Skrivet av klein:
Jack Traimell var väl bara affärsmannen. Medan Clive var även konstruktören.. Lite Steve Jobs och Steve Woz bakom apple. Jobs var visionären, medan Woz var konstruktören bakom mycket i början av Apple.
ZX maskinerna var billiga. Även om t.ex Atari ST var billig jämförelse med t.ex då tidens Mac, Atarin hade hade ungerfär samma hårdvara som en ur Mac hade. En motorola 68000 + 512 KB RAM eller mer beroende på modell man köpte.
CCCP byggdes många Sinclair kloner. Även Zx81 fick ett antal kloner, bla LAMABDA 8300 och en klon som körde Fortran istället för Basic. Även i USA sålde Sinclair prylar under varumärket Timex.
Japp, även jag har glott på både 8-bit guy, Adrians Digital Basement, LGR, RMC med flera favoriter sedan många år tillbaka! [Typ allt jag glor på när jag kollar YT!]. "This does not compute" är också bra, fast han är väldigt mycket MAC samt har nasal röst jag får lite huvudvärk av)
Perifractic är också ett tips. Han med sina hundar. Ni som vet, fattar vad jag syftar på. Stavar alltid fel på hans "namn", men YT brukar hitta ändå.
Nåja. Jan Beta är också bra förresten, nu när jag ändå håller på.. Hehe.
Jack var bakom Commodore, klart att han inte gjorde det ensam. Han var med i teamet. Se det som ett fotbollslag. Går inte köra ett fotbolslag med "klubbdirektören" som ensam spelare!
Jobs var absolut "affärsmannen", samt visionären, medan WOZ känner jag mer "sympati med", då det var han som grejade och fixade hårdvaran. (Och mjukvaran till stor del).
Jobs blev också rikast av dem alla. Jobs är en givetvis av mina "apostlar"/"helgon" där i min 8-bits-himmel!
(Tillsammans med Jack och Clive).
Sir Sinclair är där uppe också. Dock var jag inte jätteförtjust i Clives datorer när det begav sig. De saknade för lite RAM, saknade bra tangentbord etc. Spectrum var "inget å ha" jämfört med C64. Vad jag minns själv från den tiden. Grafiken var exempelvis bedrövlig. /"gubbarna" bytte färg etc.)
Men klart att Clive var bra!
-"Näste pionjär som går i graven" är väl tyvärr "mr Amstrad" (Alan Sugar). Om vi går efter kalendern.
Hade ingen AMSTRAD-dator heller, förutom en AMSTRAD "superchannelmottagare" jag köpte vid ett London-besök cirka 1990-91Den kunde avkoda alla dåvarande kodade brittiska satellitkanaler "gratis". Den var ämnad för brittiska marknaden, spå britterna skulle få "gratis TV" på ett ungefär. Den tog jag hem till Göteborg, och tittade på alla brittiska kanaler i några år. Tror den kostade £99 på den tiden. Ett struntbelopp. Dock var mottagaren inte ämnad att exporteras utanför Brittiska Imperiet, då programmen skulle vara osebara i exempelvis Sverige. Köptes på Harrods eller Sainsburys, tog hem den på flyget, hade allt hemma i Göteborg!
Tråkigt att de "gurus" vi sett upp till, oavsett vad de heter, går ur tiden nu.
Åren tar väl oss alla till slut, såvida vi inte gör som Adrian säger: "byter ut våra läckande kondensatorer, för dessa fördärvar moderkortet!". Samt byter ut CMOS-batteriet med jämna mellanrum.