3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag lider med er asså. Jag tvivlar på att Elgiganten har rätt rent juridiskt att häva avtalen på detta sättet.

Själv hade man en bokning sedan 24/9 förra året på ett Asus RTX 3080 TUF OC som helt utan varning blev makulerat.
Elgiganten har alltså suttit på mina pengar i över 1 års tid och det här är lösningen? Fyfan säger jag bara.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Varför skulle de byta ut korten på din order?
Det butiken kan göra är att lägga upp en ny order åt dig, på nytt kort. Och avbeställa den förra ordern.
Du står då i kö på nytt kort.
Är någon otrevlig mot en kund så är det garanterat att kunden själv varit otrevlig länge i ett samtal/mail så de tappat tålamodet på kunden.

Absolut, jag var sjukt otrevlig. Särskilt när man bara haft ett enda mail med vissa av deras säljare och/eller support. Tro mig, från någon som själv jobbar i kundtjänst, det är skillnad på personal och personal gällande vilken service man ger och formuleringar.

Gällande ansvar att byta ut kort. Självklart kan jag inte tvinga dom. Men dom försöker som sagt inte ens få en nöjd kund genom att erbjuda en att byta kö till ett kort som verkligen kan komma in. De drar lögner om att de aldrig får in kort, och det gör ingen annan heller enligt Dustin. För de är så stora och har tillgång till det som kommer från Nvidia...

Sen ger de olika besked gällande om man kan kolla köplatser m.m beroende på vilken kund som hör av sig. Tro mig, hade du sett alla mailkonversationer jag haft med diverse personer där så hade du varit lika less som jag. Rätt oskön attityd hos dig att bara anta att det är gnällspikar, utan något konkret bakom det man skriver.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Svensk konsumentköplag går inte att förhandla bort mot konsumentens nackdel.

Skulle vara intressant att få detta prövat hos ARN av någon berörd.
Dock så ligger leveransproblemet utanför butikens kontroll, vilket innebär nedan:
"Du kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av förseningen. Detta gäller inte om du kan visa att förseningen låg utanför din kontroll. Med utanför din kontroll menas att det funnits ett hinder för leverans som du inte kunnat förutse eller förhindra."

En butik kan inte leverera en vara som inte tillverkaren tillverkat.
Vore otroligt dumt om butiken ska stå för närmare dubbla priset, och då tappa 4-8k /kund, för att tillverkaren inte levererar korten de sålt.
Bäst vore ju såklart att ingen butik tar upp förhandsbokningar alls, utan bara säljer produkter de har i lager.
Förra året var det Webhallen som fick skit för lansering av PS5 och Xbox Series X, nu så får Elgiganten skit denna gång.
Konsumenterna glömmer detta fort, och kunderna återkommer efter några månader eller något/några år utan större skada.

Skrivet av kusk0r:

Har de dragit pengar och hållit det inne i ett år? Brukar man inte typ reservera pengar i några veckor och släpper dessa om beställningen inte skickats ut för att ånyo dra dessa sen när beställningen ska skickas? Ungefär så funkade det med Reverb G2 bokningarna. Annars har börsen gått upp med typ 23% jämfört med ett år sen, finns det regler om ersättning, dina 7800 skulle vuxit till 9600...

Klart att en butik tar betalt för en bekräftad order, det är vanligt.
Köparna kan ju fritt välja faktura istället för kortbetalning?
Att titta på ett enskilt börsår, där börsen rasade i början av corona och jämföra med nu är så fel.
Vanligt börsår så ökar det normalt kring 4-8% i värde i snitt, så att säga att pengarna skulle ökat 23% är fel.
Det kunde lika gärna minskat 100% eller ökat 1000%, ingen vet då inte pengarna är investerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv hade man en bokning sedan 24/9 förra året på ett Asus RTX 3080 TUF OC som helt utan varning blev makulerat.
Elgiganten har alltså suttit på mina pengar i över 1 års tid och det här är lösningen? Fyfan säger jag bara.

