Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är det jag inte brukar göra, men har fått tips här att det håller sig svalt längre under natten. Ovan påpekade jag precis kostnaden men ser inte hur det går ihop.

I tråden fått rekomendationen att köra den länge samtidigt som flera hävdar att den är orimligt billig i drift. Det går inte riktigt ihop kan jag tycka.

En AC är egentligen en eller flera fläktar, lite styrelektronik och en kompressor. Har man en lyxig variant har man en sk. inverterkompressor.
Fläktarna drar några få watt. Så länge inte kompressorn kör på en AC så ligger den säkert under 100W (kanske under 50W t.om.)
Inverterkompressorn kan reglera sin uteffekt och hur mycket den drar. En traditionell kör för fullt när den är på.
Så säg att du har en 2kW kompressor då kommer AC dra 2kW + fläktarnas effekt + förluster. Men så fort den slår av drar den väldigt lite (fläktarna). (t.ex. om man ställer in en temperatur som den kan uppnå)
För en inverter så kan den köra t.ex. 500W för lite kyla och stega upp till sin max effekt (för maximal kylning).
Så en inverter AC drar ofta mindre än en traditionell.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min drar ca 1kwh. Vad fasen har du för pris på elen?

Betalade ca 1kr/kWh där, nu ligger jag runt 1,15 kr/kWh. Min drog dock långt ifrån 1 kW i snitt, efter morgonens nedkylning gick kompressorn lite av och till och på kvällarna var det mestadels fläkt igång och väldigt lite kompressor. Dagarna när det var 30 grader ute gick den dock lite mer såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Portabel AC vilken fantastisk och värdelös uppfinning på samma gång! Kallt blir det.. en stund men de är stora och för oväsen. Är kluven till hur mycket glädje jag egentligen har av min. 31 grader igår med följande resultat i sovrummet.
https://i.imgur.com/FhaIhom.jpg

Det blir ju svalt men jag hinner knappt lägga mig i sängen med AC tyst och avstängd innan det är varmt igen...

Kör flera timmar så håller det bättre, allt är uppvärmt i rummet annars. En annan sak är att likt när du vädrar traditionellt att öppna garderober osv eftersom varm luft annars finns kvar i utrymmet och värmer upp.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Elpris för under 1 kr/kWh inkl alla avgifter? Hur lyckas ni med det?

Elskling.se, ligger väl på 70 öre/kWh typ för elhandel.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En AC är egentligen en eller flera fläktar, lite styrelektronik och en kompressor. Har man en lyxig variant har man en sk. inverterkompressor.
Fläktarna drar några få watt. Så länge inte kompressorn kör på en AC så ligger den säkert under 100W (kanske under 50W t.om.)
Inverterkompressorn kan reglera sin uteffekt och hur mycket den drar. En traditionell kör för fullt när den är på.
Så säg att du har en 2kW kompressor då kommer AC dra 2kW + fläktarnas effekt + förluster. Men så fort den slår av drar den väldigt lite (fläktarna). (t.ex. om man ställer in en temperatur som den kan uppnå)
För en inverter så kan den köra t.ex. 500W för lite kyla och stega upp till sin max effekt (för maximal kylning).
Så en inverter AC drar ofta mindre än en traditionell.

Exakt, men det bygger på att den lyckas komma ner till temperatur där den slår av, eller hur? Min erfarenhet är att den inte lyckas med det när det är 28 grader ute om man inte kör i ett väldigt litet rum.

Jag har förövrigt nu mätt hur mycket ström enheten drar och den ligger på stabila ~1750 Watt vilket också överensstämmer med databladet jag hittade. Jag utgår ifrån att denna förbrukning ej sänks så länge önskad temperatur ej uppnås.

Tillverkar för tillfället en graf över:
* Strömförbrukning
* Temperatur Sovrum (där ac står)
* Temperatur Vardagsrum/kök (rum utanför sovrum med stängd dörr)
* Temperatur Utomhus

Så får vi se vilken temperatur jag kommer ner till rimlig temp och ac kan slå av. Min huvudpoäng kvarstår från ett av mina första inlägg dock. Det hänger en slang ut genom ett öppet fönster, jag måste ha dörren till sovrum stängd, det surrar ändå en del ut i vardagsrummet. Jag kyler ett rum jag inte ens vistas i, som sannolikt kommer stiga i temp igen så fort jag måste sova.

Man skulle haft en luft/luft värmepump....

Skrivet av Hinkan:

Antar att detta är pris exklusive nätavgift och diverse skatt? Det vill säga, inte fullständigt och ganska irrelevant?

