Jag kan se vettiga argument från båda sidor, men jag är faktiskt villig att ge Apple en poäng i att det på ett sätt går att kontrollera säkerheten till högre grad när appar "tvingas" köra betalningar genom App Store. Delvis bör det ju rimligtvis minska risken för att få sina betalningsuppgifter kapade, men jag tänker även på saker som exempelvis barnspärrar och reklamationsmöjligheter. Via App Store är jag rätt säker på att det finns möjlighet att reklamera/ångra köp (länge sedan jag själv körde det, men hjälpte en familjemedlem med det för något år sedan), och det går att stoppa så att barn inte typ handlar diamanter i ett spel för hela månadslönen för att de inte förstår bättre.
Sen huruvida avgiften de tar är skälig eller inte är en annan sak, men förflyttas perspektivet från "IOS-marknaden" till "spelmarknaden" tror jag att Epic potentiellt kan få svårt att bevisa åtminstone konkurrensbiten iom att Apple inte har någon direkt motsvarighet till deras produkt, som jämfört med Spotify vs Apple Music. Oavsett blir det väldigt intressant att följa, resultatet lär bli vägledande för många liknande beslut i framtiden.
Fast nu konkurrerar Apple med Apple Arcade – så visst säljer Apple spel mot en återkommande prenumerationskostnad. Visst kommer Arcade påverka vilka tjänster de tillåter sköta betalningar själv, för det finns flera exempel på appar där Apple tillåter att de använder egna betaltjänster.
Apple har ingen poäng, det går att granska och de tillåter det för andra typer av företag/tjänster utan att ta något ansvar för dessa köp.
I Epics fall har redan alla deras kunder betaluppgifterna registrerade i Epic Games Store.
Såg din andra kommentar, men nej det är inte riktigt så enkelt att det handlar om fysiska varor motsatt digitala. Speltjänster som Svenska Spel tillåts gå förbi Apples avgifter, där tillåts du köpa med Swish o.s.v. Däremot så är det förbjudet på Play Store med appar som spelar om pengar! (Med vissa undantag)