Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziLverfly:

Hej,

Jag hade beställt (sen ett par månader tillbaka) en Legion 7 från Inet men avbokade den förra veckan när jag hittade ett bättre erbjudande på Power.se. 5900HX, 32GB och 2 tb för 27999:-. Dock låg deras förväntade leveransdatum den 25/6 medan Inet låg på 28/05 (från 30/4). 2TB och samtidigt spara 2000kr kunde vara värt väntan samtidigt som deras datum kändes ligga närmare verkligheten. Sen har jag känslan av att Inet lockar med datum utan att ha någon egentlig aning om när leverans kan ske. Sen flyttar man bara fram datumet när det närmar sig.

Vad händer sen, jo Power ändrar sitt prel. lev datum till den 8/5. Efter kort kontakt med dem idag så verkar det stämma och de beräknar att jag har datorn i handen den 11 eller 12/5.

Så ni som väntar på att lägga vantarna på en Legion 7 i detta utförande - skynda in på Power.se

Det var ju ett riktigt bra val du gjorde, kul att du fick snabbare leverans samtidigt som du fick bättre pris!

Om datumet stämmer så undrar jag om du kanske blir en av de första i Scandinavien som får vantarna på en Legion 7 då (verkar inte vara speciellt många i EU som fått än heller).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av Husdjuret:

Såg precis nu att det var ändrat till 24/6. Hoppas ni får den enligt det första datumet här i början av maj och det är nästa upplaga som ska ramla in den 24. Skulle vara kul att höra någon här i sverige som får den tidigt vad dom tycker.
Inet har samma datum som tidigare då jag kontakta dom idag.

Jag såg det med efter ditt meddelande. Det kändes lite väl bra för att vara sant men samtidigt inte omöjligt. De låg först med samma leveransdatum som de har nu dvs 24/5 men ändrade till 8/5 och sen tillbaka igen till 24/5. Kundtjänst borde sett om något gått fel till i systemet tycker jag..men men

Skrivet av p1er:

Det var ju ett riktigt bra val du gjorde, kul att du fick snabbare leverans samtidigt som du fick bättre pris!

Om datumet stämmer så undrar jag om du kanske blir en av de första i Scandinavien som får vantarna på en Legion 7 då (verkar inte vara speciellt många i EU som fått än heller).

Jag känner tyvärr på mig att det var ett misstag från deras sida att ändra leverans till den 8/5. Jag får nog sitta lugnt kvar i båten med alla andra

Permalänk

Hoppas du får din snart, som det verkar nu kan det vara lättare att ställa laptop-specifika frågor här än på reddit då ens fråga drunknar i alla kommentarer.

Personligen tyckte inte jag att Ryzen 9 var värd prisskillnden mellan de två modellerna, synd att enbart den dyrare modellen finns på power.se om det nu är så att deras lager fylls på tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ziLverfly:

Jag såg det med efter ditt meddelande. Det kändes lite väl bra för att vara sant men samtidigt inte omöjligt. De låg först med samma leveransdatum som de har nu dvs 24/5 men ändrade till 8/5 och sen tillbaka igen till 24/5. Kundtjänst borde sett om något gått fel till i systemet tycker jag..men men

Jag känner tyvärr på mig att det var ett misstag från deras sida att ändra leverans till den 8/5. Jag får nog sitta lugnt kvar i båten med alla andra

Datumet ändrades på produkten strax efter att vi verkar ha huggit datorerna. Jag såg när du skrev och köpte direkt.

Förväntad ankomst till lager: 2021-05-08

Men på artikeln verkar det i slutet av Juni om man köper nu. Vi får se på lördag helt enkelt. Status på min order nu är Behandlad och redo för packning iaf.

Permalänk
Avstängd

Min legion 7 är nu skickad från power! Fått sms från dom och postnord med kollinr och allt. Lär dyka upp imorgon!

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Datumet ändrades på produkten strax efter att vi verkar ha huggit datorerna. Jag såg när du skrev och köpte direkt.

Förväntad ankomst till lager: 2021-05-08

Men på artikeln verkar det i slutet av Juni om man köper nu. Vi får se på lördag helt enkelt. Status på min order nu är Behandlad och redo för packning iaf.

Grattis till ett gott val..fick precis besked från Power att min order har lämnat deras lager och är på väg!
Kul att du läste inlägget, min enda anledningen till min post var att det säker är fler än jag som väntat/letat efter bästa deal. Har man flyt så sitter man med sin Lenovo Legion 7 2021 imorgon

Let it rain, let it pour. Im use to shit weather in my region. Postnord, pedal to the metal with my Legion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Min legion 7 är nu skickad från power! Fått sms från dom och postnord med kollinr och allt. Lär dyka upp imorgon!

Blir roligt att se när Inte får in sina.

Funderade på att beställa från powers istället men lät för bra för att vara sant(leveransdatumet)...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Blir roligt att se när Inte får in sina.

Funderade på att beställa från powers istället men lät för bra för att vara sant(leveransdatumet)...

Jag kände likadant. Gjorde en beställning på Inet i slutet av Februari . När mitt leverans datum flyttades fram till slutet av Maj och Power, från ingenstans, dök upp med Legion 7 till ett bättre pris och 2gb ssd så kändes det väl värt väntan att gå från maj till juni. Och sen, från ingenstans, gick man från 24 juni till 6 maj.
Jag hoppas det innebär att även Inet får in sin levereras och att väntan är över för fler än mig.

Permalänk

Så sjukt avis måste jag säga men kul för er iaf. Kom gärna med mer info när ni får era
Kanske får se det som ett gott tecken och att dem börjar ramla in hos fler försäljare

Permalänk
Avstängd

Datorn är upphämtad på posten. Specifikationerna stämmer. Nu blir det tandläkare, sedan ska jag bita in i burken

Permalänk

Nice! För de som är intresserade av techreviews av Legion 7 kommer Jarrod att släppa sin idag runt kl 1400!

Annars hoppas man ju att inet får sina snart!

Permalänk
Skrivet av firelava135:

Nice! För de som är intresserade av techreviews av Legion 7 kommer Jarrod att släppa sin idag runt kl 1400!

Annars hoppas man ju att inet får sina snart!

Den är uppe nu för dom som är intresserade
https://youtu.be/Lbziu7_RJJA

Permalänk
Medlem

Skönt att man skippade dessa känner jag och tog MSI. Plastiga och ingen fläktkurva. Sen skulle iaf jag inte känna mig helt nöjd med 95c på CPU. Ligger på 85 Max på CPU med ett medel på 75. Gpu ca 65 medel med ett Max på 75 (3080 130w) inte så att prestandan någonsin inte räcker till ändå

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Skönt att man skippade dessa känner jag och tog MSI. Plastiga och ingen fläktkurva. Sen skulle iaf jag inte känna mig helt nöjd med 95c på CPU. Ligger på 85 Max på CPU med ett medel på 75. Gpu ca 65 medel med ett Max på 75 (3080 130w) inte så att prestandan någonsin inte räcker till ändå

Ah, MSI som endast kör Intel på sina high-end laptops och rebrandar grafikkort så de kan sälja dem dyrare p.g.a komponentbrist? Bra val där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ah, MSI som endast kör Intel på sina high-end laptops och rebrandar grafikkort så de kan sälja dem dyrare p.g.a komponentbrist? Bra val där!

Uppenbarligen ett bra val då just MSI låg överst i varenda test i videon Bryr mig sällan om det är Intel eller AMD då jag får ut precis den prestandan som är utlovad. Men enligt mitt smak och tycke så är Intel mer kvalitet än AMD. Sen betalar jag inte närmre 30.000 för en dator i plast som sviktar när man trycker lite på den med massor med neon belysning. Men gillar man sånt kör på! Njuter för fullt med mina fläktkurvor där jag ligger på behagliga 75c med en fläktar som knappt hörs

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu har jag installerat i ordning och ska testa spela vidare lite mer under kvällen.