Kan konstatera att jag betala 1,40 inkl moms (kom ihåg att lägga på momsen som står separat i ex många brf). Det är under snittkostnaden i Sverige så att hävda att det är väldigt dåligt skulle jag säga är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

är det med elnätsavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Elpris för under 1 kr/kWh inkl alla avgifter? Hur lyckas ni med det?

Tror folk inte vet vad de pratar om bara.

Fan elen i SE3 och SE4 gick över kronan på marknaden idag. Sen ska avgifter och moms på (rörliga avtal är ju inte helt ovanliga).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det hänger en slang ut genom ett öppet fönster, jag måste ha dörren till sovrum stängd, det surrar ändå en del ut i vardagsrummet. Jag kyler ett rum jag inte ens vistas i, som sannolikt kommer stiga i temp igen så fort jag måste sova.

Har du tätat fönstret något? För annars kan jag förstå varför du tycker det blir dyrt, du drar ju bara in den varma luften igen. Det är stor skillnad på att få det helt lufttätt och bara nästan kan jag också säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

är det med elnätsavgiften?

70 öre är ELHANDEL (inklusive moms) som jag skrev.

Elnätavgiften är exkluderad, den ligger på något liknande. Dock är större delen av min elnätskostnad fasta avgifter, typ 2/3 är fasta där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Antar att detta är pris exklusive nätavgift och diverse skatt? Det vill säga, inte fullständigt och ganska irrelevant?

Kan konstatera att jag betala 1,40 inkl moms (kom ihåg att lägga på momsen som står separat i ex många brf). Det är under snittkostnaden i Sverige så att hävda att det är väldigt dåligt skulle jag säga är felaktigt.

Som jag skrev är det ELHANDEL (inklusive moms osv) på 70 öre.

Eknät är såleses inte inkluderat, den delen överstiger troligen elhandeln, och tyvärr kan jag ej påverka de avgifterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

50:-/dag är inte orimligt om AC:n går i 24/7 och 2 kr/kWh och drar ca 800W -1 kW (vilket de flesta 12000 BTU-maskiner ligger )

men det finns annat som också kostar - som att parkera i 40 minuter i stockholms innerstad vilket lätt går på mer än 50:-

50:-/dygn är billig pris från att ha outhärdlig temperatur till något som man står ut med, men givetvis är en splitmaskin långt mer effektivare men inte ett valbar alternativ om man bor i hyreslägenheter eller de flesta BRF med flerbostadshus.

Permalänk
Inaktiv

Hushåll med tre personer (och tre ganska högpresterande speldatorer) och en AC som gått var och varannan dag hamnade våran el på ca 1200 kr för förra månaden 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du tätat fönstret något? För annars kan jag förstå varför du tycker det blir dyrt, du drar ju bara in den varma luften igen. Det är stor skillnad på att få det helt lufttätt och bara nästan kan jag också säga.

Nej det är inte tätat mer än att jag har mina tunga mörkläggningsgardiner framför. Men utan att misskreditera dina upplevelser så råder det ju ganska delade meningar kring ifall tätning av fönster hjälper. Precis under fönstren i samma rum sitter det ventiler för tilluft. Tätar man fönstret och skapar ett undertryck inne i rummet bör det komma in lika mycket luft antingen via dessa ventiler, eller under dörren från mitt varma vardagsrum/kök. Är det inte helt tätt så kommer trycket vilja jämna ut sig.

Men jag har hört lite blandade versioner här och har egentligen ingenting att backa upp det påståendet med.

Skrivet av Hinkan:

Som jag skrev är det ELHANDEL (inklusive moms osv) på 70 öre.

Eknät är såleses inte inkluderat, den delen överstiger troligen elhandeln, och tyvärr kan jag ej påverka de avgifterna.

Nej, vore förvånad om du kan påverka elpriset på egen hand också. Men det blir trots allt slutkostnaden som är det relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej det är inte tätat mer än att jag har mina tunga mörkläggningsgardiner framför. Men utan att misskreditera dina upplevelser så råder det ju ganska delade meningar kring ifall tätning av fönster hjälper. Precis under fönstren i samma rum sitter det ventiler för tilluft. Tätar man fönstret och skapar ett undertryck inne i rummet bör det komma in lika mycket luft antingen via dessa ventiler, eller under dörren från mitt varma vardagsrum/kök. Är det inte helt tätt så kommer trycket vilja jämna ut sig.

Koppla på en tilluftsslang och täta fönstrena så kommer din elräkning minska... 50 kr om dagen kan jag tänka mig om man kör med öppet fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Koppla på en tilluftsslang och täta fönstrena så kommer din elräkning minska... 50 kr om dagen kan jag tänka mig om man kör med öppet fönster.

Det var ju typ exakt det här jag först påpekade i tråden.

Stort, klumpigt, måste modda hela AC enheten för montage av tilluftsslang, kyler endast ett rum någorlunda, drar el utav bara..., svårt att köra när man inte är hemma, måste montera upp någon otymplig plywood skiva i fönstret, riva ner alla prydnader, växter. De flesta som köper en sån här enhet lär inte modifiera på en extra slang och bör således ha liknande svårigheter. Det bör inte komma som en chock för någon i tråden att mina beräkningar var baserade på användningssätt som står i manualen för enheten. Därav förvånad att flera kommenterade att ~50 SEK/24h var helt orimligt.

Bara täta fönstret lär inte hjälpa då det finns gott om ventilationshål bakom element och springor till resten av lägenheten (som är varm).

Kort och gott, jag står fast, det funkar mediokert och jag är inte säker på att jag framåt kommer orka krångla med det något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det var ju typ exakt det här jag först påpekade i tråden.

Stort, klumpigt, måste modda hela AC enheten för montage av tilluftsslang, kyler endast ett rum någorlunda, drar el utav bara..., svårt att köra när man inte är hemma, måste montera upp någon otymplig plywood skiva i fönstret, riva ner alla prydnader, växter. De flesta som köper en sån här enhet lär inte modifiera på en extra slang och bör således ha liknande svårigheter. Det bör inte komma som en chock för någon i tråden att mina beräkningar var baserade på användningssätt som står i manualen för enheten. Därav förvånad att flera kommenterade att ~50 SEK/24h var helt orimligt.

Bara täta fönstret lär inte hjälpa då det finns gott om ventilationshål och springor till resten av lägenheten (som är varm).

Kort och gott, jag står fast, det funkar mediokert och jag är inte säker på att jag framåt kommer orka krångla med det något mer.

Du skrev 50+ kr per dag i ditt första inlägg, inte per dygn. Det du säger nu är halva kostnaden.

Har kört min omoddad med inkluderat fönsterkitt som har fungerat riktigt bra. Tog kanske 3-4 minuter att montera.
Men det är helt enkelt inte värt det för alla uppenbarligen

Har moddat min nu (som förövrigt också tog några minuter, en slang + tejp) för att få ner kostnaden. Kompressorn är på ca halva tiden, resten endast fläkt (automatiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men jag har hört lite blandade versioner här och har egentligen ingenting att backa upp det påståendet med.

Ja kör du så är det ju ingen överraskning att ACn både får jobba på max hela tiden och det blir varmt så fort du stänger av, du lyckas ju inte kyla rummet (möbler, väggar osv) speciellt snabbt.

Luften du pumpar ut är mycket varmare än den som kommer in om du tätar vid utblåset, du har förhoppningsvis inte 40-45 grader i vardagsrummet. Det är därför det kommer bli mycket effektivare att kyla då, du tar helt enkelt in mycket mindre värme. Har du ventiler precis där är det ju svårare att få det helt tätt men det kommer bli stor skillnad ändå.

Sen så drar den ju en hel del mer dagar som idag när det varit 30+ än om det bara är 25 ute såklart. Men idag fick till och med mina luftvärmepumpar i lägenheten jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Snyggt!

Var köpte du slang och stos?

Köpte dessa (till en hel del lägre priser än tidigare vad det är nu, men det bör gå att hitta liknande från andra ställen).
Stosar: https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07ZDD21G6
Galler: https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B00IALY426/
Slang (delade den i två 2.5m när jag monterade den): https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B07HNKYTMK/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Du skrev 50+ kr per dag i ditt första inlägg, inte per dygn. Det du säger nu är halva kostnaden.

Har kört min omoddad med inkluderat fönsterkitt som har fungerat riktigt bra. Tog kanske 3-4 minuter att montera.
Men det är helt enkelt inte värt det för alla uppenbarligen

Har moddat min nu (som förövrigt också tog några minuter, en slang + tejp) för att få ner kostnaden. Kompressorn är på ca halva tiden, resten endast fläkt (automatiskt).

Ptja, uträkningen 40-50 SEK var baserad på 12-14 timmar som rekommenderades i tråden. Vet inte om det passerar längden för en dag, men visst, ett dygn är det ju inte. Rent tekniskt blir det väl aldrig natt i Norrland så där är en dag ett dygn.. Men tycker inte riktigt det gör diskussionen någon ära att vi hakar upp oss på sådana teknikaliteter.

