag har mestadels tittat på en Accesspunkt och eventuellt köpa en sådan, men den stora saken i det hela är alltså att jag vill använda mig av uttaget som är vid ytterdörren med en kabel helst så vida det inte går installera en accesspunkt/switch för att få upp farten.

Ska tillägga att jag är relativt ny inom detta område när det gäller installation och sådant och därför vet jag inte riktigt vad som egentligen är bäst att göra, mer än att jag är sugen på att köpa en accesspunkt för att eventuellt då få bättre prestanda, men samtidigt helst av allt vill jag ha en kabel från ytterdörrens uttag till laptopen som är i rummet 2m i från.

Den laptopen i övrigt som är närmast ytterdörren är den laptopen som är en kraftig spel laptop och det spelas tunga spel dagligen där Internet har en tendens att till och från sega ihop så mycket att man loggas ut från spelservern

Verkar som att texten "den sitter i hallen ovanför dörren" hade varit bra att veta redan i första posten, det hade förklarat saken direkt:)
En av portarna är inkommande (WAN) och den andra (LAN) går till porten där routern sitter.

Eftersom det redan finns kabel i väggen kan ni placera routern vid dörren, sålänge eluttag finns. Kan iofs bli lite pill i router med VLAN men låter en mer kunnig svara på det.

En switch ska alltid sitta efter en router, inte innan. Att sätta en switch vid dörren nu ger inget och routern har flera LAN-portar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Otur:

Nej, sätt ingen switch där. om det är tvunget att något ska sitta där, sätt routern där i så fall.

Igen, har du inget mediaskåp där routern borde stå? Där detta uttaget borde finnas? Det låter märkligt att man satt inkommande fastighetsnät i ett uttag och sedan gått vidare i samma uttag.

Man gjorde så rätt nyligen i morsans LGH, Telia/Akelius lät installatörer sätta upp flera uttag, ett dubbeluttag i hallen där det kopplades vidare till ett uttag i vardagsrummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seectuseempra:

Jag bor i en lägenhet 3rok. Precis ovanför ytterdörren så finns uttaget med den korta kabeln. I vardagsrummet som är 6-7 meter rakt in, står Routern. Men vad jag nyss fått höra är det kopplat så här för att vi ska kunna ha TV-kanaler så måste Routern sitta i vardagsrummet då tv kanalerna som går genom en box sitter kopplad till Routern (uttag 1) och att det är därför Routern är i just vardagsrummet. Det går antagligen sätta Routern vid ytterdörren men jag antar att det då blir en ganska lång kabeldragning som måste göras till vardagsrummet för att kunna ha TV kanaler, och att det är därför dem installerade Routern där. Så bäst är alltså i så fall vad jag förstått att köpa en switch och koppla den vid ytterdörren? Måste inte en Switch även vara kopplad till Routern? för om Routern då är i vardagsrummet så blir det egentligen samma sak där, att en lång kabel måste dras.

Router: Technocolor TG784n v3. (Följde med vid installation från Telenor)

I övrigt så är det ett rum 2m från ytterdörren där mest aktivitet är och det är dit vi önskar få bättre fart. I köket står en annan laptop och så är det även 3 telefoner som är uppkopplade mot Routern. Så totalt 5 enheter varav 4 av dem används konstant i lyan. Jag har mestadels tittat på en Accesspunkt och eventuellt köpa en sådan, men den stora saken i det hela är alltså att jag vill använda mig av uttaget som är vid ytterdörren med en kabel helst så vida det inte går installera en accesspunkt/switch för att få upp farten.

Ska tillägga att jag är relativt ny inom detta område när det gäller installation och sådant och därför vet jag inte riktigt vad som egentligen är bäst att göra, mer än att jag är sugen på att köpa en accesspunkt för att eventuellt då få bättre prestanda, men samtidigt helst av allt vill jag ha en kabel från ytterdörrens uttag till laptopen som är i rummet 2m i från.