Fin ränta dom gjort på det, investeringar osv.

Precis som när din bank lånar ut din lön när den kommer in och sedan ger dig noll procent av räntan på det dom inkasserar på att låna ut dina pengar dessutom kräver dom att du betalar för din e-bank, kort och annat, flera hundra om året.

Jag mins när man gick i skolan och fick lära sig att banken betalade ut sparränta när du hade pengar på kontot för det var rättvist.

Antar att moral i dagens samhälle inte lägre existerar.

Jag blir bara deprimerad på dagens samhälle, så lider med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Dock så ligger leveransproblemet utanför butikens kontroll, vilket innebär nedan:
"Du kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av förseningen. Detta gäller inte om du kan visa att förseningen låg utanför din kontroll. Med utanför din kontroll menas att det funnits ett hinder för leverans som du inte kunnat förutse eller förhindra."

Instämmer att det skulle vara väldigt intessant om ARN fick kika på detta. Jag kan mycket väl ha fel men här skriver jag varför jag tror att Elgiganten gör fel. Jag tror dock inte att man kan kräva att få kortet levererat idag, så tidsaspekten kan motiveras med att det är utom Elgigantens kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Elgiganten får ingen ränta på pengarna. Samhället har 0 ränta/minusränta, och haft så i flera år.
Företag får till och med betala för att ha pengar på banken. Konsumenter slipper betala.

Det är bara reporäntan som är 0%. Som exempel finns det banker som fortfarande tar ut ränta för bostadslån och det finns sparkonton med ränta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Hur du och jag ser på ordet Deal är väldigt olika måste jag säga inget illa menat.
Ska jag betala ca 4500kr mer än det jag ursprungligen betala och dessutom med en väntan på ett år?

Jag vet inte hur de är med er andra men jag har principer.

Låt oss sätta detta i ett större perspektiv:
Elgiganten som omsatte närmare 15 miljarder 2020 enligt allabolag ska alltså gå plus minus noll för att erbjuda mig en liknande produkt medans jag som liten konsument ska gå back och betala 50% mer efter ett års väntan utan några bra uppdateringar kring lagersaldo, där man falskt skrivit att de fanns flera kort i lager vid beställning, och där jag fått info från eg anställd säljare att jag låg bra till i kön därav kände ja de var värt att vänta. This is madness I'm telling you..

En deal är en deal sen kan den vara antingen bra eller dålig..

Vet att det finns inte mycket marginaler när det kommer till datorkomponenter så jag är helt övertygad om att de går mer åt minus än åt plus.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Japp. Har två ”missade” samtal (kunde ej svara då jag satt mitt i ett jobbärende) och ett SMS från Elgiganten.
Hoppades förstås på att det skulle vara ett efterlängtat besked om stundande leverans, men det förvånade mig föga att det rörde sig om det diametralt motsatta.
Kortet ska tydligen ha utgått (MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC) hävdar de. Gissar att det rör sig om hårklyveri då det väl numera lagts till ett ”LHR” någonstans i produktnamnet.
Jaja, det är vad det är.

Permalänk

Trustpilot omdöme

Det vore trevligt att se om fler aktiva i tråden bidrar till omdöme på trustpilot och liknande.
Med en storm av dåliga omdömen kanske de backar denna förvånansvärt korkade och taskiga strategi.
Eller, så får de bara vad de förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Jodå, leveransproblemen ligger utanför butikernas kontroll, men inte deras beräkning.
ALLA har varit medvetna om att det är stor efterfrågan på bristande komponenter, så att Elgiganten inte har förutsett att de inte skulle kunna leverera betalda ordrar på grafikkort till intropris innan nu är helt orimligt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Instämmer att det skulle vara väldigt intessant om ARN fick kika på detta. Jag kan mycket väl ha fel men här skriver jag varför jag tror att Elgiganten gör fel. Jag tror dock inte att man kan kräva att få kortet levererat idag, så tidsaspekten kan motiveras med att det är utom Elgigantens kontroll.

