Nytt skydd mot bluffsamtal tvingar bedragarna att betala

Permalänk
Melding Plague

Nytt skydd mot bluffsamtal tvingar bedragarna att betala

Skyddet ingår för alla Telia-kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Önskar en funktion som gör att jag kan blockera alla utlandssamtal, finns ingen anledning för mig att de ska kunna gå fram alls.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Citat:

Om ett sådant samtal ändå når dig som Telia-kund, får du ett talsvar som varnar för att numret är flaggat som en möjlig bedragare och avråder dig från att fortsätta samtalet.

Oj vad jag kommer att dra ut på samtalet då jag får höra meddelandet

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Önskar en funktion där bara de som legitimerar sig med bankid (eller internationellt likvärdigt) kan ringa eller maila mig. Vill någon annan nå mig kan dom gott skicka sms först. Mailen kan man väl ha en alternativ adress där man inte har detta aktiverat.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Toppen Telia 👍

Får bara hoppas att de andra leverantörerna också tar efter nu!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Önskar en funktion som gör att jag kan blockera alla utlandssamtal, finns ingen anledning för mig att de ska kunna gå fram alls.

Men... hur ska alla rika prinsar som vill ge dig 500 miljoner euro då kunna nå dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Men... hur ska alla rika prinsar som vill ge dig 500 miljoner euro då kunna nå dig?

Dom får gå tillbaka till mail

Permalänk
Medlem

Det blir nog många falska positiva här också.
Jag hade hellre kunnat få välja att inte ha någon telefonsvarare alls, för svarar jag inte i telefonen, så har jag inte tid.
Över 90% av alla röstmeddelanden är ju ändå bara ett *klick* och jag slipper gärna ansvaret att ha blivit informerad om något via röstsvar, vilket är i princip lika illa som att hänvisa till
"Följer du inte allt vi skriver på vår hemsida eller facebook grupp, så är det DITT fel."

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Många börjat använda spoofing nu. Så det ser ut som ett svenskt nummer de ringer från.
Har fått några sånna, brukar aldrig svara på okända nummer men ibland förväntar jag samtal för något och då har jag bara sagt tack o hej och lagt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

prinsar? du menar väl B-----R

Permalänk
Medlem

På min iPhone får jag bara samtal från personer på min kontaktlista. Trevlig funktion tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Många börjat använda spoofing nu. Så det ser ut som ett svenskt nummer de ringer från.
Har fått några sånna, brukar aldrig svara på okända nummer men ibland förväntar jag samtal för något och då har jag bara sagt tack o hej och lagt på

Det håller också att fixas til,l tror någon operatör har redan har gjort det. kolla in nikkasystems olika "bli säker podden" mycket lärorika och roliga

https://nikkasystems.com/category/bli-saker-podcast/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Finns i android iaf. Går att blockera alla samtal som kommer ifrån ulandet. Osäker på IOS men det borde ju finnas där med.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta kommer gälla för halebop också? 🙄

Permalänk
Medlem

Kudos till Telia
Alla seriösa mobiloperatörer borde implementera detta, utan att ens tveka.
Det ligger väl i varje operatörs intresse att ha nöjda kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Bättre om funktionen ligger hos operatörerna.
Jag gissar att de har listor/information över skumma nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag undrar om detta kommer gälla för halebop också? 🙄

Låter som en Telia-tjänst ovanpå själva nätet, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Blockar alla telefonförsäljare som jag råkar på också, då 90% av svenskarna har swish är det hyfsat lätt att filtrera ut skräpet, svara inte på inkommande mobilnummer du inte känner igen, är det din gamla farmor som bytt nummer lär hon lämna meddelande.
Testswisha numret (du kan avbryta) vid bankid check står vem som har Swishnumret (även dolda nummer) eller så står det att användaren inte är ansluten till Swish (foliehatt-kompis eller telefonsäljare) = blocka oavsett

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Låter bra. Själv svarar jag aldrig någonsin på nummer jag inte känner igen, det är enklast så.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade hellre kunnat få välja att inte ha någon telefonsvarare alls, för svarar jag inte i telefonen, så har jag inte tid.
Över 90% av alla röstmeddelanden är ju ändå bara ett *klick* och jag slipper gärna ansvaret att ha blivit informerad om något via röstsvar, vilket är i princip lika illa som att hänvisa till
"Följer du inte allt vi skriver på vår hemsida eller facebook grupp, så är det DITT fel."