Den laptopen i övrigt som är närmast ytterdörren är den laptopen som är en kraftig spel laptop och det spelas tunga spel dagligen där Internet har en tendens att till och från sega ihop så mycket att man loggas ut från spelservern

En ganska logisk men dumsnål lösning, man skulle ha installerat dubbeluttag i vardagsrummet och en liten patch eller åtminstone haft separat uttag för inkommande och ett dubbeluttag i båda ändarna för länken till vardagsrummet, hade inte kostat många kronor extra om det gjorts på en gång.
Det går att lösa tv själv via vlan om det skulle behövas men det kräver en managerbar switch och att routern kan hantera det, lite mer komplicerat men tekniskt möjligt.
Använder du iptv idag och i så fall beskriv vilken operatör och teknisk lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Jag bor i en lägenhet 3rok. Precis ovanför ytterdörren så finns uttaget med den korta kabeln. I vardagsrummet som är 6-7 meter rakt in, står Routern. Men vad jag nyss fått höra är det kopplat så här för att vi ska kunna ha TV-kanaler så måste Routern sitta i vardagsrummet då tv kanalerna som går genom en box sitter kopplad till Routern (uttag 1) och att det är därför Routern är i just vardagsrummet. Det går antagligen sätta Routern vid ytterdörren men jag antar att det då blir en ganska lång kabeldragning som måste göras till vardagsrummet för att kunna ha TV kanaler, och att det är därför dem installerade Routern där. Så bäst är alltså i så fall vad jag förstått att köpa en switch och koppla den vid ytterdörren? Måste inte en Switch även vara kopplad till Routern? för om Routern då är i vardagsrummet så blir det egentligen samma sak där, att en lång kabel måste dras.

Router: Technocolor TG784n v3. (Följde med vid installation från Telenor)

I övrigt så är det ett rum 2m från ytterdörren där mest aktivitet är och det är dit vi önskar få bättre fart. I köket står en annan laptop och så är det även 3 telefoner som är uppkopplade mot Routern. Så totalt 5 enheter varav 4 av dem används konstant i lyan. Jag har mestadels tittat på en Accesspunkt och eventuellt köpa en sådan, men den stora saken i det hela är alltså att jag vill använda mig av uttaget som är vid ytterdörren med en kabel helst så vida det inte går installera en accesspunkt/switch för att få upp farten.

Ska tillägga att jag är relativt ny inom detta område när det gäller installation och sådant och därför vet jag inte riktigt vad som egentligen är bäst att göra, mer än att jag är sugen på att köpa en accesspunkt för att eventuellt då få bättre prestanda, men samtidigt helst av allt vill jag ha en kabel från ytterdörrens uttag till laptopen som är i rummet 2m i från.

Den laptopen i övrigt som är närmast ytterdörren är den laptopen som är en kraftig spel laptop och det spelas tunga spel dagligen där Internet har en tendens att till och från sega ihop så mycket att man loggas ut från spelservern

Jag vet inte riktigt hur den är inställd, men har du bara TV i vardagsrummet så kan du sätta routern i hallen och koppla tv-uttaget i routern till uttag 2 så får du ju tv-delen i vardagsrummet utan att krånga. Sen borde du ha 3 uttag lediga på routern för annat i hallen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jag vet inte riktigt hur den är inställd, men har du bara TV i vardagsrummet så kan du sätta routern i hallen och koppla tv-uttaget i routern till uttag 2 så får du ju tv-delen i vardagsrummet utan att krånga. Sen borde du ha 3 uttag lediga på routern för annat i hallen.

Jo det var så vi hade innan dessa killar drog om hela nätet. Då satt Routern i hallen men dock hade vi inte TV kanaler genom routern som vi har nu. Sätter vi routern i hallen så måste vi ändå dra en ganska lång kabel från routern till vardagsrummet.
Kan säkert dra en kabel på det sättet men då kan vi nog lika gärna dra en Ethernet kabel till ena datorn, problemet är väl dessa uråldriga lister som sitter längs med golvet av plast där det redan ligger kablar, så då finns bara ett alternativ och det är att fästa kabeln längs listerna och antagligen även behöva borra minst ett hål för att kunna ha dörren stängd.

Men om då vad jag förstår så måste alltså kabeln som sitter i hallen uttag till uttag, sitta kvar, det går inte dra ut den alls utan att nätverket går offline? Tänkte om det går att använda en internet kabel från någon av uttagen till ena datorn men det kanske inte är möjligt eftersom jag antar att det finns väl en anledning till att det är en liten minikabel från uttag till uttag i hallen.

