Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Varför använda Nicehash när man enkelt kan skippa mellanhanden?

Olika anledningar. Mitt 3080 får minst 10% stales med valfri annan miner än Excavator, så det är en anledning.

Jag behöver inte vänta dagar eller veckor på att få ut förtjänsten och kan därmed tjäna mycket mer genom att lägga dom inom DeFi och få massa ränta som täcker upp "förlusten" med råge för att använda Nicehash.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Varför använda Nicehash när man enkelt kan skippa mellanhanden?

Är det enkelt dock? Senast jag testade att minea ethereum direkt (vilket visserligen var 4 år sen) så var det tillräckligt krångligt för att jag inte skulle orka, medan NiceHash är busenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är det enkelt dock? Senast jag testade att minea ethereum direkt (vilket visserligen var 4 år sen) så var det tillräckligt krångligt för att jag inte skulle orka, medan NiceHash är busenkelt.

Jag vet inte hur svårt det är på Windows. Men med ett miningOS tar en full set-up max en halvtimme. Och då var jag helt novis både inom mining och Linux!

Permalänk
Medlem

Funderade också på att köra eth direkt istället för nicehash, någon som kan rekommendera en pool?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Funderade också på att köra eth direkt istället för nicehash, någon som kan rekommendera en pool?

Har bara använt ethermine än så länge. Fungerar som det ska. Men svårt att rekommendera när jag egentligen inte har något att jämföra med....

Jag har nyligen byggt ihop ytterligare en rigg med likvärdig hashrate, så ska börja byta runt mellan olika pooler med denna och behålla ethermine som referens, för att slutligen hitta den med bäst profit

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Har bara använt ethermine än så länge. Fungerar som det ska. Men svårt att rekommendera när jag egentligen inte har något att jämföra med....

Jag har nyligen byggt ihop ytterligare en rigg med likvärdig hashrate, så ska börja byta runt mellan olika pooler med denna och behålla ethermine som referens, för att slutligen hitta den med bäst profit

för nyfikenhetens skull hur mycket Mh har du?
och med vad för kort? om man får fråga haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Har bara använt ethermine än så länge. Fungerar som det ska. Men svårt att rekommendera när jag egentligen inte har något att jämföra med....

Jag har nyligen byggt ihop ytterligare en rigg med likvärdig hashrate, så ska börja byta runt mellan olika pooler med denna och behålla ethermine som referens, för att slutligen hitta den med bäst profit

Ja ethermine har jag varit inne på tidigare men faller alltid tillbaka till Nicehash, vet inte varför egentligen. Får ge det ett ordentligt försök

edit* Ah, förmodligen för att det är ganska glesa payouts på ethermine. För dåligt tålamod kanske

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Bör inte eth skjuta i höjden när man inte kan mina det längre, iaf inte i samma grad? Köpte för 20k nyligen och planerar att köpa mer med allt jag får via mining. Har råd att förlora varenda krona men känns som det finns potential att göra sig en hacka här om man ser långsiktigt

Permalänk
Medlem

någon som använder/testat BetterHash?
https://www.betterhash.net/

verkar vara som NiceHash fast man kan välja att få betalning i den valutan man minear eller om man vill ha det i bitcoin.

Visa signatur

Desktop: R7 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Bör inte eth skjuta i höjden när man inte kan mina det längre, iaf inte i samma grad? Köpte för 20k nyligen och planerar att köpa mer med allt jag får via mining. Har råd att förlora varenda krona men känns som det finns potential att göra sig en hacka här om man ser långsiktigt

Jajo, är ju inte så att marknaden prisar in sig inför kommande uppdateringar.

Det är så att ingen vet, visste du skulle du kunna tjäna lätta miljoner.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Olika anledningar. Mitt 3080 får minst 10% stales med valfri annan miner än Excavator, så det är en anledning.

Jag behöver inte vänta dagar eller veckor på att få ut förtjänsten och kan därmed tjäna mycket mer genom att lägga dom inom DeFi och få massa ränta som täcker upp "förlusten" med råge för att använda Nicehash.

Ja, jag ser största fördelen med Nicehash är att det är täta utbetalningar och det är avgiftsfritt att skicka till coinbase, där man avgiftsfritt kan byta till den cryptovalutan man vill.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jajo, är ju inte så att marknaden prisar in sig inför kommande uppdateringar.

Det är så att ingen vet, visste du skulle du kunna tjäna lätta miljoner.

Jag kallade det gambling

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Funderade också på att köra eth direkt istället för nicehash, någon som kan rekommendera en pool?

Ethermine, Nanopool eller Flexpool. De alla fungerar fint men Ethermine och Flexpools webbsida ser mer modern ut.
Jag har testat alla tre men fastnade på Ethermine. Betalningen är densamma ändå egentligen.