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

Ingen butik kommer då våga ta upp förhandsbokningar på någon vara, med grund i att stå som ekonomiskt ansvarig för om leverantören inte levererar som utlovat i antal, eller modell. Då kommer alla bli lidande, butikerna vet inte hur många exemplar de ska beställa, tillverkarna vet inte hur efterfrågan ser ut, kunderna får vänta ännu längre på sin produkt än om tillverkaren kunnat tillverka i förväg om de vet ungefär hur många köpare som ligger väntande.

Skrivet av Cenorida:

Det är bara reporäntan som är 0%. Som exempel finns det banker som fortfarande tar ut ränta för bostadslån och det finns sparkonton med ränta.

Självfallet så tar bankerna ännu ut ränta på lån på hus, fordon, privatlån etc. Och det finns sparkonton med ränta (Väldigt låg), dock gäller det konsumentkonton.
Företagskonton är/har varit 0 ränta, eller till och med minusränta ett bra tag, såklart även där beroende på hur enskilda avtalet med banken ser ut.

Det är inte direkt så att företagen (butikerna) investerat pengarna i fonder/aktier på börsen, och fått 23% avkastning som en tidigare meddelade att börsen gått upp mellan dessa åren sen corona dippen.

Permalänk
Medlem

är första versioner av RTX 3080 (2020) sämre än 2021 korten? Eller spelar det ingen roll? Jag tänkte om det kanske finns någon skillnad på komponenter i själva kortet. Sen en till fråga, när kom LHR korten ut? Fanns dom 2020?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fräckepelle:

Det vore trevligt att se om fler aktiva i tråden bidrar till omdöme på trustpilot och liknande.
Med en storm av dåliga omdömen kanske de backar denna förvånansvärt korkade och taskiga strategi.

Varför smutskasta en butik?
När problemet ligger helt utanför den enskilda butikens kontroll.
Det är Nvidia/tillverkarna som förtjänar skit, inte butikerna.

Skrivet av sweisdapro:

Jodå, leveransproblemen ligger utanför butikernas kontroll, men inte deras beräkning.
ALLA har varit medvetna om att det är stor efterfrågan på bristande komponenter, så att Elgiganten inte har förutsett att de inte skulle kunna leverera betalda ordrar på grafikkort till intropris innan nu är helt orimligt.

Det är utanför deras beräkning.
Ingen hade kunnat räkna ut att Nvidia/tillverkarna inte skulle leverera enligt vad de sålt.

Det är inget de kunnat förutse att sin leverantör inte ska leva upp till vad de utlovat.
Inte Elgigantens ansvar att leverantören kör med "fulspel" och byter ut ett grafikkorts modell, eller gör nu revision med nytt artikelnummer.

Är det några som förtjänar skit så är det Nvidia/tillverkarna 8Asus, gigabyte mfl) inte de enskilda butikerna.

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS idag från EG om samma sak, produkten har utgått etc. Detta gällande min beställning på ett
EVGA GeForce RTX 3070 XC3. Fick minuten efter mitt sms även ett kvitto på mail med återbetalningen "enligt överenskommelse", samma sak som alla andra. Min senaste uppdatering om förskjuten leverans var 22 december förra året, sedan dess har jag inte lagt någon tid på detta.. Lyckades att skaffa mig själv ett 3070 från Webhallen istället men behöll beställningen på EG med förväntan att få detta extra kortet, till de normala ursprungliga priserna, för ett nytt bygge åt familjen. Min beställning från EG gjordes 29-10-2020, bara några minuter in på 3070-lanseringen.

Permalänk
Medlem

Företag som säljer varor de inte har i lager tar såklart en chans, de gör fler sälj och sitter inte på risken att ha ett lager av svårsäljbara produkter (även om det inte är så just i detta fallet).

