Försäkring som täcker "föråldring av elektronik"?

Permalänk
Medlem

Försäkring som täcker "föråldring av elektronik"?

Finns det någon försäkring, typ tillägg till hemförsäkring, som gör att försäkringsbolag inte gör "avdrag" för ålder på elektronik som gör sönder? Med elektronik menar jag framför allt datorkomponenter som GPU.

Permalänk
Medlem

Kort sagt är just elektronik "uttaget" ur vanliga hemförsäkringar, en förklaring är att just elektronik antas avta i värde väldigt snabbt i förhållande till generella lösören i hemmet. Det finns många olika namn men det du efterfrågar är en tilläggsförsäkring av typen "elektronikförsäkring/allrisk/drulle". Viktigt att läsa igenom respektive försäkringsbolags finstilta för det är (av egen erfarenhet) en hel del kryphål och skillnader i t.ex. åldersavdrag/marknadsvärde vs. inköpspris etc.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Folksam har tillägg som kan skydda mot avdrag delvis men tror du måste ha stor hemförsäkring med tror det är två tillägg så kostar som det smakar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sakförsäkringar är ändå en scam, så skit i sånt. De enda försäkringarna som är vettiga är ansvarsförsäkringar och sjuk/olycksfallsförsäkringar. Resten är rent lurendrejeri.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kort svar: Försäkringsbolag sysslar ej med välgörenhet. Deras mål är tvärt om att tjäna så mycket pengar som möjligt, detta gör de genom framförallt 3 sätt.
1: Ta högt pris.
2: Ge ett gott förtroende så många kunder väljer dem.
3: Vara så sniken som möjligt med utbetalningar utan det får konsekvenser på punkt 2 ovanför.

De hittar då luckor för att slippa betala ut så mycket. Och att inte betala ut mer pengar än att försäkringstagaren kan köpa motsvarande ny produkt är något som enkelt går att spara in på. Raka motsatsen är farligt, speciellt på saker som mobiler. En ny Androidmobil för 12000kr, efter ett år så vad är den värt ? 8000kr, 2 år, ja inte mycket.
Skulle man efter 2 år få 12000kr för en helt ny mobil på ens försäkring, så skulle nog betydligt fler råka tappa bort sina mobiler.

Så du kan säkert hitta ett försäkringsbolag som inte har optimerat sin snålhet emot produkter som sjunker snabbt i värde, men det handlar om att försäkringsbolaget just då har dessa villkor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Signovinces:

Finns det någon försäkring, typ tillägg till hemförsäkring, som gör att försäkringsbolag inte gör "avdrag" för ålder på elektronik som gör sönder? Med elektronik menar jag framför allt datorkomponenter som GPU.

Trygghansa har haft ett tillägg till hemförsäkringen som täcker elektronik utan åldersavdrag. Detta gällde dock endast första 3 åren och bara "fast elektronik". Laptops, mobiltelefoner, hörlurar etc hade fortfarande avdrag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sakförsäkringar är ändå en scam, så skit i sånt. De enda försäkringarna som är vettiga är ansvarsförsäkringar och sjuk/olycksfallsförsäkringar. Resten är rent lurendrejeri.

Lurendrejeri är det ju inte, passar kanske inte alla men är ju klart vad de gäller och inte. Men att du anser dem onödiga betyder inte att det är en scam.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De enda försäkringarna som är vettiga är ansvarsförsäkringar och sjuk/olycksfallsförsäkringar. Resten är rent lurendrejeri.

Menar du att en hemförsäkring är rent lurendrejeri?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Menar du att en hemförsäkring är rent lurendrejeri?

Ansvarsdelen är så klart bra, men delen som gäller lösöre är bara trams, precis som alla andra sakförsäkringar. Efter avdrag, självrisk och värdenedskrivningar kanske man får ut en liten andel av vad man betalat in i premier genom åren. Det är lurendrejeri.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Trygghansa har haft ett tillägg till hemförsäkringen som täcker elektronik utan åldersavdrag. Detta gällde dock endast första 3 åren och bara "fast elektronik". Laptops, mobiltelefoner, hörlurar etc hade fortfarande avdrag.

Det där är ju grundstenen av lurendrejeri som försäkringsbolagen håller på med. Glöm inte nämna att du måste ha en rejält tilltagen försäkring för att slippa alla tänkbara avdrag.

Dotterns cykel blev stulen. Knappt ett år gammal. Med ”rätt” tillägg hade vi sluppit åldersavdrag, vilket hade gett oss ungefär 200kr. Tillägget kostade mycket mer…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det är lurendrejeri.

Nej det är det inte.

Du och dina extrema åsikter xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ansvarsdelen är så klart bra, men delen som gäller lösöre är bara trams, precis som alla andra sakförsäkringar. Efter avdrag, självrisk och värdenedskrivningar kanske man får ut en liten andel av vad man betalat in i premier genom åren. Det är lurendrejeri.

Du blir ju ersatt baserat på prylarnas värde. Att saker tappar i värde är ett faktum här i världen. Om du inte tror på det kan du ju testa att sälja lite saker på blocket och se om du får nypris betalt. Det man ska bli ersatt för är vad det kostar att anförskaffa en lika gammal/sliten pryl igen, inte att få en sprillans ny.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det närmaste är väl specialförsäkringar för t.ex fotografer där kunskap om värdet på objektiv och liknande kan ge relevant värdering.

En relevant värdering på en gpu skulle väl dra av intjänade coins per dygn....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du blir ju ersatt baserat på prylarnas värde. Att saker tappar i värde är ett faktum här i världen. Om du inte tror på det kan du ju testa att sälja lite saker på blocket och se om du får nypris betalt. Det man ska bli ersatt för är vad det kostar att anförskaffa en lika gammal/sliten pryl igen, inte att få en sprillans ny.

Fast det stämmer ju inte. Det har till viss del med verkligheten att göra sett till det bedömda värdet i sig, men när man lägger på självrisken rasar resonemanget samman.

Låt säga att jag har en sak som har ett nypris på 7000 kr. Enligt försäkringsbolagen har värdet sjunkit till 50 procent efter två år på just den här saken. Självrisken är sen 25 procent, eller som lägst 1500 kr, av nuvarande nypris, som vi säger är 6000 kr. Självrisken blir därmed 1750 kr, och det dras bort från det beräknade värdet på 3500 kr. I bästa fall får man alltså i mitt exempel 1750 kr. Det är bara en fjärdedel kvar.

Om självrisken hade varit en fast procentandel av det beräknade värdet (inte nuvarande nypris), som jag anser att den borde vara för att försäkringarna ska kunna ses som i närheten av hederliga, så hade det sett annorlunda ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Okej. När frugans vigselring, värderad till 100k, tappades så var det ganska trevligt med en försäkring. Eftersom både guld och diamanter tydligen hade gått upp så har hon nu en ring för drygt 140k.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Fast det stämmer ju inte. Det har till viss del med verkligheten att göra sett till det bedömda värdet i sig, men när man lägger på självrisken rasar resonemanget samman.

Låt säga att jag har en sak som har ett nypris på 7000 kr. Enligt försäkringsbolagen har värdet sjunkit till 50 procent efter två år på just den här saken. Självrisken är sen 25 procent, eller som lägst 1500 kr, av nuvarande nypris, som vi säger är 6000 kr. Självrisken blir därmed 1750 kr, och det dras bort från det beräknade värdet på 3500 kr. I bästa fall får man alltså i mitt exempel 1750 kr. Det är bara en fjärdedel kvar.

Om självrisken hade varit en fast procentandel av det beräknade värdet (inte nuvarande nypris), som jag anser att den borde vara för att försäkringarna ska kunna ses som i närheten av hederliga, så hade det sett annorlunda ut.

Du har inte hemförsäkring för saker som kostade 7 000 för 2 år sedan...

Jag hade inbrott i ett förråd för en massa år sen, blev av med en hel del. Fick många tusenlappar tillbaka.
Gick jag plus på det? Nej, men det är inte heller poängen med en försäkring.

Har du inget av värde behöver du ingen försäkring.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Du behöver nog läsa genom lite villkor. Det behöver inte alls vara lurendrejeri. Det är givetvis inte värt att skaffa på alla prylar men på vissa kan det vara värt och behöver inte alls stämma med det du säger.

Jag har försäkring på ett dyrt tangentbord hos NetonNet som jag redan behövt använda en gång. Fick ett nytt direkt över disk. Solid försäkringar - 0 kr självrisk och de gör inget åldersavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha.. okej.
Jag betalar 59:- per månad för min hemförsäkring. Hade inbrott i källarförrådet och fick ut 12000 kronor på saker som jag betalar kanske 15000:- för.

Kommer ta 17 år av att jag har 0 anspråkskrav innan de tjänat tillbaka de pengarna.
Känner inte direkt igen mig i känslan av att försäkring är lurendrejeri, personligen...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

En dator har en halveringstid på tre år när det gäller dess värde. Den förlusten går inte att försäkra bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast självrisk är just risken man själv är villig att ta och de flesta försäkringsbolag vill att man tar en viss risk själv, annars skulle allt möjligt bli skade-anmält med omöjliga premier för alla som följd. Jag har själv valt högre självrisk för att få ner premien för att jag är villig att ta smällen för små förluster själv, det är de stora skadorna (som att huset brinner ner) som jag vill försäkra mig emot. Välj lägsta möjlig självrisk om din riskaptit är låg, men premien blir därefter.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Lurendrejeri är det ju inte, passar kanske inte alla men är ju klart vad de gäller och inte. Men att du anser dem onödiga betyder inte att det är en scam.

Tror han syftade på den där extra försäkringen på Tvn hos Elgiganten eller dylikt.
Dessa är scam rakt igenom i mina ögon.

Min tumregel: Försäkra bara det du inte har råd att betala, t ex hus, bil, djur och människor. I nästan alla andra fall är det bättre att ha en egen buffert.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Själv löser jag det genom att inte ha dyra saker, eftersom man i praktiken inte får ersättning vid förlust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ingen som har vettig försäkring på elektronik längre. Hög självrisk och stora avdrag är det som gäller. Fungerar ju inte på en mobil för 2000 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Tror han syfate på den där extra försäkringen på Tvn hos Elgiganten eller dylikt.

Min tumregel: Försäkra bara det du inte har råd att betala, t ex hus, bil, djur och människor. I nästan alla andra fall är det bättre att ha en egen buffert.

Kollar jag på elgiganten så ser jag att de inte är självrisk, åldersavdrag eller värdeminskning. Det kanske inte är värt för mig, men för nån som har kanske ett par fyraåringar hemma med en dyr TV på ett Samsungstativ kanske inte tycker det är en så dum idé.

Inte scam bara för att det inte passar alla. Men förklara gärna hur det är scam rakt genom. Det är ett rätt starkt påstående.

Skrivet av Petterk:

Finns ingen som har vettig försäkring på elektronik längre. Hög självrisk och stora avdrag är det som gäller.

Förutom alla butiker som erbjuder noll självrisk och inga avdrag dock.. Vilket är standarden på många butiker som NetonNet, Elgiganten och Mediamarkt. Antar att de alla kör Solid eftersom det ser ut att vara samma villkor typ överallt. Verkar vara främst mobiltelefoner för över 6000 som är undantaget.

Permalänk
Medlem

Någon har säkert nämnt det redan men Folksam har tillägg till sina försäkringar för detta. Då sker det inget avdrag dom första... 5 åren tror jag det var? Tillägget innehöll mer saker men det var det som var det viktigaste för mig.

Det skulle dock öka min månadskostnad från 151 kr till 267 kr så visst kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Förutom alla butiker som erbjuder noll självrisk och inga avdrag dock.. Vilket är standarden på många butiker som NetonNet, Elgiganten och Mediamarkt. Antar att de alla kör Solid eftersom det ser ut att vara samma villkor typ överallt. Verkar vara främst mobiltelefoner för över 6000 som är undantaget.

Pratade om hemförsäkringen.

Ska du betala 1000 kr på mobilen, 500 kr på tvn och 1000 kr på datorn för att bara täckas 12 månader blir det snabbt inte värt det.

Tidigare hade jag ett tillägg för elektronik med reducerad självrisk, och bra villkor på värdeminskning som givetvis togs bort av bolaget. Hade något bolag infört motsvarande idag hade jag bytt till de.

Permalänk
Medlem

Har den "stora" hemförsäkringen, Inget åldersavdrag på hemelektronik/hushållsmaskiner de första 4 åren ( gäller ej mobiltelefon och kameror ). tror det var 1500kr i självrisk

betalar 147kr månaden inkl Bostadsrättsförsäkring

Permalänk
Medlem

Försäkra konsumentelektronik är väl ungefär som att försäkra bensinen man tankar..

O andra sidan finns det gott om drömmare när man läser annonser, de köpte en sak,typ TV, för 4995:- för ett halvårsen och "den är nästan inte använd alls så nu säljs den för 4500" för den har ju garanti kvar!!!!!1one

Eller på lokal Facebook loppis här så försökte en person på fullt allvar sälja en TV med liten skada på panelen för åtskilliga tusen kronor och det visar sig att de fått en ny på försäkringen efter en olyckshändelse och försökte nu kränga den skadade för minst halva nypriset.

Vad är det för fel på folk?

Detta är ju oftast dessutom såna som inte borde anses ha det svårt ekonomiskt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tror han syftade på den där extra försäkringen på Tvn hos Elgiganten eller dylikt.

Jag har fått ut nya enheter på dem när det går fel, kostnaden är oftast en spotstyvel mot värdet och visst en del täcks att hemförsäkring men dessa påverkar inte heller premie mm
Det inte hur det är en scam då.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak nu när jag läste tråden.
Hur gör försäkringsbolagen nu med tex grafikkort som är värda mer begagnade idag än dom var nya för 1-2 år sedan?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!