Är övertygad om att det kanske inte vore så hemskt att smälla upp ett fönsterkitt men ställer mig något tveksam till dess effektivitet eftersom det finns gott om hål i samma vägg som gärna suger in utomhusluft om det blir undertryck.

Skrivet av Aktsu:

Ja kör du så är det ju ingen överraskning att ACn både får jobba på max hela tiden och det blir varmt så fort du stänger av, du lyckas ju inte kyla rummet (möbler, väggar osv) speciellt snabbt.

Luften du pumpar ut är mycket varmare än den som kommer in om du tätar vid utblåset, du har förhoppningsvis inte 40-45 grader i vardagsrummet. Det är därför det kommer bli mycket effektivare att kyla då, du tar helt enkelt in mycket mindre värme. Har du ventiler precis där är det ju svårare att få det helt tätt men det kommer bli stor skillnad ändå.

Sen så drar den ju en hel del mer dagar som idag när det varit 30+ än om det bara är 25 ute såklart. Men idag fick till och med mina luftvärmepumpar i lägenheten jobba.

Ja, det funkar så klart till en viss gräns. Blir nästan sugen på att skaffa ett fönsterkitt bara för att mäta upp rent vetenskapligt om det blir någon stor skillnad. Att någon har upplevt övertygar mig tyvärr inte så mycket haha...

Permalänk
Medlem

Det är ingen i tråden som moddat en Nedis?

Permalänk
Medlem

En del skriver att det är omöjligt att sova med portabel AC igång. Well, inte för mig i alla fall. Olika personer störs olika mycket av olika ljud och har olika mycket tålamod med att försöka vänja sig vid ett ljud. Ett hett tips är någon slags öronproppar för sömn (bild). Dom dämpar och tar udden av AC-ljudet tycker jag.

Utifall några i Swec redaktion läser tråden så vill jag upprepa mitt förslag från "Veckans fråga"-tråd förra året om att göra test på portabla AC här.

Skrivet av omipoen:

En noggrann jämförande recension av ett antal produkter på marknaden strax före sommaren skulle vara till stor nytta. Först och främst ordentlig mätning av ljudnivåer, kyleffekter, strömförbrukning och liknande. Men även beskrivning av övriga funktioner och finesser. Jag hittar ingen annan svensk tidning eller sajt som gör ett noggrannt test av det slaget så rätt gjort skulle det nog locka en hel del läsare till sweclockers, även folk som kanske inte är här i vanliga fall. Det kan sen göras till tradition att uppdatera recensionen varje år för att se hur nya produkter står sig mot gamla.

I tråden diskuteras även olika sätt att modda maskinerna, särskilt då att få till en tvåslangslösning. En närmare titt på det skulle också vara guld värt. Kanske kan en jämförande recension läggas ut samtidigt som en intervju/genomgång av tvåslangsmoddar från någon medlem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Och det var ynkligt av tillverkarna att inte anpassa redan innan då att det skulle skärpas inte var någon nyhet och det har skramlats om det i 10 år innan (det var bara ett fåtal som Deloghi som har kört med R290 i flertal av sina modeller i flertal år innan, mycket för att det är stor australiensk marknad som tillät och uppmuntrade användning med HC-kölmedel som R290 och skatterna på HCF-köldmedlen mycket högre långt innan EU införde samma sak - inte av miljöskäl utan för att importen av HCF-köldmedel var så stor att det var PITA i Australiens national-ekonomin då utan fungerande AC så skulle stor del av landet bli obebobar) - och när det väl föll in så hade man inga tillverkningslinor kvar som hanterade R22/R407C AC (som var rätt vanligt i portabla AC kring 2000-talet) som är relativt lätta att konvertera till R290 (i princip bara justera längden på kapillärrörets längd en smula och ta bort eller omplacera lite brytare med öppna elkontakter till kapslade eller elektroniska dito eller montera dem högt i kabinettet) då man hade gått 'all in' på R410A för att man sparade in koppar på slingorna (tillverkaroptimerat alltså på bekostnad av lägre verkningsgrad gentemot R22/R407C-fyllda maskiner) - det var flertal tillverkare och varumärken som slogs ut av de nya reglerna för att man körde så länge det gick och inte adapterade sig efter de nya reglerna i tid.

Att det inte fanns portabla AC år 2018 var att behovet på en natt mer än 10-dubblades och kombination med flertal somrarna i rad innan var svala med låg omsättning på portabla AC att man höll låg lagersaldo generellt och det fans många hyllvärmare som kanske var flera år gamla maskiner - och så kom värmen och det blev sopslut överallt på några få dagar och det gick heller inte fylla på lagren då de få tillverkarna som byggde R290-baserade maskiner hade redan sålt ut hela sin produktion och det fanns ingen möjlighet att skala upp det 10 ggr på kort tid för dem.