Ibland slår chansningen kanske fel. Det var svårt att få tag på varan eller priset steg. Då är det rätta att antingen leverera produkten (eller motsvarande) med förlust (och få en nöjd kund) eller om det är omöjligt (priset kan ju ha stigit 1000% eller köra företaget i konkurs) avbryta beställningen - och då är det inte orimligt att kunden kan få ersättning. Oerhört dåligt agerat av ett multimiljardbolag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

Ingen butik kommer då våga ta upp förhandsbokningar på någon vara, med grund i att stå som ekonomiskt ansvarig för om leverantören inte levererar som utlovat i antal, eller modell. Då kommer alla bli lidande, butikerna vet inte hur många exemplar de ska beställa, tillverkarna vet inte hur efterfrågan ser ut, kunderna får vänta ännu längre på sin produkt än om tillverkaren kunnat tillverka i förväg om de vet ungefär hur många köpare som ligger väntande.

Det är väl lite det som redan har hänt. Det finns inga återförsäljare idag (inkl. Elgiganten) som tar förbokningar på eftertraktade varor så som grafikkort, konsoler osv. just eftersom man är rädd för att bli ekonomisk ansvarig.

Hade det inte varit för att LHR-varianterna lanserats så hade ju återförsäljarna fortsatt varit ekonomisk ansvariga för alla bokningar utan tvekan.

Skrivet av gothnet:

Självfallet så tar bankerna ännu ut ränta på lån på hus, fordon, privatlån etc. Och det finns sparkonton med ränta (Väldigt låg), dock gäller det konsumentkonton.
Företagskonton är/har varit 0 ränta, eller till och med minusränta ett bra tag, såklart även där beroende på hur enskilda avtalet med banken ser ut.

Det är inte direkt så att företagen (butikerna) investerat pengarna i fonder/aktier på börsen, och fått 23% avkastning som en tidigare meddelade att börsen gått upp mellan dessa åren sen corona dippen.

Det finns företagssparkonton med ränta som riktar sig till alla möjliga företag (förutom till banker). Exempel på detta är Collector. Men det finns också sparkonton där företagen har förhandlat fram en ränta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

Jag tror man lugnt kan säga att "det blåser upp till storm"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Glöm inte att detta är Nvidias fel till 100%. De räknade nog inte att folk skulle hålla ut i ett år med 7000+kr låsta på det här sättet.

Sen har de släppt ti och nu super modeller för att ersätta, för att inte glömma LHR med nytt namn/nummer

Jag håller med. Det är märkligt att nvidia kan komma undan så enkelt. Det är helt klart de som är skyldiga till att kortet slutat tillverkas vilket gör det enklare att använda EOL-argumentet för ÅF.

Elgiganten har dock skött detta sämst av alla ÅF.

Permalänk
Medlem

Oj, 741 sidor och jag har ingen aning om var detta senaste började. Sååå... har Elgiganten svarat på något i tråden???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ALLA har inte varit medvetna om det punkt. Vi som la våra beställningen för 1 år sedan hade ingen aning om att det skulle vara ett så pass tryck gällande RTX 3080, och att vi 1 år senare fortfarande inte har fått våra beställningar.

Butiken har HELA ansvaret, som har gått ut med att dom haft 100-tals med kort i lager, och tagit emot beställningar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Oj, 741 sidor och jag har ingen aning om var detta senaste började. Sååå... har Elgiganten svarat på något i tråden???

De är inte aktiva längre. Det slutade vara aktiva efter denna katastrofen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Ingen hade kunnat räkna ut att Nvidia/tillverkarna inte skulle leverera enligt vad de sålt.

Det är inget de kunnat förutse att sin leverantör inte ska leva upp till vad de utlovat.
Inte Elgigantens ansvar att leverantören kör med "fulspel" och byter ut ett grafikkorts modell, eller gör nu revision med nytt artikelnummer.

Är det några som förtjänar skit så är det Nvidia/tillverkarna 8Asus, gigabyte mfl) inte de enskilda butikerna.