Får ta och fundera på detta en stund och se vad vi kan hitta på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seectuseempra:

Jo det var så vi hade innan dessa killar drog om hela nätet. Då satt Routern i hallen men dock hade vi inte TV kanaler genom routern som vi har nu. Sätter vi routern i hallen så måste vi ändå dra en ganska lång kabel från routern till vardagsrummet.
Kan säkert dra en kabel på det sättet men då kan vi nog lika gärna dra en Ethernet kabel till ena datorn, problemet är väl dessa uråldriga lister som sitter längs med golvet av plast där det redan ligger kablar, så då finns bara ett alternativ och det är att fästa kabeln längs listerna och antagligen även behöva borra minst ett hål för att kunna ha dörren stängd.

Men om då vad jag förstår så måste alltså kabeln som sitter i hallen uttag till uttag, sitta kvar, det går inte dra ut den alls utan att nätverket går offline? Tänkte om det går att använda en internet kabel från någon av uttagen till ena datorn men det kanske inte är möjligt eftersom jag antar att det finns väl en anledning till att det är en liten minikabel från uttag till uttag i hallen.

Får ta och fundera på detta en stund och se vad vi kan hitta på.

Du måste inte dra en separat kabel för tv utan det går att använda rätt utrustning och själv konfa med vlan, du behöver en router som kan hantera vlan och en managerbar switch för att data och tv ska kunna dela samma kabel, det är så trafiken delar samma kabel på väg till ditt inkommande uttag.
Det är inte omöjligt att lösa men kräver att du löser vlan utmaningen, om du inte kan/vill det är då du behöver använda separata kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Jo det var så vi hade innan dessa killar drog om hela nätet. Då satt Routern i hallen men dock hade vi inte TV kanaler genom routern som vi har nu. Sätter vi routern i hallen så måste vi ändå dra en ganska lång kabel från routern till vardagsrummet.
Kan säkert dra en kabel på det sättet men då kan vi nog lika gärna dra en Ethernet kabel till ena datorn, problemet är väl dessa uråldriga lister som sitter längs med golvet av plast där det redan ligger kablar, så då finns bara ett alternativ och det är att fästa kabeln längs listerna och antagligen även behöva borra minst ett hål för att kunna ha dörren stängd.

Men om då vad jag förstår så måste alltså kabeln som sitter i hallen uttag till uttag, sitta kvar, det går inte dra ut den alls utan att nätverket går offline? Tänkte om det går att använda en internet kabel från någon av uttagen till ena datorn men det kanske inte är möjligt eftersom jag antar att det finns väl en anledning till att det är en liten minikabel från uttag till uttag i hallen.

Får ta och fundera på detta en stund och se vad vi kan hitta på.

Jag förstår nog inte. Du har routern i vardagsrummet idag, dit uttag 2 från hallen går. I routern så har du en port avsedd för IP-TV som du kopplat till din TV-box?

Du kan inte sätta routern i hallen, koppla uttag 1 till routerns WAN-port, koppla din avsedda IPTV-port i routern till uttag 2 och sedan koppla in din TV-box till uttaget i vardagsrummet?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jag förstår nog inte. Du har routern i vardagsrummet idag, dit uttag 2 från hallen går. I routern så har du en port avsedd för IP-TV som du kopplat till din TV-box?

Du kan inte sätta routern i hallen, koppla uttag 1 till routerns WAN-port, koppla din avsedda IPTV-port i routern till uttag 2 och sedan koppla in din TV-box till uttaget i vardagsrummet?

Jag tog en titt precis. Just nu sitter WAN kopplat från Routerns WAN till TV boxen, sätter jag routern i hallen t ex så måste jag dra en kabel trots allt till vardagsrummet eftersom den WAN porten måste användas för att kunna se på TV.

Kopplingen som används alltså:
WAN från routern till TV boxen en sladd på ca 2m + HDMI kablen från TV-boxen till TV.
Och port 1 i routern för internet används för att koppla upp mot uttaget i vardagsrummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seectuseempra:

Jag tog en titt precis. Just nu sitter WAN kopplat från Routerns WAN till TV boxen, sätter jag routern i hallen t ex så måste jag dra en kabel trots allt till vardagsrummet eftersom den WAN porten måste användas för att kunna se på TV.