Telefonsvar har jag haft avstängt i alla år, har glömt hur man gör dock. Alla operatörer borde rimligen erbjuda detta, men kan inte svära på det.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter bra. Själv svarar jag aldrig någonsin på nummer jag inte känner igen, det är enklast så.

Telefonsvar har jag haft avstängt i alla år, har glömt hur man gör dock. Alla operatörer borde rimligen erbjuda detta, men kan inte svära på det.

Vad har du för operatör? Telia & 3 har tvärvägrat och Telenor tillåter bara paus i upp till 1 månad.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man kan väl inaktivera telesvar hos de flesta mobiloperatörer? Det har jag gjort iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Varför har detta tagit 10-15 år för länge att genomföra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Finns i android iaf. Går att blockera alla samtal som kommer ifrån ulandet. Osäker på IOS men det borde ju finnas där med.

Nix, jag har letat i många år. Inte hittat nåt som funkat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Loggar, allt. Märkliga samtal du fått, skall rapporteras till polisen... ( som bygger databas över alla misstänkta uppringare )
Ett antal från Irak, som jag inte har någon anknytning till, har kommit. Skurkarna scannar samtliga operatörers telefon-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nix, jag har letat i många år. Inte hittat nåt som funkat.

Du kan blockera nummer baserat på vad de börjar med. Om du till exempel blockerar allt som börjar på +2 så har du blockerat hela Afrika, vilket är varifrån de flesta sådana här bluffsamtal kommer. Det går att fortsätta så med hela världsdelar. Jag har inte blockerat något annat. +9 är Mellanöstern, men tyvärr ingår Turkiet och Indien vilket är två länder jag ibland får samtal ifrån (för jobbets räkning) så jag har blockerat på landsnivå där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan blockera nummer baserat på vad de börjar med. Om du till exempel blockerar allt som börjar på +2 så har du blockerat hela Afrika, vilket är varifrån de flesta sådana här bluffsamtal kommer. Det går att fortsätta så med hela världsdelar. Jag har inte blockerat något annat. +9 är Mellanöstern, men tyvärr ingår Turkiet och Indien vilket är två länder jag ibland får samtal ifrån (för jobbets räkning) så jag har blockerat på landsnivå där.

Jag har läst den varianten, men det fungerar helt enkelt inte. Kanske är operatörsberoende. Har inte funkat för mig genom tre olika Android-mobiler, från Android 5 till 14.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har läst den varianten, men det fungerar helt enkelt inte. Kanske är operatörsberoende. Har inte funkat för mig genom tre olika Android-mobiler, från Android 5 till 14.

Ok, nu pratade vi förbi varandra. Ronnie60s sista rad var att det säkert går att lösa i iOS också, och jag trodde att det var det som du svarade på att det inte går. Det man gör i iOS är att man skapar en ny kontakt (min heter ”blockerad”), lägger in alla nummer man vill blockera i den, och sedan blockerar den kontakten. Tricket är alltså att den blockerar alla nummer som börjar med de numren som ligger i kontakten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ok, nu pratade vi förbi varandra. Ronnie60s sista rad var att det säkert går att lösa i iOS också, och jag trodde att det var det som du svarade på att det inte går. Det man gör i iOS är att man skapar en ny kontakt (min heter ”blockerad”), lägger in alla nummer man vill blockera i den, och sedan blockerar den kontakten. Tricket är alltså att den blockerar alla nummer som börjar med de numren som ligger i kontakten.

Men funkar som sagt inte för mig på Android.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

De får starta en kyrkgrupp så deras "brev" delas ut med posten varesig du vill det eller inte. Eller komma med i den lokala tidningen för den kommer du inte undan heller, och så klart ska du betala för den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad har du för operatör? Telia & 3 har tvärvägrat och Telenor tillåter bara paus i upp till 1 månad.

Tre erbjuder ju å andra sidan digital röstbrevlåda. Känns så sci-fi att få en ljudfil skickad till sin mobil med det inspelade röstbrevlåda-meddelandet som jag kan trycka på play och lyssna när jag vill om och om igen eller delete:a där direkt i mobilen utan att behöva ringa något nummer och tröttsamt lyssna på "Du. Har. Ett. Nytt. Meddelande. Meddelandet. Togs. Emot. 13:37. <meddelande>"

Kan inte förstå varför andra operatörer inte aktiverar samma funktion, eller jag antar att de inte har det än? Telia hade det inte när jag bytte för ett förvisso bra tag sedan och såvitt jag vet har ingen annan operatör det heller.