Com Hem uppgår i Tele2 – får samma namn

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste med Com Hem är deras järngrepp över så många samfälligheter/bostadsrättsföreningar.

Jag och min sambo har faktiskt valt bort objekt på bostadsmarknaden för att det är Com Hem. Man mailar styrelsen och frågar om de har planer på fiber 2020/2021 men ack. Sen läser man deras protokoll och de hade 3 månader konstant strul hos "27 bostäder"...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

minns när jag hade comhem en liten period och vart tvungen att sätta en 120mm fläkt på modemet annars dog nätet lite då och då, bra grejer det där!

Permalänk
Medlem

Vi har tydligen comhem som tv-leverantör. Jag har dock inte kopplat in tvn på kabelnätet. Däremot provade jag appen, ganska kass, men de kanske bättrar sig med tiden.

Har tidigare haft Comhem för telefoni (och Bahnhof för internet) . När jag vid flytt sade upp det var de förvånade, man kan ju inte ha telefonabb utan internetabb hos dem. Fast det hade funkat i flera år för typ 29kr/mån.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Com hem måste vara det värsta bredbandsbolaget som existerat i Sverige saknat av ingen.
Kundservicen var av ett slag som jag inte upplevt på något annat bolag.

Hoppas det blir bättre med Tele2 även om det bolaget också gått ner sig sedan grundaren gick ur tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Så kan det vara men i min brf så är det gratis, föreningan har tagit kostanden utan att höja hyran.

"Förening har tagit kostnaden" - vem betalar föreningen? Troligtvis så har de tagit för mycket betalt tidigare eller tycker det är för liten summa just nu, osv...

Så länge inte Com Hem eller Tele 2 ger er förening internet och teknik helt gratis så kostar det. Dvs. det blir andra projekt som man kanske skippar på för att täcka avgifterna, osv...

Det är så himla naivt att säga något är "gratis", nej det "ingår" i hyran.

Sjukvården är också gratis, att det finansieras med skatt är ju skitsamma, det är ju "gratis"...

Jag är inte på något sätt emot eller negativ till att diverse föreningar har ramavtal och har så det ingår, men bara larvigt att påstå det är gratis om föreningen själva måste betala. Någon betalar alltid notan...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Therpid:

Com hem måste vara det värsta bredbandsbolaget som existerat i Sverige saknat av ingen.
Kundservicen var av ett slag som jag inte upplevt på något annat bolag.

Hoppas det blir bättre med Tele2 även om det bolaget också gått ner sig sedan grundaren gick ur tiden.

Det störda är att Com Hem är bättre än alla ISPer i USA tillsammans. Sjukt vilket U-land de är på området, även om det sakta blir bättre.

Permalänk
Medlem

Comhem gav mig många gråa hår för flera år sedan, när dom drog igång kabel-internet, strax efter 2002-ish? vill jag minnas. Vart helt klart överbelastat och det löstes aldrig riktigt vad jag vet... inget jag använt på 7-8 år.
Har dock inte haft några problem med internet sen jag bytte till Bahnhof iom att fiber blev inkopplat
Har Comhem som leverantör av TV fortfarande då jag gärna vill se fotbolls-VM och liknande evenemang. Comhem play tjänsten är fenomenal dock, se på TV varsomhelst och okay utbud. Får se vad som händer med den nu.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Jag hade Com Hem, ett av pilotprojekten med 0.5Mbit innan millenniet. Då var det fantastiskt! Att kunna ladda ner MP3-filer på minuter. Sen gick världen vidare och de stannade kvar och stampade...

Nej usch och fy. Tog ett gratiserbjudande en gång långt senare för att testa i tre månader men fungerade som kobben säger kasst och gick ner och segade typ hela tiden...

Hoppas inte deras kultur och infrastruktur kommer förstöra Tele2 som jag ändå tyckt om ganska länge nu

Permalänk
Medlem

Ganska mycket kritik mot Comhem i tråden. Ni bör skilja på "datatjänsterna" och "TV" tjänsterna för det är inte samma sak och många blandar ihop detta. Vad jag vet har det INTE varit speciellt mycket strul med TV. Däremot har ju boxarna varit si och så.