Även om du har helt rätt i att Nvidia/Partners ska ha skit så är resten något du egentligen inte har någon aning om.
Om det är som du säger att det är Nvidia som är roten, hur kommer det sig att alla andra återförsäljare hanterat det annorlunda?
Det troligaste är ju att det är Elgiganten (och andra butiker) som har Bokat/tagit betalt för så många kort de kunnat, och sedan inte kunnat beställa alla från Nvidia/Partners (notera skillnaden mot att Nvidia inte kan leverera enligt överenskommelse). Oavsett så borde de ha insett tidigare än efter ett år att de inte kunde leverera vissa ordrar.
Om det är så att de uppdaterade modellerna var orsaken; varför makulerades inte ordrarna i Maj när de lanserades då? Varför dröjde det ytterligare fem månader innan något sådant skedde?
Men det mesta är spekulationer, blir intressant om ARN får tag i det här.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är inte så att du jobbar på Elgiganten? Sprillans ny användare och endast skrivit i denna tråden och då endast försvarat Elgiganten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Glöm inte att detta är Nvidias fel till 100%. De räknade nog inte att folk skulle hålla ut i ett år med 7000+kr låsta på det här sättet.

Sen har de släppt ti och nu super modeller för att ersätta, för att inte glömma LHR med nytt namn/nummer

Samma samtal och ändring kommer komma från flera återförsäljare snart. De har inga val. Finns inga billiga kort att få in, de har slutat tillverkas av Nvidia. Allt var en scam från början, med lockpriser som en hel generation gamers föll för. Det var begränsade batcher från början, men obegränsat med ordrar tilläts. Inte en ekvation som går att lösa med dagens fortsatt skenade priser och nya modeller som säljer som smör

Om folk ändå kunde lära sig hålla i stålarna lite, så hade Nvidia och AMD vackert fått sälja till MSRP + nån tusing eller 2 på sin höjd för tredjeparts modellerna med OC eller liknande. Många är ju som tokiga och köper vad det än kostar, klar dom kan hålla på då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Varför smutskasta en butik? ...

... Är det några som förtjänar skit så är det Nvidia/tillverkarna 8Asus, gigabyte mfl) inte de enskilda butikerna.

Först, Välkommen till Sweclockers, jag kan se du är nytt medlem här och har bara deltagit i denna tråd.

Men nu till saken:

Folk är ärga på det sätt en enskild butik har behandlat kunderna, det är deras sätt att göra upprör på när dom känner sig maktlösa.

Finns folk som har väntat 1 år på deras kort, och i följe inlägg i denna tråd finns det många tillfällen vart butiken i fråga har tagit betalt för varan och haft pengarna i deras förvaring i lång tid.

Såvida jag minns så hade butiken i fråga också en missvisande lista den gång som visade att dom hade 50 i lager utan att faktisk HA 50 kort på lager, men det var den gång, det har dem fixat.

Folk är generellt inte intresserat av att smutskasta någon, men vi varnar gärna varandra om vi blir illa behandlat, även detta visas direkt i kundnöjdhet på vissa sajter som matar detta - att säga att någon här "smutskastar" en butik är väldig suspekt när man läser tråden i sin helhet. Visserligen vet alla att Nvidia absolut har spelat ett fulspel, men det är också fulspel att skylta med en lagerbehållning man inte har, och inte minst erhålla pengar för en vara som inte har levererats på ett är, detta kan man inte "prata" sig bort ifrån.

Ville vara intressant om en representant för butiken i fråga vågade stå fram och säga at hen representerar företaget istället för att en helt ny användare kommer in och aggressivt försvarar företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om folk ändå kunde lära sig hålla i stålarna lite, så hade Nvidia och AMD vackert fått sälja till MSRP + nån tusing eller 2 på sin höjd för tredjeparts modellerna med OC eller liknande. Många är ju som tokiga och köper vad det än kostar, klar dom kan hålla på då.

