AMD Fidelity FX Super Resolution till Radeon och Geforce den 22 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Saker så som elledningar som är väldigt tunna där de i native kan brytas av helt och ha "glapp", renderas ut till fullo med DLSS ibland. Det är förstås bara en detalj av helheten så jag skulle inte påstå att det som helhet är bättre än native. Men vissa detaljer eller ibland hela scener kan vara det. (Oftast inte dock i min mening.)

Antar att du syftar på en stilla scen då eller? Dvs i ca 0-1 fps... Då kan DLSS över tid bygga upp en bild bättre än "full upplösning", eftersom man behöver mer än skärmens upplösning för att hantera aliasing problem. Jag spelar dock mest spel där jag faktiskt aldrig står stilla, så nuvarande DLSS är helt oanvändbart för mig då allt blir så suddigt under rörelse. :/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas såklart det blir användbart redan i version 1.0 men den stora förändringen kommer nog ska på längre sikt. Dels för att tekniken måste implementeras i spel/spelmotorer men också för att tekniken ska mogna. Med tanke på komponentbristen kan det här bli en viktig teknik för desktop med äldre grafikkort, laptops med integrerad grafik, förhoppningsvis Xbox/PS5 och kanske till och med mobiler när AMDs grafikdelar letar sig in i Samsungs mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att testa om det släpps till spel jag spelar. DLSS han jag aldrig testa medan jag hade mitt 2060 pga inga spel jag spelade fungerade med DLSS och min skärms upplösning.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur stor är sannolikheten att detta slår igenom i någon meningsfull utsträckning innan GTX 10-serien blivit näst intill oanvändbara för moderna speltitlar?

Denna tekniken gör ju att klenare grejer hänger med ännu längre 1080 ti presterar dessutom bättre än vad de flesta har i sina datorer. (i alla fall om man går på steams undersökning)
1080 ti kommer nog utan problem fungera bra för de flesta i många år. I alla fall i spel som inte kräver raytracing.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur stor är sannolikheten att detta slår igenom i någon meningsfull utsträckning innan GTX 10-serien blivit näst intill oanvändbara för moderna speltitlar?

Alltså speltillverkarna har inget val . Antingen gör man spel som dom flesta kan spela på eller så kommer dom flesta gå över till konsol .Det är omöjligt och göra spel för en så liten andel människor . Här är vad folk använder . https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?l=swedish

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså speltillverkarna har inget val . Antingen gör man spel som dom flesta kan spela på eller så kommer dom flesta gå över till konsol .Det är omöjligt och göra spel för en så liten andel människor . Här är vad folk använder . https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?l=swedish

Ja, så länge FSR är tillräckligt bra kommer det sannolikt få bred support. Visst måste det implementeras i spelen, men då det fungerar på i princip allt är det ett mycket enklare val för utvecklarna.

Jag är tacksam för att AMD gjorde Freesync, då jag har ett Nvidia-kort och en AMD Freesync skärm som Nvidia kallar "G-sync compatible".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, så länge FSR är tillräckligt bra kommer det sannolikt få bred support.

Jag gissar på att denna teknik kommer få väldigt bra support eftersom det är denna som tex series x/s och ps5 kommer att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag gissar på att denna teknik kommer få väldigt bra support eftersom det är denna som tex series x/s och ps5 kommer att använda.

Med tanke på att konsolerna funnits ute sen i höstas borde det redan finnas någon liknande detta på dem redan? Kan inte alla detaljer om konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

Såg bra ut där men får vänta och se tester från andra och i andra spel, speciellt med stängsel, kablar mm som brukar vara svårt att få till snyggt med sånt här.

Även sjukt nice att AMD återigen gör öppen funktion som fungerar för alla

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För dem som är lite intresserade av sådant:
Till skillnad från UE5s Superresolution, DLSS etc så använder tydligen FSR varken temporal information eller rörelsevektorer (och sedan tidigare vet vi att metoden inte använder "AI").

https://gpuopen.com/fsr-announce/

"FidelityFX Super Resolution is a spatial upscaling technique, which generates a “super resolution” image from every input frame."

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Låter ju bra, men om resultatet är i nivå med den exempelbild de visar för GTX 1060 i 1440p så är jag inte imponerad.
Väldigt suddigt jämfört med native!

Jag brukar normalt inte märka så mycket om jag inte tittar noga, men jäklar, det var tydlig skillnad i skarphet i den bilden. Och det ska vara Quality, hur är då de andra lägena? Hoppas de kommer med en lika bra uppgradering som DLSS 1.0 vs 2.0 var. Annars kan man väl lika gärna bara rendera bilden i lägre upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag brukar normalt inte märka så mycket om jag inte tittar noga, men jäklar, det var tydlig skillnad i skarphet i den bilden. Och det ska vara Quality, hur är då de andra lägena? Hoppas de kommer med en lika bra uppgradering som DLSS 1.0 vs 2.0 var. Annars kan man väl lika gärna bara rendera bilden i lägre upplösning.