Permalänk
Medlem

Körde igång på ethermine och det tog en stund innan den kom upp i rätt hastighet på current jämfört med reported, men nu har den kommit ikapp och sprungit om, så reported är lägre än current. Är inte current det som ska vara "rätt" och vad man får betalt utifrån?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Körde igång på ethermine och det tog en stund innan den kom upp i rätt hastighet på current jämfört med reported, men nu har den kommit ikapp och sprungit om, så reported är lägre än current. Är inte current det som ska vara "rätt" och vad man får betalt utifrån?

https://i.imgur.com/f1761gp.jpg

Du får betalt för valid shares. Current är hastigheten minern senast rapporterat in om jag inte minns fel. Reporter vs current diffar alltid, bättre att kolla snittet istället och utgå för det om du vill läsa av mh/s.

Permalänk
Medlem

Vilken otrolig utdelning just nu. Trots det tänker jag inte casha ut förrän BTC:n går upp med minst 10% tänker jag nu.

Zlantar är en mycket användbar app och självklar i min vardag. Därför är jag glad att den numera har stöd för Revolut så mina utgifter och inkomster genom den banken kan numera reflekteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Du får betalt för valid shares. Current är hastigheten minern senast rapporterat in om jag inte minns fel. Reporter vs current diffar alltid, bättre att kolla snittet istället och utgå för det om du vill läsa av mh/s.

Ok tyckte bara det var märkligt då jag inte bryter i den hastigheten, runt 160 ligger jag på. Men men, får se hur snittet utvecklas.

Skrivet av TKD_1337:

Vilken otrolig utdelning just nu. Trots det tänker jag inte casha ut förrän BTC:n går upp med minst 10% tänker jag nu.

Hehe ja jag hade en tanke om att ta mina BTC och betala av en räkning i slutet av månaden, men man vill ju gärna att den går upp och sniffar på 500 igen åtminstone, så jag kanske skippar det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är det enkelt dock? Senast jag testade att minea ethereum direkt (vilket visserligen var 4 år sen) så var det tillräckligt krångligt för att jag inte skulle orka, medan NiceHash är busenkelt.

Det är väldigt enkelt. Svåraste är att hitta en legitim källa till mining-programmet. Gäller att vara noga och försäkra sig om att det är den oficiella versionen. Har du bara fixat det är det inte svårare än att lägga till rätt uppgifter i en .bat fil och köra den.

Själv föredrar jag T-rex miner som har funkat bäst för mig. Vet dock inte vart man hittar den numera, efter den tagits bort från Github (för övrigt ren FUD att den skulle vara osäker), men det går säkert att luska ut med lite Google-fu (men som sagt, verifiera att du får den riktiga versionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hehe ja jag hade en tanke om att ta mina BTC och betala av en räkning i slutet av månaden, men man vill ju gärna att den går upp och sniffar på 500 igen åtminstone, så jag kanske skippar det.

Det kan bli den dyraste räkning du någonsin betalat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan bli den dyraste räkning du någonsin betalat...

För att jag riskerar att missa värdeökning eller för att jag uttryckte mig som att jag hade flera bitcoin liggandes?:)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

För att jag riskerar att missa värdeökning eller för att jag uttryckte mig som att jag hade flera bitcoin liggandes?:)

För att du riskerar att missa värdeökning. Nu är förvisso historiken ingen garanti för framtiden men sen Bitcoin startade för 12 år sen är det HODL;arna som varit de stora vinnarna. Det kan såklart komma att ändras men uppsidan är sammtidigt enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För att du riskerar att missa värdeökning. Nu är förvisso historiken ingen garanti för framtiden men sen Bitcoin startade för 12 år sen är det HODL;arna som varit de stora vinnarna. Det kan såklart komma att ändras men uppsidan är sammtidigt enorm.

Ja, en eventuell uppgång kan vara enorm men det kan även en eventuell nedgång vara. Att behålla eller inte är en ständig fråga oavsett vad man spekulerar i men frågar man mig så måste man leva lite också. Har man gjort en fin förtjänst så är det bara att casha ut en del och göra något vettigt av det.

Speciellt när det rör kryptovalutor som i mitt tycke är fruktansvärt volatila och har en reell (om än liten) risk att de kommer krascha rejält och ta decennier för att återhämta sig om det någonsin sker.

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt från NiceHash om jag hittat någon annan tjänst som gett mig cash minst en gång om dagen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag hade bytt från NiceHash om jag hittat någon annan tjänst som gett mig cash minst en gång om dagen.

