Följ Black Week på SweClockers

Kinesisk telefon - Xiaomi - Vågar man köpa (Säkerhetsrisk, etc.)

Permalänk

Kinesisk telefon - Xiaomi - Vågar man köpa (Säkerhetsrisk, etc.)

Hej!

Är i behov av en ny telefon, men har inte lust att betala 10'000kr för telefoner som de flesta ligger på nu för tiden.

Använder telefonen för surf, youtube, musik och ljudböcker.
Hade önskat komma undan så billigt som möjligt, gärna 3-5k, men allt som jag kommer under går till "dator fonden", och de är ju inte billiga heller just nu x).

Kom in på ett par jämförelser och Xiaomi verkar prestera ganska bra.
Tittat en del på just Xiaomi Redmi Note 10 Pro.

Men Xiaomi är ju ett kinesiskt företag, och det har ju varit en hel del snack om att de samlar in väldigt mycket data som många tycker inte har något att göra med själva telefonen och dess utveckling, utan snarare "person information" som i sin tur kan kopplas till sjävla individen, även om Xiaomi verkar ha gjort lite olika uttalanden om detta.
T.ex. att Kalkylatorn i telefonen behöver komma åt kameran(?) och wifi, etc..

Jag har ingen koll på detta själv utan har bara hört rykten och läst lite nu senaste tiden om detta.

Andra telefonen jag kollade på var Sony xperia 10 iii, men den verkar ha fått väldigt dåligt betyg av de flesta.

Kort och gott; Man kan ju inte garantera något med någon tillverkare, men med tanke på Kinas senaste rykten och de saker som märkts från Xiaomi, vågar man införhandla sig en sådan telefon?

Eller har ni något råd om andra telefoner?

Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Hej!

Är i behov av en ny telefon, men har inte lust att betala 10'000kr för telefoner som de flesta ligger på nu för tiden.

Hade önskat komma undan så billigt som möjligt, gärna 3-5k, men allt som jag kommer under går till "dator fonden", och de är ju inte billiga heller just nu x).

Men Xiaomi är ju ett kinesiskt företag, och det har ju varit en hel del snack om att de samlar in väldigt mycket data som många tycker inte har något att göra med själva telefonen och dess utveckling, utan snarare "person information" som i sin tur kan kopplas till sjävla individen, även om Xiaomi verkar ha gjort lite olika uttalanden om detta.

Jag har ingen koll på detta själv utan har bara hört rykten och läst lite nu senaste tiden om detta.

Andra telefonen jag kollade på var Sony xperia 10 iii, men den verkar ha fått väldigt dåligt betyg av de flesta.

Kort och gott; Man kan ju inte garantera något med någon tillverkare, men med tanke på Kinas senaste rykten och de saker som märkts från Xiaomi, vågar man införhandla sig en sådan telefon?

Ha det gött!

Så länge man kan stå ut med MIUI så ser jag inga problem, Xiaomi telefoner som säljs i Sverige har också EEA mjukvara, vilket gör att de respekterar GDPR mer och kom när GDPR blev EU lag. Beroende på krav, så brukar jag rekommendera Pixel telefoner, men då gäller det också att man kan acceptera att importera från annat EU land

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator

Använder du googles tjänster, facebook, instagram, etc. etc. på telefonen utan betänkligheter är telefonens ursprung knappast någonting att oroa sig över. En telefon tillverkad (i Kina) av ett icke-kinesiskt företag samlar även den in persondata och du övervakas antagligen mer än vad du tror.

Därmed inte sagt att man skall skita i den personliga integriteten, men att rikta fokus just mot telefoner tillverkade av kinesiska företag är väldigt missriktat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Ha det gött!

Har själv en Xiaomi och den fungerar bra,10T Lite 5g. Dom flesta mobiler sätts ihop i Kina, har man hög paranoia får man köpa en Sony då dom har flyttat tillverkning från Kina till Thailand.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Så länge man kan stå ut med MIUI så ser jag inga problem, Xiaomi telefoner som säljs i Sverige har också EEA mjukvara, vilket gör att de respekterar GDPR mer och kom när GDPR blev EU lag. Beroende på krav, så brukar jag rekommendera Pixel telefoner, men då gäller det också att man kan acceptera att importera från annat EU land

Tack för svaret!
Men vad i grund och botten så lär väl inte Xiaomi behöva ge ut hur deras operativsystem fungerar, så de kan ju "i teori" säga att det följer regler och lagar inom EU, men internt skicka all data i alla fall.