Folk har haft för mycket pengar senaste åren pga inställda utlandssemestrar och hemjobb, då tycker de att de har råd att köpa dyrare. Finns såklart andra aspekter också

Permalänk
Skrivet av gothnet:

Jag hade en gång en leverantör som resonerade som du, att det är fabrikens fel.
Min kund hade beställt en specialutgåva av en gitarr, som skulle tillverkas i endast 40 exemplar. Vi som butik hade fått köplats 2 av 40. När jag ett par månader senare ser att folk fått sina gitarrer men inte vår butik eller vår kund, ringer jag upp generalagenten som stammar lite och ber om ursäkt att det blivit fel. Jag vet då att just denna generalagent har ett delägarskap i den butikskedja som fått gitarrer före den kö vi stod i. När jag nämner detta och det olämpliga i att nämna detta för ARN eller Plus som då gick på tv, frågar generalagentens säljare vad jag kan tänka för kompensation. Gitarren som skulle sålts var en epiphone för 8-10k. Jag bad om en Gibson Custom för 40k. Den fick vi, för nettopriset av den Epiphone vi skulle fått. Jag ringer då kunden och säger att hans gitarr har inte kommit men att jag har en bra kompensation. När han dyker upp i butiken ber jag om ursäkt och frågar om denna Gibson Custom shop -gitarr är ok istället för hans Epiphone specialutgåva. Han får betala 8-10k men får en Custom shop för 40k. Jag slänger med en effektpedal i dealen som jag bjuder på.
Tror ni att vi sålde Gibson-gitarrer sen eller?
Halva Sverige hörde talas om denna lyckliga grabb och vår butik gick som smör, alla ville handla hos oss.

Så, nej, jag tycker fortfarande inte att det är ok att Elgiganten inte står för det de gått ut med. Riktig kundvård är något helt annat.
Sånt här får inte gå ut över kunder. Det skall gå ut över dem som inte kan leverera som utlovat. Den i kedjan butik-generalagent-fabrik som gjort fel, skall stå sitt kast. Inte så svårt, kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är inte så att du jobbar på Elgiganten? Sprillans ny användare och endast skrivit i denna tråden och då endast försvarat Elgiganten...

Försvarar inte Elgiganten. Utan påvisar att inte kasta skit via ex recensioner, trådar osv på butikerna när det är tillverkarna som inte levererar/eller gör nya modeller som bygger på de gamla, men nya revisioner.
Rikta smutskastningen mot det ledet som förtjänar det (Tillverkarna) än butikerna som är helt i tillverkarnas händer.

Skrivet av JoOngle:

Folk är generellt inte intresserat av att smutskasta någon, men vi varnar gärna varandra om vi blir illa behandlat, även detta visas direkt i kundnöjdhet på vissa sajter som matar detta - att säga att någon här "smutskastar" en butik är väldig suspekt när man läser tråden i sin helhet. Visserligen vet alla att Nvidia absolut har spelat ett fulspel, men det är också fulspel att skylta med en lagerbehållning man inte har, och inte minst erhålla pengar för en vara som inte har levererats på ett är, detta kan man inte "prata" sig bort ifrån.

Ville vara intressant om en representant för butiken i fråga vågade stå fram och säga at hen representerar företaget istället för att en helt ny användare kommer in och aggressivt försvarar företaget.

Varför uppmanar flera till att smutskasta ex Elgiganten via olika recensioner då? Om de inte är intresserade av det.

Det är ju inte butikerna som behandlar kunden illa, utan tillverkarna som inte levererar produkten.
Tillverkarna skulle dock meddela butikerna "Byt ut korten mot nya revisionen, de beställningarna ni har på revision 1 får revision 2 till samma pris". Det vore det rätta. Det är tillverkarna som är "skurkarna" i detta som inte levererar, inte de enskilda butikerna.
Dock är det de enskilda butikerna som får ta "skiten" och bli smutskastade av kunderna, fastän ansvaret många gånger ligger utanför butikens kontroll/längre upp i kedjan.