Ja, hoppas verligen kvaliten blir bättre än så! De är ju trots allt några år efter dlss så förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Schyst att de inte låser det till specifik hårdvara!
Tycker själv att dlss 2.0 generellt fungerar bra. Men i Warzone så är även dlss 2.0 alldeles för suddigt för min smak.
Hoppas att även det blir bättre i framtida uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Denna tekniken gör ju att klenare grejer hänger med ännu längre 1080 ti presterar dessutom bättre än vad de flesta har i sina datorer. (i alla fall om man går på steams undersökning)
1080 ti kommer nog utan problem fungera bra för de flesta i många år. I alla fall i spel som inte kräver raytracing.

Efter mer än 2½ år finns det färre än 50 spel som har DLSS-stöd, så jag skulle tro att det kommer dröja åratal innan FFXSR får någon större spridning. Samtidigt kan man nog anta att de flesta kommande AAA-titlar kommer ha stöd för t.ex. raytracing, så om 2-3 år tror jag inte det är så muntert att sitta med ett kort från 10-serien.

Skrivet av ottoblom:

Alltså speltillverkarna har inget val . Antingen gör man spel som dom flesta kan spela på eller så kommer dom flesta gå över till konsol .Det är omöjligt och göra spel för en så liten andel människor . Här är vad folk använder . https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/?l=swedish

Nu är det ju som tur är antagligen inte helt svartvitt att spel kommer kräva att man använder raytracing och DLSS, så det finns nog ingen större anledning för speltillverkarna att dröja med sånt för den sakens skull.

Skrivet av Fulci:

Jag är tacksam för att AMD gjorde Freesync, då jag har ett Nvidia-kort och en AMD Freesync skärm som Nvidia kallar "G-sync compatible".

Tur att det fanns några avantgardister som köpte de "riktiga" G-Sync-prylarna och skapade tillräcklig efterfrågan för att anpassa G-Sync till en billigare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tur att det fanns några avantgardister som köpte de "riktiga" G-Sync-prylarna och skapade tillräcklig efterfrågan för att anpassa G-Sync till en billigare lösning.

Tur att en av dem är jag då. Köpte den första G-sync skärmen som kom från Asus. Men senare kunde jag köpa en mycket billigare 4K skärm, då motsvarande med G-sync kostade 50% mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter mer än 2½ år finns det färre än 50 spel som har DLSS-stöd, så jag skulle tro att det kommer dröja åratal innan FFXSR får någon större spridning. Samtidigt kan man nog anta att de flesta kommande AAA-titlar kommer ha stöd för t.ex. raytracing, så om 2-3 år tror jag inte det är så muntert att sitta med ett kort från 10-serien.

Det som talar för AMDs variant är att det antagligen kommer köras på konsolerna vilket gör att de flesta spelen som är tungdrivna för dom kommer få funktionen, sen om det är enkelt att få in det även på PC bara för Xbox versionen har det vet jag inget om. Och det kräver inte RTX grafikkort.

Stöd för raytracing är inte samma sak som att det måste användas, i de många spel märker man knappt skillnad med det på eller av om man inte jämför sida vid sida.
De mest kräsna kommer självklart inte köra med ett 1080ti om 2 år om de inte måste men är man som de flesta och nöjer sig med en Full hd 24" skärm med 60 eller 120hz tror jag inte ett 1080 ti är särskilt problematiskt att använda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte va den men känns lite som att fidelity ändå ger sämre bild än native, halva grejen med DLSS är att det i flera fall presterar bättre och ser bättre ut än native

Största grejen med FSR är att det ger möjlighet att gå från acceptabel framerate med 1080p "low" till samma bildfrekvens i 1080p "high". Alternativt kan man gå från 720p till 1080p.
DLSS duger inte till någondera eftersom det kräver dyrare hårdvara till att börja med...

Skrivet av Sveklockarn:

Efter mer än 2½ år finns det färre än 50 spel som har DLSS-stöd, så jag skulle tro att det kommer dröja åratal innan FFXSR får någon större spridning. ...

Efter 2½ år är det en bråkdel av spelarna som har hårdvara med stöd för DLSS (version 1.0).
100% av spelarna (inklusive de med konsol) har hårdvara kompatibel med FSR (så fort uppdaterade drivrutiner släppts).

Jag misstänker att FSR ganska snabbt får ett betydligt större genomslag än DLSS.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir tillräckligt bra, hade hoppats på en mer "standardiserad" uppskalning med redan sedan länge kända algoritmer med hjälp av sampel från tidigare bilder, men där man valde sampelpunkter mer optimalt beroende på hur kameran för sig, för att få maximal information ur minimal ansträngning, som jag beskrev i en annan tråd. Det var den sortens ansats som jag själv skulle gjort. Lite som checkerboarding, fast mycket bättre genomfört med hjälp av samplingsalgoritmerna och från flera underliggande bilder (inte bara plocka pixelvärden rätt av och approximera/interpolera på det mest basala sättet). Och det hade ju inte krävt "AI" heller.

Fördelen med den här metoden är väl att rörliga objekt i bilden kommer att representeras bättre, och inte heller sabbar bakgrunden. Problemet som uppstår med bilder från olika tidpunkter kan ju exemplifieras med en fotboll i rörelse och interlaced bilduppdatering. Både fotbollen och den bakgrund den rör sig över kommer att få problem att representeras när man använder bilder från olika tidsperioder.