Jag har sedan tidigare sett en hel del kabel-TV nät från Tele2 och Comhem och dessa nät skiljer sig åt en hel del. Tele2 var betydligt bättre på att uppgradera de äldre koaxialkablarna och att hålla en minimi nivå på själva bakomliggande TV-nätet som kör ut TV och data till slutkund, dom har fler lokala "play-out" platser. Comhem har ju bara en vad jag minns i Stockholm. Ni minns väl när den skiten gick ner och hela Comhem nätet blev släckt i Sverige. Dessutom finns det en "lokal" backup täckning hos Tele2 som tar boxer DVB-T och kör ut, skulle leverans saboteras pga söndergrävda kablar så ska vissa kanaler ändå finnas kvar.

Tyvärr finns nästan alla problem i det kablar som bygger upp det lokala TV-nätet i just ditt område. De flesta har ju seriekopplade slingor med flera TV-uttag efter varandra, som mest är det kanske 10st uttag i kopplade i serie. Är det någon som mekar med ett uttag kan det bli problem, störningar osv. Än värre, om en lägenhet orsakar störningar så kan det drabba många kunder, kanske 50-100st eller så. Det är tyvärr en svaghet med denna teknik.

Det Tele2 antagligen pratar om i artikeln är att folk ska få fiber direkt till underförstärkaren. Numera kan man köra fiber direkt vidare till respektive underförstärkare i systemet och på så vis skapa flertalet betydligt mindre lokala, typ docsis liknande system. Mindre störningar för kunderna, bättre kvalite på TV-signalen och antagligen högre hastigheter osv.

Jag är mest besviken på att många fiber-nät till villor som har byggts upp under åren har valt bort möjligheten att köra ut kabel-TV via fibernätet till din fiberdosa hemma. Kombinerar man det med streaming etc så funkar det prima. Fördelen här är ju att man också kan leverera icke krypterade SVT kanaler etc. från fiberdosan via TV-kabel direkt in i TVn förutsatt man har inbyggd DVB-C i sin platt-TV. Telias IPTV system är ju jättebra enligt många, men jag tycker inte om att man blir låst till deras boxar.

Vi får se vad som händer om det blir bättre, tur att man är ansluten till stadsnät och inte behöver köra Internet över kabel-TV. Är nog många som kan berätta hur lite strul det är med fiber, xDSL, 4G om man jämför med just kabel-TV. Även om fibernätet gått ner en del så kan man ju numera enkelt köra WiFi mot sin mobiltelefon och surfa den vägen medan man väntar på att reparationen ska bli klar. Avbrott på fiber är ju oftast när dom bygger eller gör tokigheter. Vanliga störningar för omläggningar och annat är ofta kortvariga och inte något som de flesta störs av.

Permalänk
Medlem

Så nu måste jag ändra mina "Comhem-försäljare är inte välkomna med sitt förbannade säljbullshit snack"-skyltar på dörren då?

Permalänk
Medlem

Så comhem play blir tele2 play snart också då? Dom som precis verkar fått ordning på sin sida

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Sötast

Synd, var ju guldläge att byta till ComTeleHem2 ... vackert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Synd, var ju guldläge att byta till ComTeleHem2 ... vackert

TeleCom2Hem? (Telecom2home)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

TeleCom2Hem? (Telecom2home)

TeleComCast

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är kanske i minoritet, men har inte haft så mycket problem med Com Hem under dom 4 år jag abonnerat på deras 500/100 utöver en handfull störningar.

Hoppas inte Tele2 kommer med en invigningspresent i form av högre kostnad och sämre stabilitet.

Då tillhör du och jag samma kategori. Jag kör dock bredband via A3 via bostadsrättsföreningen (100 kr/månad som läggs på hyran), men har kvar Tivo hos ComHem, samt har mobilabonnemang hos Tele2. Hade inte heller många störningar med ComHems bredband.

Skrivet av Anwest:

Har i flera år haft Com Hem och alltid haft en överleverans (typ 520 mbit på 500-anslutning). När de slogs ihop för något år sedan så fick jag dubbel data på mitt Comviq-abonnemang, så för mig har det varit bra iaf.

Att man som både Tele2/Comviq och ComHem-kund får förmåner, tycker jag är en bra deal. När jag hade både bredband och Tivo från ComHem och mobiltelefoni från Tele2 fick jag dubbel data på mobilen samt dubbla hastigheten på bredbandet. Och även för mig har det varit bra.

Skrivet av Levandebild:

Har Tele2 för min mobil och Comhem för bredbandet, så skönt att få det samlat då!

Samma här - eller delvis i alla fall. Har kvar Tivo via ComHem samt mobiltelefoni via Tele2, så att få allt samlat är ju perfekt.

Skrivet av walkir:

Jag verkar vara en av få som varit supernöjd med ComHem. Hade tidigare 100Mbit och det strulade aldrig.

Sedan dess har föreningen där jag bor gått över till Bredbandsbolaget/Telenor och då började även allt strul. I 100% av fallen har det berott på att fiberkonvertern gett upp med jämna mellanrum.

Är just nu inne på min tredje fiberkonverter och hoppas att denna håller lite längre än de jag haft tidigare.

Skönt att fler än bara jag har varit nöjd med ComHem. Men tyvärr verkar det vara många kunder som inte varit lika nöjda. Det är bara att läsa häri tråden. Men samtidigt tycker jag det är bra att folk skriver vad de känner, för vi har ju ändå yttrandefrihet.

Skrivet av Chrissoid:

Jag har haft comhem bredband så länge jag kan minnas, alltid fungerat bra. Nu har vi inget fiber så kör coax 1200/100 för 279kr/mån 👌🏻 Tog även över våra två mobiler till tele2 för att ta del av deras ”förmåner”. So far so good

Superbra ju. Det där med förmåner när man samlar sina tjänster hos ComHem och Tele2 har varit perfekt. Det är ju en schysst deal.

Skrivet av Saltl:

Haft Comhem i många långa år - gruppavtal Brf- först kostade 150/månad sen 50/ månad och nu är det gratis - aldrig störningar aldrig problem.

Smaka på ordet "gratis".

Trevligt! Då är det bara att tacka och ta emot. Idag har min bostadsrättsförening kollektivavtal med A3 för bredband, vilket det betalas 100 kr i månaden. Denna avgift kan man inte ens välja bort om man hellre vill ha bredband från ComHem eller någon annan.

Skrivet av Coca:

~15år med ComHem och har sällan problem måste jag säga. Deras priser är dock ingenting man hurrar över.

Skönt att du inte har haft mycket strul. Ja, det där med priser är lite lurigt. Som jag minns det kan exempelvis bredband 100/10 kosta 199 kr/månad i 12 månader, men sedan höjas till det dubbla.

Skrivet av Zyriak:

Haft ComHem i tio år nu och måste säga att jag varit mycket nöjd, levererat i den hastighet dom ska och bara med något enstaka avbrott.

Underbart. Det var samma här när jag väl hade ComHems bredband. Hade sällan problem.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Tyckte comhem var okej på ADSL tiden, fördelen med dem var ju att man inte behövde ta ett fast telefon abonnemang, som man oftast blev på tvingad att ha för att få ADSL av de andra teleoperatörerna.

Men nu på senare tid så känns det mer som de aktivt försöker motarbeta sina kunder, jag menar bara en sådan enkel grej med att stänga av de analoga tv kanalerna mitt i en pandemi. Förstår inte logiken riktigt.
Drabbar bara de äldre och de som inte kan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Inaktiv

Önskar alla bahnhof!

Enda internetbolaget i sverige som agerar för att skydda sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För att lista några problem jag upplevt:

  • Generellt hög ping i spelande (pendlat mellan 60 – 80(+)ms, kontra Telia/Bahnhof som alltid är 32 – 35ms eller lägre ändå mot EU-servrar).