Var lite sugen på en Pixel, men är ju förjävliga att gå i Sverige, så då gäller det ju som du skriver att importera från annat EU land. Hade gärna unvikt det ifall jag behöver lämna in den på reperation, etc.

Permalänk
Skrivet av twit:

Använder du googles tjänster, facebook, instagram, etc. etc. på telefonen utan betänkligheter är telefonens ursprung knappast någonting att oroa sig över. En telefon tillverkad (i Kina) av ett icke-kinesiskt företag samlar även den in persondata och du övervakas antagligen mer än vad du tror.

Därmed inte sagt att man skall skita i den personliga integriteten, men att rikta fokus just mot telefoner tillverkade av kinesiska företag är väldigt missriktat.

Absolut, håller med till 100%.
Men det är just att Kina och Xiaomi har blivit tagna på bar gärning som gör att man får lite paranoia symptomer :).

Permalänk
Medlem

Jag har en Redmi Note 7 och för sina ca 2500 kr var den billigare än min gamla Moto Z som jag tror kostade 3000 kr. Den har hållit längre och gett en hyfsad "bang for the buck".
Men jag provade en gammal iphone, och ja... Flytet på android är verkligen inte samma sak.
Jag provade också en väldigt ny Samsung android och den flöt ju iofs som smör så jag ska inte säga att Android nödvändigtvis alltid är så mycket sämre än iOS och iPhone.

Vad det gäller privatliv och integritet, där ser jag mig besegrad som konsument. Jag kan ju köpa vad som helst och ändå stå med skägget i brevlådan.
Det enda som skyddar enskilda konsumenter är att vi har lagar och rättvisa i ryggen, om vi har dem i ryggen...

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Moderator
Moderator

Men det är just att Kina och Xiaomi har blivit tagna på bar gärning som gör att man får lite paranoia symptomer :).

Uhm...
https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_(surveillance_program)

Visa signatur
Permalänk

Well... fuck.

Ju mer man läser om detta ju mer känns det som man har ögon på sig alla stunder av sitt liv :).
*puts on tinfoil hat*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror ni att det är någon som sitter och lyssnar på allt ni säger? Mycket data samlas ja..
Är ni rädda om erat privatliv a'la paranoia-style borde ni knappt ha ett personnummer.

TS: How about oneplus?

Permalänk
Medlem

Ska du kolla på en bra modell kika på poco f3 pro eller x3 pro de är bra för pengarna. Sen beror de på om du importerar en eller köper i butik.

Jag köpte eea modellen av x3 pro för 1987kr från Hk till en väns dotter från banggood nu när de hade rabatt och de va med moms inom EU.

Edit såg nu att banggood har f3 för 3100 från sitt EU lager btw bara som ett tips

Annars finns de ju självklart andra modeller

Permalänk
Medlem

det är huawei du ska akta dig för, xiaomi är rätt så safe chilla..

Permalänk
Medlem

Är uppdateringar viktiga så är Samsung ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

This.

Xiaomi gör dessutom väldigt bra telefoner och är extremt prisvärd. Väldigt mycket telefon för pengarna alltså! Hade själv en Redmi Note 7 förut som jag var väldigt nöjd med. Störde mig inte alls på interfacet som någon tidigare nämnt.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Jag har läst något om det för en tid sen men utveckla gärna. Funderar på att köpa en Huawei surfplatta, men i detta fall kanske man inte behöver bry sig om elaka kineser, eller?

Permalänk
Medlem

Oneplus Nord 2 verkar vara en vettig kompromiss på pris/prestanda.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara någon skillnad mot Oppo, Realme, OnePlus osv?

Den som är paranoid kan installera tillägg (exempelvis Blokada) som hindrar de flesta programmen från att rapportera tillbaka något.

