Jonsbo avtäcker chassit N1 – vindtunnel för Mini ITX-moderkort och hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Jonsbo avtäcker chassit N1 – vindtunnel för Mini ITX-moderkort och hårddiskar

Nu presenterar Jonsbo ett alternativ för den som letar kompakt datorlåda med plats för mycket lagring, dock på bekostnad av utrymme för stort grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt litet Nas chassi.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är detta den logiska uppföljaren till Fractal Designs Node 304? Ser fint ut.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att bli mycket till vindtunnel när man använder alla hårddiskplattser, total blockerat.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Proffsmobbare

Finns listad på Taobao för ¥669, motsvarande ca. 900 SEK.

https://www.taobao.com/list/item/650958259463.htm

Permalänk
Medlem

Perfekt NAS-chassi. Brukar vara så få 3.5”-platser, om ens några, i ITX-chassin, så att man kan trycka in fem diskar låter väldigt lovande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Påminner en del om Silverstones gamla vertikala chassin, exempelvis FT03. Gillar den i vertikalt läge.

Permalänk
Medlem

Stiligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Flänsen är på fel håll i förhållande till luftflödet.... this makes my skin crawl.

Permalänk
Medlem

Bra.
Då fattas bara ett kompetent MinITX kort, för diskar har jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Flänsen är på fel håll i förhållande till luftflödet.... this makes my skin crawl.

Haha vilka klåpare och det är Väl deras produktbilder? Nej detta gör att man inte vill köpa detta vad har de mer missat och gjort fel?

Permalänk
Medlem

Perfekt för en liten kompakt lagringsdator, där har man ju sällan något behov av ett separat g-kort.

Permalänk
Medlem

Idén är ju klockren, särskilt om priset kan hållas lågt vilket det verkar som de lyckats med.

Jag förstår dock inte hur det kan bli tal om något luftflöde alls? I princip en solid front, och fläkten sitter i rakt på hårddiskslädarna, med nån millimeter tillgodo för att få igenom någon luft alls. Det ser inte bra ut, men det behöver testas såklart. Märkligt att de inte försåg den med en mesh-front.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Vertikal NAS-låda påminner mig om Silverstone CS01, men den var något bredare .. och kanske bättre också då den erbjöd hot-swapping från ovansidan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Ett litet bekymmer kan också vara hur tätt hårddiskarna kommer sitta. Inte bara ventilationsmässigt men även vibrationer.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av osgorth:

Idén är ju klockren, särskilt om priset kan hållas lågt vilket det verkar som de lyckats med.

Jag förstår dock inte hur det kan bli tal om något luftflöde alls? I princip en solid front, och fläkten sitter i rakt på hårddiskslädarna, med nån millimeter tillgodo för att få igenom någon luft alls. Det ser inte bra ut, men det behöver testas såklart. Märkligt att de inte försåg den med en mesh-front.

Det verkar finnas viss luftspalt mellan fläkt och frontpanel, med en meshram runt den solida delen. Säkerligen långt ifrån optimalt för ordentligt luftflöde, men jag inväntar med spänning test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det verkar finnas viss luftspalt mellan fläkt och frontpanel, med en meshram runt den solida delen. Säkerligen långt ifrån optimalt för ordentligt luftflöde, men jag inväntar med spänning test!

Yeah, en viss chans till flöde finns det nog. Det som oroar mest är hur tätt diskarna sitter. Frågan är om en ensam stackars fläkt orkar med det där när 95+% av den kommer blåsa rakt in i diskvaggorna - som det ser ut på produktbilden iaf. Som du säger, långt ifrån optimalt.

Men ja: billig och stilig liten låda, jag vill gärna se ett test på den med ett NAS-bygge.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Med tre av fem platser användna så kanske det lirar men annars ser det tight ut. Snyggt chassi dock.
Ge det en mesh front och lite mer bredd så luften kan passera mellan fem hårddiskar så är det intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ser inte ut att bli mycket till vindtunnel när man använder alla hårddiskplattser, total blockerat.

Förstår inte designen. Är väl bättre att använda M2 diskar för att spara plats.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Känns som ett perfekt chassi till NAS, men om det var tanken kan man fråga sig varför man inte valde att göra större delen av fronten i mesh/perforerat galler? Själv kan jag faktisk tänka mig chassit, vill ju att mina 8TB HDD som bara ligger och skräpar ska komma till användning. Till vad vet jag inte riktigt då jag inte längre lånar film 😅

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Förstår inte designen. Är väl bättre att använda M2 diskar för att spara plats.

Beror ju helt på vad det ska användas till, för Nas är ju 3.5 fortfarande kung

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SectionX2:

Förstår inte designen. Är väl bättre att använda M2 diskar för att spara plats.

Inser du prisskillnad av M.2-enheter oavsett sata/nvme jämfört med HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Förstår inte designen. Är väl bättre att använda M2 diskar för att spara plats.

Förvisso, tills prisskillnaden kommer in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inser du prisskillnad av M.2-enheter oavsett sata/nvme jämfört med HDD?

M2 blir mer standard för varje månad som går. Om jag köpte ett miniITX chassi lär man spara luftutrymme på varje centimeter. Knappast att jag hade haft i en sata HDD då.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

M2 blir mer standard för varje månad som går. Om jag köpte ett miniITX chassi lär man spara luftutrymme på varje centimeter. Knappast att jag hade haft i en sata HDD då.

Om du ska ha denna till hemmaserver med fem 18TB-enheter, kör du på M2 då också?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Om du ska ha denna till hemmaserver med fem 18TB-enheter, kör du på M2 då också?

Varför skulle man köpa ett mini-ITX för server? Kylning är essentlig.

Men visst kan man väl.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det ser ganska nätt (n1) ut måste jag säga

Jag ser dörren, och är redan på väg ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Varför skulle man köpa ett mini-ITX för server? Kylning är essentlig.

Men visst kan man väl.

Utrymme skulle jag säga. Jag har inte plats för ett serverrack hemma och en sådan här låda är ju dessutom estetiskt tilltalande. Kanske kan dubblera som HTPC?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SectionX2:

Varför skulle man köpa ett mini-ITX för server? Kylning är essentlig.

Men visst kan man väl.

1TB M2 kostar fortfarande ca 7-800 spänn mer än en HDD, tänk dig 6TB.
Vad ska du med detta chassi till om inte enkel arbetsstation eller NAS?

Permalänk
Medlem

Känns som att kostnaden för att bygga den kommer bli runt samma som en synology ds418 om man går på nån budget cpu och mini itx kort.

Tycker dock mini itx kort är sjukt dyrt nuförtiden men kanske går att hitta nått till mina gamla pentium socket 1151?

Snygg design iaf för en nas. Kommer köpa om jag kan få bra budget i bygget.