Men jag antar att AMD vägde fördelarna mot nackdelarna, inte att de saknade den tekniska kompetensen att göra en sån algoritm. För om FSR är lättare att implementera, och har större möjlighet att bli mer spridd eftersom den funkar för alla, är det ju en stor bonus. Sen kan de ju alltid byta algoritm senare. Kom ihåg att den första DLSS och den nya inte är samma teknik. Det är bara namnet som Nvidia behöll, men de kastade ut sin första ansats. AMD kan göra samma sak, kasta ut den här mot en helt ny metod, och behålla namnet FSR för marknadsföringen. Nu kanske det var mest viktigt för AMD att de får ut en hyfsad variant som duger för de som vill använda uppskalning, så att pr-tjafset om DLSS som "gamechanger" kan sluta. Eller iaf tonas ner till en rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att AMD låser upp det NVIDIA försöker låsa in. Open source <3

Kul att det funkar till Pascal också. Det har ju NVIDIA struntat i.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är klart att det kan finnas enstaka fall där en bild subjektivt framstår som snyggare. Men objektivt om du renderar i 1440p och skalar upp till 4K kontra att rendera i 4K så är ju native 4K "sanningen" och om du återskapar den 100% så är du lika bra som native 4K. Då är det så att du i 1440p (eller lägre) fallet har mindre information och således endast når en approximation så kan du inte nå 100% utan en lossless metod, vilket uppskalning inte är.

Sedan kan en uppskalningsmetod som sagt fylla i information den gissar skulle finnas på ett ställe och det kan i vissa fall se bra ut. Men det är en gissning, det kan vara så att den gissar fel och visar information som den faktiska bilden egentligen inte skall ha.

Å andra sidan är det ju så våra hjärnor jobbar. Vi ser inte allt, utan hjärnan approximerar och fyller i väldigt mycket detaljer. Så vad är "verkligt"?

Men som många sagt redan, det är en avvägning från spel till spel hur man vill göra. Bildkvalité vs FPS.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvär många studior kommer bli ännu latare när det kommer till att optimera spelen, så spelen kommer flyta på ännu sämmre i native än vad de borde göra. Varför lägga ned en massa onödig tid på optimering när man bara kan köra uppskalning.....

Foliehatt på;
Kommer säkert någon studio som smyger in uppskalning för att uppnå hög fps. Alltså ställer man på 1440p så kör spelet egentligen på 1080p fast med uppskalning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Perfekt, ska definitivt prova detta år 2024 när jag lyckas köpa ett nytt grafikkort

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Foliehatt på;
Kommer säkert någon studio som smyger in uppskalning för att uppnå hög fps. Alltså ställer man på 1440p så kör spelet egentligen på 1080p fast med uppskalning.

Är väl redan i stort sett det som sker i många konsolspel vid 4k upplösning, är native 1200p-1800p dynamiskt i många spel som sedan uppskalas/-samplas till 4k för att hålla en stabil fps.

Permalänk
Medlem

Största fördelen jag ser med detta är ju inte att den lilla minoriteten med top of the line kort kan spela i maxade inställningar. Utan att alla med low-end och gamla kort överhuvudtaget kan spela en del spel, även om det ser skit ut...

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom och stoppat flera gånger.
Ser ju skit ut. DLSS 1.0 i repris.
Jäklar vad suddigt quality mode är.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Inte ens ultra quality imponerar.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på om det är tänkt att kombineras med en metod för ökad skärpa? Tex FidelityFX CAS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pantsoff:

Är det här samma teknik som används i Cyberpunk? Eller är den här mer förfinad?

Tror att det är själva uppskalningen i Cyberpunk, som skulle kunnat ske via FSR, nu sker den ju via en enklare metod.
Misstänker att man gör på ett liknande sätt som nu, skalar upp med en metod, för att sedan skärpa bilden med en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Finns redan många "otrogna" Pascalägare som glatt skalar upp bilden, tex i Cyberpunk eller HZD, för att sedan skärpa den via AMD FidelityFX CAS.
Brukar fungera skapligt, så länge man inte skalar från mindre än 70%, men vid 70% har man halverat antalet renderade pixlar, många nöjer sig med 80-90%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Har AMD just hittat ett sätt att sabba Nvidias produktsegmentering genom att framstå som schyssta mot deras konsumenter? Snyggt spelat isf!

Undrar lite hur det kommer att fungera dock. En separat programvara oberoende av drivrutinen? Kan Nvidia obstruera funktionen i sin drivare och komma undan med det? Blir spännande att se.

Jepp, igen igen....
Var ju samma sak med G-sync. Sedan släppte AMD Freesync via software istället för med en egen svindyr chip. Som även nvidia använder nu.

Och när de lanserade Vulkan som sedan DX12 härmade.

Eller x32-64 en gång i tiden.

Istället för att låsa det till sig själva delar de med sig. Good guys AMD!

Permalänk
Medlem

Det är givet att det inte är en direkt utmanare till DLSS 2.0, men det gör det inte ovälkommet som ett fritt och öppet alternativ.