Laptop sladd inkopplad 24/7 utan batteri, eller?

Permalänk
Medlem

Laptop sladd inkopplad 24/7 utan batteri, eller?

Hej!

Köpt mig en Lenovo Legion 5 som jag tänkt ha som stationär dator hemma. Den kommer 90% av tiden att vara på samma plats hemma, inkopplad med tangentbord, mus och en skärm. Datorkabeln kommer vara i konstant när den används och jag spelar oftast någon gång per dag (GTA, Modern Warfare etc). Min tanke är att ta bort batteriet och köra med kabel för att "bespara" batteriet från att bli dåligt. Vad tror ni? Är det en klok idé eller bara onödigt?

Mvh Kevin

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Inaktiv

Se det så här... Med batteriet i så har du inbyggd UPS.. så om strömmen går, så förlorar du inte ditt öppna arbete

Permalänk
Medlem

Batteriet slits av laddcykler, inte av att vara inkopplat och få underhållsladdning.

Om det ligger urkopplat tillräckligt länge så är däremot risken att batteriet går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Batteriet slits av laddcykler, inte av att vara inkopplat och få underhållsladdning.

Om det ligger urkopplat tillräckligt länge så är däremot risken att batteriet går sönder.

Det stämmer inte alls. Batterier slits också om de utsätts för värme, vilket en inkopplad och hårt arbetande laptop genererar mängder utav.

Frågan är dock om prestandandan blir densamma om man tar bort batteriet, många laptops har underdimensionerade nätagg och tappar pga det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du har en källa på det får du gärna ange den, men det går emot all annan information.
Kan rekommendera Battery University om man vill nörda ner sig, men om inte annat bör man kolla på Table 3 på den länkade sidan:
Ett batteri som ligger på 40% i ett år vid 25°C tappar 4% av sin kapacitet, medan ett som ligger på 100% under samma tid tappar 20%.

Ännu värre blir det vid högre temperaturer (som sagt, mer info i tabellen på sidan).
Så även om man inte orkar koppla ur sitt batteri, kan man iallafall se till att inte ladda det fullt.
Lenovo har stöd för "threshold charging", vilket innebär att batteriet inte laddar till mer än en viss andel.
Jag har själv kört det på min Lenovo när jag mest har den inkopplad, funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saljut:

Om du har en källa på det får du gärna ange den, men det går emot all annan information.
Kan rekommendera Battery University om man vill nörda ner sig, men om inte annat bör man kolla på Table 3 på den länkade sidan:
Ett batteri som ligger på 40% i ett år vid 25°C tappar 4% av sin kapacitet, medan ett som ligger på 100% under samma tid tappar 20%.

Bra info. Jag har ändå haft ett flertal bärbara datorer som spenderat i princip all drifttid inkopplade till nät, den äldsta var min tio år gamla jobbdator från HP som ändå klarade en halvdags drift på batteri med presentation utan problem, vilket motsvarade åtminstone 75% av den ursprungliga prestandan efter tio år.

Skrivet av saljut:

Ännu värre blir det vid högre temperaturer (som sagt, mer info i tabellen på sidan).
Så även om man inte orkar koppla ur sitt batteri, kan man iallafall se till att inte ladda det fullt.
Lenovo har stöd för "threshold charging", vilket innebär att batteriet inte laddar till mer än en viss andel.
Jag har själv kört det på min Lenovo när jag mest har den inkopplad, funkar väldigt bra.

Jag bara påpekar att det är en överdriven rädsla, och att datorn hinner bli gammal och utrangerad innan batterierna ger upp p.g.a. av att de varit laddade/inkopplade.

Det stämmer även bra överens med kollegor som knappt verkar veta vad en laddare är och har fått byta batterier inom två år p.g.a. att de djupurladdat dem konstant.

Permalänk
Medlem

Många mer högpresterande laptop med bättre propp och GPU klockar ned sig ofantligt och är nästan oanvändbara utan fungerande batteri i sig - hade det ofrivilligt på en Lenovo T530 (tror jag) under en vecka för mekaniska skador på batteripacket efter en tapp i väntan på nya batterier och det hjälpte inte att lapptop-agget var på typ 135 Watt

Permalänk
Medlem

Gpr det ens att plocka bort batteriet på laptops numera? Tror inte jag sett löstagbara batteri på 5-10 år...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror lenovo har i sitt program att man kan sätta en gräns på hur mycket procent batteriet får max laddas till för att just kunna spara på bateriet.
Kan dock ha fel, det kan ha varit asus 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gpr det ens att plocka bort batteriet på laptops numera? Tror inte jag sett löstagbara batteri på 5-10 år...

Beror helt på vad för dator. ThinkPads kunde man göra det fram tills T480, vilket släpptes 2018. Många ThinkPads (fram till T480/580) har både löstagbart batteri, och inbyggt batteri.

Skrivet av Mega-Dark:

Tror lenovo har i sitt program att man kan sätta en gräns på hur mycket procent batteriet får max laddas till för att just kunna spara på bateriet.
Kan dock ha fel, det kan ha varit asus 🤔

Det stämmer, iallafall på ThinkPads kan man göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion 5 Pro har den funktionen att den laddas till ca 45%

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skrivet av Ceogar:

Det stämmer inte alls. Batterier slits också om de utsätts för värme, vilket en inkopplad och hårt arbetande laptop genererar mängder utav.

Frågan är dock om prestandandan blir densamma om man tar bort batteriet, många laptops har underdimensionerade nätagg och tappar pga det.

Skrivet av saljut:

Skrivet av Sveklockarn:

Bra info. Jag har ändå haft ett flertal bärbara datorer som spenderat i princip all drifttid inkopplade till nät, den äldsta var min tio år gamla jobbdator från HP som ändå klarade en halvdags drift på batteri med presentation utan problem, vilket motsvarade åtminstone 75% av den ursprungliga prestandan efter tio år.
Jag bara påpekar att det är en överdriven rädsla, och att datorn hinner bli gammal och utrangerad innan batterierna ger upp p.g.a. av att de varit laddade/inkopplade.

Det stämmer även bra överens med kollegor som knappt verkar veta vad en laddare är och har fått byta batterier inom två år p.g.a. att de djupurladdat dem konstant.

Moderna batterier som sitter i laptops är baserade på antingen lipo eller li-ion. Bådadera slits väldigt mycket av att sitta på 100% laddning konstant. Det bildas gas och lagren i batteriet separeras. Vilket både medför att batteriet sväller och att kapacitet och c-värdet sjunker.

Utöver det så blir det en ännu värre effekt när batteriet konstant ligger och svettas runt 50-60c då "folien" i batteriet blir mjukt vilket gör det lättare för lagren att separera.

Med det sagt så finner jag det inte omöjligt att moderna laptops kanske minskar den verkliga laddningen på batteriet till 85-90%. Jag vet att MacBook gör det ivarjefall efter att dom är inkopplade en längre tid. Då slits inte alls batteriet i samma grad.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Intressant diskussion. Jag valde den enkla vägen och kör "threshold charging" på 55 % och hoppas att det gör batteriet lite bättre än annars.

Mvh Kevin

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm