Veckans fråga: Hur många datorer, mobiltelefoner och surfplattor använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag svarade 2 (stationär och ipad) men en del räknar med jobbets mobil och laptop?
Jag gick på denna formulering när jag uteslöt dem från totalen:

Då jag följde artikelbeskrivningen 5st:
-stationär
-knädator
-mobil
-surfplatta
-Servern

På arbetet
surf på den stationäradatorn, knädatorn är spärrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det blev ett par fler än jag spontant tänkte mig. Samtliga är enheter jag använder aktivt, vissa mindre än andra så klart.

  • Stationär dator (primära för spel & jobb)

  • Bärbar jobbdator

  • Stationär dator i vardagsrummet

  • Bärbar speldator

  • Mobiltelefon

  • Nvidia Shield (first gen)

Ja, jag har ingen NAS än. Skämmes!

Skämmes Jakob! Här på Swec har vi alla backup och NAS!

/s

Permalänk
Medlem

5 stationära (5950x/3090, 5900x/6900XT, 11900K/6800XT, Dual Xeon WS/3080), 1 server (10980xe), 6 telefoner, 4 plattor, 3 laptops

Permalänk
Medlem

1 laptop - 1 mobil - 1 stationär

Kan tycka redan det är för mycket.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Rätt så standardupplägg här:

- Mobil
- Stationär dator
- Laptop (via jobbet)

Räknade inte med
- Nvidia Shield TV
- Oculus Quest

Trots att de båda har webbläsare och ibland används för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner
Jobb
Privat

Datorer
Jobbdator
Bärbar jobbdator
Speldator privat
Bärbar privat

Surfplatta
En privat

Plus en hel drös med processdatorer

Permalänk
Medlem

1. iPhone 11 Pro
2. Windows-baserad HTPC
3. Macbook Pro 13"

Har ibland funderat på en iPad, men det känns som att den skulle fylla exakt samma syfte som min iPhone. Spelar ej mobilspel, film ser jag på min TV, surfning/youtube är egentligen något jag vill dra ner på, inte uppmuntra mig själv till att göra mer av, så... tre enheter är sweet-spotten.

Har även en Home Assistant-server och en NAS. Men det räknas inte.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Svarade 5, vilket är typ rätt.
1 stationär
2 servrar
2 mobiler (dock använder jag till 99% bara en av dom)
2 laptops (samma sak där, använder sällan den ena)
1 netbook (används endast för ODBII-felkodsavläsning, vilket inte är ofta)
1 platta (används inte jättemycket den heller)

Sen har bonusdottern en stationär men den använder inte jag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

2 stationära
1 laptop
2 rpi3
platta samt mobil

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

1 OnePlus 3T
1 Gammal gaminglaptop som används till kontorarbete
2 Raspberry Pi 3B, en till NAS och en för att köra OSMC.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Mobil
Surfplatta
Stationär dator (vardagsrum)
Stationär dator (kontor)
Bärbar dator (jobb)

Sedan har jag även en bärbar dator som tillhör både mig och min sambo, men det är nästan bara sambon som använder den, så den föll på "aktivt använder".

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

6 skulle jag nog svara.
1 stationär
2 laptops (privat/jobb)
2 telefoner (privat/jobb)
1 tablet

8 om jag räknar med mina servrar, NAS + mediaserver
Har en andra stationär också, men den används så sällan att jag inte räknar med den.

Jobbdatorn må tillhöra arbetsplatsen, men jag använder den lika mycket som min privata.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att "Surfing the net"/"Surfing on the information superhighway" låter så löjligt och ointuitivt att jag för länge sedan svurit att aldrig använda (delar av) uttrycket på ett oironiskt sätt.
Därför avstår jag från att rösta.

Jag använder webläsare på en stationär dator. Ibland blir det laptop eller platta, men bara när jag inte är hemma. Jag har aldrig gillat att använda webben på telefon - för liten skärm och tangentbord, även på dagens stora smartphones.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mobil, surfplatta, bärbar, stationär.