Elgiganten kommer troligen inte gå in och svara, då de inte längre verkar aktiva här?

Skrivet av Fräckepelle:

Jag hade en gång en leverantör som resonerade som du, att det är fabrikens fel.
Min kund hade beställt en specialutgåva av en gitarr, som skulle tillverkas i endast 40 exemplar. Vi som butik hade fått köplats 2 av 40. När jag ett par månader senare ser att folk fått sina gitarrer men inte vår butik eller vår kund, ringer jag upp generalagenten som stammar lite och ber om ursäkt att det blivit fel. Jag vet då att just denna generalagent har ett delägarskap i den butikskedja som fått gitarrer före den kö vi stod i. När jag nämner detta och det olämpliga i att nämna detta för ARN eller Plus som då gick på tv, frågar generalagentens säljare vad jag kan tänka för kompensation. Gitarren som skulle sålts var en epiphone för 8-10k. Jag bad om en Gibson Custom för 40k. Den fick vi, för nettopriset av den Epiphone vi skulle fått. Jag ringer då kunden och säger att hans gitarr har inte kommit men att jag har en bra kompensation. När han dyker upp i butiken ber jag om ursäkt och frågar om denna Gibson Custom shop -gitarr är ok istället för hans Epiphone specialutgåva. Han får betala 8-10k men får en Custom shop för 40k. Jag slänger med en effektpedal i dealen som jag bjuder på.
Tror ni att vi sålde Gibson-gitarrer sen eller?
Halva Sverige hörde talas om denna lyckliga grabb och vår butik gick som smör, alla ville handla hos oss.

Så, nej, jag tycker fortfarande inte att det är ok att Elgiganten inte står för det de gått ut med. Riktig kundvård är något helt annat.
Sånt här får inte gå ut över kunder. Det skall gå ut över dem som inte kan leverera som utlovat. Den i kedjan butik-generalagent-fabrik som gjort fel, skall stå sitt kast. Inte så svårt, kan jag tycka.

Det är helt olika scenarion där en generalagent är delägare i en enskild butik/kedja, går inte att jämföra med att tillverkarna inte levererar till butikerna för grafikkort.

Tillverkarna borde erbjuda butikerna att få köpa in nya revisionerna till samma pris som de skulle fått de tidigare revisionerna levererade, och kunna leverera nya revisionen till kunden istället.

Ansvaret ligger helt på tillverkarna som inte levererar, inte enskilda butikerna.
Bäst vore som sagt att butiker inte tog upp förhandsbokningar alls på någon produkt, troligen butikerna gå mer åt det hållet för att undvika sådant här när leverantörerna inte levererar.

Permalänk

Efter att läst om att folk fått olika erbjudande om att köpa ersättningskort för mellanskillnad eller få 500kr i presentkort av Elgiganten så ringde jag dom ikväll. Men hade jag inte hört av mig så hade det inte blivit nått alls för min order inte låg tydligen inte som aktiv längre, kul..

Han jag pratade med menade att dom ringt till folk och om man inte svarat har dom skickat ut sms.. Jag fick sms och kvitto på mailen där dom har återbetalt min summa. Jag blev erbjuden två olika RTX3080 och betala mellanskillnaden. De första var Gigabyte Geforce RTX 3080 TURBO 10GB för 11000~ nånting, de andra var Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC för 13000~nånting tror jag.. Inget av dom är skärslit lockande.. Så de slutade med 500kr presentkort för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

ALLA har inte varit medvetna om det punkt. Vi som la våra beställningen för 1 år sedan hade ingen aning om att det skulle vara ett så pass tryck gällande RTX 3080, och att vi 1 år senare fortfarande inte har fått våra beställningar.

Butiken har HELA ansvaret, som har gått ut med att dom haft 100-tals med kort i lager, och tagit emot beställningar.

Jag håller helt med dig, men alla har, efter typ första månaden insett det, så varför inte elgiganten?
Håller med dig om att butiken har ansvaret

Visa signatur