Kort och gott om man jämför med Razer advanced Pro 2021 och Scar 17 2021 så känns denna extremt mycket mer kvalitativ.
Väldigt vältänkt design. Blir intressant att kika på tempsen efter en game-session. Nu har jag en kylplatta version extrem med 4 fläktar under datorn så vi får se.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Jag förstår mig faktiskt inte på varför du är så het på att skriva hur nöjd du är över att inte välja dessa datorer? Och samtidigt lyfta att den du köpt är världsklass?

Flertalet av dina inlägg har du i princip skrivit samma sak och fått svaret att kul du är nöjd över ditt köp. Vilket är det viktiga.
Så förstår inte varför du upprepar samma sak om och om igen.

Enligt vad jag läst och sett så har alla upplevt dom långt ifrån plastiga, snarare väldigt robusta och hög kvalite. Är det så att du fått känna och klämma på en själv? Eller vart bildar du din åsikt ifrån?

Samma sak med CPU tempsen? Överlag så verkar dom ligga rätt stabilt och enbart när man pressar dom som dom visar qå höga temperaturer. Enligt många i spel har dom rapporterar runt 80 - 90C överlag
Så förstår inte grejen där heller vart du får dina siffror ifrån, visa mig gärna så jag har något att gå på.

Har för mig du har en MSI gp66 själv om jag kommer ihåg rätt och har sett att dom legat uppåt 96C så förstår inte varför du hypar något som presterar samma siffror som du då inte är bekväm med?

Jag är glad du är nöjd med din dator och hoppas du kan låta andra få vara nöjd med sina också

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Jag förstår mig faktiskt inte på varför du är så het på att skriva hur nöjd du är över att inte välja dessa datorer? Och samtidigt lyfta att den du köpt är världsklass?

Flertalet av dina inlägg har du i princip skrivit samma sak och fått svaret att kul du är nöjd över ditt köp. Vilket är det viktiga.
Så förstår inte varför du upprepar samma sak om och om igen.

Enligt vad jag läst och sett så har alla upplevt dom långt ifrån plastiga, snarare väldigt robusta och hög kvalite. Är det så att du fått känna och klämma på en själv? Eller vart bildar du din åsikt ifrån?

Samma sak med CPU tempsen? Överlag så verkar dom ligga rätt stabilt och enbart när man pressar dom som dom visar qå höga temperaturer. Enligt många i spel har dom rapporterar runt 80 - 90C överlag
Så förstår inte grejen där heller vart du får dina siffror ifrån, visa mig gärna så jag har något att gå på.

Har för mig du har en MSI gp66 själv om jag kommer ihåg rätt och har sett att dom legat uppåt 96C så förstår inte varför du hypar något som presterar samma siffror som du då inte är bekväm med?

Jag är glad du är nöjd med din dator och hoppas du kan låta andra få vara nöjd med sina också

Mvh

Ja det är väl ungefär så som ni alla hypar Lenovos datorer? Som om det vore det bästa som hänt mänskligheten ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Ja det är väl ungefär så som ni alla hypar Lenovos datorer? Som om det vore det bästa som hänt mänskligheten ungefär.

Sluta muppa dig, du är i en tråd som handlar om Lenovos nya datorer och börjar prata om din MSI som att någon här skulle bry sig? Låt folk diskutera och njuta av sina datorer istället för att klanka ner. Starta en egen tråd istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziLverfly:

Grattis till ett gott val..fick precis besked från Power att min order har lämnat deras lager och är på väg!
Kul att du läste inlägget, min enda anledningen till min post var att det säker är fler än jag som väntat/letat efter bästa deal. Har man flyt så sitter man med sin Lenovo Legion 7 2021 imorgon

Let it rain, let it pour. Im use to shit weather in my region. Postnord, pedal to the metal with my Legion.

Skrivet av jamalya:

Nu har jag installerat i ordning och ska testa spela vidare lite mer under kvällen.

Kort och gott om man jämför med Razer advanced Pro 2021 och Scar 17 2021 så känns denna extremt mycket mer kvalitativ.
Väldigt vältänkt design. Blir intressant att kika på tempsen efter en game-session. Nu har jag en kylplatta version extrem med 4 fläktar under datorn så vi får se.

Shit va kul att ni fick den så fort. Grattis!

Hade varit trevligt om ni kunde komma med lite intryck, tester och eventuellt någon bild men förstår om ni mest har lust att leka med er nya godbit, så känn ingen press liksom. Kanske något TimeSpy-resultat med OC i BIOS om ni har möjlighet?

Tror som sagt ni är några av de första som får tag på en Legion 7 både i norden och i EU.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p1er:

Shit va kul att ni fick den så fort. Grattis!

Hade varit trevligt om ni kunde komma med lite intryck, tester och eventuellt någon bild men förstår om ni mest har lust att leka med er nya godbit, så känn ingen press liksom. Kanske något TimeSpy-resultat med OC i BIOS om ni har möjlighet?

Tror som sagt ni är några av de första som får tag på en Legion 7 både i norden och i EU.

Gjorde ett test efter att aktiverat OC i bios. +100/200 och +200/300,

Power mode och med flesta program avstängda.

Inbyggda skärmen 2560x1600

13 159 GPU
10408 CPU

Your score
12 657
Average
11 255
Best
13 690

Detta med fläktplatta under. Temperaturen på:

GPU 71c + 78 hotspot
CPU: 94C

Permalänk
Medlem

Riktigt bra resultat! Går säkert att pressa lite till men personligen hade jag varit riktigt nöjd med det resultatet.
Tack för info och schysst bild @jamalya!

En på Discord som förmodligen haft ganska tur med silikonlotteriet, han har optimerat sin Legion 5 Pro (TimeSpy) med utbytt RAM (32GB dual rank), med ganska kraftig OC på GPU och upphöjd botten;
han får ca 11,700 totalt: 12,000 GPU - 10,200 CPU

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p1er:

Riktigt bra resultat! Går säkert att pressa lite till men personligen hade jag varit riktigt nöjd med det resultatet.
Tack för info och schysst bild @jamalya!

En på Discord som förmodligen haft ganska tur med silikonlotteriet, han har optimerat sin Legion 5 Pro (TimeSpy) med utbytt RAM (32GB dual rank), med ganska kraftig OC på GPU och upphöjd botten;
han får ca 11,700 totalt: 12,000 GPU - 10,200 CPU

Där ser man! Jag klickade endast i OC aktiverat och dessa var förspecade. Ska testa pressa upp det lite senare under dagen om jag får tid tänkte jag. GPU har definitivt utrymme värmemässigt. Ligger mestadels runt 66-70 grader under timespy testet.

Permalänk
Skrivet av jamalya:

13 159 GPU
10408 CPU

Your score
12 657
Average
11 255
Best
13 690

GPU 71c + 78 hotspot

https://i.postimg.cc/zB6ZzhTj/Dator.jpg

Ser väldigt fräsch ut, grattis!
Hurdant är tangentbord bordet att skriva på?
Har du testat några spel ännu i balance vs performance mode om det är någon märkbar skillnad?
Samt hur mycket förinstallerade saker var det på när du fick den?

Börjar sukta sjukt mycket efter min nu när man ser andra slm fått en haha! Hoppas verkligen den dyker upp snart.

Vad kör du med för kylplatta förresten?

Slit datorn med hälsa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Husdjuret:

Ser väldigt fräsch ut, grattis!
Hurdant är tangentbord bordet att skriva på?
Har du testat några spel ännu i balance vs performance mode om det är någon märkbar skillnad?
Samt hur mycket förinstallerade saker var det på när du fick den?

Börjar sukta sjukt mycket efter min nu när man ser andra slm fått en haha! Hoppas verkligen den dyker upp snart.

Vad kör du med för kylplatta förresten?

Slit datorn med hälsa

Tangentbordet känns gediget. Svårt att jämföra med mitt varmilo, men det är helt klart bra.

Det var förvånansvärt lite bloat på datorn. Egentligen bara det vanliga som kommer med windows och lenovos egna mjukvara.

Det jag märker på balance och performance är egentligen fläkten, dock har jag inte kollat på siffrorna ännu. Inte spelat något riktigt gpu-tungt ännu.

Kylplattan är Svive XMM4. Vet inte hur mycket den hjälper, men den blåser på riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jamalya:

13 159 GPU
10408 CPU

Your score
12 657
Average
11 255
Best
13 690

GPU 71c + 78 hotspot

https://i.postimg.cc/zB6ZzhTj/Dator.jpg

Nya tester:

Tryckte på full clock som bios tillät.

150/150+
300/300+

Nya resultat i Timespy med samma settings som tidigare.

GPU score
13 356 (+197)
CPU score
10 167 (-241)

Your score
12 755
Average
11 257
Best
13 690

Värt att anmärka är att jag fick vertikala röda linjer under testets gång. Ska testa sänka Memory eller Core clocken och se vad det kan tänkas vara. Den klarade iaf testet, så det krävs eventuellt en finjustering för att få det perfekt.

Temperaturen:

Gpu: 71,25c Max temp (Snitt 67c)
Average clock: 1802 MHz
Cpu: 92,75c Max temp (Snitt 89c)
Average clock: 4261 MHz

Inbyggd skärm 2560x1600 med flesta program avstängda.

EDIT: 125/150 och 300/300 fungerade smärtfritt utan artifakter. Score: 12725

Permalänk
Medlem

Lite synd att dom skippade flytande metall, men förstår varför.

Dock inget problem att applicera själv sen dock, om man är lite händig och inte helt bakom flötet.

Bör ge lite bättre temperaturer.

Hivade dit flytande metall som "kylpasta" på min nuvarande bärbara förra sommaren när jag bytte ut kylaren. dock bara på cpu då gpu är betydligt svalare. Gav ungefär 7 grader lägre temp än cryonaut under 100% load, använde Grizzly Conductonaut.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Lite synd att dom skippade flytande metall, men förstår varför.

Dock inget problem att applicera själv sen dock, om man är lite händig och inte helt bakom flötet.

Bör ge lite bättre temperaturer.

Hivade dit flytande metall som "kylpasta" på min nuvarande bärbara förra sommaren när jag bytte ut kylaren. dock bara på cpu då gpu är betydligt svalare. Gav ungefär 7 grader lägre temp än cryonaut under 100% load, använde Grizzly Conductonaut.

Av ren nyfikenhet, kommer nog inte göra det själv men för en som aldrig applicerat flytande metall och enbart pysslat med stationära datorer. Hur svårt är det att smacka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Av ren nyfikenhet, kommer nog inte göra det själv men för en som aldrig applicerat flytande metall och enbart pysslat med stationära datorer. Hur svårt är det att smacka på?

Inte så svårt egentligen, dock måste man vara försiktigt och veta hur mycket man ska använda.

Sen att man isolerar komponenterna som är runt kärnan, på en del bärbara är detta redan gjort men på andra får man använda eltejp, klar nagellack eller liknande, gärna bägge.

Kommer nog att göra det på min sen när den kommer.

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Inte så svårt egentligen, dock måste man vara försiktigt och veta hur mycket man ska använda.

Sen att man isolerar komponenterna som är runt kärnan, på en del bärbara är detta redan gjort men på andra får man använda eltejp, klar nagellack eller liknande, gärna bägge.

Kommer nog att göra det på min sen när den kommer.

Skulle vara väldigt intressant om du kunde rapportera skillnaden sen hur mycket bättre temperaturer du får når du väl gjort det