Kopplingen som används alltså:
WAN från routern till TV boxen en sladd på ca 2m + HDMI kablen från TV-boxen till TV.
Och port 1 i routern för internet används för att koppla upp mot uttaget i vardagsrummet.

Wanporten till tvn ? Det låter fel för den ska i normala fall anslutas mot inkommande anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en router från internetleverantören är det bara att ansluta TV-boxen direkt i LAN-portarna på routern. I annat fall hade du fått en tjänstefördelare från fibernätet.

Det kommer inte fungera med din felkoppling, det finns begränsat antal IP-adresser och allt som ansluter sig till ditt WiFi kommer ta en adress.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wanporten till tvn ? Det låter fel för den ska i normala fall anslutas mot inkommande anslutning.

Ursäkta mig, det var lite väl sent när jag skrev senaste inlägget så det blev fel.
WAN porten kopplad till uttaget för Internet i väggen. Och Port 1 i Routern är det som går till TV:n

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seectuseempra:

Ursäkta mig, det var lite väl sent när jag skrev senaste inlägget så det blev fel.
WAN porten kopplad till uttaget för Internet i väggen. Och Port 1 i Routern är det som går till TV:n

Du antyder att du har internetanslutning via Telia, stämmer det ?
Har du också iptv via Telia ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du antyder att du har internetanslutning via Telia, stämmer det ?
Har du också iptv via Telia ?

Vi har Telenor som leverantör vad jag kan få fram genom IP sökning, som ingår i hyran, vi har alltså fått Internet med på köpet så att säga. Och själva boxen är inte sådan som täcker tyngre kanaler utan det är några få standard kanaler bara som täcker de vanliga 1-12 ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Vi har Telenor som leverantör vad jag kan få fram genom IP sökning, som ingår i hyran, vi har alltså fått Internet med på köpet så att säga. Och själva boxen är inte sådan som täcker tyngre kanaler utan det är några få standard kanaler bara som täcker de vanliga 1-12 ungefär.

Då har du kopplat precis som fastighetsägaren tänkt sig. Vill du köra routern i hallen (och kabel från den till datorn) får du köra en kabel från LAN till uttaget som går vidare till vardagsrummet för att få liv i TVn. Har du inte möjlighet att dra kabel från hallen eller vardagsrummet till datorn för att det inte finns håltagning så får du köra trådlös brygga eller powerline/homeplug-adapter till datorn om routerns WiFi inte duger.

Permalänk
Medlem

Vi döper din uttag i hallen till 1 och 2
Låt oss säga att 1 är din uppkoppling mot internet och uttag 2 går till vardagsrummet.

Förutsatt att du bara behöver TV kanaler i vardagsrummet så går det koppla på följande sätt.
Koppla inkommande anslutning (uttag 1) i routerns WAN och port 1 ifrån routern går till uttag 2 mot vardagsrummet.

Då har du internet anslutning i hallen kan koppla datorn i en av routerns LAN portar och har patchat vidare TV direkt via uttag 2.

Om du behöver internet i vardagsrummet också, för exempelvis Apple tv eller Playstation, så kan du skaffa 2 smarta switchar som kan hanterar VLAN. Men det kanske är lite överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Vi döper din uttag i hallen till 1 och 2
Låt oss säga att 1 är din uppkoppling mot internet och uttag 2 går till vardagsrummet.

Förutsatt att du bara behöver TV kanaler i vardagsrummet så går det koppla på följande sätt.
Koppla inkommande anslutning (uttag 1) i routerns WAN och port 1 ifrån routern går till uttag 2 mot vardagsrummet.

Då har du internet anslutning i hallen kan koppla datorn en av routerns LAN port och patcha vidare TV direkt via uttag 2.

Om du behöver internet i vardagsrummet också, för exempelvis Apple tv eller Playstation, så kan du skaffa 2 smarta switchar som kan hanterar VLAN. Men det kanske är lite överkurs.

Ganska säker på att inget VLAN används på routerns LAN-portar, de är lan bara – med multicasttrafiken från IPTV-nätet. Köp en 250 kr switch på Jula och var nöjd.