Permalänk
Medlem

6800XT, 3070, eller 2080ish?

Halloj!
Ett litet speciellt läge här..

Spelar i stort sett bara Warzone. Kommer köpa nya BF vid release eller om möjligt redan vid beta. Sen nya Farcry är nog också intressant att köpa..

Mitt dilemma..
Har fått tag på ett 3070 från en Prebuilt, ett Zotac Twin Edge. Det använder jag nu och är mycket nöjd. Egentligen räcker prestandan i mitt 3070 utan tvekan. Bytte från ett 1080Ti (som nu är sålt) som räckte gott och väl till min "Optix AG32CQ" (1440p 144hz)

Men.. lyckades dessutom att klicka hem ett 6800xt för 8900:-.

Nu till min fråga.
Vad tycker ni?
1. Det rimliga enligt mig borde vara att sälja 3070 för ungefär 9000 och istället använda 6800xt då det presterar betydligt bättre enligt testerna på Swec.
2. Skicka tillbaka 6800xt och använda 3070?
3. Sälja 3070 och kanske köpa 2080/ti/super (tjäna några lappar)
4. förslag?

Värt att tillägga är att jag inte kan sälja mitt 6800xt, då är det isåfall att skicka tillbaka som gäller.

Min dator förövrigt:
i7-8700k
16gb 2666mhz
Corsair TX 750w Gold
Rog Strix Z370-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Halloj!
Ett litet speciellt läge här..

Spelar i stort sett bara Warzone. Kommer köpa nya BF vid release eller om möjligt redan vid beta. Sen nya Farcry är nog också intressant att köpa..

Mitt dilemma..
Har fått tag på ett 3070 från en Prebuilt, ett Zotac Twin Edge. Det använder jag nu och är mycket nöjd. Egentligen räcker prestandan i mitt 3070 utan tvekan. Bytte från ett 1080Ti (som nu är sålt) som räckte gott och väl till min "Optix AG32CQ" (1440p 144hz)

Men.. lyckades dessutom att klicka hem ett 6800xt för 8900:-.

Nu till min fråga.
Vad tycker ni?
1. Det rimliga enligt mig borde vara att sälja 3070 för ungefär 9000 och istället använda 6800xt då det presterar betydligt bättre enligt testerna på Swec.
2. Skicka tillbaka 6800xt och använda 3070?
3. Sälja 3070 och kanske köpa 2080/ti/super (tjäna några lappar)
4. förslag?

Värt att tillägga är att jag inte kan sälja mitt 6800xt, då är det isåfall att skicka tillbaka som gäller.

Min dator förövrigt:
i7-8700k
16gb 2666mhz
Corsair TX 750w Gold
Rog Strix Z370-F Gaming

I mina ögon är det ett ganska enkelt val, om du vill ha någon form av RT eller möjlighet att i framtiden köra med RT så behåller du ditt 3070. om du inte alls bryr dig om RT så kör du ditt 6800xt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

6800XT är ett givet val tycker jag. Det är som ett 3080 och t.o.m bättre i vissa spel ju. RT är inte så viktigt oavsett eftersom man knappt märker av det i de flesta spel utöver att FPSen är sämre med det påslaget, men i vissa är det ju kul att ha. Däremot i spelen du nämner spelar det ju ingen roll eftersom du säkert föredrar högre FPS för att utnyttja skärmens höga refresh rate. Dessa lär också implementera FSR så du går ju inte helt miste om uppskalningsteknik även om det inte är lika bra som DLSS.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

I mina ögon är det ett ganska enkelt val, om du vill ha någon form av RT eller möjlighet att i framtiden köra med RT så behåller du ditt 3070. om du inte alls bryr dig om RT så kör du ditt 6800xt

Skrivet av Spelaspel:

6800XT är ett givet val tycker jag. Det är som ett 3080 och t.o.m bättre i vissa spel ju. RT är inte så viktigt oavsett eftersom man knappt märker av det i de flesta spel utöver att FPSen är sämre med det påslaget, men i vissa är det ju kul att ha. Däremot i spelen du nämner spelar det ju ingen roll eftersom du säkert föredrar högre FPS för att utnyttja skärmens höga refresh rate. Dessa lär också implementera FSR så du går ju inte helt miste om uppskalningsteknik även om det inte är lika bra som DLSS.

RT är inget jag verkligen behöver. Känns som 6800xt alltid kommer hålla ett högre pris än 3070 även om 1 eller 2år med tanke på prestandan.
Såg något LTT klipp där de knappt kunde avgöra om RT va på eller avslaget? Kanske iofs kommer bli bättre framöver.

Permalänk
Medlem

Den bättre prestandan i vanlig rastrering och den dubbla mängden vram gör ju att 6800 XT är ett klart bättre val, särskilt om RT inte är viktigt för dig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

RT är inget jag verkligen behöver. Känns som 6800xt alltid kommer hålla ett högre pris än 3070 även om 1 eller 2år med tanke på prestandan.
Såg något LTT klipp där de knappt kunde avgöra om RT va på eller avslaget? Kanske iofs kommer bli bättre framöver.

Ja jag satt själv och prova rt i lite olika spel när jag fick min laptop med ett 3070. Och kan säga som så att det tog max 10min per spel sen va det typ "meeh" avinstallera och vidare till nästa spel. Ända fördelen annars med 3070 kortet är dlss som är extremt trevligt =p men beroende på skäräm/spel så år det kanske ingen stor grej, sen har juuh amd sin motsvarighet men vi får väll se hur det går med den =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja jag satt själv och prova rt i lite olika spel när jag fick min laptop med ett 3070. Och kan säga som så att det tog max 10min per spel sen va det typ "meeh" avinstallera och vidare till nästa spel. Ända fördelen annars med 3070 kortet är dlss som är extremt trevligt =p men beroende på skäräm/spel så år det kanske ingen stor grej, sen har juuh amd sin motsvarighet men vi får väll se hur det går med den =p

Känns AMDs motsvarighet kommer bli bra, men kanske inte likabra som DLSS. Sen är väl kanske inte det jätte nödvändigt för ett 6800xt som klarar allt i 1440p över 100fps i stort sett.

Permalänk
Medlem

6800XT för 9k känns som en riktigt bra deal just nu! Jag skulle behållt det, särskillt om jag kunde få sålt 3070 för 9k (men jag är mer tveksam till om du lyckas få så mycket, priserna är helt klart på väg ner på de flesta kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

6800XT för 9k känns som en riktigt bra deal just nu! Jag skulle behållt det, särskillt om jag kunde få sålt 3070 för 9k (men jag är mer tveksam till om du lyckas få så mycket, priserna är helt klart på väg ner på de flesta kort).

Kanon. Får hoppas för det. Men känns ändå som 6800xt är värt den tusingen den kanske kostar om jag bara får 8k för 3070.

Permalänk
Medlem

6800XT har helt klart en ljusare framtid än 3070 med mesiga 8GB

Det är knappt nån skillnad på DLSS och FSR i fps och kvalitet. Och fsr kommer få stöd i många spel eftersom det är så enkelt att implementera

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

6800XT har helt klart en ljusare framtid än 3070 med mesiga 8GB

Det är knappt nån skillnad på DLSS och FSR i fps och kvalitet. Och fsr kommer få stöd i många spel eftersom det är så enkelt att implementera

Tycker du det?
Hoppas det! Försöker få 3070 sålt så jag kan betala 6800xt:t nu