Köpråd: mobil för runt 2000kr?

Permalänk
Medlem

Köpråd: mobil för runt 2000kr?

Hej,

Postade för ett tag sedan om ett par mobiler i en högre prisklass, skulle köpt a52 5g men bilen bestämde sig för att strula så efter det känner jag mig inte lika sugen på att lägga runt 4k på en telefon 🙃

Har istället gått ner till ca 2k, helst inte mer.
Känner att jag behöver nog inte mer än så, bara telefonen inte laggar o crashar, klarar av social media, Spotify, bra batteri och ok kameror är jag nöjd.

Har kollat på flera olika, samsung, Motorola, Sony, och Xiaomi. Nog fastnat mest för Xiaomi Redmi 9T Verkar vara ett bra batteri med ganska okej kameror och känns som den klarar social media utan extremt mycket lagg.

Gör jag rätt val eller finns det andra telefoner i samma prisklass som är mer värda?
OS uppdateringar känner jag är viktiga egentligen för mig men inser att man kan inte få allt, haha.

Jättetacksam för svar, ska köpa imorgon tänkte jag

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För ett år sen hade jag ungefär samma budget och stod i valet och kvalet. Redmi 9 var en kandidat men jag landade på en Realme 6.

Mer info hittar du i tidigare inlägg jag skrivit:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1602455-redmi-note-8-o...

Idag finns ju Realme 7 som jag tror är närmsta konkurrent till Redmis alternativ.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Frågan här är väl vad du menar med "ok kamera", och vad du har att jämföra med. Själv köpte jag en begagnad Samsung S9 ifjol och är nöjd; t om batteriet är ok (för mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Frågan här är väl vad du menar med "ok kamera", och vad du har att jämföra med. Själv köpte jag en begagnad Samsung S9 ifjol och är nöjd; t om batteriet är ok (för mina behov).

I stil/bättre än iPhone 6s.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För ett år sen hade jag ungefär samma budget och stod i valet och kvalet. Redmi 9 var en kandidat men jag landade på en Realme 6.

Mer info hittar du i tidigare inlägg jag skrivit:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1602455-redmi-note-8-o...

Idag finns ju Realme 7 som jag tror är närmsta konkurrent till Redmis alternativ.

Ska kolla på både 6 och 7an, tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Köpte en Xiaomi redmi note 9S ifjol för strax över den budgeten, viktigt var dock att man behövde någon form av fodral/skydd för skärmen då de inte har superstarkt glas.

Nu när den snart varit ett år på marknaden så borde den gå få för 2k skulle jag tro (jämförde många mobiler och 6gbram/128GB varianten var det som verkade prisvärdast i prisklassen. Fungerat bra för mig. Men ja, se till att kolla så det är S modellen då den lär hålla sig bra längre än de senare (iom processorkrav säkert kommer öka över tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Köpte en Xiaomi redmi note 9S ifjol för strax över den budgeten, viktigt var dock att man behövde någon form av fodral/skydd för skärmen då de inte har superstarkt glas.

Nu när den snart varit ett år på marknaden så borde den gå få för 2k skulle jag tro (jämförde många mobiler och 6gbram/128GB varianten var det som verkade prisvärdast i prisklassen. Fungerat bra för mig. Men ja, se till att kolla så det är S modellen då den lär hålla sig bra längre än de senare (iom processorkrav säkert kommer öka över tid).

Oh! Trodde bara det fanns en note 9. Hittar ingen note 9s till salu i Sverige förutom på proshop och cdon, men 2500kr lite mycket nu när jag ställt in mig på 2k kr haha.

9T kom detta året så kände mig ändå ganska bekväm med att den iallafall får en android uppdatering.
9T kommer med SD662, hört att det ska vara en ok budget processor. Jag spelar väldigt sällan spel på min mobil ändå, så bara den orkar standard social media, gps och BT musik streaming utan problem är jag nöjd haha.

Men ska helt klart jämföra dom två, tack för tipset!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Jeg har vært veldig fornøyd med mobiler fra Lenovo / Motorola. Der får man ofte veldig mye mer for pengene.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en Redmi note 10 till sonen för några månader sedan, 4gb/64gb varianten gick på strax under 1500kr då, mycket telefon för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=a-5mJul_8WQ&ab_channel=GSMAre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Oh! Trodde bara det fanns en note 9. Hittar ingen note 9s till salu i Sverige förutom på proshop och cdon, men 2500kr lite mycket nu när jag ställt in mig på 2k kr haha.