Nu blev jag lite nyfiken! Varför vill du ha betalt en gång om dagen? Säljer du till fiat varje dag?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DasIch:

Det är väldigt enkelt. Svåraste är att hitta en legitim källa till mining-programmet. Gäller att vara noga och försäkra sig om att det är den oficiella versionen. Har du bara fixat det är det inte svårare än att lägga till rätt uppgifter i en .bat fil och köra den.

Själv föredrar jag T-rex miner som har funkat bäst för mig. Vet dock inte vart man hittar den numera, efter den tagits bort från Github (för övrigt ren FUD att den skulle vara osäker), men det går säkert att luska ut med lite Google-fu (men som sagt, verifiera att du får den riktiga versionen).

Har inte riktigt blivit frälst i T-rex även om jag provat den i några dagar, vad jag kan se hade jag högre effective hash rate med Phoenix men kan ju bero på andra tillfälligheter. Det snackas mycket om stales men det är väl ointressant hur många stales man har så länge effective (inte reported) hash rate är högre, om jag inte missat något.

Men hur som helst,
https://trex-miner.com/ är officiella källan (läs gärna nedan innan ni laddar ned något).
Förklaringen kring att de togs bort från Github är att de inte open source samt att programmet är kodat på ett visst sätt för att motverka reverse-engineering, lite på samma sätt som elak mjukvara brukar vara kodad och ger därför utslag på diverse scans.
Huruvida man vill lita på detta är givetvis upp till var och en, skaparen själv uppmanar dock till att man alltid ska köra mining software på en separat dator om möjligt så inga lösenord, nycklar osv ens är i riskzonen, oavsett vilken specifik mjukvara man väljer.

Citat:

Antivirus alerts
In order to protect the miner from reverse engineering attacks, the binaries are packed using a third-party software which mangles the original machine code. As a result, some antivirus engines may detect certain signatures(false positives) within the executable that are similar to those that real viruses have. Binaries which are taken from the official site https://trex-miner.com/ are completely safe.
In any case, it is advisable not to use any cryptocurrency miners on the computers where you store your sensitive data (wallets, passwords etc.)

Citat:

5:43 PM] trex: It's about closed source cryptocurrency miners in general. How would you know the miner's safe? You'd have to trust the miner's creator since it's closed source. If you don't trust them, use the miner on a separate machine.

Citat:

[5:50 PM] trex: Correct. I say it's safe because I've created it and I know it is safe, but whether you believe me is another question :slight_smile:

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Nu blev jag lite nyfiken! Varför vill du ha betalt en gång om dagen? Säljer du till fiat varje dag?

Precis.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har inte riktigt blivit frälst i T-rex även om jag provat den i några dagar, vad jag kan se hade jag högre effective hash rate med Phoenix men kan ju bero på andra tillfälligheter. Det snackas mycket om stales men det är väl ointressant hur många stales man har så länge effective (inte reported) hash rate är högre, om jag inte missat något.

"Stale shares" vill du undvika så mycket det går. Det är shares som redan beräknats av annan eller från ett föregående block. Därför många vill ha låg ping till poolen för att undvika detta problemet. Det är dessutom något som din miner-mjukvara inte kan räkna fram och visa utan det är poolen som vet när det kommer en share som är föråldrad.
"Rejected share" kan du ofta påverka själv iom att merparten ofta beror på för låg/hög minnesfrekvens och de flesta mining-mjukvaror visar dessa i antal och procent.

Edit: tidigare har PhoenixMiner varit lite si och så med hashraten som visats kontra vad faktisk utdelning blivit. Har för mig det pratats om 2-3% högre visad hashrate i Phoenix jämfört med andra men den faktiska utdelningen har varit lika. Var ett tag sedan jag körde Phoenix själv så kanske blivit fixat på nyare versioner.

Slänger in en hyfsat bra förklaring på de olika Stale/Rejected osv https://www.nicehash.com/blog/post/what-are-accepted-and-reje...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Opatagio:

"Stale shares" vill du undvika så mycket det går. Det är shares som redan beräknats av annan eller från ett föregående block. Därför många vill ha låg ping till poolen för att undvika detta problemet. Det är dessutom något som din miner-mjukvara inte kan räkna fram och visa utan det är poolen som vet när det kommer en share som är föråldrad.
"Rejected share" kan du ofta påverka själv iom att merparten ofta beror på för låg/hög minnesfrekvens och de flesta mining-mjukvaror visar dessa i antal och procent.

Jo jag vet vad det är för något. Mitt påstående var att huvudsaken är effective shares/tid, oavsett bortfall, diff från reported och så vidare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jo jag vet vad det är för något. Mitt påstående var att huvudsaken är effective shares/tid, oavsett bortfall, diff från reported och så vidare.

Ahh du menar stale/rejected i förhållande till accepted. Då är jag med

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det är rekordomsättning nu. 750 kr/24 h för mina 250 MH/s.

Är det extrem volym?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077