Sen får man ju leva med vissa saker, din telefonoperatör dataminar förmodligen dina trafikuppgifter t.ex.

Permalänk
Medlem

Poco X3 Pro kan köpas för ca 2100 inklusive frakt. Extremt mycket mobil för pengarna.

https://www.banggood.com/POCO-X3-Pro-Global-Version-Snapdrago...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Har kört M11 nu i ett par månader och det enda jag stör mig riktigt på är "gester". Fungerar inte med tredjepart launchers typ Niagra. Kommer byta igen när nästa generation med snapdragon kommer ut. Är sugen på att gå tillbaka till oneplus igen som jag kört gen 5-8.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Motorola är väl väldigt mycket bang for the buck annars och har ett cleant OS.

Motorola G100 t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Motorola är väl väldigt mycket bang for the buck annars och har ett cleant OS.

Motorola G100 t ex.

Om hen är orolig över säkerheten i att köpa från ett kinesiskt företag så är det väl ingen skillnad mellan Motorola och Xiaomi?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi Mi Note 10 Pro sedan något år. Den var billig, men jag vet inte om jag skulle kalla den prisvärd.
Jag har inte spenderat en sekunds tankeverksamhet på om det skulle vara en säkerhetsrisk.
I övrigt då... jag har installerat Nova Launcher istället för MIUI, det var plottrigt som busen. Och det är herrejössesmycket bloatware på telefonen från början, och det går inte att avinstallera utan att roota.
Kameran tar bra bilder i exakt rätt förutsättningar, dvs mycket ljus och stillastående fotograf. Den är ingen point n' shoot precis, det är kameraappen allt för långsam för. 108Mpix är mest ett meme, så jag fotar i nativeupplösning. Jag ser ingen skillnad om det inte är helt perfekta förhållanden, och knappt då.

Bra:
Oootrooooligt bra batteri. Jag använder den iofs kanske inte lika mycket som de värsta mobilisterna på den här siten, men jag klarar med enkelhet två dagar, och om jag tänker mig för går den tre dagar.
Ok kamera.
Välbyggt chassi, jag har tappat den i backen flera gånger och det är en tuff rackare.
(Med den senaste uppdateringen) fick den blixtsnabb fingeravtrycksläsare.
Optisk zoom/Macroläge som ger roliga kort om man orkar krångla och göra tio försök.
Laddar snabbt, men det gör väl alla någorlunda moderna telefoner.

Dåligt:
Bloatware
MIUI (Xiaomis egna operativsystem)
108Mpix-meme-upplösning.
Installerar man googles egna grejer, dvs typ kalender, klocka bla bla vanliga grejer så får man dubbelt av alla appar.
Stor och tung, och lite halkig.
Assymetrisk kameraposition på baksidan, så det går inte att använda telefonen liggande på ett bord. Och det hade varit gött ibland, iom vikten och storleken.

Nu gällde tråden kanske inte det, men här var mina two cent iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om hen är orolig över säkerheten i att köpa från ett kinesiskt företag så är det väl ingen skillnad mellan Motorola och Xiaomi?

Kanske inte då Motorola tydligen ägs av Lenovo, fördelen som jag ser det med Motorola är att deras Android OS inte är bloatat som Xiaomi. Men det är väl iofs den enda tryggheten man har där då.

Permalänk

Gått några dagar sedan mitt senaste inlägg och nu har jag tröttnat helt!
Undvik Xiaomi, har kört en M11 nu i en månad och redan gett upp. Strul med wifi och os som är väldigt rörigt och dom tagit bort möjlighet att använda gester i 3e-part launchers. Tillbaka till Oneplus igen och 9 Pro, har aldrig blivit besviken på någon Oneplus modell, har haft samtliga från 5 till 9an nu.

Kör Oneplus, väldigt bra telefoner.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Inaktiv

Jag måste säga tvärtom, sonen hade en Redmi 4x i 3år funkade klockrent och nu senast köpte jag en Note 10, rapp som attan, bra skärm och prisvärd, betalade 1500kr. Oslagbart. Men då är han ochså van MIUI, det gör väl sitt.