9T kom detta året så kände mig ändå ganska bekväm med att den iallafall får en android uppdatering.
9T kommer med SD662, hört att det ska vara en ok budget processor. Jag spelar väldigt sällan spel på min mobil ändå, så bara den orkar standard social media, gps och BT musik streaming utan problem är jag nöjd haha.

Men ska helt klart jämföra dom två, tack för tipset!

köpte nog min på amazon tyskland för att spara några hundralappar, finns många fler alternativ för att få ner priset en hel del jämfört med värdet på dem i sverige (i sniutt får du en eller 2 modeller bättre utanför sverige jämfört med här för samma pengar).
EDIT: men ja, kanske blir svårt att stanna på 2k iom skydd kan behövas.

Permalänk
Medlem

Realme 6,7 eller 8.

Visa signatur

=)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maarus:

Realme 6,7 eller 8.

Jepp, verkar verkligen vara typ samma mobil:
https://www.gadgetsnow.com/compare-mobile-phones/Realme-6-vs-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Begagnad Samsung s10 går för 2k var jag sett, kommer uppgradera från en sådan snart

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en poco x3 för de pengarna

Snapdragon 860, 6 GB ram 120 Hz amoled etc

https://m.banggood.com/Wholesale-Warehouse-POCO-X3-Pro-Global...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Skulle köpa en poco x3 för de pengarna

Snapdragon 860, 6 GB ram 120 Hz amoled etc

https://m.banggood.com/Wholesale-Warehouse-POCO-X3-Pro-Global...

Är du helt säker på att skärmen är amoled? GSM arena anger IPS:

https://www.gsmarena.com/xiaomi_poco_x3_pro-10802.php

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spire:

Jeg har vært veldig fornøyd med mobiler fra Lenovo / Motorola. Der får man ofte veldig mye mer for pengene.

Jag har kollat på en moto power 9 faktiskt, men den kändes inte lika lockande som Redmi 9t för mig. Kanske får kolla på dom igen. Tack!

Skrivet av anon910:

Jag köpte en Redmi note 10 till sonen för några månader sedan, 4gb/64gb varianten gick på strax under 1500kr då, mycket telefon för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=a-5mJul_8WQ&ab_channel=GSMAre...

Oh wow, ska kolla in videon! Tack!
Jag kanske är skitdum men jag hittar verkligen bara cdon och proshop som säljer den för 2300kr

(Svarar på de andra inläggen under dagen, lite sent nu.. )

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ItsLea:

Jag kanske är skitdum men jag hittar verkligen bara cdon och proshop som säljer den för 2300kr

Utbudet av telefoner i Sverige för de tillverkare som typiskt inte är etablerar sig i länder där lyxkonsumtion får företräde över mer ekonomiskt sinnade val är skralt. Xiaomi är en sådan tillverkare, och man får därför ofta köpa deras telefoner från en icke-svensk återförsäljare.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

precis, jag köpte sonens på ebay från ett polsk företag, men jag har sett den på Amazon.se för 1495kr men det var ett par månader sedan, kanske inte finns längre.

Edit: såg nu att priset låg på 2200kr där jag köpte ifrån, ja då gick den ju bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Utbudet av telefoner i Sverige för de tillverkare som typiskt inte är etablerar sig i länder där lyxkonsumtion får företräde över mer ekonomiskt sinnade val är skralt. Xiaomi är en sådan tillverkare, och man får därför ofta köpa deras telefoner från en icke-svensk återförsäljare.

Fair enough. Hoppas dom växer på svenska marknaden.
Som tur är finns en del av deras telefoner på Netonnet iallafall.

Skrivet av anon910:

precis, jag köpte sonens på ebay från ett polsk företag, men jag har sett den på Amazon.se för 1495kr men det var ett par månader sedan, kanske inte finns längre.

Edit: såg nu att priset låg på 2200kr där jag köpte ifrån, ja då gick den ju bort.

Ooh, okey!
Blir verkligen lockad men föredrar att köpa i butik haha. Iallafall när jag ska köpa telefon.
2200kr är ändå inte så mycket mer än vad jag tänkt mig. Får nog tänka lite på detta.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Såg nu att Elgiganten har ett erbjudande på Xperia 10 II för 2500kr.
Hur mycket tjänar jag på att lägga ut 500kr extra?
Tänker lite på batteriet med, verkar vara mycket sämre batteritid. Men får ju mycket som jag inte får med Redmi 9t.

Hade ju varit bra att få iallafall Android 12 också.
Så svårt att bestämma mig.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Motorola Moto G30 smartphone 4GB ram och 128GB lagring.

6.5” 90Hz HD+ ultrabred touchscreen
64+8+2+2Mpx bakre quad-kamera
5,000mAh batteri, IP52

1490 kr på Elgiganten ordinariepris 1990 kr.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nokia 5.4 finns utan hörlurar för 1990 kr på netonnet.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/nokia-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av totamish:

Motorola Moto G30 smartphone 4GB ram och 128GB lagring.

6.5” 90Hz HD+ ultrabred touchscreen
64+8+2+2Mpx bakre quad-kamera
5,000mAh batteri, IP52

1490 kr på Elgiganten ordinariepris 1990 kr.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Har kollat på den faktiskt. 1500kr känns som ett
Väldigt bra pris faktiskt.
Får åka till butiken efter jobbet.

Någon anledning till varför du länkade just dessa?
Jag har stirrat på specs i två veckor och blir inte klockare på vad som skulle vara bäst för mig.

X20 går bort direkt, dubbelt så mycket pengar som jag är villig att spendera.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Har kollat på den faktiskt. 1500kr känns som ett
Väldigt bra pris faktiskt.
Får åka till butiken efter jobbet.

Någon anledning till varför du länkade just dessa?
Jag har stirrat på specs i två veckor och blir inte klockare på vad som skulle vara bäst för mig.

X20 går bort direkt, dubbelt så mycket pengar som jag är villig att spendera.

Är lite i samma sits som dig köpte den igår men har inte öppnat den ännu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Någon anledning till varför du länkade just dessa?
Jag har stirrat på specs i två veckor och blir inte klockare på vad som skulle vara bäst för mig.

X20 går bort direkt, dubbelt så mycket pengar som jag är villig att spendera.

Jag tror Nokia 5.4 har ett schysst erbjudande för en enklare telefon. Accepatabel lagring, minne, processor och kamera. I erbjudandet ingår trådlösa snäckor med extra mycket batteri också.

Oneplus Nord N10 är också ett bra alternativ. Telefonen har stöd för 5G vilket är bra även om man kanske inte använder det så ofta än. Denna telefon har 6GB minne och 128 gb lagring vilket är jättebra för prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totamish:

Är lite i samma sits som dig köpte den igår men har inte öppnat den ännu ^^

Ooh! står väl mellan den och redmi känns det som.

Skrivet av Zipparn:

Jag tror Nokia 5.4 har ett schysst erbjudande för en enklare telefon. Accepatabel lagring, minne, processor och kamera. I erbjudandet ingår trådlösa snäckor med extra mycket batteri också.

Oneplus Nord N10 är också ett bra alternativ. Telefonen har stöd för 5G vilket är bra även om man kanske inte använder det så ofta än. Denna telefon har 6GB minne och 128 gb lagring vilket är jättebra för prisklassen.

Tack!
Är nog mest inne på Nord om någon av dom två.
6gb ram känns lyxigt för priset.
Men batteriet är jag tveksam till.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Ooh! står väl mellan den och redmi känns det som.

Tack!
Är nog mest inne på Nord om någon av dom två.
6gb ram känns lyxigt för priset.
Men batteriet är jag tveksam till.

Redmi är väl okej om du kan leva med Xiaomi UI, själv föredrar jag plain android, dock verkar alla Kina märken ha sina egna UIs. Motorola har jag också alltid gillat, men mest deras tidigare modeller, g4 plus etc, numera ska de alltid snåla och köra utan gorilla glass etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Redmi är väl okej om du kan leva med Xiaomi UI, själv föredrar jag plain android, dock verkar alla Kina märken ha sina egna UIs. Motorola har jag också alltid gillat, men mest deras tidigare modeller, g4 plus etc, numera ska de alltid snåla och köra utan gorilla glass etc.

Jag tänker mig att jag ändå installerar en annan launcher, så det känns som att det inte påverkar mig så mycket om deras UI inte är så clean. jag leker ändå inte runt så mycket med inställningar, bara jag kan prata med kompisar, streama musik och ta selfies osv haha

Det är ju faktiskt lite tråkigt att man inte får gorilla glass. Det får man med Redmi 9t faktiskt.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Okej så, lovar att efter detta ska jag ge mig. Jag har bara SÅN beslutsångest 😅
Är sonyn jag länkade värt det för 2500kr? Xperia 10 II på Elgiganten.
Eller ska jag bara hålla mig till Redmi 9t? Jag känner nästan att redmin duger för mig bara det inte laggar. Sony känns lite osäkert med deras uppdatering av OS precis som Xiaomi.

Tankar?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