  • Deras routrar har varit väldigt dåliga generellt, bristfällande funktionalitet och inställningsmöjligheter samt medioker räckvidd i lägenhetsmiljö. Under perioden jag hade dem för ca. 5 år sedan kunde man inte brygga deras utrustning heller.

  • Internet som går ner eller tappar hastighet i tid och otid (hade mer down-time på en månad med ComHem än vad jag hade med Bahnhof under 1 ½ års tid).

  • Generellt låga hastigheter över sina linor och har historiskt ej erbjudit internet över fiber även om lägenheten varit ansluten, åtminstone inte i den fastigheten jag bodde i då.

4e punkten där är ju inte deras fel. De kan inte erbjuda internet över fiber på andras utrustning. Like lite som Bahnhof kan leverera via fiber hos mig trots att vi har fiberuttag eftersom det inte är deras.

Permalänk
Medlem

Snälla tele2 byt ut mitt installerade ”fibercoax” och installera riktigt fiber i min nya lägenhet från 2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det störda är att Com Hem är bättre än alla ISPer i USA tillsammans. Sjukt vilket U-land de är på området, även om det sakta blir bättre.

Helt sjukt ja. Jag läste Comcasts felsökningsmanualer för sådär 10 år sedan. I alla fall på den tiden mätte teknikern signalen i skåpet ute på gatan och om det var bra där fick kunden en lista möjliga åtgärder och hejdå. Comhem tror jag i alla fall mäter inne i slutkundens första uttag

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Helt sjukt ja. Jag läste Comcasts felsökningsmanualer för sådär 10 år sedan. I alla fall på den tiden mätte teknikern signalen i skåpet ute på gatan och om det var bra där fick kunden en lista möjliga åtgärder och hejdå. Comhem tror jag i alla fall mäter inne i slutkundens första uttag

Dom behöver egentligen inte mäta längre än så om första uttaget anses ägas av kunden, mäter dom då kabeln och ser att den är OK är ju felet ute hos kundens inkopplingar och inte deras problem.
Kom ihåg att det är USA, var man för sig själv 😉

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har nyss flyttat ifrån ett "Comhem-Hus" och jävlar vad glad jag är att slippa dem. Tvingade upp min bandbredd gång på gång och påstod att de varit så duktiga på att höja min bandbredd så jag borde vara glad och därför samtidigt betala dem mer pengar, utan något val att tacka nej. Blev upptvingad typ varje år de senaste 5 åren. Tror jag betalade 250kr när jag tecknade avtalet och låg på nästan 500kr när jag avslutade det.

Inte nog med det så spammade de med reklam via post, mail, sms och ringde och försökte pracka på en massa skit jag aldrig heller bett om.

ComHem är en maffia, akta er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squeky:

Snälla tele2 byt ut mitt installerade ”fibercoax” och installera riktigt fiber i min nya lägenhet från 2019...

Önska dig inte för mycket, du får något bra, fiber, men för att jämna ut det onda och goda får du databegränsning på det.

Skrivet av Parmenides:

Helt sjukt ja. Jag läste Comcasts felsökningsmanualer för sådär 10 år sedan. I alla fall på den tiden mätte teknikern signalen i skåpet ute på gatan och om det var bra där fick kunden en lista möjliga åtgärder och hejdå. Comhem tror jag i alla fall mäter inne i slutkundens första uttag

Bästa scenariot från Comcast troligen haha. Svenska ISP'ar är förstås seriösare, men det varierar förstås en hel del.

Skrivet av Extrapaj:

Har nyss flyttat ifrån ett "Comhem-Hus" och jävlar vad glad jag är att slippa dem. Tvingade upp min bandbredd gång på gång och påstod att de varit så duktiga på att höja min bandbredd så jag borde vara glad och därför samtidigt betala dem mer pengar, utan något val att tacka nej. Blev upptvingad typ varje år de senaste 5 åren. Tror jag betalade 250kr när jag tecknade avtalet och låg på nästan 500kr när jag avslutade det.

Inte nog med det så spammade de med reklam via post, mail, sms och ringde och försökte pracka på en massa skit jag aldrig heller bett om.

ComHem är en maffia, akta er.

Risken finns att Tele2 tar över beteendet och ringer som vilket bluff--elbolag som helst istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Dom behöver egentligen inte mäta längre än så om första uttaget anses ägas av kunden, mäter dom då kabeln och ser att den är OK är ju felet ute hos kundens inkopplingar och inte deras problem.
Kom ihåg att det är USA, var man för sig själv 😉

Jo rent juridiskt är ju det mesta operatörer pysslar med OK. Man kan ju tänka sig en värld där

1) Slutkunden är 100% medveten om sitt ansvar redan innan avtal skrivs
2) Det finns teknikerfirmor tillgängliga för samtliga slutkunder så att slutkunden realistiskt kan ta ansvar för sitt egna nät
3) Priset till slutkund avspeglar ansvarsfördelningen - mer eget ansvar, billigare tjänst
4) Operatören inte skyller ifrån sig när kunden har kvalitetssäkrat sitt nät

Tyvärr stämmer ju inget av det där speciellt bra med verkligheten Det blir ju så att en operatör upplevs som dålig om tjänsten inte funkar oavsett vems fel det är och då blir det ju naturligt så att man som operatör vill låsa kunden till utrustning man själv har koll på i alla led. CH har väl inte riktigt hållit måttet där då det finns kvar ett visst "kundens ansvar"-tänk men det gäller även DSL och mardrömen öppet stadsnät. Men stadsnät har ju å andra sidan färre felkällor inbyggda i nätet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Tele2, men alltid hatat och haft problem med Comhem (katastrof i både drift och support).

åtta månader tog det innan Supporten lät mig prata med IT direkt (fick man tydligen inte göra) och då tog det under 10 minuter och jag fick en helt annan router och alla problem var lösta.

27 driftstopp på tre år, mindre kul när man på den tiden drev både trackers och spelserverar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Blev tvingad använda comhem som bredbandsleverantör i en bostadsrätt för ~10 år sen, det var den absolut sämsta skiten jag varit med om. Hade 100/10 men de hade någon konstig spärr som sänkte hastigheten till modemhastighet om man använde för mycket för snabbt, det gick alltså inte ens streama film utan att det i princip dog. När denna "spärren" slog i var man tvungen att antingen vänta en timme eller ringa till kundtjänst för att få det aktiverat igen. Tror jag ringde minst 3 gånger i veckan innan jag tröttnade rejält, då kunde de helt plötsligt ta bort spärren helt.

Har hatat comhem sen dess..

Permalänk
Medlem

Jag flyttade in i en nyproducerad bostadsrätt för ett år sen. Trots fiber in i lägenheten har vi kassa uppladdningshastigheter med comhem. Typ en tiondel av nedladdningen. Det fina med det hela är att comhem lyckades få till ett femårskontrakt med föreningen redan innan någon hade flyttat in och alltså innan vi hade en styrelse utsedd av medlemmarna. Känner ett osunt hat mot detta företag. Detta hat kommer jag givetvis föra över till tele2 nu. Någonstans måste det ta vägen!

Permalänk
Medlem

Comhem innan jag flyttade till Stockholm var skräp. I stan däremot har dom alltid levererat och varit professionella i tjänster och support. Rekommenderas varmt om du bor i Stockholm.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nej för fasiken! ComHem gav mig mardrömmar. Problem som återkom konstant mm. Kundservice lika bra som en sönder trampad burgare på asfalten och inbokade besök hem tog veckor. Många gånger man fick klara sig med mobil nätet för att överleva surfandet.

Bahnhof for the win!

Permalänk
Medlem

Comhem har mycket konstigt för sig. "Hybrid fiber" är ju vad de kallar gammal hederlig koppar kabel. Lite vilseledande kan man ju tycka.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop