Skrivet av Olle P:
Miljöpåverkan skulle jag säga är oklar. Dieselloken drar mer bränsle per tonmil nyttolast och genererar bromsdamm, men kör en kortare sträcka.
Fartyg kan köras väldigt miljövänligt, särskilt med svavelrening och partikelfilter installerat, men det är billigare att använda bunkerolja med mer svavel och släppa ut skiten i luften.
Fraktkostnaden är i alla fall lägre med fartygsfrakt, om man inte räknar in att tid är pengar.
Nu kom det väl förvisso nya marpolregler förra årsskiftet, men även den nya gränsen för svavelinnehåll är forfarande rätt högt satt, 0.5%. Antalet båtar i linjetrafik på världshaven som använder scrubber och/eller partikelfilter kan nog typ räknas på fingrarna. Jag är inte helt insatt i bunkermarknaden, men i och med att ingen längre får köra på den gamla 3.5-procentiga oljan, kan man ju tänka sig att leverantörerna inte längre har den. Ingen vill ta den jätteinvestering det är att sätta in en scrubber. om man inte kan köra på betydligt billigare bränsle åtminstone under överskådlig framtid. Scrubbers är rätt stora pjäser också, ibland är det rent av omöjligt att efterinstallera en dylik av det enkla skälet att det inte finns plats.
I ECAS-områden (särskilt skyddsvärda områden) är gränsen satt till 0.1% svavel. Här finns alternativet att köra billigare olja med högre svavelinnehåll om man använder scrubber. En helt efterbliven pryl här är i övrigt att det är tillåtet att använda open loop utan kemikalietillsats, dvs i princip att svavlet nu går direkt ut i havet, istället för att ta omvägen via atmosfären. Förvisso eliminerar det problem med surt regn osv, men det skyddar inte havet, om det var tanken.
Om vi för matematikens skull säger att de största containerjagarna drar 100 ton/dygn, så är det ett halv ton svavel per dygn som eldas upp. Om vi utgår från idealfallet där allt blir svaveldioxid, så är det så matematiskt praktiskt att svavel har ganska exakt dubbla syrets molvikt, och att det där halvtonnet rakt av kan dubblas till ett ton SOx per dygn.
Då jag skarvade lite med bränsleförbrukningen kan vi skarva motsvarande med lastkapaciteten. Räkna på att en såndär jagare klarar 20k TEU.
Det är väl ungefär 30 dagars sjöresa från Kina till Sverige. På hela vägen från Kina till Sverige är det bara de sista timmarna från Engelska kanalen och vidare man inte får köra på den högre svavelhalten. Resten av vägen är det 0.5% svavel som gäller.
Så, mellan tumme och pekfinger får vi 30/20000 = 0.0015 ton = 1.5 kilo SOx per transporterad TEU från Kina till Sverige. Det vore intressant att se motsvarande överslagsberäkning för att transportera med tåg. Jag tror den är försvinnande mycket mindre, då svavel knappast kan vara mer än spårämne i den soppa de kör på.
Vad det gäller NOx och CO2 räcker det att jämföra bränsleförbrukningen per transporterad TEU för att få ett hyfsat jämförelsetal. Den ligger på 150 kg sjövägen enligt ovan.
En annan pryl med scrubbers man i övrigt kan fundera på är deras effektförbrukning. Det är enorma mängder vattten som ska pumpas runt. Wärtsiläs förslag på en som skulle installeras i en 35-tusentonnare med 24000kW maskinstyrka och en maximal dygnsförbrukning på runt 70 ton brännolja, behövde en extra hjälpkärra på 1 MW för sin egen strömförsörjning. Det blir en hel del extra föroreningar av
Partikelfilter i båtar har jag inte ens hört talas om. Det kanske finns i en handfull konceptbåtar som ett och annat rederi byggt i PR-syfte? Det är inget vanligt förekommande i alla fall.