Hade tills nyligen jobbdator och jobbtelefon också.

Permalänk
Musikälskare

1 x Speldator (Win)
1 x Jobbdator (Mac)
2 x Telefoner (iOS/Android)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De två aktiva enheterna är:
- Privat stationär
- Jobbmobil

Andra enheter klassar inte in som aktiva dagliga surfenheter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För min del blir det:
1 stationär dator (Win)
1 bärbar dator (Mac)
1 telefon (iOS)

Sen har jag även en HTPC för spel men surfas inte direkt på den, verkligen inte dagligen heller.

Permalänk
Medlem

1. iPad
2. Speldator
3. Opnsense router
4. Laptop
5. Kvm server för virtualusering
6. Egen byggd nas
7. Raspberry pi zwave Controller
8. Räknas kindle?
9. Telefon
10. Arm htpc

Hmm är nog dator missbrukare.

Permalänk
Medlem

Jag svarade 9, varav 4 är jobbrelaterade. Dock surfas det ej på nätet med Engineering stations, men de används flitigt i jobbet. Enda surfandet på dom blir ESXi inloggningssidor

1: Speldator
2: HTPC
3: Surface PRO 4
4: Galaxy TAB S2
5: Laptop 1 jobb
6: Laptop 2 jobb (Engineering Station)
7: Stationär jobb
8: Surface PRO 2 jobb (Engineering Station)
9: Mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Surfplatta kommer absolut i förstahand i mitt fall, sen kommer mobilen som hänger med av bara farten.
Till sist statinära datorn, men har även en laptop men den agerar mest som backup enhet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Räknar inte med arbetsrelaterade datorer för det blir lätt en gråzon.

* Stationär dator
* iPhone
* Kindle

Kindle är väl gränsfall i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem

5st

2 x Stationär datorer
2 x Mobil telefoner
1 x Laptop.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

En dator och en mobil

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att svara på, är beroende på användningsfrekvens och graden av användning.
Blir olika svar beroende på om det är per dag/vecka/månad/halvår/år.
Har rätt gott om datorer (inkl plattor) både privat och i arbetet, som används mer eller mindre frekvent.

Varierar mellan ca 2-4 dagligen och upp till ca 8-9 årligen, med olika steg däremellan. Alltså sådana som är "egna" och inte bara tillfälligt lånade, med de mer tillfälligt lånade el andras blir det betydligt fler både dagligen och årligen.

Absolut minimum är 1, mobilen som nog är den som används mest frekvent. Både på fritiden/helgen och i vissa mer sällsynta fall i arbetet har jag klarat mig hela dagen med bara mobilen.

Permalänk
Medlem

Speldator
Jobbdator (mitt företag, så jag äger den och räknar med den)
Mobil
Tablet

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

- Jobblaptop
- Jobbmobiltelefon
- Privat mobiltelefon
- Hemma stationär dator
- 2x surfplattor
- NAS

Svarade fel 6st, borde vara 7st då jag glömde beakta NASen (en HP Microserver). Använder faktiskt allt i listan nästan dagligen. Har redan siktet på kommande Samsung Watch 4 också som blir min första smartklocka isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

- Jobblaptop
- Jobbmobiltelefon
- Privat mobiltelefon
- Hemma stationär dator
- 2x surfplattor
- NAS

Svarade fel 6st, borde vara 7st då jag glömde beakta NASen (en HP Microserver). Använder faktiskt allt i listan nästan dagligen. Har redan siktet på kommande Samsung Watch 4 också som blir min första smartklocka isåfall.

fast frågan var inte hur många datorer du har, utan hur många enheter du använder att surfa ifrån, sitter du och surfar ifrån nasen ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

1st stationär speldator
1st MacBook Pro
1st iPad Pro
1st iPhone 12 Pro

Macen är den som används allra minst. Blir inte mycket programmering på sommaren så den samlar mest dam.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
  1. stationär dator

  2. iphone

  3. en nokia på landet

Permalänk
Inaktiv

1st. Speldator
1st. Jobbdator
1st. Mobil
1st. Konsol