Nu var det inte förbjudet med R410A fyllda maskiner ens 2018 men EU har en CO2-ekvivalet pott som bestämmer hur mycket HCF-köldmedel som får importeras totalt både som flaskor och det som följer med maskiner - och den kvoten var slut redan vilket innebar att man heller inte fick importera in HCF-fyllda maskiner från utanför EU trots att marknaden i EU skrek efter portabla AC-maskiner under sommaren 2018 - nu var det inte jätteproblem då värmeböljan var också utanför EU så det fanns knappt några lager att köpa ändå...

Vill minnas att jag hittade en 10k BTU i lager i usa 2018, de skulle ha runt 15000kr för den plus ytterliggare 10000kr i frakt, så den skippades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Härlig ghettolösning Håller på med något liknande. Är det 150/152mm? Var hittade du i sådana fall den där stosen? Letat som en idiot efter det men hittar ingenstans.

Riktigt avundsjuk på alla som har vädringsfönster också, inget jag trodde jag någonsin skulle vara Mitt fönster är "one piece", öppnas utåt hängt i överkant och runt ~520cm i omkrets så är fast med sketet fönsterkit.

Låter som jag har det, asstora schabrak till fönster, dessutom sitter mina ut jämnt med fasaden och har typ 2 DM tjock betong innåt, vilket fönstret går också åt.
Så det blir enorma öppningar för att få ut mina slangar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej, vore förvånad om du kan påverka elpriset på egen hand också. Men det blir trots allt slutkostnaden som är det relevanta.

Skillnaden är elhandel kan vi göra ett aktivt val på, elnätet är ju bara att betala och se glad ut. Man kan dock spara in en hel del på elhandeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Exakt, men det bygger på att den lyckas komma ner till temperatur där den slår av, eller hur? Min erfarenhet är att den inte lyckas med det när det är 28 grader ute om man inte kör i ett väldigt litet rum.

Så får vi se vilken temperatur jag kommer ner till rimlig temp och ac kan slå av. Min huvudpoäng kvarstår från ett av mina första inlägg dock. Det hänger en slang ut genom ett öppet fönster, jag måste ha dörren till sovrum stängd, det surrar ändå en del ut i vardagsrummet. Jag kyler ett rum jag inte ens vistas i, som sannolikt kommer stiga i temp igen så fort jag måste sova.

Man skulle haft en luft/luft värmepump....

Här har du en stor bov! Du borde ha ett fönsterkit eller köpa en plywoodskiva som du gör hål för slangen.

Har du öppet fönster kommer du ju få in massa varm luft och förlorar kyleffekten.

Sen så är det förhoppningsvis inte 28 grader så ofta på natten. Men är det så kommer den ju jobba hela natten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hinkan:

Skillnaden är elhandel kan vi göra ett aktivt val på, elnätet är ju bara att betala och se glad ut. Man kan dock spara in en hel del på elhandeln.

Trodde byta elbolag skulle hjälpa här, men nä du, vattenfall höjde istället sina avgifter osv så det blev lika dyrt att ha dem från början istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Trodde byta elbolag skulle hjälpa här, men nä du, vattenfall höjde istället sina avgifter osv så det blev lika dyrt att ha dem från början istället.

Jag blir själv inte klok på dessa skandalösa elnätsavgifter!
Tittar jag ut genom fönstret så ser jag ett enormt vattenkraftverk som det står Vattenfall på (Jag har vattenfall som elbolag) (bor precis vid Göta Älv) och ändå kostar det fy sjutton 400 spänn för att få hit elen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag blir själv inte klok på dessa skandalösa elnätsavgifter!
Tittar jag ut genom fönstret så ser jag ett enormt vattenkraftverk som det står Vattenfall på (Jag har vattenfall som elbolag) (bor precis vid Göta Älv) och ändå kostar det fy sjutton 400 spänn för att få hit elen!

Samma här, dessutom är 2/3 fasta avgifter för mig, de fasta avgifterna överstiger fan räkningen från min elhandel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas att nån av väderapparna vs tv-meterologerna har rätt när dom säger att det ska bli svalare nästa vecka. Dom senaste dagarna har varit absolut avskyvärda att spendera utomhus för egen del, förutom då man är i poolen.
usch...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då har man gjort det man funderat på i fyra år, köpt en portabel AC 😀
Ac https://imgur.com/gallery/OG317gj

Någon som vet hur man får fram bbc coden på imgur appen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard