Kinesisk telefon - Xiaomi - Vågar man köpa (Säkerhetsrisk, etc.)
Hej!
Är i behov av en ny telefon, men har inte lust att betala 10'000kr för telefoner som de flesta ligger på nu för tiden.
Använder telefonen för surf, youtube, musik och ljudböcker.
Hade önskat komma undan så billigt som möjligt, gärna 3-5k, men allt som jag kommer under går till "dator fonden", och de är ju inte billiga heller just nu x).
Kom in på ett par jämförelser och Xiaomi verkar prestera ganska bra.
Tittat en del på just Xiaomi Redmi Note 10 Pro.
Men Xiaomi är ju ett kinesiskt företag, och det har ju varit en hel del snack om att de samlar in väldigt mycket data som många tycker inte har något att göra med själva telefonen och dess utveckling, utan snarare "person information" som i sin tur kan kopplas till sjävla individen, även om Xiaomi verkar ha gjort lite olika uttalanden om detta.
T.ex. att Kalkylatorn i telefonen behöver komma åt kameran(?) och wifi, etc..
Jag har ingen koll på detta själv utan har bara hört rykten och läst lite nu senaste tiden om detta.
Andra telefonen jag kollade på var Sony xperia 10 iii, men den verkar ha fått väldigt dåligt betyg av de flesta.
Kort och gott; Man kan ju inte garantera något med någon tillverkare, men med tanke på Kinas senaste rykten och de saker som märkts från Xiaomi, vågar man införhandla sig en sådan telefon?
Eller har ni något råd om andra telefoner?
Ha det gött!