Skrivet av klotim:
Alltså, tyckte mitt svar var relativt tydligt.
Spel, har skräddarsydda lösningar på mycket, men shaders är något som brukar vara plug & play, men använder vanligtvis shaders från spelmotorer som tex unreal engine / unity, som förövrigt har nvRTX integrerat, eller direkt från ett library som nvRTX.
Jag vet vad en shader var- frågan är om du tycker att de shaders de använt sig av är dåliga/fula och om du kan förklara vilka saker exakt som de verkligen förlorar på här gentemot om de hade använt RTX shaders?
Jag kan börja- samma jag upplevde med håret i cyberpunk sker även här där det är jagged och grynigt oavsett TAA osv. Min lösning för det i cyberpunk var att köra VSR i 5120x2880 och sedan renderingskala på 50-60% istället för att köra min native 2560x1440, och är typ samma här- kör image quality på 1.4 vilket mestadels löser det även om det finns lite mer att hämta genom att dra upp den till typ 1.6. Tycker detta sett dåligt ut i de flesta spel som har mer avancerat hår på sistone, vilket är trist.
Skrivet av klotim:
Så, hade de använt RTX från början så hade vi fått mer ögongodis men eftersom de ska vara så konservativa att de följer ett annat lag och deras tech som ligger efter så får man det vi har idag.
Jag bryr mig inte om RÖD eller GRÖN, jag bryr mig om RESULTAT.
Just NU levererar gröna mer och bättre visuals än vad röda gör och det förstör min förväntan att få de bästa RESULTATET när de anpassar sig för AMD.
Det låter exakt som att du bryr dig om "RÖD eller GRÖN" eftersom du infantiliserar Capcom till den grad att du antar att deras val i design sitt spel enbart handlar om RÖD vs GRÖN och inte om att skapa en optimal upplevelse för de plattformar de avser sälja spelet på. Dock har du kanske indirekt rätt där då "GRÖN" inte ens är en relevant faktor på de konsoler för vilka spelet släpps.
Skrivet av klotim:
Till din fråga angående om det är för lite ray-tracing.
Ja, jag anser att skillnaden mellan off och on är väldigt låg och jag är mer bortskämd av vad som faktiskt kan levereras av varumärket RTX, som tex cyberpunk eller Metro exodus enhanced använder.
Det är en massiv skillnad och det är det som irriterar mig att de kör på något som battlefield 5 hade när det släpptes. dvs typ bara reflections ( Jag är medveten om att det inte bara är reflektioner utan även GI ). Skillnaden då och nu är att det finns mycket färdiga lösningar just nu. Så varför begränsar de så mycket som battlefield 5 gjorde?
Village släpps alltså till följande plattformar:
PS4
Xbox One
Stadia
PS5
Xbox Series S/X
PC
Redan där är handlar det om en hel del jobb för optimering, låt oss säga fyra versioner i princip då, en för varje generation av konsol, en för PC, en för Stadia (och jag skulle tro att den för stadia förmodligen skiljer sig nog för att räknas som en egen version då google betalade 10 miljoner USD för att få RE7 och RE village till stadia)
Ray tracing är i dagsläget enbart relevant för PS5, Xbox Series och PC, och RTX är enbart relevant på PC.
Stadia Gen 2 ska väl ha raytracing sägs det men det lär väl ändå bli AMD igen då jag antar att de hade sina egna skäl att välja AMD för första generationen.
Så hur mycket möda är det värt att lägga på PC-versionen? De har ju gjort det vanliga ungefär- stöd för högre upplösningar, detaljerade inställningar, renderingskala osv. Om man tittar på steam survey för GPU's så motsvar det kort som jag skulle argumentera är vad man behöver för att driva något i stil med Cyberpunk/Control/Metro alltså 2080 och uppåt inte särskilt väl representerade:
2080: 0,85%
2080 Super: 0,9%
2080Ti: 0,80%
3070: 1,38%
3080: 0,85%
3090: 0,37%
= 5,15%
och det finns inte ens med några RDNA2 kort än då så få finns i omlopp. Så då pratar vi om 5% av pcmarknaden som kan dra nytta av att göra en version för PC som använder sig av RTX-resurser för att kunna köra bra på dessa kort med lite mer raytracing. Saken är den att om det faktiskt ska gå vägen alls så måste DLSS finnas med i bilden, något som enbart stödjs av nvidias kort. Varför? På grund av detta, notera VRAM usage och vad som händer med 3070 i 4k med raytracing:
Du ser där att upplösningar som annars hade varit väl spelbara i denna titel då den är rätt så lättdriven fungerar dåligt på grund av 8GB Vram- dock tänker jag inte säga att detta inte kan lösas i framtiden då, lustigt nog, detta problem inte finns med specifikt 2080 Super i Sweclockers egna test:
Det verkar inte heller hända i alla scener med 3070, vilket inte hjälper dock då man inte vill behöva ändra inställningar för varje scen. För min del är spelet ibland över 13GB allokerade VRAM med mina inställningar, men framförallt säger spelet själv i inställningarna att jag bör ha 11+ GB Vram för att kunna använda de inställningarna.
För Capcom vars spel ALLTID säljer bra och som inte är superberoende av PC-marknaden så har jag svårt att se varför det skulle vara motiverat att bygga för högsta nivån av RTX-ögongodis då alltså som bäst 5% av PC-marknaden vilket redan bara är en av flera målgrupper skulle kunna avnjuta det.
Skrivet av klotim:
Ja, jag anser att skillnaden mellan off och on är väldigt låg och jag är mer bortskämd av vad som faktiskt kan levereras av varumärket RTX, som tex cyberpunk eller Metro exodus enhanced använder.
Jag skulle här vilja argumentera att deras ljussättning utan raytracing redan är väldigt väl gjord, vilket är logiskt då RT-kapabla system är en liten andel av deras målgrupp. Jag vill också påpeka att när du säger att du är bortskämd av vad varumärket RTX kan leverera så handlar det om spel som i princip var tech demos vad gällde RTX- Metro Exodus hade DLSS 1.0 vid launch vilket inte var särskilt bra, cyberpunk har varit en jävla trash fire tekniskt sett (spelet i sig är bra dock, gillade det starkt även om jag kritiserar den tekniska delen) och att de har snygg raytracing är väl bra för dem, men det är inte något som bär upp ett spel i sig precis.
RE8 Village har ju lyckats få en lösning som inkluderar de mest iögonfallande delarna av RT men som kan drivas väl på all RT-kapabel hårdvara typ och där skillnaden mellan on och off inte resulterar i vilt olika upplevelser. Tycker de har gjort ett bra jobb, om man inte är ute efter ett RTX tech demo.