Datorbutiker med fri retur?

Permalänk
Medlem

Datorbutiker med fri retur?

Hur många svenska datorbutiker erbjuder fri retur? Är det bara Inet som fortfarande gör det?

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm och ifall jag behöver skicka tillbaka den så kommer det kosta nästan 300 kr i returfrakt om jag köper på t.ex NetOnNet.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur många svenska datorbutiker erbjuder fri retur? Är det bara Inet som fortfarande gör det?

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm och ifall jag behöver skicka tillbaka den så kommer det kosta nästan 300 kr i returfrakt om jag köper på t.ex NetOnNet.

Du har ingen NoN i närheten? Går ju returnera i butik. Du kan även köpa retursedel genom NoN, kostar 49 eller 69kr.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm och ifall jag behöver skicka tillbaka den så kommer det kosta nästan 300 kr i returfrakt

Ifall du behöver skicka tillbaka den..?

Komplett.se har fria returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur många svenska datorbutiker erbjuder fri retur? Är det bara Inet som fortfarande gör det?

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm och ifall jag behöver skicka tillbaka den så kommer det kosta nästan 300 kr i returfrakt om jag köper på t.ex NetOnNet.

Inet har fria returer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Reagerar på ”ifall jag behöver skicka tillbaka den”. Utveckla gärna. Känns som man sällan köper datorprodukter för att testa utan skickar enbart tillbaka vid fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur många svenska datorbutiker erbjuder fri retur? Är det bara Inet som fortfarande gör det?

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm och ifall jag behöver skicka tillbaka den så kommer det kosta nästan 300 kr i returfrakt om jag köper på t.ex NetOnNet.

Netonnet säljer fraktsedlar för 69 kr vid händelse av retur

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Netonnet säljer fraktsedlar för 69 kr vid händelse av retur

Mvh

det gör proshop också.
89 spänn

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Reagerar på ”ifall jag behöver skicka tillbaka den”. Utveckla gärna. Känns som man sällan köper datorprodukter för att testa utan skickar enbart tillbaka vid fel.

Förstår inte riktigt vad det är du reagerar på. Om du måste köpa en vara utan möjlighet att testa den först så finns ju alltid risken att man behöver ångra köpet om man inte är nöjd, oavsett hur mycket man läst på i förväg och inte planerar att ångra sig. Detta är för mig inte konstigt alls och hela poängen med distansköpslagen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Förstår inte riktigt vad det är du reagerar på. Om du måste köpa en vara utan möjlighet att testa den först så finns ju alltid risken att man behöver ångra köpet om man inte är nöjd, oavsett hur mycket man läst på i förväg och inte planerar att ångra sig. Detta är för mig inte konstigt alls och hela poängen med distansköpslagen.

Jo absolut och jag ser det definitivt applicerbart på en tröja eller ett par byxor men inte en datorskärm. Vad ska man vara missnöjd med? Allt man kan bli missnöjd på, enligt mig, är tekniska fel (såsom döda pixlar) och solklar anledning att skicka tillbaka. Vad annars skulle man vilja returnera för?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jo absolut och jag ser det definitivt applicerbart på en tröja eller ett par byxor men inte en datorskärm. Vad ska man vara missnöjd med? Allt man kan bli missnöjd på, enligt mig, är tekniska fel (såsom döda pixlar) och solklar anledning att skicka tillbaka. Vad annars skulle man vilja returnera för?

Döda pixlar som du säger, överdriven backlight bleed, IPS glow, eftersläp, ghosting, kassa färger. Saker som man kanske trodde man skulle kunna acceptera mängden man lyckats läsa sig till men upptäcker att så inte är fallet. Man kanske inte ens har kunskapen att läsa sig till att möjligt och skärmen i slutändan inte känns rätt.

Men alla är vi såklart olika, jag tror det kan vara en trygghet i sig att veta att man kan lämna tillbaka något. Något som Netonnet med sin vansinnigt generösa returpolicy förmodligen också upptäckt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Jo absolut och jag ser det definitivt applicerbart på en tröja eller ett par byxor men inte en datorskärm. Vad ska man vara missnöjd med? Allt man kan bli missnöjd på, enligt mig, är tekniska fel (såsom döda pixlar) och solklar anledning att skicka tillbaka. Vad annars skulle man vilja returnera för?

Köpa skärmar är värre än att köpa skor. Finns skärmar som får toppbetyg men som ändå kan ha irriterande detaljer som gör att den inte passar användaren när den testas på plats.

Var vid ett tillfälle med om att det skulle köpas in tre skärmar som skulle användas tillsammans och där färglikhet mellan skärmarna var viktigt. Därför köptes skärmar av erkänt bra märke och kvalitet men det blev mycket krångel och returer innan det kom tre skärmar som var tillräckligt lika.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Du har ingen NoN i närheten? Går ju returnera i butik. Du kan även köpa retursedel genom NoN, kostar 49 eller 69kr.

Skrivet av Aeig:

Netonnet säljer fraktsedlar för 69 kr vid händelse av retur

Oj, det hade jag ingen koll på alls. Returnerade ett tangentbord till NetOnNet för några månader sen och all information jag fick då var att det skulle returneras som företagspaket, inget erbjudande att köpa fraktsedel genom dom. Är ni säker på att det inte blir dyrare än 69 kr?

Skrivet av GooGeL:

Komplett.se har fria returer.

Tack!

Skrivet av GooGeL:

Ifall du behöver skicka tillbaka den..?

Skrivet av Pelegrino:

Reagerar på ”ifall jag behöver skicka tillbaka den”. Utveckla gärna. Känns som man sällan köper datorprodukter för att testa utan skickar enbart tillbaka vid fel.

Skrivet av Pelegrino:

Jo absolut och jag ser det definitivt applicerbart på en tröja eller ett par byxor men inte en datorskärm. Vad ska man vara missnöjd med? Allt man kan bli missnöjd på, enligt mig, är tekniska fel (såsom döda pixlar) och solklar anledning att skicka tillbaka. Vad annars skulle man vilja returnera för?

Jag brukar kunna få yrsel av vissa skärmar och ingen verkar riktigt veta vilka egenskaper i skärmen som orsakar sånt, så det är lite av ett lotteri att köpa en datorskärm. Ibland blir man bara besviken på urvattnade och kassa färger även efter kalibrering eller att kontrast/ljus är undermåligt eller att den inte uppfyller förväntningarna på annat sätt. Finns många orsaker utöver tekniska fel, vissa skärmar är helt enkelt bara dåliga.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Oj, det hade jag ingen koll på alls. Returnerade ett tangentbord till NetOnNet för några månader sen och all information jag fick då var att det skulle returneras som företagspaket, inget erbjudande att köpa fraktsedel genom dom. Är ni säker på att det inte blir dyrare än 69 kr?

Förr fick man boka returen som företagspaket själv, men de har ändrat det. Jag returnerade en elscooter genom deras returhantering, minns inte om jag betalade 49 eller 69, men mer blev det inte. Har svårt att tänka mig att det skulle bli dyrare.

Webhallen har ju också 49kr i returkostnad, förutsatt att du kontaktar dom och bokar en retursedel via dom. Dras av på återbetalningen.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag brukar kunna få yrsel av vissa skärmar och ingen verkar riktigt veta vilka egenskaper i skärmen som orsakar sånt, så det är lite av ett lotteri att köpa en datorskärm. Ibland blir man bara besviken på urvattnade och kassa färger även efter kalibrering eller att kontrast/ljus är undermåligt eller att den inte uppfyller förväntningarna på annat sätt. Finns många orsaker utöver tekniska fel, vissa skärmar är helt enkelt bara dåliga.

Antagligen blir du suddig pga PWM flicker.

Ja, skärmen ska ju liksom stå dära på skrivbordet och prestera över några år. Så, så klart vill man ha en prima. Tyckte då mina 3st HP LP2475w presterade jämlikt, i landet för länge sedan. Men idag är det ju så mycket annat skit i skärmen. G-sync, +144hz osv. Så det är väl lite mer skruvar och teknik som ska lira tillsammans.

Något som gör mig sur är att t ex LG stått och lämnat sina produkter/skärmar med enbart 2års garanti. Vilket är skitdåligt. Iaf förr.
Åtminstone 3år borde normen vara... när du satsar >4-5000kr.